@Ex-fietser Bedankt voor info maar daar ben ik al een tijdje mee bezig en dat heb ik al allemaal en daar kan ik al goed mee overweg.
Wat ik ook nog wil zeggen mooie Foto's.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
De ADC van de oude 8-bit AVRs is best redelijk, de ESP32 is vooral aan beide einden van het bereik non-lineair.
@TS: als je denkt dat je eraan toe bent, zou je een modernere controller kunnen proberen. De voor de hand liggende opties zijn de STM32, LPC, of de Raspberry Pi Pico.
Als je een externe ADC wilt gebruiken, kan een ESP32 ook. Al deze controllers kunnen via SPI met een externe ADC communiceren, op meerdere megabits per seconde als het moet.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Dankje, @Sparky! En inderdaad, een externe ADC per I2C of zo is nu ook weer niet het toppunt van complexiteit 
@SparkyGSX daar ben ik al aan toe , ik zal eens aanduiden wat ik al heb en
de software van heb geinstaleerd en dat dit ook werkt.
Wat ik al heb
1 2 bordjes Arduino Uno met Atmega328p waar ik dan ook mede bezig ben
2 heb verschillende transistors
3 een printje TCH9548 A , een Relay Control Board , HC05 , SBC Oled 01 display , een Display SBC LCD 128x64 .
4 ook verschillende Leds ,verschillende IR en andere teveel om op te noemen
Gr Rapperder
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@Paulinha_B: Nee, maar SPI met DMA transfers (direct memory access) is ook niet helemaal triviaal.
@TS: ik zou voor een STM32 gaan, een F0/F1/F4 is het gemakkelijkst, daar is online ook het meest van de vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 24 maart 2024 14:54:30 schreef SparkyGSX:
@TS: als je denkt dat je eraan toe bent, zou je een modernere controller kunnen proberen. De voor de hand liggende opties zijn de STM32, LPC, of de Raspberry Pi Pico.
Let op: Die laatste valt niet onder "redelijke ADC" als je dat nodig mocht hebben. Sure, leuk dat ie een hele (of halve?) MHz kan samplen, maar hij schijnt alles behalve lineair te zijn. (als in: zelf gemeten).
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
SPI met DMA transfers (direct memory access) is ook niet helemaal triviaal
Daar sluit ik me grif bij aan, @Sparky, zelf zou ik nog niet weten hoe eraan te beginnen, al zou ik er wel uitkomen met (veel) hulp van dit forum. Mocht ooit de nood aan de man komen, wat weinig waarschijnlijk lijkt.
Vanaf welke sample-frekwentie (ongeveer) zou DMA nodig worden? Begrijp ik goed dat het dan de SPI is die de interrupt moet triggeren?
SparkyGSX
@rew: ik heb geen ervaring met de Pi Pico, maar ik dacht hem als optie mee te nemen.
@Paulinha_B: er is niet echt een harde grens, en het ligt er ook aan hoe snel de controller is en wat die verder nog te doen heeft. Ik zou het vanaf een tiental kHz al doen, maar realistisch kun je nog best tot een paar honderd kHz zonder, als het moet, met bijvoorbeeld een STM32F4 op 168MHz die verder weinig hoeft te doen.
Bedenk dat je ook nog iets moet gaan doen met al die samples; je kunt ze na een trigger opslaan en gaan doorsturen, zoals een scope doet.
@SparkyGSX ik heb gaan opzoeken waar ik de TMS32 kan vinden en die is heel goed koop bij de Chinees maar is dat wel betrouwbaar ? maar die werkt niet met een Arduino uno bord heb ik gelezen
SparkyGSX
Het is een STM32, anders komt je straks nog uit bij de TMS320 van Texas Instruments; prima controllers, ik heb een leuke dingen mee gebouwd, maar het is zeker niet wat jij zoekt.
De Chinese STM32s zijn nagemaakt, ik zou ze niet aanraden, maar het schijnt dat ze meestal wel ongeveer werken.
