blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Gertjan heeft me al een paar keer opgeport om meer met Testcontroler te gaan werken.
Dit omdat ik een aardige collectie meetapparatuur bezit, dat door deze software kan worden aangestuurd.
Hieronder een aantal plaatjes van mijn eerste probeersels met deze software.
De meetapparatuur waarmee ik test is verbonden met mijn werkstation via netwerkverbindingen met de meet apparatuur, dus geen USB of RS232.
Alle begin is moeilijk, en ook met deze software heb ik mijn steeds dunnere haardos voorzien van dunnere plekken. 
Regelmatig wou ik de maker van de software een corrigerende tik geven, of de gene die een definitie voor een bepaald meetinstrument heeft gemaakt.
Voor de multimeter waar ik nu mee test ontbreekt de "Nul" functie, en deze functie is door mij veel gebruikt.
De Testcontroler software vindt het voor bepaalde meetinstrumenten definities niet leuk als het draait dat je op het meetinstrument toch functies uitvoert.
Dit geld onder meer voor de KETHLEY DMM6500.
Wat betreft de TEK DMM4050 ondervind ik geen problemen.
Ook de temperatuur sensor wordt regelmatig bij het opstarten niet gezien.
Hiervoor heb ik in het systeem beheer van mijn W11 werkstation alle verborgen Comm poorten verwijderd.
Ik moet ook opletten dat ik de temperatuur sensor altijd in de zelfde USB aansluiting prik, anders schuift de Comm poort steeds eentje op.
Ook al staat alles goed ingesteld wat je meetapparatuur betreft, dan nog moet je soms twee a drie keer de software opstarten zodat alle te loggen apparaten beschikbaar zijn.
Blijf je verder van de meetinstrumenten af, dan het ik geen vastlopers ervaren.
Oja, je moet Java op je systeem hebben, anders draait Testcontroler niet.
Dit is de stapel meetapparatuur waarmee ik op het ogenblik test, alle drie de meters heb ik geen prettige software voor, of is veel te duur in de aanschaf en/of software matig erg log.
Hier wordt een 10V referentie spanning gemeten en voor alle drie de meetinstrument is de "0" functie gebruikt, 10uV is trouwens 1PPM voor de gene die het willen weten.
.
Dit is een plaatje dat ik met Testcontroler heb gemaakt via de Export functie, wat mij betreft is het een beetje te compact.
Ik ga nog uitzoeken of de grote aan te passen is in Testcontroler, dit was even snel testen hoe het er uit zou zien.
.
Dit plaatje is klikbaar en gemaakt met mijn Screenshot programma(Screenshot Captor) dit samen met Irfanview.
Het laat de temperatuur variatie in de kamer zien en de waarde van de drift van de drie meetinstrumenten.
De drie meetinstrumenten gaan mooi gelijk op, er zijn kleine verschillen in ruis/sample gedrag,
maar er is echt een betere 10V referentie nodig om de verschillen van het DC10V bereik te kunnen zien van deze meters.
.
De basis instelling van deze software heb ik nu redelijk onder de knie met help van Gertjan,
later ga ik uitzoeken hoe ik de definities voor deze meetinstrumenten kan aanpassen, zodat ik de functies in de software kan kiezen.
Laters meer hierover.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Bram,
Leuk dat je met TestController bezig bent 
Het begin is inderdaad een flinke leercurve. Maar erg veel info is te vinden op de gebruiksaanwijzing webpagina's van de maker: Test controller, intro
Daar staat heel veel info. Dicht op elkaar gepakt, en niet altijd in de meest logische volgorde of plek. Dus je moet je best doen om alles in je op te nemen, maar het loont zéér 
TestController is een open source werkstuk van één man. Het is dus logisch dat hij keuzen gemaakt heeft die hem het best bevallen, en wij moeten het daar mee doen 
Verder zijn veel device drivers door goedbedoelende derden (zoals ik
) geschreven, en die hebben ook verschillende achtergronden en invalshoeken.
