Hallo ,

Ik ben bezig met het rijdend maken van een oude dodge uit 1951,
Nu heb ik ivm met rotte benzine tank een universele tank gemonteerd vanuit een fiat 125,
De vlotter heeft alleen een niet-standaard waarde voor universele benzinemeters,
De auto is 6volt , en ik zoek een schema (liefst een VU meter, maar bijvoorbeeld 5 led's zou ook kunnen ,
Die als de tank vol is hij 0 tot 8 ohm , en leeg 290-320ohm.

Is hier een simpele oplossing voor te maken , dat als hij vol is zeg maar
bijvoorbeeld 5 led's aangeeft , en dan hij bijna leeg is (250 ohm+-)
dat er nog maar 1 ledje brand.
Eventueel een arduino is mogelijk , maar hij moet op 6V kunnen werken.

Dag Bijlsma,
heeft de auto nog een originele tank meter? Is de montage van een universeel metertje in plaats hiervan, uit de fiat125 tijd, een optie? De waarden van tankvlotters uit die tijd kloppen met de genoemde waarden. Zo'n los instrumentje heb ik misschien nog wel.Een foto kan eea verduidelijken.
Douwe

Hallo ,

ja de auto heeft nog de originele tank meter,
helaas gebruikte dodge bij leeg 10 ohm , en vol 70 ohm weerstand.
En ik weet niet zeker als deze nog werkt , kan ik testen binnenkort.
https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/pLgAAOSw34li2b3G/s-l640.jpg

universele 10-70ohm sender nemen en die passend maken voor je tank.

10-70 is een normale maat hoor, moet je niet gaan knoeien met ledjes. want bij het rijden klutst de tank heen en weer, en gaan je ledjes continue van leeg naar vol heen bewegen.
een oude benzinemeter heeft er een vertraging opzitten (de traagheid van het opwarmen van het bimetaal)

recent nog maar de meter van mijn P100 aangepast (origineel bestaat niet meer)
ik heb nog een werkende sender maar met 'dode' stukken erin. de naald ging helemaal omlaag dan
dus ik heb bij mijn meter de 'standen' eens gemeten met ohmmeter (leeg, halfvol, vol...)

oude en nieuwe samen, is een universele vdo voor boten ofzo. althans met de correcte weerstand voor mijn auto (25-150ohm)

dan de nieuwe bovenop de oude gezet en eens gekeken onder welke hoek dat die ongeveer dezelfde weerstand heeft, en zo vast gelast. de arm ook ingekost zodat die dezelfde cirkel maakt. in het midden dus ook 127ohm zoals gemeten met origineel.

en in de auto staat de naald nu op dezelfde stand.

in het midden heb ik wel een arduino die de spanning meet op de benzinemeter en daar dan ook het aantal liters uit berekent.
als mijn sender dan op een 'dood' punt komt, negeert mijn electrische meter gewoon alle vlotter signalen.
daar zit wat code achter om een stabiel getal te geven onafhankelijk hoe je rijd

VDO heeft wel deze https://vdo-webshop.nl/nl/brandstof-hevel-sensoren/889-vdo-alas1-brand…
Dat komt aardig in de buurt. Of dat in de fiat tank past weet ik niet.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik kan me voorstellen dat je anders prima met een microcontrollertje een soort convertortje kan programmeren die de weerstandswaardes van de nieuwe vlotter omrekend naar de oude en die dan simuleerd en als spanning aanlevert aan de orginele meter. Desnoods met een digitale potmeter of wat te schakelen weerstanden.

fcapri, bedankt voor de uitleg , ik heb wel apart deze sender gekozen omdat hij een vrij unieke form heeft , een vdo zal vast passend te maken zijn maar ik heb deze apart uit italie laten overkomen voor een redelijk bedrag , en hij werkt met de multimeter ook prima , tank is ongeveer half vol , en zegt netjes 160 ohm. ik heb vandaag de auto zijn originele benzinetank getest , en deze werkt gelukkig nog perfect , 10 ohm = full en 70 ohm = empty

Stijnos , heb je hier misschien een schema van ?
Dat hij de originele meter 'voor de gek houdt' ?

een 2de optie is misschien een extra benzinemeter ergens te plaatsen (desnoods weggestopt in handschoenkastje). al vind ik niet direct ene tot 320ohm.

als je een arduino neemt, en met die de weerstand meet (sender aan een input hangen).
dan kan je een uitgang aansturen die met een transistor een 'weerstand' simuleert voor je voltmeter.

