Halo ik heb een Processor waar ik graag de data van wil weten het betreft
deze type Trident Ver.C4.3 en daar onder staat een nummer 349C3C438NH .
Ik heb al gegoogeld maar niets te vinden heeft er iemand misschien deze up al gezien of weet er meer over, het komt uit een meet apparatuur die defect was ik wil deze processor als het gaat om bij een printje te gebruiken dat ik zelf aan het maken ben. Graag een antwoord aub
Gr Rapperder
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ik weet dat hij dat schreef, die wil hij gebruiken bij een printje die hij aan het maken is.
Maar de info is weer zo summier, voor het zelfde geld kan het met een controller wat hij wil.
En waarschijnlijk krijgt hij de data ook niet uit de processor.
Dus @TS, iets meer info graag.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Zeker, mede vanwege de minimale info is een goede startpost met meer info zo belangrijk.
Anders wordt het gokken 
- Gokken is dokken!
- Gissen is missen!
- Meten is weten!
- Toen plassen piesen werd, is het gezeik begonnen.

Dat is geen processor maar de video-BIOS ROM voor een Trident TVGA8900 grafische CPU uit het ISA tijdperk.
Dominic
[Bericht gewijzigd door Dominic op (11%)]
Lambiek a Dominic ik moet het vorige recht zetten het is zoals Dominic beweert Dat is geen processor maar de video-BIOS ROM voor een Trident TVGA8900 grafische CPU uit het ISA tijdperk.En het komt van een andere print
ik dacht aan een videokaart Sorry vergissing van mij ik dacht die te kunnen gebruiken bij mijn printje dat ik aan het maken ben.
Lambiek welke controller zouw ik daar voor kunnen gebruiken?
Halo neemt het mij niet kwalijk dat ik niet meer goed kan expliceren maar het is ook dat ik 87 geworden ben en dan gaat het niet meer zo goed maar ik voel mij goed als ik mij met elektronica kan bezig houden en wat de andere denken laat mij koud dat is niet slecht bedoelt.
Rapperder
benleentje
Golden Member
Lambiek welke controller zouw ik daar voor kunnen gebruiken?
Er zijn teveel up om er zomaar wat op te noemen.
Beter even kort uitleggen wat je wilt gaan maken en met welke software je kan werken.
Halo benleentje wat ik ga maken en al mee begonnen ben dat is een printje waar ik met een display de spanning en een bloksignaal en sinus mede kan meten zoals ongeveer als een signaalgenerator als het lukt tenminste daarom deze controller.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Met een 6502 kan dat. Evenals met wel duizend andere. Maar inderdaad: wat is er aan software beschikbaar, en vertrouwd? Dat is al veel relevanter.
Misschien is een Arduino of iets in dier voege geschikter, dat is niet zo goed in te schatten met de schaarse informatie. Is het misschien mogelijk een schets te maken, met aanduiding van ingangen en uitgangen, bedieningselementen, layout(s) van display? Dan kunnen we al een beetje helpen, totnogtoe is het wel heel erg vaag.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (53%)]
@Paulinha_B dat ga ik eens bekijken welke datasheet of hoe men dat ook aanduid gaan op zoeken waar ik dat kan terug vinden en eventueel welke software daar voor nodig is .
6502 is wel erg steentijd. Kan wel misschien maar wordt erg traag en vergt flink veel support chips (memory, I/O etc).
Je kunt beter een arduino nemen met een LCD shield als deze https://nl.aliexpress.com/item/1005006119518483.html
Of een kant-en-klaar unit als deze
https://nl.aliexpress.com/item/1005004553658920.html
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dat kan best zijn, maar zonder meer uitleg kunnen we het niet weten!!!
Laat ons eerst maar eventjes rustig afwachten totdat er duidelijker uitleg komt, misschien zelfs een schets, eerder dan in het wilde weg te liggen gokken.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het ligt nog wel een beetje aan de frequentie van de signalen die je wilt meten, en de resolutie en nauwkeurigheid die je wilt halen.