Toch is er prima met Testcontroller te werken. En voor mij is het een verademing na het gebruik van (voor elke meter weer andere) matig werkende software. Waarbij ik dan de resultaten van verschillende meters eerst in Excel bij elkaar moest harken om m'n meetresultaat te zien. Over tijdrovend gesproken.....
.
Dit is een plaatje dat ik met Testcontroler heb gemaakt via de Export functie, wat mij betreft is het een beetje te compact.
Ik ga nog uitzoeken of de grote aan te passen is in Testcontroler, dit was even snel testen hoe het er uit zou zien.
Bij het exporteren van een grafiek (knop "Save" rechts onder in het "Chart" tabblad krijg je een export venster:
Aan de rechterkant kun je de grootte van je grafiek instellen. Mijn favoriet is 1200 x 700, die ik ook gebruikt heb voor de grafieken die ik her en der op CO gepost heb.
.
De TestController software vindt het voor bepaalde meetinstrumenten definities niet leuk als het draait dat je op het meetinstrument toch functies uitvoert.
Dit geld onder meer voor de KETHLEY DMM6500.
Wat betreft de TEK DMM4050 ondervind ik geen problemen.
De norm bij instrumenten remote bedienen is dat de knoppen op het front uitgeschakeld worden. Immers het lopende meet programma zou makkelijk in de war gestuurd kunnen worden als iemand tijdens de geautomatiseerde meting via het frontje settings gaat veranderen.
Normaliter zet je in je software dus bediening via het frontpaneel uit.
Ik doe dat in mijn TestController device drivers ook.
Maar sommige mensen zijn lui
. Dus die schrijven een device driver waar alleen het hoogst noodzakelijk in zit, en de rest bedienen ze dan wel op de meter zelf.... Voorbeeld daarvan is de Fluke 8846A / Tek DMM4050 driver.
Maar ik klaag daar niet over. Ik ben al lang blij dat iemand de moeite heeft genomen, zodat ik m'n meter remote kan gebruiken. En neem voor lief dat je bij elke andere meter even moet uitpluizen wat de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van het device file zijn.
.
Voor de multimeter waar ik nu mee test ontbreekt de "Nul" functie, en deze functie is door mij veel gebruikt.
Je hebt geluk
. Ik heb net vorige week in de device driver voor jouw 3458A wat MATH functies toegevoegd:
Natuurlijk omdat ik zelf ook de NULL functie nodig had 
.
Ook al staat alles goed ingesteld wat je meetapparatuur betreft, dan nog moet je soms twee a drie keer de software opstarten zodat alle te loggen apparaten beschikbaar zijn.
Bij mij vindt TC eigenlijk altijd alle meters in één keer. Maar ik draai TC onder Windows 7 en 10.
Wel kan het langer duren voor een apparaat verschijnt in TestController.
Een Arduino Nano reset zichzelf als hij aangespoken wordt, dus daar zit in TC een delay (3,5sec.) om dat af te wachten.
Jouw 3458A krijgt bij het initialiseren eerst een reset. Maar dat duurt 4 sec. Als je hem dan met een AR488 (GPIB adapter op basis van Arduino), ja dan duurt het dus 8 seconde voordat hij in TestController verschijnt.....
.
Ook de temperatuur sensor wordt regelmatig bij het opstarten niet gezien.
Hiervoor heb ik in het systeem beheer van mijn W11 werkstation alle verborgen Comm poorten verwijderd.
Ik moet ook opletten dat ik de temperatuur sensor altijd in de zelfde USB aansluiting prik, anders schuift de Comm poort steeds eentje op.
Dat is eigenlijk een operating system (en Arduino clone) probleem, waar TestController weinig aan kan doen.....
Hier gaat het probleemloos met USB, apparaten zitten meestal weer op dezelfde COM poort als het operating system hem herkent.
En daar zit het probleem met Arduino klonen: De kloon CH340 chip die daar in zit is leeg (heeft geen uniek serienummer of ID), en dus kan het operating system hem niet herkennen.