er is hier al een topic geweest over dergelijk systeem
deze denk ik, jammer dat de fotos niet meer werken.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/69503#highlight=brandstof+om…

dit is misschien ook een oplossing, een serie/parallel weerstand vinden die op hetzelfde uitkomt dan
https://www.circuitsonline.net/forum/view/132844#highlight=benzine+met…

met 100ohm parallel op je sender, heb je tussen 9.1 en 76ohm. maar loopt niet echt lineair meer

met 70ohm parallel gaat die vol maar tot 60ohm gaan (zal iets minder dan vol aangeven en dus sneller zakken terwijl een gewone benzinemeter meestal lang op 'vol' blijft hangen). daarentegen schuif het 'halfweg' punt wel iets meer op.

ik zou in praktijk eens wat metingen doen met je vlotter en je benzinemeter of dat een 'oplossing' bied.

mijn vlotter is ook niet echt lineair.
bovenaan kan je zien:
vol = 25ohm => 60L
2/3de = 88ohm =>40liter zou je denken, maar zit daar op 30L
1/3 = 127ohm => 20liter zou je denken, maar dit is al reserve op 6L
leeg = 150ohm => 0L dat klopt wel

[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]

Dag Bijlsma,
in feite zijn er dus zo'n 3 oplossingen voor dit probleem:

1; de parallelweerstand schakeling zoals fcapri ook al aangaf, met als enig nadeel verlies van lineariteit.

2; een speciaal printje voor dit doel, te vinden op http://i-r-p.de/tacho.htm onder kopje WSA

3; hetzelfde als "2" maar dan zelf gemaakt. Met een Arduino en de "map" functie is van een ingelezen analoge waarde een andere waarde te maken. Omdat er slechts één ingang en één uitgang gebruikt wordt is een Attiny 85 al groot genoeg voor het programma.

Al deze drie oplossingen heb ik gebruikt bij mijn werk als reparateur van dashboard instrumenten.
De goedkoopste en makkelijkste manier is "1", met de originele meter
10 ohm vol en 70 ohm leeg. Die parallel weerstand kan gewoon achter op de meter gemonteerd worden tussen massa en de gever aansluiting.
Gr. Douwe

Bedankt voor alle antwoorden.
heb er nu een 82 ohm weerstand overheen en hij is inderdaad niet liniair maar ik weet in ieder geval wanneer ik moet tanken.

in de toekomst wellicht deze pas-maken :
https://metertjesenzo.nl/brandstof-meter/veglia-borletti-24v-branstofm…

Maar dan van 24V naar 6V ombouwen ?
zon Attiny 85 is ook intresant trouwens ! ,
hoe zou je die aan sluiten dan BD

[Bericht gewijzigd door bijlsma op (11%)]

het niet lineaire kan misschien niet slecht zijn

rijd de tank leeg (of haal die leeg) en tank dan 5L, kijk waar de naald staat
tank de volgende 5L, kijk waar de naald staat
...
en zo tot je vol bent. met deze 82ohm parallel kan het zijn dat je halfweg de tank bent, als het naaldje op 1/4de nog staat.
maar door de vorm van de tank ( en het niet lineaire gedrag van de inwendige sensor) kan het evengoed zijn dat het allemaal veel minder erg is.

mijn auto vroeger had het probleem dat die 200km reed en het naaldje bleef op vol staan. pas na 200km begon het te zakken.
100km later stond je op 3/4de
nog eens 200km verder ging die van 3/4de naar halfvol (500km gereden dus).
na 750km stond die op 1/4de.
na 1200-1400km zat je zonder diesel. dus het laatste stukje van 1/4de naar leeg, duurde nog eens 500-700km.

ik vond dat heel irritant omdat ik niet wist of ik nog naar het werk kon of niet als die tussen 1/4de en leeg zat. het kon na 100km gedaan zijn, maar kon ook nog 500km duren. 1mm verschil op de naald, was direct 150-200km.

ik heb daarom parallel op die meter, nog een arduino gehangen die de spanning meet op de voltmeter en daar via een mapping het aantal liters op een display gaf (en ook het aantal resterende km's.

kan jij dus ook perfect doen, de originele meter werkt, je hebt als iets van aanduiding, bouw nu parallel nog een 2de systeem erbij.

fotos van dat project, in een 2de versie heb ik het display zelf in een lege knop behuizing gebouwd
http://www.cwad.be/digidash.htm.

