Ik heb nog steeds het probleem bij mijn Imperial DGL 5664 dat de gaarruimte zich vult met water vanuit de afvoer. Zodra ik deze dicht stop, desnoods met mijn pink, doet de oven alles normaal, inclusief de ontkalkingsprocedure. Ik heb het motorventiel van de waterafvoer, het driewegventiel, de niveauregelaar in de boiler en het waterbakje vervangen en de machine ontkalkt. Ik zou toch zeggen dat het motorventiel ervoor moet zorgen dat de wet van de communicerende vaten buiten werking wordt gesteld. Wat zie ik over het hoofd? Er zit toch geen terugslagklep tussen de afvoer en het motorventiel?
By the way, als iemand nog onderdelen nodig heeft: ik heb nog driewegventielen en waterbakjes over. Ook nog een pomp en een ventilator.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
He he. Wat een mooie nette omgeving hier. Haha. Dit werkt wel makkelijker.
Ik begrijp niet juist wat er gebeurt. Er komt water in de gaarruimte? Vanuit de afvoer, het putje?
Heb je al de info van deze toestellen gehad? Dat werkt makkelijk zodat je de werking van dit toestel al begrijpt zonder dat ik van nul alles moet uitleggen.
Mijn eerste bedenking (in lijn met mijn eerder)
Als het toestel stopt staat de afvoer bolkraan open. Dus elke overdruk die vanuit deafvoer komt, komt dus terug in de ovenruimte terecht.
De afvoerdarm mag dus nergens omhoog lopen zodat het kan terug lopen en een luchtdichte afsluiting aan de syfon is ook niet zo wenselijk. Maak bv de afvoer slang is los en hang ze eens in een emmer. Zonder dat het uiteinde in het water hangt.
Dit als ik je probleemstelling goed begrijp. Mogelijks bedoel je het anders?
Als de ovendeur gesloten is, tankt hij zich helemaal vol totdat hij overstroomt uit het overdruk ventiel. Als je hem dan op ontkalken zet, loopt hij vast op de thermo beveiliging. Ik wilde weten waar dit water vandaan kwam, dus ik heb getest met de deur open. Dan zie je vrijwel direct het water uit het putje omhoog wellen. Als je dan direct op Stop drukt, zuigt hij direct af. Met mijn pink in het gat en de oven op 50 graden verloopt alles normaal. Ook het ontkalken verloopt normaal als je de afvoer afsluit met een opgepropte vaatdoek. Ik had zelf het idee dat het probleem bij het afvoerventiel lag. Maar een ander ventiel lost het probleem niet op. Overigens heb ik dat ventiel weer moeten verwijderen omdat hij wat lekte.
De oven staat nu op een workmate en de afvoerslang loopt af. Daar ligt het vgs mij niet aan. Hij pompt ook snel leeg.
Ja, je hebt me eerder de complete documentatie gestuurd. Maar dat is al even geleden. Ik heb nu weer tijd voor deze klus. Maar ik ben er al heel wat uren mee zoet geweest. Ik weet werkelijk niet waar ik het zoeken moet.
Ik hoef niet direct antwoord. Mag ook tot maandag wachten. Prettig weekend!
EricN
Dus, water insijpeling via afkoelinlaatopening en overstroom water van de boiler kunnen we uitsluiten.
Wat in lijn ligt met je klacht is een leeglopende boiler. Je schreef al iets over communicerende vaten.
Het toestel wil bij inschakeling (toestel aan zetten) de boiler vullen (tot aan de niveaudetectie hoogte). Hij wil zich klaar zetten met een volle boiler, wachtende op een stoomvraag/programmastart. Hiervoor MOET (!!) hij dus het boilerventiel eerst sluiten. Dit staat bij uitschakelen van het apparaat open daar het water niet brak mag worden en de boiler ledig is.