Het werkt niet met een Arduino Uno, want het is geen Arduino.
Bedenk goed dat dit een hele forse leercurve gaat zijn. Die microcontroller heeft, zoals de meeste moderne controllers, een datasheet van 2000 pagina's of meer. Je hebt dat echt niet allemaal nodig, maar bereid je voor op dagen door datasheets spitten.
Je schijnt tegenwoordig wel wat met de Arduino ontwikkelomgeving te kunnen doen, maar daarmee ga je de hardware echt niet optimaal gebruiken.
Ik ben zelf een groot fan van de STM32 serie, maar ik twijfel eigenlijk of het voor jou wel de beste optie is. Wellicht heeft iemand anders een beter idee?
Je schijnt tegenwoordig wel wat met de Arduino ontwikkelomgeving te kunnen doen, maar daarmee ga je de hardware echt niet optimaal gebruiken.
Is dat erg? Voor veel projectjes niet. En daar krijg je toch wel wat gemak voor terug, zeker voor de onervaren programmeur.
Paulinha_B
Honourable Member
Ik ga helemaal mee met @Sine. Vooral omdat de topicstarter er vooralsnog niet toe komt de vereisten exact te omschrijven. Dan is het een nuttige eerste stap om iets te doen dat min of meer de richting uitgaat, en daarmee de grenzen van het haalbare af te tasten. Daarna kan dan een (min of meer) definitief project volgen.
Een Arduino kost een habbekrats, en in China zelfs maar een halve habbekrats; en er is een minimum aan studie en kennis nodig om er "iets dat min of meer werkt" mee aan de praat te krijgen. Dat zal reeds grote voldoening geven, en dus volop motivatie. Vervolmaking kan dan stapsgewijs volgen.
Overigens: tenzij ik iets gemist heb, hebben we nog steeds niet mogen vernemen wat voor een signaal er dient te worden opgevolgd, dat vind ik toch een beetje lastig.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (12%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Vanaf welke sample-frekwentie (ongeveer) zou DMA nodig worden?
Ik zou het vanaf een tiental kHz al doen, maar realistisch kun je nog best tot een paar honderd kHz zonder, als het moet, met bijvoorbeeld een STM32F4 op 168MHz die verder weinig hoeft te doen.
Alweer bedankt! Dit is helemaal niet mijn kopje thee, maar het geeft een idee van de omgeving, altijd handig.
Ik wil iets maken om spanning en stroom te meten , en een signaal generator die op de Display de welke weet ik nog niet ? een blokpatroon en een sinussignaal en een gelijkspanning kan laten zien daar ben ik al tevreden mee
Paulinha_B
Honourable Member
Hoeveel spanning?
Hoeveel stroom?
Hoeveel maal per seconde/minuut/uur/etmaal/maand/jaar/eeuw dient er gemeten te worden?
Betreft het AC of DC?
Vertel nu eindelijk eens waar het te meten signaal vandaan komt, aub. Of betreft het de uiteindelijke uitvinding van het perpetuum mobile? De geheimhouding doet me daarvoor vrezen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (39%)]
benleentje
Golden Member
Volgens mij kan je met de Arduino gewoon bijna alles als je ook de Teensie en andere 32 bitters meerekent.
Ja er zijn in de software wat aannames en vereenvoudigen (beperkingen) naar de hardware toe maar dat is voor een beginner wel zo handig. Overigens zijn bijna al die vereenvoudigen er voor een ervaren programmeur er ook wel uit te halen.
De libraries zijn niet altijd even geweldig maar voor een beginner vaak wel voldoende en anders kan je ook gewoon je eigen library maken die wel exact doet wat je wilt
De beperking in de hardware is er ook omdat je met verschillende modules PCB's werkt die je met draden aan elkaar koppelt, maar ook dat is voor in het begin wel handig. Als je project dan wat vordert is het wel beter om het meeste op een prototype PCB te solderen of uiteindelijk zelf een PCB te ontwerpen, maar dat zijn in de ontwikkelingen van heel veel projecten wel normale stappen. Er zijn maar weinig mensen die eerst een complete PCB ontwerpen zonder precies te weten wat het moet gaan doen.