Inmiddels gebruik ik uitsluitend ProMicro's (die dat probleem niet hebben), of Officiële Nano's (Die een officiële FDTI chip hebben)
En inderdaad heb ik een voorkeur gekregen voor verbindingen via LAN of (echte) RS-232. Dat werkt altijd probleemloos.
Zo, ik ben even uitgetypt 
groet! Gertjan.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Mooi, nog een meetinstrument er bij, van weer een ander merk en nu dus een Keysight 34461A.
De configuratie van de 34461A heeft dus wel wat meet handige zaken in het menu van Testcontroler, ik ga eens kijken of ik dat kan kopiëren naar de Tek en de Keitley meter configuraties.
Maar dat komt later, ik ben nu uren aan het maken om het een en ander goed in de vingers te krijgen.
Deze configuratie heb ik zeker 5x moeten opstarten voor dat alle vijf devices in beeld kwamen, en ja ik heb lang genoeg gewacht. 
De temperatuur sensor moet ik bij een herstart van het programma eerst verwijderen van de USB bus, er weer in pluggen, controleren of hij wel op de zelfde Comm. poort staat en dan Testcontroler weer opstarten.
De knop om dit te doen in Testcontroler zelf werkt wat dit betreft niet, maar als je het weet is het vrij snel geregeld, ook omdat de Temp sensor nu wel steeds op de zelfde poort blijft hangen.
Goed, plaatjes, zelfde Referentie spanning 10V die uit een flink verouderde LT1021 in een plastic behuizing komt.
Nu zijn het vier stuks DMM via het netwerk verbonden.
Alle meters hebben een "0" functie in gebruik.
Meters waren vrij koud en hebben wat opwarm drift, net als de 10V Referentie die hier gebruikt is.

.
Nu net wat meer tijd genomen om te zien welke export instellingen er mogelijk zijn voor plaatjes export.
Daar strak geen tijd er voor, ik moest de deur uit.
Zoals Gertjan al aangaf, kan je verschillende resoluties kiezen en twee laat ik er hier zien, de eerste is 800x400 pixels.
Dat is nog vrij duidelijk als je 5 traces wilt laten zien denk ik. 
.
Dit plaatje is gemaakt met de 1200x700 stand, maar terug geschaald naar mijn standaard 850 pixels breed.
Het voordeel van deze manier is dat je meer resolutie in de schaal hebt, hier is het 5uV per stap en bij het kleine plaatje 10uV per stap.
.
Wat is er onder meer hier te zien...
De twee TEK DMM4050 zijn snel zeer stabiel na het inschakelen, en dan bedoel ik de 230V er op net als bij de andere meters,
standaard staat de LM399 van deze meters altijd aan in de "Stand-by" stand,
dat heeft mij in de ongeveer 12 jaar heel veel geld gekost aan elektriciteit kosten, deze meters zijn niet zuinig.
Voordeel, het zijn zeer stabiele meters geworden, vooral op het 10V DC bereik.
De Keitley DMM6500 heeft wat langer nodig om van koude start om op temperatuur te komen en is verder ook goed stabiel.
De Keysight 34461A heeft de langste opwarmtijd en heeft een wat grotere drift per graat Celsius ruimte temperatuur verschil.
Alle meters hebben een andere drift als je ze van koude start aansluit op een bekende spanning en dan de "0" functie gebruikt en
hier is dit met opzet zo gedaan om de verschillen tussen de meters goed zichtbaar te maken, wat hun inschakel gedrag is.
Deze software is een mooi project en is in eerste instantie geslaagd, Gertjan heeft met hulp van mijn 3458a dus ook een configuratie geschreven en ik zie er naar uit om daar ook metingen mee te gaan doen.
Voor mijn GW-Instek voedingen is ook een configuratie voor beschikbaar, net als de Siglent voeding die ik hier heb staan.
Het mooie is dus dat veel van wat hier aanwezig is aan meetapparatuur van verschillende fabrikanten te gebruiken is met de Testcontroler software.
Dit zonder de colossale bagger van b.v. Keysight, en NI.
