Geschakelde voedingen de hel op aarde

Op dinsdag 2 april 2024 19:56:10 schreef rob007:

via de voeding in het hokje ( die aan staat! ) en de voeding binnen ( uit! ) krijg ik die schok!
( ik prikte mijzelf met de mantel van de coax ik mijn vinger! )
Ik heb 42Volt wissel gemeten.

Als je in je vinger prikt dan heb je niet veel prik ( ;) ) nodig om dat erg pijnlijk te maken.

Die 42V zegt niet zo veel, het gaat vooral over de stroom die er achter zit, en dat zijn echt maar uA's

Dus ik snap dat je daar van schrikt, de titel is dan weer wat overdreven naar mijn mening ;)
Ik dacht eerst dat dit weer een "ik kan geen AM meer ontvangen" topic zou zijn.

Heb ik dat?

Jep, en zo ongeveer elke schakelende (en ook niet schakelende voedingen met netfilter) de afgelopen 50 jaar.

Dat lukte ook prima bij TV's overigens de (CAI) kabel en de TV (of settop boxje) tegelijk vast pakken kan ook kriebelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

O-) Ik zal het maar eerlijk opbiechten! _/-\o_

Ik kom er eventjes nog niet omheen maar heb strakjes een 48Volt voeding nodig.
En ja nu licht er hier een: Geschakelde 48V 3,3A voeding,…… als ik zeg sorry? |:(
.
Blijf het T . . . . . dingen vinden! :X
Maar in dit geval kom ik er ff niet snel omheen, nogmaals sorry!?
.
Maar dan toch weer waar ik bang voor ben met dit spul,
nu staat er een L een N en natuurlijk het aarde tekentje.
En ja ik moet hem combineren met een transformator voeding, wat nu?
De min en de min komen / moeten aan elkaar!
Vertellen jullie het maar, ik heb randaarde in mijn hokje ( neem aan het beste om die wel te gebruiken! )
moet ik nu de stekker nog er in steken en draaien voor die L en die N?
Meten tussen de twee voedingen?
.
Vraag: wat nu als ik hem zou moeten combineren met NOG een geschakelde voeding?
kun je dat dan wel in goede banen lijden? ( denk / gloof van niet, DENK IK DAN HOOR! )
.
Kan je beloven zodra ik KAN, wissel ik met een trafo voeding!
Ben ook aan het zoeken naar een geschikte trafo om desnoods met… 2N3055 of… en iets van 7812…
.

VrGr Rob

Ha rob007,

De voeding (telecom) is prima 48 V misschien 10 of 20 A dit ga je niet meer met een transformator doen vandaag de dag !
De N (Neutral) is de nul en de (live) is de fase de N ligt aan aarde in de centrale.
De aarde in de meterkast is plaatselijk dus bij jou in de omgeving meegeslagen met de heipaal of later geslagen.

Nu is het de afspraak dat de aarde in jou wandcontactdoos dient als (veiligheidsaarde) en alleen gebruikt wordt om,
er voor te zorgen dat alle metalen geaard zijn meer niet.
Dus niet gebruiken voor de negatieve pool van je voeding of om de afscherming van de stereo te aarden.....

Een apparaat waar een origineel netfilter in aanwezig is altijd met aan de randaarde verbinden zodat de Y-condensator belast is.
Dan is er geen ontlading (kruipstroom) indien je het apparaat aanraakt en tevens een ander apparaat of de CV radiator >:)

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

ik heb de voeding even getest en of de duivel er mee speelt –
ik DACHT, ik heb een geaard stopcontact… jaha mis!
Ik had een geaard verlengsnoer in een on geaard stopcontact zitten.

Dus ik meet WEER 115Volt over 2 voedingen! :'(
( ik doe het nu wel zelf maar vind het ZO NIKS! )

zal ook nog wel gaan kijken voor verlengsnoer met goede randaarde,
maar ga ook zoeken voor een transformator waar ik misschien 48Volt mee kan maken.

VrGr Rob.

Dit is hem trouwens:
https://www.youtube.com/watch?v=0F_YhrTrvyc

Ha rob007,

Dat is de reden dat ik ook in dit huis alle wandcontactdozen (stopcontact) heb voorzien van een aarddraad (geel/groen).
Ik heb nog wel een paar trafo's C-kern 50 V 20 A maar ik zie dat je met 48 V 3,3 A genoeg vermogen tot je beschikking hebt.