Voor hoge resolutie en nauwkeurigheid zit je al snel aan een externe ADC met een goede referentie, als 12 bits resolutie genoeg is, zijn er talloze microcontrollers met geschikte ADCs. Het maakt ook nogal uit of je ook negatieve spanningen wilt kunnen meten.
Als je een hoge sample frequentie wilt halen, is een microcontroller met een goede interne ADC met DMA al snel het handigst, een externe ADC lees je meestal uit via SPI, of via I2C als het echt heel langzaam mag zijn.
benleentje
Golden Member
waar ik met een display de spanning en een bloksignaal en sinus mede kan meten
Meten aan signalen is wel 1 van de meest uitdagende dingen om mee te beginnen als up project. Iets waar ik mezelf ook nog niet aan gewaagd heb.
Niet om je te ontmoedigen maar ik hoop dat je beseft voor welke uitdaging je staat. Maar zoals altijd gewoon eenvoudig beginnen met het meten aan signalen bedoel ik dan en kijken hoe ver je komt.
.
Maar ik ben het wel met sparkyGSx eens dat een eenvoudige microcontroller om te meten aan snelle signalen niet gaat werken en dan word het gelijk een 32 bit up met snelle ADC aan bord maar daar weet ik zo snel even geen types van.
Paulinha_B
Honourable Member
Hou toch op! We weten helemaal niet of het over snelle signalen gaat, wie weet wil zij/hij alleen een batterijspanning opvolgen. Al die reacties zijn gezwets in het ijle, en kunnen enkel dienen om de vraagsteller in de war te brengen.
@deKees een kantklare dat is wel goed maar ik wil dat zelf kunnen doen ,
@Paulinha_B ik heb al gevonden dat het ook kan gebruikt worden bij een Arduino bordje en dan heb ik dit al gevonden en mischien ook de software daarvoor afwachten ik lees juist dat het bestand te groot is ga zien dat ik dat kan verkleinen.
@SparkyGSX voor mij is alles goed ik zal al tevreden zijn als het maar werkt
en welke waarde ik er voor nodig heb voor mij is het goed als ik er maar mee kan werken en nadien zien wij wel
Paulinha_B
Honourable Member
Bestand verkleinen? De boel opkuisen, ja! De G-drive staat nu eenmaal vol.
En verder wil ik de vragen van Sparky herhalen: over wat voor signaal gaat het? Komt het uit een toerenteller, een termometer, een kernreactor, een smidsvuur, een keramiekoven..?
Om enige zinnige raad te kunnen geven moeten we in de eerste plaats weten welke de maximale frekwentie is van het te meten signaal. Vervolgens willen we weten hoe vaak er een "sample" dient genomen te worden, dat bepaalt de nauwkeurigheid, en nog een en ander.
Het getoonde materiaal zou overigens best wel eens bruikbaar kunnen zijn voor een allereerste poging; daarbij zouden dan beperkingen aan het licht kunnen komen en daaruit zou men keuzes kunnen maken voor een meer definitieve configuratie. Bij gebruik van zo'n Arduino of ESP-module of RasPi vooral denken aan clampingdiodes om de ingangen te beschermen!
Als ik goed zie dan gaat het meer om het bouwen dan om het hebben.
Dus het uiteindelijke doel ligt nog ver weg. En die clamping diodes kunnen ook later nog wel toegevoegd. Eerst maar eens een display aan een processor koppelen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
@Rapperder:
Het hergebruiken van een "door iemand anders ingebouwde processor" is niet echt een handige aanpak. Een moderne processor die je in de winkels kan kopen is veel beter.
Enerzijds is het zo dat wat iemand anders heeft ingebouwd in een apparaat wat nu na 10 jaar wordt afgedankt verouderd is. Dus dingen gaan niet zo makkelijk als dat ze nu zouden gaan als je wat nieuws koopt.
Begin 2000 heb ik een microcontroller project gedaan. Toen hebben we een fancy nieuwe "met flash" gekocht. Daarvoor moest je ze met UV wissen. Deze is allicht niet zo oud dat je hem met UV moet wissen, maar toch zijn er minder "zichtbare" verbeteringen.
Nog een voorbeeld: ergens tussen 2000 en 2010 vonden we een betaalbaar processortje: Gaaf ding: kan bijna alles! Geen ADC. Geen DAC... Dat soort dingen krijg je tegenwoordig bij de meeste gewoon bij het instapmodel.
