hallo ik heb informatie nodig over mijn windmolen deze is vertikaal en 3 kw 3 fasen ac 48 volt uit de on grid omvormer is 2 kw, mijn vraag is het volgende de omvormer start met terug leveren bij 48 volt maar deze voltage heb ik alleen bij harde wind 8 to 10 ms de meeste tijd geeft hij een voltage tussen de 10 en 35 volt hier kan ik dus niets mee.
heb al zitten zoeken naar een andere omvormer maar dat is er ook niet.
is het mogelijk om het uitgangs signaal vd de molen te verhogen zodat ik meer spanning krijg op mijn omvormer.
Bert

Een transformator ertussen?

Heb je al eens met belasting gemeten welk vermogen er draait onder de 35V. Want als je voor 100W * 5000 uur = 500kWh per jaar flink moet investeren kan je het misschien beter zo laten.

Met bij 24 volt doet hij ongeveer 1.2 kW per uur

Het rendement van dat soort molens hangt heel veel van de opstelling af. Dat ze onder de vergunningsplichtige hoogte weinig doen is 'normaal'.

In NL zijn de door jou genoemde windsnelheden nog steeds eerder uitzondering dan regelmaat. Het gemiddelde is eerder tussen de 2 tot 5 m/s.
https://windenergie-nieuws.nl/wp-content/uploads/windsnelheid-253x300.png

Verder zijn merken en modelnrs van molen, generator en inverter wel handig in deze.

[Bericht gewijzigd door harry64 op (19%)]

Op zaterdag 16 maart 2024 15:58:36 schreef Bertenludy:
Met bij 24 volt doet hij ongeveer 1.2 kW per uur

Dat kan niet.
Lees dit topic wat je zelf net opgerakelt hebt: https://www.circuitsonline.net/forum/view/85243

“1.2kW per uur”

De volgende 20 reacties zie ik al zo voor mij :+

Alvast een begin

De volgende 20 reacties zie ik al zo voor mij

Ik probeer het zelfs al niet meer.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (14%)]

Tja... Drie verhuistrafos dat zou werken.

Effe rekenen. Bij 40V is 2kW zo'n 50A. Verdelen over 3 fases... 16A.

Bij 24V (20V) dus ongeveer het dubbele: 32A.

Dus je hebt drie verhuistrafos nodig die dus die 32A aankunnen. Die worden dan verkocht als 7200W. (omdat men er dan van uitgaat dat ze bij 115/230V gebruikt gaan worden.)

3 kw 3 fasen ac 48

P = U x I x √3
I = 3000 / (48 x 1.7 ) = 36A
Aangenomen dat de 3kW het elektrisch vermogen is en niet het as vermogen.
Het zou erg fijn zijn als TS met merk en type nr's kwam.

Bij 24V (20V) dus ongeveer het dubbele: 32A.

OP 24V is het maximum 1,5kW maar je kan beter zeggen de generator is gemaakt voor maximaal 36A ongeacht bij welke spanning.

De trafo is normaal voor 50Hz gemaakt en de windmolen zal eerder een stuk lager frequentie opwekken. Dus je zal toch gewoon een 7200W trafo of meer ndig hebben zodat die op de lage frequenties ook nog goed werkt.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (12%)]

De trafo's gaan niet werken; een trafo is gebouwd op een bepaalde frequentie en eronder of erboven raakt hij of in verzadiging of is de koppeling niet optimaal...

Ofwel het gaat niet

En dan heb ik het nog niet over het feit dat het ding dan waarschijnlijk helemaal niet gaat draaien wegens een te grote belasting..

Ik heb ook naar een windmolen zitten kijken en eigenlijk is het bijna allemaal brandhout.

Als optimaal dieptepunt heb je TESUP...

Ik heb er eigenlijk maar 1 gevonden die echt iets moois maakt, maar dat is niet vertikaal. Dat zijn de windmolens van Genner.

Ik ben wel benieuwd naar THE BLADE.. belooft nogal wat.

n eronder of erboven raakt hij of in verzadiging

MEt een lagere frequentie raakt die eerder in verzadiging, maar als je de trafo ruim neemt dan gaat die in ieder geval niet in verzadiging, hogere frequenties is een stuk minder problematisch.

Op zaterdag 16 maart 2024 15:43:07 schreef Bertenludy:
is het mogelijk om het uitgangs signaal vd de molen te verhogen zodat ik meer spanning krijg op mijn omvormer.
Bert

Ik zou babbelen met de molenbouwer wat hij in gedachte had bij zijn ontwerp. Bij een bepaalde windsnelheid hoort een optimaal te leveren vermogen, dus voor jouw molen hoort een bepaalde gunstigste omvormer en dat weet alleen de molenbouwer.
Je hebt misschien wel een MPPT voor een windmolen nodig.

Misschien de spanning niet willen verhogen, maar juist verlagen naar 12V bijvoorbeeld. Daar zijn wel omvormers voor te vinden. Die 12V is dan een spanning die je aan een (andere) omvormer gaat leveren. Zou dat werken?

Op zaterdag 16 maart 2024 21:40:49 schreef benleentje:
[...]MEt een lagere frequentie raakt die eerder in verzadiging, maar als je de trafo ruim neemt dan gaat die in ieder geval niet in verzadiging, hogere frequenties is een stuk minder problematisch.

Ken jij de frequentie van deze windmolen?

Misschien levert hij al heel snel 50 Hz of wellicht komt hij niet eens aan de 20 Hz...

Los van de frequentie van de generator, gaat met trafo's niet werken omdat dan aan de generator kant de spanning inzakt. Die zakt in omdat het dubbele aan stroom gevraagd gaat worden.

Het molentje levert gewoon niet genoeg vermogen daarvoor op in het NL landschap.

Ik heb ook gekeken naar de tabellen van de wat eerlijkere ali-handelaren. Daaruit blijkt ook dat die windwokkels e.d. i.d.d. pas bij een heel stevige tot stormachtige wind pas hun max. vermogen gaan leveren. Het lijkt er ook op dat die dingen in het kwadraat minder vermogen gaan leveren per meter windsnelheid.

Als ik het goed herinner was het bij 12 m/s iets van 3 kW, bij 10 m/s was dat nog maar rond de 2 kW en bij 8 m/s iets van 1 kW
Effe een voorbeeldje opgezocht van zo'n ding dat niet haalbaar is:
Windmolen 48V 3kW

Mmm als een trafo niet kan: Gelijkrichten en naar een DC inverter?

Das wel een optie met een stroom begrenzing erin gebouwd.

Lijkt erop dat deze windmolen pas bij hogere windsnelheden (>10 m/s) serieus energie levert. Dan wordt het zoeken naar een andere windmolen die ook bij lagere windsnelheden goed presteert. Die zal vast wel groter zijn.

Op zondag 17 maart 2024 19:05:47 schreef ohm pi:
Lijkt erop dat deze windmolen pas bij hogere windsnelheden (>10 m/s) serieus energie levert. Dan wordt het zoeken naar een andere windmolen die ook bij lagere windsnelheden goed presteert. Die zal vast wel groter zijn.

Uiteraard. Ofwel hoger plaatsen ofwel grotere diameter, en best beide. Beide stoten helaas tegen vergunningsbeperkingen aan, en daar valt ook wel iets voor te zeggen, in zekere mate. Er bestaan nu eenmaal geen mirakeloplossingen, er bestaan enkel compromissen.