Goedendag,
Ik heb een meetpen aansluit blok, ook wel input jack receptacle genoemd, nodig.
Voorheen heb ik een soortgelijk model wel eens gerepareerd door de solderingen op de print even opnieuw te doen. Nu echter verdween een pootje in de tinzuiger en hij werkt nog steeds niet goed. Ik zoek dus een nieuwe.
Nu ben ik er inmiddels via dit forum achter gekomen dat onderdelen voorziening niet zo goed is omdat Fluke zijn reparaties uitsluitend via zijn eigen reparatie dienst uitvoert. Ik heb het juiste onderdeel wel in de US gevonden maar dan heb je forse verzendkosten.
Heeft iemand een tip voor een beter betaalbaar alternatief? Het gaat om een Fluke 787 procesmeter
Alvast vriendelijk bedankt.
Groet Richard

Tja beter duur dan niet te koop.

Je moet kijken wat kost de fluke meter zelf en kijken /uitrekenen of je er nog een nieuwe voor hebt.

Valt die E68.42 op zich mee.

Voorbeeld: Ik had laatst hier een tv daar was het infrarood printje van kapot deze was ook alleen te koop op Ebay en de verzendkosten waren hoog en er kwam nog inklaringskosten bij.

Maar al met al had de eigenaar er nog geen nieuwe sony bravia voor.

Als ik via Google zoek naar "Fluke onderdelen" kom ik een bedrijf in België tegen, misschien dat zij je verder kunnen helpen. https://www.tvh.com/nl-nl/onderdelen/laat-je-inspireren/onze-merken-en…

Ik heb een fluke 789 hierbij was ook dat pinnetje afgebroken.
Na een tijdje zoeken ook geen goedkope kunnen vinden (is een aantal jaren geleden)
De dure toch maar bestelt, deze meters zijn 1000 euro plus meters en die aansluitingen worden steeds moeilijker te krijgen dus was het niet echt een afweging .

Gr.F_S

de bus bestaat uit 2 delen, de meter weet dan dat je een pen in dat gat hebt zitten als de 2 delen korgesloten worden door de stekker. zou je dat halve deel eruit krijgen en van een soldeerpen kunnen voorzien ben je er ook. wrs lag de gebroken soldeerpen al aan de reden van de problemen..

Kun je het namaken m.b.v. een draaibank?

Het ding begint te piepen als er in de A of mA bus een stekker zit en de switch staat op een van de V standen, Ω of diode. In de 2 laatste standen gaat het piepen sneller. Even gechecked op een Fluke 87.

Op dinsdag 20 februari 2024 03:16:55 schreef RAAF12:
Het ding begint te piepen als er in de A of mA bus een stekker zit en de switch staat op een van de V standen, Ω of diode. In de 2 laatste standen gaat het piepen sneller. Even gechecked op een Fluke 87.

Deze feature heeft de 787 overigens niet. Ik heb het zojuist getest bij een andere 787.

Iedereen bedankt voor het meedenken, suggesties zijn nog steeds welkom.
Ik heb nu een reparatie dienst in US gevonden met een webshop. Zij bieden het onderdeel voor $30 aan. Hopelijk vallen de verzendkosten mee als ze bijvoorbeeld in een stevige envelop versturen. Ik heb ze gemaild en wacht nog op antwoord.
Met vriendelijke groet, Richard

Op dinsdag 20 februari 2024 02:09:26 schreef harry64:
Niet volledig. De mA (en A?) bus hebben pen-detectie. De common en V/Ωbus niet kennelijk.

Heel verhaal hier: http://mrmodemhead.com/blog/fluke-80-series-jack-assembly-rebuild/

Dit is ook nog een mooie optie, bedankt!

Ik had er ook een nodig.
na stevig zoeken enkel gevonden op Ali, maar voor 55 euro.
Alle andere links die je krijgt, zijn ok, onderdeel staat in de webshop, maar onderdeel niet te leveren.

Andere zoekterm gebruikt en direct gevonden, met voorraad bij TME :
https://www.tme.eu/nl/details/flk-pn4611374/overige-accessoires/fluke/…

Voor het geval dat iemand er nog eens een nodig heeft ...

Ik weet niet of het invloed heeft, maar kan er een meetfout optreden ?

Het materiaal waaruit de aansluitbus gemaakt werd, en het materiaal waarvan de vervang bus gemaakt werd is niet noodzakelijk hetzelfde.

Indien twee verschillende metalen contact met elkaar maken ontstaat er dan geen spanningsverschil. (seebeck ?)
Dit spanningsverschil kan de meeting (minimaal ?) beïnvloeden ?
Wellicht niet als je 400V gaat meten, maar misschien wel als je 20 mV gaat meten.

Het doet me een beetje denken aan de (verplichte ?) stekker/stekkerbus voor het aansluiten van thermokoppels.

Op donderdag 29 januari 2026 09:47:29 schreef dijkmane:
Ik had er ook een nodig.
na stevig zoeken enkel gevonden op Ali, maar voor 55 euro.
Alle andere links die je krijgt, zijn ok, onderdeel staat in de webshop, maar onderdeel niet te leveren.

Andere zoekterm gebruikt en direct gevonden, met voorraad bij TME :
https://www.tme.eu/nl/details/flk-pn4611374/overige-accessoires/fluke/…

Voor het geval dat iemand er nog eens een nodig heeft ...

Beste Dijkmane,
Hartelijk bedankt voor je bericht. Ik was het hele project al weer een beetje vergeten tot ik een mail zag waarin men wees op jouw reactie. Ik kon de multimeter ook even helemaal niet vinden, maar ik vond hem weer terug en ik kan hem inmiddels weer gebruiken dankzij jou.
Het onderdeel komt niet voor 100% overeen met het origineel. Zie foto’s, het kunststof is wat anders van vorm en daardoor is de meter met het nieuwe onderdeel minder stofdicht. Verder heb ik 2 steuntjes eraf geknipt en verder geen problemen.
De verzendservice van die webshop is overigens perfect; op maandagmiddag besteld, woensdag rond het middaguur in huis. Het moest uit Warschau komen!
De verminderde stofdichtheid is wel wat jammer maar is voor mijn huis tuin en keuken gebruik denk ik niet een probleem. Op mijn werk zou dit niet acceptabel zijn.
Hopelijk helpt dit in de toekomst iemand om de juiste keuze te maken.
Groetjes Richard