Het is anders als je voldoende ervaring hebt om te zeggen: Oh, wow! Dat is een XYZ! Daar heb ik 10 jaar geleden nog mee gewerkt, die zou ideaal zijn voor mijn XAB projectje! Maar dan kom je niet hier vragen wat het is.
@Rappeder, 87 en dan nog lekker met elektronica bezig zijn, petje af!
Hopelijk kunnen een aantal hier je helpen, ik weet te weinig af van zelf bouwen met een processor, maar er zit hier voldoende kennis op het forum.
Ik ben een klein beetje bang dat het rapperder een beetje aan kennis omtrent microprocessoren en data acquisitie methoden ontbreekt. En dat hij daardoor de eisen die aan de schakeling gesteld worden niet kan specificeren.
Misschien is het bouwen/kopen van een klein oefen systeempje waarmee wat spanningen gemeten kunnen worden en een beetje met software gespeeld kan worden een beter idee. Neem dan geen vage onbekende cpu of een oeroude ding maar een modern exemplaar dat erg gangbaar in de hack en/of hobby wereld is. Daar is meestal alles van bekend. Het barst ook op het internet van de info en de hardware is dan vaak goedkoop en eenvoudige verkrijgbaar.
Oude systemen hebben in dit opzicht best veel nadelen. De intel 8008 cpu had geloof ik vier verschillende voedingsspanningen nodig en een hele berg hulp ic's (als, memory, klok, i/o enz.) Zonder dit kan die oude cpu werkelijk helemaal niets.
Het arduino platform (is dus geen cpu) is wat dat betreft een hele mooie oefen opstap naar een serieus project.
Dit idee:
Is ook helemaal niet verkeerd om mee te beginnen. Het is best al een uitdaging om het display gewoon werkend te krijgen. Als je daar dan een leuk menu op wilt zetten waar je dan met een paar knopjes door kunt lopen om e.e.a. in te stellen heb je als je dat voor het eerst doet al een beste uitdaging. Het met de in de cpu ingebouwde AD converter meten van een spanning en de conversie naar een door mensen leesbare waarde is dan een tweede uitdaging. De derde uitdaging is door de AD converter veilig inlezen (acquisiteren) van de grote gevaarlijke onbekende spanning. En even voor de goede orde: Een spanning van 10 volt kan een ad converter al om zeep helpen. Vandaar mijn opmerking over de grote gevaarlijke onbekende spanning.
Even een boodschappenlijstje:
Je zou kunnen beginnen met het aanschaffen van dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005006053120735.html?spm=a2g0o.product…
En dan dit: https://nl.aliexpress.com/item/1005006100081942.html?spm=a2g0o.product…
Dit is de eenvoudige basisopzet van het arduino platform en een eenvoudig display. Het is erg goedkoop en en alle info die je bedenken kunt is beschikbaar.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (24%)]
Paulinha_B
Honourable Member
@Ex-fietser: proficiat met uw bericht, en bedankt om me een hoop tikwerk te besparen
Mijn mening loopt verregaand gelijkt met het door u geponeerde, en ik ga er dan ook niet verder op in.
Misschien nog even verduidelijken: de topicstarter mankeert inderdaad houvast, uit zijn berichten op te maken. Een eerste poging, en daarvoor ligt een Arduino inderdaad voor de hand, zou hem kunnen toelaten zijn vereisten nauwkeuriger te omschrijven, en met die informatie zouden we hier dan veel gerichter kunnen helpen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Een Arduino lijkt me inderdaad het beste om mee te beginnen. Een standaard Arduino Uno of Mega (of een kloon uit China) maakt het begin haalbaar.
Persoonlijk zou ik een STM32 of LPC of zo nemen, maar dat is vele malen complexer, waar tegenover staat dat je ook veel betere prestaties kunt behalen.
Ik zou de ESP32 hiervoor vermijden; die kun je vrij eenvoudig programmeren in de Arduino omgeving, maar hij is berucht om de toch wel erg slechte ADC.
Paulinha_B
Honourable Member