hallo iedereen.
zoals jullie zien lopen er al veel vragen van mijn klant, dit omdat ik binnenkort vakantie heb en dan flink wil gaan werken met electro.

in die andere discussies kunnen jullie zien wat voor leuke ideén ik heb.

Echter, ik vond het nog niet genoeg, en gooi er nog een projectje bij.

een ding dat je stappen telt, een pedometer dus. de bedoeling is om met een ne555 van 2 (zelfgemaakte bestwelplatte) voetschakelaars die paralel staan 1 puls te laten maken als die gesloten zijn. die puls gaat naar de eerste 4026 die het eerste 7 segmentsdisplay aanstuurt (ik denk via torren, want erg veel mA kan ie niet sourcen) dan met de carry out naar de clock van de volgende 4026 met het volgende display, en dan weer naar de volgende. de laatste carry out wil ik een zoemertje mee laten gaan (via een tor) bestaande uit nog een NE555 en een piëzo buzzer (van oud mobo gesoldeerd) het ding kan dan dus tot 999 tellen. echter, ik kom nog wel enkele probleempjes tegen:

1: hoe lang moet die puls duren?
(denk dat ik met een one-shot (dank aan klein is fijn) er wel uitkom...)
2: hoe maak ik dat piepertje op het laatst? ik heb wel schema's van piepertjes en geluidmakers met NE555 en maar die werken met een 8 Ohm speaker...
3: waar kan ik goedkoop een printje laten etsen als ik een ontwerp aanlever? (dit alles op eurokaart bouwen kost me erg veel tin (al die baantjes maken) en ruimte. (bedrijf of een van jullie met tijd, indien een van jullie prnotk, indien bedrijf: hoe duur ongeveer?)
4: zijn er betere alternatieven dan een 4026, iets dat direct (dus zonder torren) op een 7 segment kan worden aangeskoten?
5: hebben jullie nog andere ideeën? (voor hierbij?)

bijvoorbaat dank voor hulp, ideeën en (opbouwende) kritiek

Jij droomt luid op ! Zet je voeten maar eerste terug op de grond voor je gaat stappen.
Ik het een pedometer gekocht voor 3 Euro.
En je denk precies nog aan massa produktie ?

[Bericht gewijzigd door elektron_ op ]

Op 11 juni 2005 13:23:55 schreef elektron_:
Jij droomt luid op ! Zet je voeten maar eerste terug op de grond voor je gaat stappen.
Ik het een pedometer gekocht voor 3 Euro.
En je denk precies nog aan massa produktie ?

zelfbouw is altijd leuker. maar als ze voor 3 euro te koop zijn word het wel een stuk durder... waar gekocht?
(en nee, ik denk er niet aan om er zelf veel te gaan maken voor verkoop, maar gewoon als "lollig iets"

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

Op 11 juni 2005 13:27:29 schreef Lucky luke:
[...]
zelfbouw is altijd leuker. maar als ze voor 3 euro te koop zijn word het wel een stuk durder... waar gekocht?
(en nee, ik denk er niet aan om er zelf veel te gaan maken voor verkoop, maar gewoon als "lollig iets"

Blokker België
- Denk dan ook aan batterij, kleine LCD display, auto power off, bewegings schakelaar.

belgië...

dan is zelfbouw alsnog goedkoper, ben nederlander...

Op 11 juni 2005 13:12:57 schreef Lucky luke:
...een pedometer dus...

lol
kan je ook mee een pedopas aanvragen :-p

nee nu effe serieus ik zou het maken met een reedcontact waarlangs bij elek stap een machneet 2x voorbijomt en dan dat met een frequentiedeler door 2delen en dat door een pic laten optellen (de frequentiedeler kan je ook in de pic programeren)
maar het is goedkoper te kopen.

een pic leek me te lastig.

en een reedcontact met een magneet lijkt me lastig. dat werkt niet als je wat "wijdbeens" loopt. dus ik dacht gewoon aan een schakelaartje. en een NE555 omer pulsjes van te maken.

ik kan hier (nl) zo gauw geen prijzen vinden van pedometers. dus zelfbouw... lijkt me ook leuker.

in mn startpost staan de vragen... die ik bij mijn bouwontwerp heb. een echt schema heb ik niet, omdat het zo groot word om uit te tekenen en toch best simpel is (die ic's doen alles)

Mcdonalds had ze poosje terug!!!

