Wij zijn net in een nieuw huis gekomen en hebben nog een oude meterkast met smeltgroepen.
Nu komt er 3 fasen 380v (nu dus 400v) binnen. De krachtstroom welke naar de keuken gaat voor een oude oven met daarboven een kookplaat, wordt afgenomen van 3 groepen (zie foto).
De 3 fase lopen ook door naar de bovenliggende 230v groepen om deze van spanning te voorzien.

Onder de groep waarvan de krachtstroom wordt afgenomen zit een 40A aardlekschakelaar.
Op de relatief nieuwe meter staat 3x 230/400V.

Ik heb hierover 1 vragen:

-Is dit de normale of geschikte manier om krachtstroom te pakken? De krachtstroom in feite wordt gecreëerd door van elk van 3 groepen de fase te pakken.

-Kan ik vanaf de 5 aders welke naar de keuken gaan (rechts in beeld op foto 1), een 5 aderige krachtstroomkabel aftakken zodat ik tijdelijk één 400v 16A aansluiting heb voor gereedschap voor de verbouwing? Deze 5 aders lopen hoger in de meterkast al door een lasdoos waarbij ze doorverbonden worden dmv 5 lasdoppen, dus daarvandaan kan ik makkelijk een kabel trekken.

-Is te zeggen dat vanaf links naar rechts L1 L2 en L3 is of is dit niet vast te stellen?

Bedankt!

1 Ja, dat is normaal (kan ook niet anders)
2 Aftakken, dat kan en mag.
3 Is eigenlijk niet echt vast te stellen wat L1, L2 of L3 is.

Het is heel erg oud, zou je niet eens een kaar alles vervangen, en dan ook 30 mA aardlekken (of aardlekautomaten) gebruiken?

Op donderdag 29 februari 2024 16:54:44 schreef Toeternietoe:
1 Ja, dat is normaal (kan ook niet anders)
2 Aftakken, dat kan en mag.
3 Is eigenlijk niet echt vast te stellen wat L1, L2 of L3 is.

Het is heel erg oud, zou je niet eens een kaar alles vervangen, en dan ook 30 mA aardlekken (of aardlekautomaten) gebruiken?

Bedankt ja het plan is wel om de groepenkast te vernieuwen, zag ook dat er nog 500mA aardlekken in zitten.
Maar voor de grove werkzaamheden zou het fijn zijn als ik even nu krachtstroom van de kabel kan afnemen.

Als je dergelijke vragen hier moet stellen zou ik zeggen; Afblijven en een vakman laten komen.

Gr.

Erik

Op donderdag 29 februari 2024 17:13:15 schreef erik1234:
Als je dergelijke vragen hier moet stellen zou ik zeggen; Afblijven en een vakman laten komen.

Gr.

Erik

Op zo'n zure reactie zat ik al te wachten, gelukkig zijn er ook nog vriendelijke mensen.
En daarbij, ik weet prima wat ik doe maar vraag het graag even voor alle zekerheid.
Ik heb meer vertrouwen in mijn eigen handelen dan in menig beunhaas die zichzelf vakman noemt, de echte vakman daargelaten. Maar bedankt voor de zorgen Erik.

Op donderdag 29 februari 2024 17:06:59 schreef Def110:
[...]

Bedankt ja het plan is wel om de groepenkast te vernieuwen, zag ook dat er nog 500mA aardlekken in zitten.
Maar voor de grove werkzaamheden zou het fijn zijn als ik even nu krachtstroom van de kabel kan afnemen.

De 500 mA aardlek mocht vroeger, die is heden ten dage vervangen door een 300 mA exemplaar.
Dat zal in de praktijk niet veel uitmaken.

Zo te zien is deze kast al netjes 3 fasen uitgevoerd. Op zich is er niks mis mee behalve de aardlek, 500 mA die kun je het beste echt vervangen door een 30 mA versie. Die past waarschijnlijk zelfs in hetzelfde kastje, of er zit een din-rail in, of je kunt die (din-rail) er alsnog in schroeven.

Ik heb vorig jaar zo'n zelfde oudere kast verbouwd en dat gedaan.

Als er nog die ronde witte wipschakelaars in zitten is het minder, dat zijn notoire rotdingen die op oude leefttijd beginnen te knetteren.

De zwarte draaischakelaars heb ik nog nooit kapot gezien.