Als ik morgen nog wat tijd over heb, ga ik kijken of ik de interface een beetje wat kleuren betreft kan aanpassen zodat ik het prettiger vindt.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Mooi om zo de opstartdrift van 3 gerenommeerde meters in 1 plaatje te zien
.
Doordat je de temperatuur laat meelopen kun je ook zien dat in die periode ook de temperatuur is opgelopen. In die oplopende lijn van de 34461A kan dus ook wat tempco geslopen zijn.
Dit soort metingen is precies waar TestController geknipt voor is 
Vroeger moest ik dan loggen met 3 verschillende programma's, exporteren naar 3 (verschillende!) CSV's, die weer importeren en (zo goed mogelijk) synchroniseren in Exel, en dan een grafiek maken. Brrrr ....
Vandaar dat ik open source ongemakjes van TC graag voor lief neem 
Nog een grafiektip: rechts onder op het Chart tabblad staat een hokje "hh:mm:ss". Als je dat aanvinkt, dan krijg je een x-as in uur:min:sec. Voor langere log periodes wel zo overzichtelijk.
En nog leuker: als je op dat hokje rechts klikt, dan kun je elke gelogde parameter als X-as kiezen. Dat gebruik ik b.v. om bij frequentiecurven een X-as in Hz te krijgen:
(De grafiek hierboven is de 800x400 pixels grootte, als je er op klikt zie je de 1200x700 pixels versie)
Wat betreft frequentie karakteristieken: er zit een uitstekende driver in TestController voor jouw Siglent SDGxxxx ARB's.
Een handleiding van HKJ hoe je frequentie karakteristieken kunt maken vindt je hier: Multimeter frequency response
Overigens is er op EEVblog een uitgebreid topic van HKJ over TerstController: Program that can log from many multimeters
Daar kun je ook met vragen, en opmerkingen voor verbeteringen terecht.
Heel veel vragen zijn al gesteld, en de antwoorden daar dus te vinden. Het is daardoor wel een hééél lang topic geworden....
Gelukkig kun je zoeken op trefwoord(en) binnen het topic 
groet! Gertjan.
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag nog wat stapjes gedaan, niet wat betreft de kleuren van de Interface van Testcontroler maar nog een meetinstrument er bij.
Nu dus met 5x een DVM en nummer 5 is de 34401A.
De 34401A
Bij deze meter is met geen mogelijkheid de "0" functie in te schakelen, zowel in Testcontroler niet en ook niet als het meetinstrument verbonden is met Testcontroler.
Het opstarten van de reeds geteste vier DVM en de temepratuur sensor is meestal binnen vijf seconde, maar met de 34401A aangesloten via de RS232 d.m.v. een USB naar RS232 duurt het bijna een minuut...
Wat mij betreft is dit onwerkbaar, dit omdat er nog meer hiaten zijn waarom het programma soms niet goed opstart.
De volgende stap is de GPIB bus te gebruiken voor de 34401A, ik heb hier een orginele 82357A USB adapter van Agilent, hopelijk gaat dat beter.
Het plaatje is klikbaar voor de grote versie.
.
Nu zijn de meetinstrumenten opgewarmd en dit geld ook voor de 10V referentie.
Nogmaals, waar je een uV schaal ziet, daar is 10uV 1PPM van de 10V waarde.
Daar de 34401A DVM niet te nullen is, maar ik heb geprobeerd de weergave zo goed mogelijk in te stellen,
maar voorlopig krijg ik niet de hoeveelheid digits in beeld zoals ik wil voor een goede weergave, ik moet dit nog verder uitzoeken of dit mogelijk is.
Zichtbaar is dat als de 10V referentie naar beneden gaat in waarde door temperatuur verandering, de DVM's langzaam mee gaan.
De tempratuur meter vlakbij op tafel geeft 22C aan en dat is niet de DS18B20 die in de meting gebruikt wordt.
Wat is nog meer uit dit plaatje te halen?