De twee behuizingen van de voeding doorverbinden (aarde) en 1 verbinding naar de WCD dus de,
N met elkaar doorverbinden, de L met elkaar doorverbinden en met een steker naar de muur :)
Je kan een trafo gebruiken maar als je een netfilter toepast blijft de zelfde eis de Y-condensator aan de randaarde leggen.....

Groet,
Henk.

Ik gebruik de randaarde WCD in de keuken met verlengsnoer. Vroeger weleens zitten prutsen met de waterleiding of radiator als 'aarde' in een ander huis. Uit principe gaat alles waar een geaarde stekker aan vast zit ook in een geaarde doos.

Hallo Henk en ook Raaf12,

Extra aarde draadje:
Als ik dat hier in huis zou gaan doen slaat ZIJ mu HELUMAAL in elkaar!
Kzal zelf ff kijken voor die trafo moet um ergens hebben.

Ik moet er gewoon ook zelf op letten dat ik in mijn hokje alle verlengsnoertjes met aarde ga gebruiken,
het kwam eigenlijk ook doordat ik spulletjes had 220~ met gewone stekertjes,
die ouderwetse met van die ronde platte schijfjes die in de aarde contactdoos niet passen.
.
Raaf we hebben het wel eens gehad ging mijn broer onder de douche kreeg ie een schok! :+
Bleek dat de buurman de aarde aan de 220~ had gedaan en dat de aarde van het flat niet in orde was! :S

VrGr Rob.

Nogmaals? Vraagje? waar is Frederick E. Terman Toch?
Hoop alles goed met hem!

10 april zat hij nog in de koffiehoek...

Op zondag 14 april 2024 16:46:45 schreef electron920:
....de N ligt aan aarde in de centrale.

Niet in de centrale, maar in de plaatselijke transformatorcabine.

Als je een apparaat hebt met een aardklem, of een apparaat met een snoer met aarde, altijd aan aarde koppelen.
De laatste tijd zijn er steeds meer apparaten die een aardaansluiting nodig hebben voor de veiligheid of om het netfilter goed te laten werken. Daarom moeten tegenwoordig in NL alle contactdozen geaard zijn.

Ha KlaasZ,

Die bedoelde ik maar dank voor de correctie :)

Groet,
Henk.

Op zondag 14 april 2024 18:40:48 schreef rob007:
Nogmaals? Vraagje? waar is Frederick E. Terman Toch?
Hoop alles goed met hem!

Ik leef nog, hoor; en ik zit praktisch iedere dag wel even op CO. Maar niet altijd in jouw topics. :)

Dat er tussen de kast van een niet geaarde voeding en een wel (min of meer) geaarde antennekabel prik staat, is gewoon niet iets waaraan ik veel heb toe te voegen. :+
Gewoon netjes alle aardes gebruiken zoals ze bedoeld zijn, dan prikt het niet, maar dat las ik hier al als antwoord.

(En in je 'Inschakel vertraging'-topic heb ik het antwoord - gebruik de lock-uitgang van de PLL - ook al gezien.)

Maar pas op he! Ik léés alles. Mwahahaha...

Hallo Frederick E. Terman

Nee het ging mij er niet om dat je bij mij niks schreef maar miste je gewoon,
ik las niets meer van jou en ja vroeg mij dus af is alles wel goed met je.
( fijn, hoop gewoon dat alles goed gaat! )
Zelf ben ik aan het rommelen met mijn lichaam maar daar gaat het nu ff niet om!

VrGr Rob.

Dom, ik vergeet wat FET!?
Toch een vraagje aan jou, zou je toch iets willen doen voor mij?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2501929#2501929
( Zie foto van/met de 2 schema's? )
Zou je willen kijken of het kan wat ik wil met een van die schema’s op de link hier boven?
Ik heb deze schema’s gepikt van schema’s op het internet als zijnde ( RF Sensing Switch )
gestel dat ik 1 van deze 2 schema’s gebruik om aan de LED te verbinden om zo het/een relais te schakelen?
DDSFM had ook al linkjes gegeven maar dat is zonder waardes dus dacht dit lijkt het er meeste op –
en ( IK DENK!? ) dat dit de lichtste belasting voor de LED is en dat het twee traps transistor schema –
het/een relais kan schakelen zonder dus al te veel het PLL te belasten.

VrGr Rob

Dan over de PLL-lock verder in die thread.