Vanaf welke sample-frekwentie (ongeveer) zou DMA nodig worden?
https://forum.arduino.cc/t/sampling-rate-of-arduino-uno-card/331268
De ADC in een uno kan volgens het draadje hierboven maximaal 1,23Mhz halen, maar voor een CPU die op 16Mhz draait is er verder geen tijd meer over om die samples ook te verwerken. Die Uno is dan sneller dan ik verwacht had.
Een arduino DUE wat STM32xxxxx is die kan 1Msa/s aan en die loopt zelf op 72Mhz en dan heb je per sample 72 instructies om er ook wat mee te kunnen doen. Een blokgolf van 100kHz is dan het maximale wat je er goed mee kan meten.
Eigenlijk is de CPU al snel te langzaam. Als je bv een scoop hebt die 1Gsa/s haalt dan zou je een cpu nodig hebben van zeg 20Ghz en die bestaan gewoon niet, daar zie je al aan dat CPU al heel snel de bottleneck is. Maar gelukkig zit er bij die snelle 1Ghz ADC's heel veel in de ADC chip zelf en spuugt die er maar een fractie van de samples eruit. Zo weet ik uit de documentatie van een scope die ik heb. Maar hoe het verder exact werk weet ik verder ook niet
@Paulinha_B zoals ik al aangeduid heb is het toch maar een simpele schakeling
1 wissel spanning 32 volt in
2 Gelijkspanning uit van 0 volt regelbaar tot 24 Volt
3 De stroom is max 5 amp
4 Er word gemeten max 1 uur dagelijks
5 Ik moet er gelijkspanning en stroom mede kunnen meten
6 Wat het signaal betreft dat komt uit een geluidsversterker en dat moet ik kunnen zien op een display en ook op mijn PC.
Paulinha_B
Honourable Member
??????????????????????
Ik snap het minder dan ooit.
Punten 1 en 5 zijn in manifeste tegenspraak.
Punt 4 is vatbaar voor zoveel interpretaties, bv "er wordt per 24 uur max. 1 uur gemeten, maar dan wel 1000 maal per seconde" - ik zeg maar wat.
Ik vrees dat ik het maar opgeef, ik heb genoeg mijn best gedaan.
Temeer daar er, ondanks herhaaldelijk aandringen, nog altijd geen schetsje vanaf kan.
Je redt het wel zonder mij!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (21%)]
benleentje
Golden Member
Punten 1 en 5 zijn in manifeste tegenspraak.
Toch niet
1 = wisselspanning in maar dat zegt verder niet over wat er daarna allemaal nog uitkomt. In regel 2 staat ook al dat er gelijkspanning uit komt.
4 snap ik ook niet maar ik als standpunt dat ik ook niet alles hoeft te begrijpen zolang TS het maar begrijpt.
.
Voor mij is het genoeg als ik het globaal begrijp. En nu heb ik tenminste wel een aardig beeld wat TS wilt maken.
Eerst maar beginnen met de gelijkspanning.
Een arduino mag maar maximaal 5V hebben. en de 24V is dan te hoog. Maar als je die spanning met een weerstandsdeler door 5 deelt dan kan het precies. Door 5 delen doe je bv met een 20k en 5k weerstand als spanningsdeler. En het best neem je daar 1% metaalfilm voor.
Gelijkstroom meet je over een shuntweerstand.
Nu de wisselspanning. Om heel nauwkeurig die wisselspanning te kunnen meten kan je een IC gebruiker die de RMS conversie naar gelijkspanning voor je doet.
https://www.analog.com/en/product-category/rms-to-dc-converters.html
BV een AD8436.
Als het minder nauwkeurig mag is er een andere oplossing.
Je richt de wisselspanning gelijk met diodes maar je gebruikt dan verder geen condensator. Je hebt dan een gepulseerde gelijkspanning. De waarde van de gelijkspanning is dan ongeveer 0,9x de waarde van de wisselspanning. Ook hier moet er eerst een weerstandsdeler om de ongeveer 32V aan te passen aan de max 5V van de arduino.