Hoi lucky luke

Ik heb een mooie oplossing voor je. Je hoef alleen paar mooie pulsjes maken met een 555 als oneshot( voor de schakelaar dus ).
De uitgang van de pulsjes zend je naar een IC 74C925. En die bestuurt de 7 segments display . Je kan zelf 4 digit bereiken.
Hier de datasheet

Voor meer vragen laat me weten!!
Succes !!

Op 11 juni 2005 17:15:42 schreef pia:
Mcdonalds had ze poosje terug!!!

weet ik... in ander topic gelezen... maar eet nooit bij de mac... bovendien, ching pong hai cheapo china chjit moet je vaak zelf nog hersolderen en werkt op (dure) knoopcellen. de LuckyLuke(r)ssperduur is energiezuinig, handig, en u krijgt er 25 jaar garantie gratis bij.
(nou jij weer! :P)

Op 11 juni 2005 19:53:32 schreef uZion:
Hoi lucky luke

Ik heb een mooie oplossing voor je. Je hoef alleen paar mooie pulsjes maken met een 555 als oneshot( voor de schakelaar dus ).
De uitgang van de pulsjes zend je naar een IC 74C925. En die bestuurt de 7 segments display . Je kan zelf 4 digit bereiken.
Hier de datasheet

Voor meer vragen laat me weten!!
Succes !!

WOW, dat ga ik bekijken (ook ff kijken wat de prijs van dat IC is...)

THNX!

ai, t is alldatasheet, vorige keer sloeg mn firewall op hol, of mn antivirus... onee, t was mn antispywareprogramma... onee, t was windhoos, met een beveiligingsmelding over een activeX besturingselement. maar ik ga wel ff googlen op 74c925

EDIT: datasheet gevonden: MM74C925
vanavond lekker lezen, eerst ff mn printer laten werken!

Stappentellers zijn er ook bij kijkshop
(Heeft voor dat geld ook nog een ingebouwde radio... :) )

Op 12 juni 2005 12:45:58 schreef Arco:
Stappentellers zijn er ook bij kijkshop
(Heeft voor dat geld ook nog een ingebouwde radio... :) )

link werkt niet, heb cookies uitstaan. wil overigens per-se zelfbouw. is leuker namelijk

maar...
ik heb die datasheet doorgelezen. heel goede chip voor mijn toepassing. toch enkele vragen:

1 hij heeft een clock input die "negative edge sensentive" is. wat moet ik daarmee? die NE555 one-shot geeft een positive puls. inverter erachter? (welk IC zit 'r een in?)
of aanpassen? (hoe? (ga hiet straks ook zelf aan proberen...))

2 waar dient de latch enable voor (en wat moet ik daarmee?)

...

3: waar kan ik goedkoop een printje laten etsen als ik een ontwerp aanlever? (dit alles op eurokaart bouwen kost me erg veel tin (al die baantjes maken) en ruimte.

...

Teveel tin !? hoe maak jij die baantjes dan ? Het is niet de bedoeling dat je sporen gaat trekken met tin, je moet gewoon draadjes op het printje leggen ( al dan niet geisoleert )

http://members.home.nl/guidomennen/pcbtje.JPG

Op 12 juni 2005 13:11:23 schreef Sine:
[...]

Teveel tin !? hoe maak jij die baantjes dan ? Het is niet de bedoeling dat je sporen gaat trekken met tin, je moet gewoon draadjes op het printje leggen ( al dan niet geisoleert )

[afbeelding]

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO.... ik trok altijd baantjes met tin...(soms icm draadjes voor lange afstanden...)

met die andere chip (74c925) heb ik echter niet meer zo'n ingewikkelde print. dus dat gaat wel lukken opeurokaart.

alelen zit ik nog met de vragen:

1 hoe doe ik dat met die negative clock input

2 wat is latch enable?
2b en wat doe ik daarmee?

3 een door mij gevonden one shot (uit ander topic dacht ik...) krijg ik niet werkend laat staan met negative output. hoe los ik dit op? (wel werkende met inverter?)

Dan verbruik je wel wat tin ja :P

fabrieks pedometers werken trouwens niet met voetschakelaars ( en alle narigheid die daarbij komt kijken ) maar met een schok sensor.

Die zou je zelf kunnen maken door een gewichtje ( blokje lood / ijzer ) aan een piezo speakertje te lijmen.

Op 12 juni 2005 13:34:12 schreef Sine:
Dan verbruik je wel wat tin ja :P

fabrieks pedometers werken trouwens niet met voetschakelaars ( en alle narigheid die daarbij komt kijken ) maar met een schok sensor.