Op donderdag 29 februari 2024 17:48:39 schreef henri62:

Als er nog die ronde witte wipschakelaars in zitten is het minder, dat zijn notoire rotdingen die op oude leefttijd beginnen te knetteren.

als het even kan die witte krengen niet gebruiken. ze worden pas goed ellendig na een keer bedienen..

dit jaren 70 haf kastje is idd nog prima als bouwvoeding, 20A in die oude fornuisgroep steken en de bouwkast erachter zetten op een ceeform stekker 32A. ook op de bouwkast dienen de groepen achter 30mA aardlek te zitten. vrij standaard met een woonhuis renovatie dat er een krachtgroep word gebruikt voor de bouwkast, rest van de groepen gaan van de kast los ivm evt raken met sloopwerken.

Op donderdag 29 februari 2024 17:48:39 schreef henri62:
Zo te zien is deze kast al netjes 3 fasen uitgevoerd. Op zich is er niks mis mee behalve de aardlek, 500 mA die kun je het beste echt vervangen door een 30 mA versie. Die past waarschijnlijk zelfs in hetzelfde kastje, of er zit een din-rail in, of je kunt die (diin-rail) er alsnog in schroeven.

Ik heb vorig jaar zo'n zelfde oudere kast verbouwd en dat gedaan.

Ik moet verder ook zeggen dat de kast er best netjes uitziet, oud maar wel netjes.

Op donderdag 29 februari 2024 17:55:57 schreef testman:
[...]

als het even kan die witte krengen niet gebruiken. ze worden pas goed ellendig na een keer bedienen..

dit jaren 70 haf kastje is idd nog prima als bouwvoeding, 20A in die oude fornuisgroep steken en de bouwkast erachter zetten op een ceeform stekker 32A. ook op de bouwkast dienen de groepen achter 30mA aardlek te zitten. vrij standaard met een woonhuis renovatie dat er een krachtgroep word gebruikt voor de bouwkast, rest van de groepen gaan van de kast los ivm evt raken met sloopwerken.

Er zitten nu 3x 16A zekeringen op een rij, vanwaar hier 20A in zetten?
Ik dacht een 16A stekker eraan te hangen gezien het een 3x25A aansluiting is, een 32A stekker op een dergelijke installatie kan dan toch niet? Je bent me even kwijt, of bedoel je omdat de bouwkast veelal met een 32A aansluiting is uitgerust?

Op donderdag 29 februari 2024 18:07:01 schreef Def110:
[...]

Ik moet verder ook zeggen dat de kast er best netjes uitziet, oud maar wel netjes.

[...]

Er zitten nu 3x 16A zekeringen op een rij, vanwaar hier 20A in zetten?
Ik dacht een 16A stekker eraan te hangen gezien het een 3x25A aansluiting is, een 32A stekker op een dergelijke installatie kan dan toch niet? Je bent me even kwijt, of bedoel je omdat de bouwkast veelal met een 32A aansluiting is uitgerust?

idd omdat de bouwkast vaak een 32A cee stekker heeft en 16A voorbeveiligen op een bouwkastje met 16A eindgroepen niet zo werkt. maar als je een 16A ceeform hebt ook 16A voorbeveiligen idd.

Is allemaal netjes geïnstalleerd, bedankt allen!
Nu heb ik nog een vraagje; ik wil graag L1 L2 en L3 vaststellen. Is wanneer de reeks L1-L2-L3 is, de richting als enige rechtsdraaiend (uitgaande van rechtsdraaiende levering). Maw dus bij alle andere reeks combinaties is het linksdraaiend?
Een draaiveldmeter geeft naar mijn weten niet de positie van de fase aan maar alleen of de reeks klopt, vandaar mijn vraag.

Dit vooral omdat ik een oude slijpmachine heb waarvan ik twijfel of de draden op de juiste plaats in de schakelaar zitten (UVW), deze draden zijn geel dus is niet te herkennen. Wanneer de fasereeks goed is kan ik de dit controleren omdat ik ook de draairichting van de machine weet.

een slijpsteen? kwestie van proberen, als die de verkeerde kant op draait is er niks aan de hand, draai 2 fasen om en klaar.

een draaiveldmeter geeft links of rechts veld aan doordat jij met de pennen op L1-L2-L3 meet.

Gezien de vragen die je stelt ... heeft de 'zure' reactie hierboven wellicht ergens een punt.

Het maakt niet uit wat L1 is. Wat is L1? De eerst binnenkomende fase?

Als de steen verkeerd om draait, dan verwissel je twee willekeurige fasen, spannender moet je dat niet maken.

Het zijn geen verschillende 'groepen', het zijn drie zekeringen die 1 groep vormen. Wat ik overigens mis in deze is een groepenschakelaar voor die groep.