De DMM6500 van Keithley heeft schijnbaar de hoogste ruis, maar de meting instellingen is wat anders dan bij de andere vier multimeters.
De Keithley staat op 5PLC en een filter ingeschakeld, dat is heel anders de de vier multimeters die op 100PLC staan en bij de TEK meters wordt er ook het Digitale filter gebruikt.
Het lijkt er op als de 34461a op temperatuur is, dat deze meter de miste ruis heeft, kijk naar de roze lijn.
Mooi, nu de 34401A testen met mijn GPIB adapter om te zien of het opstarten van de Testcontroler software daar sneller mee gaat.
Groet,
Bram
miedema
Golden Member
Ha Blackdog,
Lekker in de weer met TestController 
Net even getest: bij mij start TC met m'n 34401A (en 3 andere meters) op in 4 seconden.
De 34401A is verbonden via echte RS-232. (RS-232 insteekkaartje in de PC)
Mogelijk is dus de RS-232-USB kabel de bottleneck. Het staat me bij dat de 34401A kritisch is op z'n RS-232 verbinding. De meter gebruikt DTR / DSR Handshake. En check of de RS-232 parameters goed staan in het menu van de meter. (9600 8N1).
De NULL functie is inderdaad niet in de 34401A driver geïmplementeerd.
Je zou een workaround kunnen maken met een Math functie. In jouw geval iets van "HP34401A.voltageDC-10" (Dus de gemeten waarde van de 34401A min 10)
Je Agilent 82357A GPIB adapter gaat niet werken in Testcontroller. De 82357A heeft een VISA layer nodig, en dat ondersteund TC niet.
Testcontroller ondersteund wel de Prologix GPIB-USB adapter en clonen (AR 488!). Voordeel daarmee is dat je ook geen grote berg software voor VISA in je PC hoeft te plempen. (TC babbelt rechtstreeks met de GPIB adapter)
Had ik je niet eerder een AR488 gegeven? Zo niet, dan breng ik er binnenkort eentje voor je mee. Je gaat hem ook nodig hebben voor de 3458A.
En zo te lezen wordt het tijd dat de 3458A weer naar huis komt 
groet, Gertjan.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Oude koe. En niet mijn bedoeling te kapen. Maar:
Voor beginners op Linux Mint (e.d.): Installeer "default-jre" als java runtime. Niet een ..-headless variant. Anders krijg je errors dat er geen X11 window geconfigureerd is. Als je al eerder een andere Java environment als default hebt geinstalleerd kun je het veranderen met "sudo update-alternatives --config java" en dan kiezen voor een niet-headless variant.
Goed. Ik heb TestController nu draaiend, maar ben nog niet veel verder. Het is verbonden met mijn Owon DGE1030, "*IDN?" geeft gegevens terug en ik kan met "SYST:BEEP" het ding laten piepen.
Enkele van de commando's uit dit document van een andere OWON functiegenerator werken ook, en zo kan ik golfvorm en frequentie instellen en de uitgang aan/uit zetten.
Wat nog niet lukt is remote of local command instellen. En als ik de frequentie instel veranderd de waarde van de periodetijd op het display van de functiegenerator wel (in de golfvorm), maar de frequentie op het display niet.
Uiteindelijke doel is natuurlijk om de functiegenerator vanaf de computer op een frequentie in te stellen, een meting te doen, een andere frequentie in te stellen, een meting te doen, etc. en op die manier geautomatiseerd frequentie sweeps / bode plots te maken. Met de DGE1030 functiegenerator en de Rigol DS1102E oscilloscope. (Van de oscilloscope moet ik ook nog proberen of die aan testcontroller te verbinden valt). (EDIT: De DS1102E kon ik voorheen wel met sigrok uitlezen, maar het is geen gewone seriele poort/SCPI. Dus dat gaat niet).
Dit document met de SCPI specificaties had ik ook al gevonden, via de wikipage die al een goed basisoverzicht geeft.
En natuurlijk Flash2b's stappenplan in het definitie-topic. En de Officiele handleiding met uitgebreider informatie die ik nog moet gaan lezen.