Die zou je zelf kunnen maken door een gewichtje ( blokje lood / ijzer ) aan een piezo speakertje te lijmen.

piëzo schakelaartje??
o wacht, een piëzo speakertje. hoe doe ik dat dan?
druppel tin eraan ook goed? of wacht t kan niet tegen hitte.

en hoe maak ik er dan een negatief pulsje van?

en wat moet ik met latch enable?

en wat als iemand niet schokend genoeg loopt? (sluipend?)

waar koop ik een 74c925?

en waar haal ik een piëzo speakertje? (electroboer heeft niet altijd alles, de mijne dan)

negative edge sensitive wil niet zeggen dat je een negatieve puls nodig hebt, wel dat er een negatieve lees:dalende flank moet voorkomen _-_ een gewoon pulsje heeft dus een positieve en negatieve flank.

latch enable moet je dus enablen om je ic te laten werken dat kan via de massa (als het een actief lage ingang is) of met de +xV (als het een actief hoge ingang in), kheb de data sheet niet doorgenomen...dont blame me if i am wrong.

Het ic en de piëzo speaker haal je bij elke electronicazaak, desnoods door het daar te bestellen.

grtz

Op 12 juni 2005 14:13:56 schreef Mr. Digital:
negative edge sensitive wil niet zeggen dat je een negatieve puls nodig hebt, wel dat er een negatieve lees:dalende flank moet voorkomen _-_ een gewoon pulsje heeft dus een positieve en negatieve flank.

latch enable moet je dus enablen om je ic te laten werken dat kan via de massa (als het een actief lage ingang is) of met de +xV (als het een actief hoge ingang in), kheb de data sheet niet doorgenomen...dont blame me if i am wrong.

Het ic en de piëzo speaker haal je bij elke electronicazaak, desnoods door het daar te bestellen.

grtz

ik wil uit 1 schakelaartje (piezo of niet) 1 puls. per stap dus 1 puls. bij een negative flank, hoe doe ik dat dan, 1 Puls maken? (schiet iets door mn hoofd, positieve puls op basis transitor, transitor verde tussen - en clock in (weerstand ertussen?) zetten).

hmm. bestellen... kan... duurt alleen altijd lang... nouja... zie wel... eerst maar definitief ontwerpen...

ik weet niet precies hoe te doen met dat piëzo speakertje. gewoon druppel goede lijm en dan een zwaar iets erop lijmen in t midden? maat dat is toch geen open/ gesloten schakelaaar? en... hoe maak ik daar dan een puls van? schakelaar kon met NE555 maar wat is dit? en hoe moet dit?

Op 12 juni 2005 14:23:14 schreef Lucky luke:
[...]
schakelaar kon met NE555 maar wat is dit? en hoe moet dit?

Je weet niet wat een 555 ic is ?,

Ik zou als ik jou was eens naar de bib gaan om enkele elektronica boeken te gaan halen.
Elektronica is niet zoiets dat je kan zonder basis kennis.
no offence hoor.

Op het net is genoeg info te vinden voor dat populaire ictje.

Op 12 juni 2005 14:40:47 schreef Mr. Digital:
[...]

Je weet niet wat een 555 ic is ?,

Ik zou als ik jou was eens naar de bib gaan om enkele elektronica boeken te gaan halen.
Elektronica is niet zoiets dat je kan zonder basis kennis.
no offence hoor.

Op het net is genoeg info te vinden voor dat populaire ictje.

ik weet wel wat een NE555 is, en hoe je hier met een gewone schakelaar één puls uit krijgt. maar hoe met een piëzo schoksensor weet ik niet...

heb nu een schakeling die een negative flank geeft als een schakelaar gesloten word.

probleem is, dat een mens 2 voeten nodig heeft om op te lopen :)

en 2 schakelingen met bijden hun uitgang op 1 ingang.... dan negeert de 1 de ander... altans, tot nu toe. mischien dat een diode...

ik houd jullie op de hoogte, maar denk mee als je wilt, hulp is altijd welkom!

edit: dioden werken niet. als de een neergaat blijft de output neer. neer + neer= gelijk. dus dat werkt niet.

(beetje heel warrig gezegt.... ik hoop dat jullie t toch snappen)

OR poortje, (IC of diodes), hoe heb je diodes geschakeld?

3: waar kan ik goedkoop een printje laten etsen als ik een ontwerp aanlever? (dit alles op eurokaart bouwen kost me erg veel tin (al die baantjes maken) en ruimte. (bedrijf of een van jullie met tijd, indien een van jullie prnotk, indien bedrijf: hoe duur ongeveer?)

http://www.circuitsonline.net/forum/view/22592

Ik vind het toch maar vreemd, ga je nu met 2 schakelaars in je voeten lopen ?