mijn dodge vroeger had 2 LPG tanks, ook die gewoon aangesloten op analoge meters ipv die 4 ledjes van de lpg installatie.
https://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/dashboard/640/102_1274.jpg
middenconsole van een porsche 924 die op de asbakplaats van de dodge zat :-)

[[ off-topic! ]] Over het opkalefateren van een oude pickup, toevallig ook een Dodge, zeer lezenwaardig: "Truck" door John Jerome - een Amerikaans auteur, niet te verwarren met de Engelsman Jerome K. Jerome.
Veel techniek, af en toe doorspekt met enige wijze filosofie.

heb men dodge niet meer, 9jaar met plezier mee gereden, maar de belgische keuring ivm zo een oldtimer pickup was een ramp.
gezaag over attesten van het stuur, de spiegels, miserie omdat ik 2gastanks had en geen benzinetank meer (ze willen absoluut een COmeting van benzine, ook al heb je geen tank).
meeste miserie was gezaag over de witte knipperlichten vooraan (die branden als standlichten), dat moet oranje zijn. maar dan moet je de kabelboom verknippen, zodat die niet meer branden met de lichten. dan heb je ellende dat die oranje glaasje niet origineel zijn, dus de aftermarket hebben geen europese goedkeuring... was het zo beu dat ik die verkocht heb.
was ook veel aan veranderd.
middenconsole porsche 924
dynamo met interne regelaar van een vw polo
deurrubbers citroen BX
chauffagekraan audi 80
koplampen golf 2 (H4 ipv die sealed beams)
zijspiegels chevrolet,
stuurhuis en servo ook van chevy, K30 als ik me niet vergis
...

https://www.fordcapri.be/fcapri/dodge/parking/640/102_0638.jpg

heb nu dus een 'gekrompen in de was' europese versie van mijn pickup
http://www.fordcapri.be/fcapri/P100/paintjob/640/photo_2023-08-20_20-28-33.jpg

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Op zondag 28 april 2024 11:53:34 schreef fcapri:
het niet lineaire kan misschien niet slecht zijn

rijd de tank leeg (of haal die leeg) en tank dan 5L, kijk waar de naald staat
tank de volgende 5L, kijk waar de naald staat
...
en zo tot je vol bent. met deze 82ohm parallel kan het zijn dat je halfweg de tank bent, als het naaldje op 1/4de nog staat.
maar door de vorm van de tank ( en het niet lineaire gedrag van de inwendige sensor) kan het evengoed zijn dat het allemaal veel minder erg is.

mijn auto vroeger had het probleem dat die 200km reed en het naaldje bleef op vol staan. pas na 200km begon het te zakken.
100km later stond je op 3/4de
nog eens 200km verder ging die van 3/4de naar halfvol (500km gereden dus).
na 750km stond die op 1/4de.
na 1200-1400km zat je zonder diesel. dus het laatste stukje van 1/4de naar leeg, duurde nog eens 500-700km.

ik vond dat heel irritant omdat ik niet wist of ik nog naar het werk kon of niet als die tussen 1/4de en leeg zat. het kon na 100km gedaan zijn, maar kon ook nog 500km duren. 1mm verschil op de naald, was direct 150-200km.

ik heb daarom parallel op die meter, nog een arduino gehangen die de spanning meet op de voltmeter en daar via een mapping het aantal liters op een display gaf (en ook het aantal resterende km's.

kan jij dus ook perfect doen, de originele meter werkt, je hebt als iets van aanduiding, bouw nu parallel nog een 2de systeem erbij.

fotos van dat project, in een 2de versie heb ik het display zelf in een lege knop behuizing gebouwd
http://www.cwad.be/digidash.htm.

mijn dodge vroeger had 2 LPG tanks, ook die gewoon aangesloten op analoge meters ipv die 4 ledjes van de lpg installatie.
[afbeelding]
middenconsole van een porsche 924 die op de asbakplaats van de dodge zat :-)

ik heb met een test-programma van tinkercad geprobeerd :

0 ohm +82 ohm = 0 ohm
50 ohm +82 ohm = 31.1 ohm
100 ohm +82 = 45 ohm.
150 ohm +82 = 53 ohm
200 ohm +82 = 58 ohm
250 ohm +82 = 61 ohm
300 ohm +82 = 64 ohm

wellicht toch de andere manier proberen met Attiny 85 ?
Hoe zou zo iets werken ik met niet goed bekent met arduino's
je hebt een 5V voeding nodig , dit zal niet zo moeilijk wezen.
maar het programma schrijven ?