Of je mag ook gelijkrichten met een condensator maar dan is de verkregen gelijkspanning 1,4x de oorspronkelijke wisselspanning.
Je redt het wel zonder mij!
ik kan dit ook niet alleen 
Wat het signaal betreft dat komt uit een geluidsversterker en dat moet ik kunnen zien op een display en ook
Dat verandert de zaak ik weet net of je dat zomaar mag gelijkrichten
Op zondag 24 maart 2024 22:25:58 schreef benleentje:
Nu de wisselspanning. Om heel nauwkeurig die wisselspanning te kunnen meten kan je een IC gebruiker die de RMS conversie naar gelijkspanning voor je doet.
https://www.analog.com/en/product-category/rms-to-dc-converters.html
BV een AD8436.Als het minder nauwkeurig mag is er een andere oplossing.
Je richt de wisselspanning gelijk met diodes maar je gebruikt dan verder geen condensator. Je hebt dan een gepulseerde gelijkspanning. De waarde van de gelijkspanning is dan ongeveer 0,9x de waarde van de wisselspanning. Ook hier moet er eerst een weerstandsdeler om de ongeveer 32V aan te passen aan de max 5V van de arduino.
Of je mag ook gelijkrichten met een condensator maar dan is de verkregen gelijkspanning 1,4x de oorspronkelijke wisselspanning.
Er is nog een derde manier en dat is de hele sinus met voldoende meetpunten digitaliseren en dan wiskundig omrekenen naar de RMS waarde.
Op zondag 24 maart 2024 21:12:37 schreef Rapperder:
@Paulinha_B zoals ik al aangeduid heb is het toch maar een simpele schakeling
3 De stroom is max 5 amp
4 Er word gemeten max 1 uur dagelijks
6 Wat het signaal betreft dat komt uit een geluidsversterker en dat moet ik kunnen zien op een display en ook op mijn PC.
Is het bedoeling om op afstand een bestaande audio versterker helemaal te monitoren en te besturen ofzo?
Wil je dan de voedingsstroom en spanning meten. Zichtbaar maken op een soort van scoop hoe de uitgangsspanning er uit ziet? En met een regelspanning iets in die versterker sturen.
Ik moet toegeven dat ik er nu ook niet heel veel meer van begrijp, en evenmin een advies kan geven over de te nemen stappen op weg naar een succesvol toestel. Ben nu ook even de weg kwijt zeg maar.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (33%)]
SparkyGSX
@benleentje: voorbeeld: met de Arduino omgeving een analoge ingang inlezen is triviaal. Dezelfde ingang op een instelbare, vaste frequentie inlezen is al veel moeilijker, zeker als de frequentie zodanig hoog wordt dat triggeren in een timer interrupt niet goed genoeg meer is.
1GSps is al ruimschoots niet meer het gebied van microcontrollers, dan heb je het doorgaans over FPGAs of ASICs. Een collega is toevallig nu bezig met een 4-kanaals DAQ ontwerp dat 250MSps moet halen, dat is samen ook 1GSps. Dat gaat via LVDS naar een FPGA waar de verwerking gedaan wordt.
@TS: het signaal van een audioversterker meten en weergeven suggereert een sample frequentie van 44kHz of meer, en minimaal 2 kanalen. Je kunt een deel van die data doorsturen, en als je een microcontroller met interne USB hebt (dus geen los chipje ernaast) kun je misschien wel alle data doorsturen. Bedenk dat je op de PC ook nog software moet hebben die de data ontvangt een weergeeft.
Allereerst toch respect dat je op die leeftijd nog met elektronica bezig bent. 
Op zondag 24 maart 2024 21:12:37 schreef Rapperder:
zoals ik al aangeduid heb is het toch maar een simpele schakeling
Dat lijkt misschien zo, maar als je dat goed wil doen is dat het niet.