Anyway. Zo nodig kan ik daar een eigen topic voor starten. Maar voor een beginners setup is het wel handig de goede java te hebben in elk geval.
EDIT@Miedema: Inderdaad, bedoeling is zo'n config file te maken en het te automatiseren. Ik heb "geautomatiseerd" toegevoegd in die zin.
"Outputs off" heb ik al werkend uit de config file. De huidige frequentie lezen en in een tabel zetten ook. Maar ik kom er nu achter dat mijn oscilloscope er niet aan te hangen valt. Toch wel nodig, eigenlijk, als ik bodeplotjes wil maken. Kan het alsnog leuk zijn de functiegenerator aan te sturen, daar niet van...
benleentje
Golden Member
IK heb ondertussen ook al 3 definities voor testcontroller gemaakr en in dit topic kan je ook wat terugvinden
https://www.circuitsonline.net/forum/view/163513/14#highlight=testcont…
https://www.eevblog.com/forum/testgear/program-that-can-log-from-many-…
miedema
Golden Member
Ha Lucky Luke,
Wat informatie delen met anderen die er wat aan kunnen hebben is natuurlijk altijd een goed idee.
Het is niet de bedoeling om je generator met losse SCPI commando's vanuit TestController te bedienen.
Voor elk instrument is er in Testcontroller een "Device configuration file". Daarin staat de device specifieke info waarmee TestController jouw instrument kan aansturen.
Inmiddels zijn er voor heel veel instrumenten zulke device configuration files. Veel daarvan zijn er door gebruikers als jij en ik geschreven.
Maar als ik in de lijst met ondersteunde apparaten kijk, dan staat jouw Owon DGE1030 er helaas nog niet bij.
Oplossing is om zelf zo'n configuratie file te schrijven. Je kunt het hele device file zelf schrijven, maar vaak is het sneller om een bestaand device file van een soortgelijk apparaat te nemen, en dat aan te passen naar de net wat andere commando's en mogelijkheden van jouw apparaat.
De support pagina's had je al gevonden, zag ik.
Groet & succes, Gertjan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
TestController is een open source werkstuk van één man. Het is dus logisch dat hij keuzen gemaakt heeft die hem het best bevallen, en wij moeten het daar mee doen
Kun je dus aanpassen. Voor wie een Brymen869s heeft en TestController een beetje over de top vindt, heb ik laatst een stuk open source van iemand aangepast.
miedema
Golden Member
Ha Roland,
Ik weet niet wie je hier boven quote, maar TestController is NIET open source.
Het is wel het werk van één man, en hij stelt z'n werk gratis beschikbaar. Maar de broncode niet.
De device drivers die door derden zijn geschreven zijn uiteraard wél door iedereen aan te passen.
groet, Gertjan.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Op woensdag 3 april 2024 19:53:12 schreef miedema:
Jammer dat het dus niet volledig open source is. Ik zet het grootste deel van mijn geknutsel gewoon op GitHub. De tijd dat ik dacht rijk te worden van mijn frutsels ligt al lang achter me.
benleentje
Golden Member
Het gaat bij HKJ niet om rijk worden maar het is een uit de hand gelopen hobby project. En open source hoeft niet beter te zijn. Er zijn bv ook veel slechte arduino libraries
en TestController een beetje over de top vindt
Er is daar niets over de top aan maar voor mij moeilijk te doorgronden hoe alle commando's en de rest werkt. De documentatie is er wel maar wat encryptisch en kort. Maar ik ben erg blij dat de software er is.
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha benleentje,
Ik heb weleens rond gekeken maar ik heb er niet zoveel aan met @heer Miedema ook over gehad is niet geschikt voor semi SCPI zeg maar HPIB dat ligt ook een heel stuk ingewikkelder.
Dus ik was begonnen jaar of 10 geleden om er zelf een te maken dus nog ver voor de versie van auteur.
Draait onder VB visual basic op mijn NI488-2 of HP82350A kaart op dit moment zo'n 47 apparaten in de bibliotheek.