Mooi spul fCapri ,
Dit is mijn project (zal zo even foto uploaden)

je moet vooral met de liters meten.
want het kan evengoed zijn, dat je met halfvolle tank 200ohm hebt van de sender en dat het toevallig overeen komt met 55ohm als de meter halfweg staat

[Bericht gewijzigd door fcapri op (73%)]

mijn benzine tank is (gelukkig) vierkant een 'box' zonder rare vormen.
dus dat zal wel aardig liniar gaan ,
https://cdn.pkwteile.de/thumb?id=10110793&m=1&n=0&lng=de&ccf=94077854

is de meter dat wel. als de vlotter 1cm omhoog gaat telkens, loopt die weerstand dan lineair?

voor het arduino maken:
arduino kan 7-12V input hebben, 5V regelaar zit al on board.
ik gebruikte wel een 7805 regelaar waar dan display en arduino mee gevoed werden.

dan lees je elke 5sec de analoge input in. wel een spanningsdeler maken zodat je iet meer dan 5V op je input steek.

ik nam 10metingen in 1 loop, tel alles bij elkaar, deel door 10 zodat ik, een gemiddelde heb per minuut. (als je dan wat links en rechts draait, middeld dat ook uit)

dan gebruik ik de map functie.
bv liter = map(meetwaarde, 0, 50, 218, 860).
hier koppelt die dus de binaire meetwaarde 218 aan 0liter en 860 binair aan 50liter.

meet je dus 320binair, komt dat ongeveer met 10liter uit.

ik had er dan nog vertraging in zitten. als mijn display nu 42L zegt, en de volgende meting is 30L (bv zat je in een bocht een oprit te nemen), da zal het display het gemiddelde veranderen. gemiddelde van 30 en 42 = 36L.

volgende meting is 45L, display zegt 41L
volgende meting is 42L, display zegt 41L

zonder dat zou die 42L, 30L, 45L, 42L... zien verschijnen.

Dit is de dodge waar het om gaat.

de auto is wel 6V , en Postieve GND , dus alles is omgedraaid kwa + en -.

[Bericht gewijzigd door bijlsma op (43%)]

Dag Bijlsma, ik lees nu dat de auto 6 v positief aarde is. Oplossing met arduino of AT85 lijkt mij dan moeilijk. het printje uit mijn webadres werkt wel met 6 v pos. aarde. Een Italiaans/Frans metertje uit die tijd (jaren 70-80) werkt meestal op een vaste spanning van 12 volt. De Duitse metertjes zijn eigenlijk allemaal 6 volt meters die met een voorschakelweerstand geschikt gemaakt worden voor 12 of 24 volt. Dus een VDO oid kan teruggebracht worden naar 6 v door de weerstand te verwijderen. Probleem is de pos. massa. Metertjes voor pos. aarde waren inwendig anders bedraad.
Andere oplossing: de Fiat zender openen, waarschijnlijk is dan een plaatje met daarop een gewikkelde weerstanddraad te zien. Door op diverse plaatsen met een druppel soldeer enkele windingen kort te sluiten kan ook het gewenste weestandbereik gecreeerd worden. Wel zal de meter dan wat meer in stapjes werken. Bij een nieuwer type zender kunnen er ook SMD weerstandjes op een plaatje gemonteerd zijn, dan weerstandjes vervangen/overbruggen.
ps; Wat is er met de oude, originele tankzender gedaan? Ik heb dit soort oude, jaren 50-60 zenders regelmatig gerepareerd op mijn werk. Doe dit werk thuis ook nog wel. Vaak zitten ze vast door vuil en of corrosie. Ik ben dus waarschijnlijk wel in staat de oude of de nieuwe zender geschikt te maken voor het originele metertje.Nieuwe zender ?https://www.moparpro.com/fuel-sending-unit-1949-1952-plymouth-dodge-de…
Gr. Douwe, Tiel

in principe maakt het weinig uit.
als de + pool aan carosserie hangt, zet je de arduino er gewoon omgekeerd in.

dwz de +5V hang je aan carosserie.
de massa van je arduino hang je met een 7905 aan de - pool.

je sender heeft een gemeenschappelijke + pool nu ipv massa. dus maak je een spanningsdeler tussen +12V en de sender. halfweg neem je dat signaal naar je arduino.

