Op donderdag 18 april 2024 19:59:45 schreef hans1990
Je kan eerst vaststellen: hoeveel verbruikt dit vliegtuig en hoeveel verbruikt het meer als ik X extra gewicht toe voeg. Kies X wel als iets redelijks als dat verloop niet lineair is.

Een vliegtuig z'n energie verbruik(#) is, mits je altijd de juiste "best glide" / "min sink" snelheid vliegt gewoon rechtevenredig met het gewicht. (*)

Om met zo min mogelijk energieverbruik(#) zo ver mogelijk te komen moet je "best glide" snelheid vliegen. Het vermogen (en snelheid) is dan hoger dan wanneer je "min sink" vliegt. Min sink levert "minimaal vermogen om in de lucht te blijven". Dat laatste lijkt me toepasselijk voor dit geval.

Beide optimale snelheden veranderen met het gewicht.

Veel professionele verkeersvliegers weten dit niet. :-( Ik vind dat zorgelijk.

(*) Het houdt een beetje op als het vliegtuig vervormt en daardoor aerodynamisch verandert.
(#) Let op: De efficientie van de motor kan veranderen met de snelheid. De snelheid voor het minste brandstofverbruik kan daadoor hoger of lager liggen dan de snelheid die het minste energie kost.

Dag rew, misschien ben ik weer niet helemaal wakker, maar die laatste zin snap ik niet. Hoeveelheid brandstof (in Joules) is toch gelijk aan hoeveelheid energie (in Joules)? Dus hoe bedoel je dit?

(#) Let op: De efficientie van de motor kan veranderen met de snelheid. De snelheid voor het minste brandstofverbruik kan daadoor hoger of lager liggen dan de snelheid die het minste energie kost.

Op zaterdag 20 april 2024 10:38:12 schreef r-p:
Dag rew, misschien ben ik weer niet helemaal wakker, maar die laatste zin snap ik niet. Hoeveelheid brandstof (in Joules) is toch gelijk aan hoeveelheid energie (in Joules)? Dus hoe bedoel je dit?

Vergelijk het met een schip, een schip heeft een bepaalde rompsnelheid, wil je boven die rompsnelheid uitkomen dan heb je veel meer vermogen nodig, dus ook een hoger brandstof verbruik.

De vleugel van een vliegtuig heeft een bepaalde lift bij een bepaalde snelheid, bij meer gewicht zal hij dus sneller moeten vliegen om de zelfde lift te behouden. Maar als jij sneller gaat vliegen dan nodig verbruik je dus ook meer brandstof.

Denk dat rew zoiets bedoeld.