Dit kun je al niet direct op je controller binnen halen, daar heb je extra hardware voor nodig.
Ook dit gaat niet zonder extra hardware.
3 De stroom is max 5 amp
Met de juiste hardware geen punt.
Dit wordt nog een dingetje. Net wat SparkyGSX zegt, hier heb je een programma op de PC nodig om de data zichtbaar te maken en eventueel te bewerken.
Misschien zou je dit eens door kunnen lezen.
https://www.circuitsonline.net/downloads/werken_met_profilab_expert_4.…
Vanaf hoofdstuk 5: blz-50 wordt uitgelegd hoe je het programma Profilab in combinatie met een controller data binnen kunt halen op de PC. Er staan werkende voorbeelden bij. De data kun je in allerlei grafieken zetten als je dat zou willen, of op een schrijver tonen. De data kun je ook opslaan in bijvoorbeeld Excel of Word.
Ook kun je vanaf de PC commando's geven aan de controller om die een specifieke opdracht uit te laten voeren.
Ik gebruik Microchip controllers, maar dat kan ook met andere merken en types. Microchip is trouwens ook in C te programmeren.
Voor Profilab moet je trouwers wel Windows hebben, op een ander operating systeem werkt dat niet.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is de taal niet belangrijker dan de processor ? Wat kun je C, C++, Basic, Pascal, Python, machine-code voor bv een 6502 ? Of moet je alles nog leren ?
Ik zie net dat het Arduino is geworden.
Als alternatief:
Ik zou kijken naar de raspberry pico. Die kan je met python programmeren. Dat vind ik veel makkelijker dan C, is een soort van moderne basic. En het mooie is dat er ook python voor de PC is. Dus de PC applicatie maken doe je met de zelfde taal. Je kunt natuurlijk ook C of C++ kiezen maar C voor een PC applicatie vereist veel meer hardware kennis dan je nodig hebt voor python. Ik heb ooit zelf een programma in Python geschreven wat een grafiek maakte van de meetwaarden uit mijn Keithley 2000.
Ik heb zoiets al eens gedaan. Dit schema hieronder is de basis hardware die ik gebruik. Hij kan AC+DC meten, in ieder geval tot 230V. https://www.pa4tim.nl/?p=4771
Ik gebruikte een 24bit ADC. De TRMS converter is met opamps nav een appnote van AD. Uiteindelijk ging het naar een Arduino. Alleen heb ik dat Arduino deel nooit lekker werkend gekregen.
Halo ik denk dat men mij verkeerd hebben begrepen of ik heb het verkeerd laten verstaan , de bedoeling is dat ik een schakeling wil ontwerpen waar ik zoveel mogelijk mede kan meten en dat heeft niets te maken met het arduino bordje en andere borden die al werken met arduino daar werk ik apart mede en dat gaat tot nu toe heel goed , wat ik vraag welke processor kan ik daar voor gebruiken voor mijn schakeling , wat ik al gedaan heb dat is eerst verschillende printen gekocht waar ik de onderdelen ervan zelf soldeer en die zo werkend te krijgen , en daarvan zal ik nadien een schets van maken
maar welke processor en display ga ik daar voor gebruiken ik dacht STC 899C 52 RC en voor de display dat weet ik nog niet mischien is dit goed .https://www.circuitsonline.net/forum/file/108903
Paulinha_B
Honourable Member
Wat is het verschil tussen het beoogde project en een multimeter?
een schakeling wil ontwerpen waar ik zoveel mogelijk mede kan meten
Ook gamma-stralen? Hemoglobinespiegel in bloed?
Het komt niet op de cpu aan en al evenmin op het display. Waar het op aankomt is de keuze van opnemers - meetweerstanden voor stroom, a/d-converters voor spanning. Misschien een true-rms-converter. Dat hangt allemaal af van de vereisten en die kun of wil je niet vertellen.
Het schema dat @fred101 hierboven postte zou een uitstekend uitgangspunt kunnen zijn. Alnaargelang de vereisten.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (11%)]