het maakt voor de arduino echt niks uit of die een signaal meet van 4-10V of een signaal van 10V naar 4V tov zijn +. een spanning is een spanning en dat meet die

normale auto met chassis aan -pool
stel een spanningsdeler van 1:3 (blauw getekent) en de sender kan tot 12V leveren, dan ziet de arduino van 0-4V

bij 0ohm hangt die dus hard aan massa en ziet de arduino dus 0V.
bij 300ohm weerstand, staat er pakweg 9V over de fuel sender en ziet de arduino dus 3V

auto met chassis aan + pool
stel een spanningsdeler van 1:3 en de sender kan tot 12V leveren, dan ziet de arduino van 5V tot 1V.

bij 0 ohm hangt de fuel sender dus aan +12V en ziet de arduino dus 5V aan zijn ingang (VCC dus)
bij 300 ohm staat er pakweg 9V over de fuel sender en komt er dus een 3V lagere spanning dan VCC (9V tov -pool accu, maar de arduino ziet 2V tov zijn GND punt)

Super , ik heb een arduino-kloon liggen , van velleman kan ik deze daar ook voor gebruiken ?
https://cdn2.botland.store/87432-large_default/velleman-vma100-atmega328-uno-module-compatible-with-arduino.jpg

En kwa programma , heb gehoord van git-hub maar is de code vrij simpel erin te zetten ?
zal een volt.regelaar bestellen. en kwa weerstanden heb ik wel wat liggen.

en jou schema is 12V , maar de auto is 6V , is het schema ook te gebruiken voor 6V ? of moet er eerst een soort converter tussen naar 12V ?

[Bericht gewijzigd door bijlsma op (16%)]

6V kan je de arduino direct aan de auto leggen, mag tot 12V hebben, dus 6V is zeker in orde.
zet er misschien wel een diode en een condensator tussen, om 'pieken' uit het boordnet te voorkomen

boel is nog een stuk makkelijker dan, de spanning over de fuel meter zal zowieso niet hoger uitkomen dan 5V.

k zou nog wat clonen bij bestellen, je zal er wel de rook laten uit ontsnappen.
ik gebruik de nano's, stukje kleiner. als je ze bv op aliexpress koopt, kost dan 2€/stuk (ik koop ze per 10 altijd)
https://qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-c751237a23c20be8d62be1bda7672747.webp

eigenlijk kan je nu maken wat je wil. een arduino heeft 13 outputs, dus je kan bv een aanduiding maken met 10 leds
https://img.lazcdn.com/g/p/144d12e5dd3feb1f53259090b0b692c9.jpg_720x720q80.jpg

je kan met displays werken,
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/1273067919236_hz_en_mp32_8_627.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/IMG_20120420_203700.jpg
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/Screen-Shot-2013-12-19-at-12.26.10-PM.jpg

je kan met 7 segment werken en het aantal liters weergeven
...

voorbeelden genoeg online

Wanneer je toch al een andere uitlezing gaat maken:

Door de tankgever te voeden vanuit een stroombron kun je de stroom door de weerstanddraad mooi constant houden en krijg je ook een nette verlopende spanning.

Voordeel is ook dat de gever minder snel doorbrandt (iets wat bij de kever destijds nogal eens voorkwam, zeker met de vervangende tankgevers van plastic)

in mijn gevallen behoud ik de stroom die door de originele meter geleverd wordt en meet ik enkel de spanningsvariator.

dan heb je altijd 2 uitlezingen, de originele op de dashboard meter, en je uitlezing van je eigen systeem. loopt er dan wat fout, heb je nog steeds de originele

Op maandag 29 april 2024 07:54:22 schreef fcapri:
6V kan je de arduino direct aan de auto leggen, mag tot 12V hebben, dus 6V is zeker in orde.
zet er misschien wel een diode en een condensator tussen, om 'pieken' uit het boordnet te voorkomen

Daar heb je wel wat meer voor nodig. De inductiepieken van het in en afschakelen van zaken zoals de startmotor of een zware ventilator kunnen honderden volts bedragen.

Antiparalleldiode (zwaar) om omgepoolde spanningen kort te sluiten. Zenerdiode om de boel op 5v te houden. Condensatoren aan beide kanten om ontstekingsruis zoveel mogelijk buiten de deur te houden.
Een 7805 werkt helaas niet op een 6v net omdat je iets meer spanning moet hebben aan de ingang dan 6,3v a 7v.