[Bericht gewijzigd door Sine op (22%)]

Ik denk ook dat de zure opmerker wel een punt heeft. Zeker na jouw vraag over de fase volgorde. Het is niet mogelijk om de fase volgorde te meten. Dat is alleen zichtbaar aan een eventuele volgorde van kleuren mits iedereen alles onderweg van de wijktrafo naar de gebruiker goed heeft aangesloten. Rechtsdraaiend is tegenwoordig gebruikelijk. Maar ik heb wel eens gelezen dat er in het verleden elektrisiteits bedrijven geweest zijn die voor een linksdraaiend veld gingen.

Dingen als de draadkleuren, veldraairichtingen enzo staan overigens niet in een Nederlandse wet. In de wet staat alleen maar iets over dat alles veilig moet worden gemonteerd en aangesloten. En dat je dat kunt doen door alles volgens bepaalde normenbladen te installeren.

Het hoeft echter niet. In principe mag je alles ook zelf gaan lopen bedenken en uitvinden. Dan bedenk je dus je eigen norm. Gaat er echter een keer iets fout dan moet je wel zo sterk in je schoenen staan dat je knetterhard kunt bewijzen dat jouw ideeën beter of minimaal gelijkwaardig zijn aan de al bestaande en door iedereen geaccepteerde ideeën. Het is dan echt makkelijker om de bestaande goegemeente gewoon te volgen. Vroeger zijn er echt ook verschillende normen gebruikt door verschillende grote bedrijven. En nu zijn er vaak nog steeds aanvullende extra regels op de gangbare normen bij hele grote bedrijven.

Misschien is het geen slecht idee om als je je meterkast hebt gerenoveerd te laten controleren door een goede installateur.

Op zondag 3 maart 2024 00:08:49 schreef testman:
een slijpsteen? kwestie van proberen, als die de verkeerde kant op draait is er niks aan de hand, draai 2 fasen om en klaar.

een draaiveldmeter geeft links of rechts veld aan doordat jij met de pennen op L1-L2-L3 meet.

Bedankt, dat klopt ja, voor zo’n ding maakt het niet uit of anders omwisselen van de fasen. Maar voor de zekerheid en uniformiteit van de fasen bedoel ik met mijn vraag dat wanneer dus de draairichting goed is, ik ervan uit kan gaan dat ik L1-L2-L3 in de juiste ‘volgorde’ bepaald zijn, want L2-L3-L1 geeft ook een rechts veld? Of dus maw wanneer een rechtsdraaiend veld is bepaald kunnen de fase kleuren ook zo worden aangesloten en dan maakt de reeksvolgorde dus niet meer uit omdat het al correct rechts draait? Ik staar me dan dus blind op dat L1 L2 en L3 een vaste positie zouden hebben.

Op zondag 3 maart 2024 00:25:31 schreef Sine:
Gezien de vragen die je stelt ... heeft de 'zure' reactie hierboven wellicht ergens een punt.

Op zondag 3 maart 2024 01:56:54 schreef Ex-fietser:
Ik denk ook dat de zure opmerker wel een punt heeft. Zeker na jouw vraag over de fase volgorde.

De één papagaait hier de ander na en ik denk dat jullie mijn vraag niet snappen.. Daarbij blijf ik mij verbazen over de onwelwillendheid en inderdaad de zure reacties hier op dit form van sommigen. Net als in het leven buiten het toetsenbord is het misschien verstandig voor deze mensen om gewoon hun klep te houden als niets zinvols te melden hebben. Vele hier die wat vragen voor de zekerheid waaronder ik weten prima hoe het werkt en werken gewoon veilig en erg netjes. Misschien wel daarom dat het voor de bevestiging nog even wordt gevraagd.. daar al eens aan gedacht?
Wanneer jullie iets willen weten voor de zekerheid, wat is dan fijner een zure karakter en mensen die dat weer gaan onderschrijven of een reactie zoals Testman en de andere hierboven; zonder geouwehoer en behulpzaam. Maar ach.. ik vind het prima, lekker doen!

Op zondag 3 maart 2024 08:39:47 schreef Def110:
[...]
Bedankt, dat klopt ja, voor zo’n ding maakt het niet uit of anders omwisselen van de fasen. Maar voor de zekerheid en uniformiteit van de fasen bedoel ik met mijn vraag dat wanneer dus de draairichting goed is, ik ervan uit kan gaan dat ik L1-L2-L3 in de juiste ‘volgorde’ bepaald zijn, want L2-L3-L1 geeft ook een rechts veld?

!

met een draaiveldrichtingsmeter is dat zo gepiept. Heb je waarschijnlijk niet in huis, maar die dingen zijn tegenwoordig heel goedkoop.

