maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Interessant video-verslag betreffende het reballen van een Fusion-120 BGA op een QFU1.2 chassis: https://www.youtube.com/watch?v=piBNihc5V-o.
In het commentaar onder de video komt ook nog een hoop nuttige informatie langs. Bijvoorbeeld over het gebruikte BGA- rework-station, de IK-650 Pro, en de gebruikte IF-8300 flux.
Erg interessant ook om de reballing- werkwijze te zien:
- de Fusion-120 wordt, na te zijn schoongemaakt, ingesmeerd met die (plakkerige!) flux
- vervolgens wordt het stencil geplaatst
- waarna de soldeerballetjes "geplaatst" worden in het stencil
- waarna het stencil wordt verwijderd (!)
- waarna de balletjes worden verhit en op hun plaats smelten.
Voor de geïnteresseerden: een bijzonder goede reportage over het gebruik van een reballing-tool. Zie deze link.
De betreffende tool is o.a. verkrijgbaar via AliExpress.
Zo. Na enkele maanden "druk met andere dingen" heb ik de draad om zelf BGA's te kunnen reballen weer opgepakt. Niet in de laatste plaats omdat ik nog regelmatig fraaie 55" TV's langs zie komen die richting kliko dreigen te gaan vanwege BGA gerelateerde problemen. Zo jammer?!
In een eerdere post had ik al gemeld dat het mij niet goed lukte om zo'n Fusion P120 van het SSB af te krijgen met mijn toenmalige spullenboel (Hotplate opwarming van onderen, i.c.m. hot-air van boven). Voor details van die poging: zie mijn posting van 4 april 2024.
Inmiddels ben ik wat ervaring aan het opdoen met een "ACHI IR-PRO-SC" BGA rework station. Met dit station en het daarin aanwezige default thermisch profiel voor loodvrije soldeerverbindingen blijkt het triviaal om een P120 (netjes) van een print te krijgen.
Maar nu mijn vraag: is er hier iemand die mij kan vertellen wat het door de fabrikant gespecificeerde temperatuurprofiel van zo'n Fusion P120 is? Dat de chip loskomt is natuurlijk mooi, maar het zou fijn zijn als hij het ook nog eens doet als hij uiteindelijk weer is teruggeplaatst
.
Op zondag 23 april 2023 10:15:58 schreef ChristiaanR:
Stencil Fusion-BGAHeeft iemand wellicht een pointer naar een plek waar ik het juiste stencil kan verkrijgen om een fusion-BGA te reballen? Of moet ik daarvoor een generiek stencil gebruiken en een deel van het stencil afplakken?
Tnx alvast!
Gevonden!
Ik heb dit zojuist gevonden op AliExpress:
€2,81 | Directe Verwarming 80*80 90*90 FNP102-B1E31 FNP202-B2E32 FNP202C32-CFE3 FNP102-B1E01 FNP102-B0A01-L FNP202-B1E32 Bga Stencil
https://a.aliexpress.com/_EHTghbc