Is dit ventiel niet dicht dan krijg je:
1. de ruitenwisser pomp die zeer veel draait en het waterkastje dat zeer veel vult aan het begin want het boiler water loopt communicerende vaten gewijs gewoon in de gaarruimte via het putje.
Dus eerste vraag: Pompt (het ruitenwissenpompje dus) hij ontzettend veel water aan het begin vh inschakelen? Maw is het kraanwater dat er in uit het putje komt. Maw is de ruitenwisser pomp volle bak aan de slag als je het putje ziet vol komen?
2. Daar de boiler constant leeg loopt in de gaarruimte dat er lucht kan komen in de boiler met overhittingsverschijnselen ten gevolge.
Dus... Check het 2de motorgestuurd ventiel dat onderaan de boiler zit. Staat het verkeer om of gaat de as niet mee met het motortje?
Ik weet niet hoe de instroom van water in het putje is. Is dit snel stijgend dan vermoed ik dat de kraan (motorgestuurd ventiel)gewoon open staat. Is dit zeer traag dan zal de ruitenwisserpomp ook minder draaien en vermoed ik een kraan lek of niet mooi in de 90graden stand.
Goedenavond Eric. Ik heb wel zijdelings aan het motorventiel onder de boiler gedacht, maar niet in dit opzicht. Ik moet het nog uitzoeken, maar het is zó logisch dat je wel gelijk moét hebben: die klep blijft dan vermoedelijk helemaal open staan, omdat het water snel stijgt en het pompje gemakkelijk rond draait, dus weinig weerstand ondervindt. Ik denk dat het nogal lastig is om de klep te vervangen? Je kunt er bijna niet bij. Maar het motortje is ws. nog wel redelijk langs de achterzijde te benaderen en los van de klep te vervangen?
EricN
Ja, geen goede vooruitzichten om daar aan te beginnen. Zelfs als het motortje of tandwielen stuk zijn wil dit meestal zeggen dat de bolkraan ook stuk is. Stroefheid die de tandwielkast stuk maakt.
Ik ben intussen een paar stappen verder. Met nogal wat gepriegel ben ik erin geslaagd om de motor van het kogelventiel onder de boiler te demonteren en het kogelventiel goed gangbaar te maken. Ook heb ik voor alle zekerheid de motor vervangen, want die had ik tóch liggen. Beide motoren draaien. Toch is het probleem nog steeds niet echt opgelost. , maar weet ik nu ws. wel de oorzaak. Die is gelegen in het afstellen van de beide motorventielen. Dat zou dan met behulp van de stelschroefjes op de schakelaars moeten. Dat ligt niet eenvoudig, want aan de ene kant is het resultaat een F1 foutmelding en aan de andere kant nog steeds het overstroom effect zoals boven beschreven. Is er een procedure voor het afregelen van de motorventielen te vinden?
Nee, er is geen afregelprocedure voor helaas.. hoogop een testprocedure. Maar dit word wel een projectje deze stoomoven?? Daarom zie ik ze veel weggegooid worden..
EricN
Ik heb in al die jaren nog maar 3 afgekeurd en die waren echt oud en op. Taaie beestjes verder.
De afregeling is visueel. De kraankop in lijn met de opening is open en 90 graden haaks op de opening is gesloten.
Bedankt voor je hulp Eric! Het is me na veel experimenteren en dankzij jouw aanwijzingen gelukt! De afstelling is uiteindelijk vrij eenvoudig. De speling tussen het afstelschroefje en de nok mag maar een fractie van een millimeter zijn. De hele reparatie en revisie-operatie heeft me vele uren gekost, maar het was vooral de uitdaging om dat apparaat te willen begrijpen om het te kunnen repareren. Nogmaals mijn dank, ook voor alle documentatie.
Hallo.
Ik ben nieuw in dit forum dus weet ik nog niet precies hoe het werkt. Ik lees dat EricN uitgebreide documentatie beschikbaar heeft. Dat zou ik ook graag hebben hoe kan ik daar aankomen?