Op zondag 3 maart 2024 09:15:18 schreef kris van damme:
[...]

met een draaiveldrichtingsmeter is dat zo gepiept. Heb je waarschijnlijk niet in huis, maar die dingen zijn tegenwoordig heel goedkoop.

Ik heb een draaiveldtester in de vorm van een 16A stekker met 3 lampjes achterop.
Kan dat ding nergens vinden, dus zat al te kijken waar ik een draaiveldmeter kan krijgen met 3 pennen. Dat is sowieso praktischer. Zit daar nog veel functieverschil in? Want zie ze van 30 tot 500€ maar als ik de handleidingen download zijn de functies zo goed als hetzelfde.

Op zondag 3 maart 2024 08:39:47 schreef Def110: Maar voor de zekerheid en uniformiteit van de fasen bedoel ik met mijn vraag dat wanneer dus de draairichting goed is, ik ervan uit kan gaan dat ik L1-L2-L3 in de juiste ‘volgorde’ bepaald zijn, want L2-L3-L1 geeft ook een rechts veld?.

Hieronder een simplistische voorstelling van een draaistroommotor en wat er gebeurt met het draaiveld als je fasen omwisselt. Cijfers binnen de cirkel zijn de wikkelingen, U,V,W dus. Bepalend voor dat draaiveld is de fase waarin een bepaalde fasespanning zich bevindt relatief tov wikkeling in de motor en niet welke fase dit in realiteit is.

Achterhalen welke geleider effectief welke fase is kan alleen door een meting uit te voeren en daar heb je toegang tot de bron nodig. Niet echt realistisch als leek.

Voor een woonhuisinstallaie:
Je kunt zo wie zo NOOIT bepalen wat L1, L2 en/of L3 is.
Met een draaiveldmeter kun je wel het draaiveld meten, en daarmede de fasevolgorde.

T is natuurlijk wel leuk om te bepalen hoe je draaiveld is, maar je kunt voor een slijpsteen beter de motor aansluiten en dan zien wat er gebeurt.
100% zekerheid heb je nooit, ook niet bij gebruik van een draaiveldmeter, dat je slijpsteen of noem maar wat op in 1 keer de juiste kant op draait.

Verkeerde draairichting, gewoon 2 fasen wisselen, en het is goed.

Je hebt ook Duspols ( Twee-polige spanningstesters) met een ingebouwde draaiveldmeter.

Op zondag 3 maart 2024 09:28:15 schreef Def110:
[...]

Kan dat ding nergens vinden, dus zat al te kijken waar ik een draaiveldmeter kan krijgen met 3 pennen. Dat is sowieso praktischer. Zit daar nog veel functieverschil in? Want zie ze van 30 tot 500€

waarschijnlijk wel. Kan me inbeelden dat de duurdere exemplaren veel meer kunnen dan enkel de richting aangeven, maar aangezien de richting aangeven het enige is wat je van deze meter vraagt zou ik er niet meer aan uitgeven dan nodig.

Op zondag 3 maart 2024 09:44:23 schreef Toeternietoe:
Voor een woonhuisinstallaie:
Je kunt zo wie zo NOOIT bepalen wat L1, L2 en/of L3 is.

uiteraard niet, maar ik denk dat dit meer een kwestie van spraakverwarring is tussen TS en het forum (en het blindstaren van TS :-) ). L1, L2, L3 zijn ten slotte maar namen. als de richting maar gekend is.

in een woonhuis ook niet echt interressant natuurlijk om het draaiveld te weten. in gebouwen met lift wel anders, die kan stuk gaan of iig niet werken met een verkeerd veld. of pompen die niks meer verpompen.. zo'n meter bevat 2 ledjes die een links of rechts veld aangeven. de oude draaiveldmeters van oa BBC hadden een klein wieltje wat ronddraait net als een motor. op t werk is het standaard een ding van 65€ en heb zelf een herstelde van de grote C die ooit 15€ was. niet dat ik het ding vaak gebruik, want middels wat foto's en de spanning meten voor de kast vervangen word komen de fasen ook op de juiste plek weer terug..

[Bericht gewijzigd door testman op (11%)]

Het is zoals met alle dingen, je hebt een Bentley en een Lada. Beide doen uiteindelijk net hetzelfde, je van een plaats naar één plaats naar een andere brengen. Zo ook met een draaiveldmeter.

Fluke 9040 is 300-350€
Chinese op Amazon is 19€

Met een Bentley (en een Fluke) kom je natuurlijk aan in stijl :+

Begrijp echter niet waarom je dat als DHZ wel zou willen kopen, ga je waarschijnlijk geen 2 keer in je leven gebruiken.