Maar de testcontroller is veel meer standaard en gebruiksvriendelijker maar daar kan dan weer niet een HP5335A of een HP53310A of een HP5345A of een HP3456A zelfs de HP3457/58A gaat op alle fronten niet lekker en zo kan ik er nog wel 450 opnoemen.
Dat is dus pech voor mij.....
Groet,
Henk.
benleentje
Golden Member
ook over gehad is niet geschikt voor semi SCPI zeg maar
Mijn eerste apparaat was ook een heel apart protocol en ook daarvoor zit er gewoon ondersteuning voor in. En er komt ook nog regelmatig meer bij. Semi scpi zou gewoon moeten kunnen.
maar daar kan dan weer niet een HP5335A
Dat kan volgens mij gewoon zowat alles in tescontroller is configureerbaar en je kan je eigen commando's maken om aan te sturen en voor het lezen en je kan de invoer die je terug krijgt ook op alle manieren met bv readMath weer aanpassen. Dus eigenlijk kan alles er nu wel gewoon mee.
Dat is dus pech voor mij.....
Zo moet je dat niet zien en denk van de 450 die je kan opnoemen er maar heel weinig tussen zit wat echt kan maar ik denk dat je tegen de 0 aan gaat komen. En op EEVblog zit HKJ dus als er echt iets niet kan dan weet hij wel hoe het toch kan 
Maar het is jammer dat ik terwijl ik met min Zera VCs 320 calibrator voor 3 fase meter en kWh meters bezig was dat het defect ging en ik ben die nu eerst aan het reviseren. En daarna ga ik weer verder met ca 20 definities maken en ook voor een HP6653A
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 28 april 2026 15:51:08 schreef miedema:
Oplossing is om zelf zo'n configuratie file te schrijven.
Bijgevoegd. Zitten ongetwijfeld nog foutjes in (versie 0), maar 't is beter dan niks.
Had misschien eigenlijk in het andere topic gemoeten, maar dan liever zonder vauwtjes.
Op woensdag 29 april 2026 14:13:39 schreef benleentje:
Dat kan volgens mij gewoon zowat alles in tescontroller is configureerbaar en je kan je eigen commando's maken om aan te sturen en voor het lezen en je kan de invoer die je terug krijgt ook op alle manieren met bv readMath weer aanpassen. Dus eigenlijk kan alles er nu wel gewoon mee.
Met de Rigol DS1102E krijg ik anders uberhaupt geen verbinding. Die doet geen seriele poort, lijkt het. lsusb vind 'm wel, en bij omschakelen naar pictbridge (op de oscilloscope zelf, utility menu, IO submenu) denkt mijn computer dat het een camera is.
miedema
Golden Member
Ha Lucky Luke,
Die definitie heb je snel gemaakt!
Nu is het een kwestie van gebruiken. Zo kom je er achter wat wel en niet goed gaat, of je liever anders wilt.
Overigens zijn lang niet alle zelfgemaakte definities even compleet en fraai. Er zijn hele mooie definities, waar alle functionaliteit van een apparaat in verwerkt zit. Maar ook definities waar gewoon de basisfunctionaliteit in zit die die de maker nodig had.
Dat heb je met door gebruikers aangedragen software.... Is ook niet erg. Een volgende gebruiker van zo'n "basis definitie" kan hem altijd weer aanvullen indien gewenst. En is makkelijke op weg dan als hij vanaf nul moest beginnen.
.
Voor USB aansluitingen op meetapparatuur zijn er eigenlijk 2 stromingen: serieel over USB en USB-TMC.
USB-TMC wordt helaas niet ondersteund in TestController...
HKJ schreef daarover:
Is there no way to add USB-TMC support to TC?
Not easily, it requires some native code to interface it and because TC support multiple types of processors and OS, it must exist in all of them that support it. The serial interface does that for serial ports and somebody is putting a lot of work into it to support just about everything.
Mogelijk gebruikt jouw Rigol DS1102E USB-TMC...
Groet, Gertjan.