Halo iedereen, ik heb een imperial stoomoven 5664 bekomen die al 2 jaar stil stond. Ik heb hem aangesloten aan 3fasen. Alles werkte perfect toen ik een test deed, 3minuten stpmen op 120 graden tot hij midden in het proces volledig uitviel. Ook geen schermaanduiding meer. Ik krijg wel voeding tot aan de printplaat dus ook voorbij de electrische veiligheid. Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?
EricN
1. Neem een duidelijke foto('s) vd print zodat we aanwijzingen kunnen geven
2. Bij stilstand gebeurt het dat er zich in de boiler algen opstapelen. Dit zorgt voor schuimvorming waardoor de veiligheid uit gaat. De reset zit vooraan onder de aan uit toets. Dit is niet in lijn met je verhaal dus mijn vraag is om die veiligheid toch nog eens dubbel of trippel na te kijken. De resetknop is vrij stroef dus geen licht duwtje.
3. De voeding van Deze toestellen nog niet stuk gehad maar mss is het juist de reden van uit werking stellen en iemand er op marktplaats mee te "verblijden".
Dag eric, hier de foto's. Ik heb de veiligheid getest. ook de aan en uitknop. De stroom van de 3fasen loopt door tot aan de printplaat. Achteraan de drie wit elektriciteitsdraden aan de printplaat. Ik denk dat het in de printplaat ergens stopt kan zijn of door 1 of andere veiligheid maar doordat het scherm ook niet werkt kan ik geen foutcodes uitlezen. Ik zie ook niet verbrand aan de printplaat.
EricN
De blauwe blok is de trafo vd 50Hz voeding. De rode omcirkeling is de primaire kant. Daar moet je dus 230v ac meten. De secundaire is de blauwe omcirkeling. Op de trafo staat de te meten waarde. 18vac
Die spanning komt via de witte draden aan op de onderste 2draden vd stakker. Groen omcirkeld.
De buffer elco's zijn de 2 dikke blauwe. Daar moet je de gelijkspanning meten.
Hoe zit het met de technische kennis? Begrijp je alles? Ik weet niet in hoeverre ik het moet uitleggen.
Tip: plak een sticker op de klaxon(buzzer). Als je niet weet wat ik bedoel gaat het bij het terug werken wel duidelijk worden.
[Bericht gewijzigd door EricN op (12%)]
EricN
IK kan misschien ook nog een duit in het zakje doen:
Ik had aan mijn machine een nieuwe kabel gemonteerd. Drie fasen, nul en aarde via een perilex stekker. In het aansluitblokje moet je een brugje leggen tussen klem 4 en 5. Dat is de nul. Die bleek dus niet goed onder de klem 4 te zitten waardoor een deel van de machine een zwevende nul had. Dan krijgen die delen dus een ongedefinieerde spanning. Nadat ik dit verholpen had, en de ketel-afvoerklep juist had afgesteld deed hij het helemaal goed. Hij heeft daarna niet meer gehaperd.
Ik heb gemeten aan de 2 roos omcirkelde elcos op de zijkant zoals ik bij de foto aangeduid heb on bijlage, is dat goed? Ik meet tussen de linkse en rechtse kant 0 volt DC op allerijl de elcos
De rode omcirkelde, de voeding van de transfo meet ik geen 220volt ac. Dzt is dus niet goed. Hoe denk je dat dit komt?
EricN
Ik bespeur enige inconsistentie. De blauwe elco krijgt spanning vd trafo. Als daar geen 220 op toe komt kan er ook geen 10v op de elco staan. Raar. Ik vermoed zweefspanningen door slecht contact met de meetpennen.
Enfin. De 220v op de trafo komt van de neuter rechtstreeks en de andere komt vd print en gaat via een vdr (roze omcirkeling) naar de schakelaar. Wel een schema v ouder model. Dus volg de draden. Meet vanuit de neuter naar de trafo zodat je weet wat er van spanning weg is.