Op zondag 3 maart 2024 08:39:47 schreef Def110:
De één papagaait hier de ander na en ik denk dat jullie mijn vraag niet snappen..

Ik snap best wat je wilt doen. En het is ook geen kwestie van na papegaaien. Maar meerdere mensen die tot dezelfde conclusie komen. Dat met de beste bedoelingen overigens.
En het stoort me dan ook aan dat je dat afdoet als azijnzeikerij.

Misschien wel daarom dat het voor de bevestiging nog even wordt gevraagd.. daar al eens aan gedacht?

Dat je vraagt voor dat je gaat doen is uiteraard niets mis mee, sterker nog ... daar zijn we voor.
Maar als je vraagstelling en conclusies dan ietwat *vreemd* overkomen ... dan is het niet raar dat men zich achter de oren gaat krabben, toch?
En dat is niet om de zuurpruim uit te hangen (al lijkt je dat zo te zien) maar oprechte zorg of je hier wel mee moet gaan pielepoten.

En precies wat erik1234 in zijn 'lompheid' bedoelde, als je dit soort vragen moet vragen / vraagt (en vooral de manier waarop je dingen omschrijft) kun je als lezer als sneller tot de conclusie komen dat je wellicht niet helemaal weet waar je mee bezig bent.

Een paar dingen had ik al voorzichtig aangestipt, maar een paar dingen die 'vreemd' overkomen:

- Er wordt geen krachtstroom 'gemaakt' door drie groepen bij elkaar te nemen, het is 1 groep. (rode vlag 1)
- De absolute positie van de fases is compleet niet interessant (rode vlag 2)
- Je blijft stuiteren over een draaiveldmeter terwijl je er al een hebt, de motor van die steen laat perfect zien dat hij verkeerd om draait.
- Het is geen 'net' kastje, als er na die zekeringen direct een kabel naar de kookplaat loopt dan voldoet het niet aan de normen en heeft het dat ook nooit gedaan.

Ik zal me er verder niet meer mee bemoeien, want dat wordt duidelijk niet gewaardeerd.

Super, bedankt nogmaals allen!
De verwarring bij was er ook even omdat ik nu de draairichting niet kan bepalen wanneer ik de aansluiting heb gemaakt in de kast. En de slijpsteen welke ik heb staan heb ik overgenomen van iemand en die heeft hem weer van iemand die een andere schakelaar erop heeft gezet.

Toen ik deze schakelaar controleerde was ingaand L2 en L3 omgedraaid, omdat er een nieuw snoer aan moest heb ik dit weer juist gemonteerd maar daarom vraag ik mij af hoe de blanco gele aders van de slijpmolen zelf op UVW zijn gezet, wel juist of ook verwisseld..

Ik heb daarom dus 2 onbekenden de aansluiting van de fasen voor de juiste draairichting conform de L1L2 en L3 in de stekkerdoos én de onbekende aansluiting van de gele aders van de slijpmolen.
Ik heb ook geen andere motor om mee te testen, alleen gevoelige 400V apparatuur en een heetwater hogedrukspuit.

Dus eerst maar de aansluiting in de meterkast correct aansluiten obv de draairichting en dan als de slijpmolen verkeerd omdraait de gele fase aders wisselen op de schakelaar. Dan lijkt het mij opgelost.
Want stel ik sluit in de meterkast de draairichting linksom aan. En de gele aders zitten ook omgewisseld op de schakelaar van de slijpmolen, heft dit elkaar dan op waardoor de slijpmolen alsnog de goede kant op draait. Waardoor het lijk dat het in de meterkast rechtsdraaiend is aangesloten?

Op zondag 3 maart 2024 09:54:48 schreef testman:en wat een gemiep weer over zure reacties weer, een korte reactie is meteen een zure reactie ofzo. heb niet altijd zin om een hele lap teskt te gaan tikken.

Ik doelde niet op jou, waardeer je hulp juist. Korte duidelijke reactie is prima toch.

Op zondag 3 maart 2024 09:59:06 schreef New Beetle:
Het is zoals met alle dingen, je hebt een Bentley en een Lada. Beide doen uiteindelijk net hetzelfde, je van een plaats naar één plaats naar een andere brengen. Zo ook met een draaiveldmeter.

Fluke 9040 is 300-350€
Chinese op Amazon is 19€

Met een Bentley (en een Fluke) kom je natuurlijk aan in stijl :+

Begrijp echter niet waarom je dat als DHZ wel zou willen kopen, ga je waarschijnlijk geen 2 keer in je leven gebruiken.

Zeker waar en met een Lada Niva kom je toch een stuk verder in de blubber dan met een Bentayga ;)