Op vrijdag 19 april 2024 05:28:23 schreef blanka:
[...]
PAL decoderen klinkt wel erg zwaar voor S-video uitsplitsen naar RGB, maar composiet is echt te beroerd om naar te kijken bij een C64/128.
het enige verschil tussen S-video en composiet is dat de de kleurinfo over een aparte draad loopt, maar het is nog steeds PAL gemoduleerd, dus dat "uitsplitsen" komt nog steeds neer op PAL demodulatie, hoe zwaar je dat ook vind klinken
eufemismen helpen niet echt het probleem op te lossen.
Heb nu voorlopig de C128 aangesloten via S-video, maar ik ben best wel geschokt van de beeldkwaliteit. Ik zie een dunne lichte verticale lijn op ongeveer 0,4x de breedte van iedere kolom links van die kolom, en de kolommen hebben een even/oneven variatie in de verzadiging. Dus de kleur in de even kolommen is anders dan in de oneven kolommen. Ga denk ik maar weer RF aansluiten, beter wazig dan dit.
Nu lees ik wel dat de beste 128 slechter is dan de slechtste breadbin qua uitvoer. Ik zal de broodtrommel er eens naast zetten vandaag.
Op woensdag 24 april 2024 15:33:33 schreef Bobosje:
In de C128 Vice emulator heeft de C128 (in CRT emulatie mode) een goed en egaal beeld.
Slecht hè dat emulators nooit goed de troep van de analoge chips nabootsen.....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 19 april 2024 05:28:23 schreef blanka:
[...]
PAL decoderen klinkt wel erg zwaar voor S-video uitsplitsen naar RGB, maar composiet is echt te beroerd om naar te kijken bij een C64/128.
Het is gewoon de naam van het beestje. Bij component zou je eventueel van uitsplitsen kunnen spreken, maar composiet en S-video moet je decoderen om er RGB van te maken.
Alleen wel jammer dat de S-video ook niet zo lekker is. Het zou voor de hand liggen dat aan de Commodore ligt, maar je zou het ook nog op een andere TV kunnen proberen. Beeldverbeterschakelingen doen soms erg vervelende dingen.. Wat voor TV gebruik je?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Het is (was) een welbekend euvel / fenomeen van de C128. De vertikale strepen worden ook wel "Jail-Bars" genoemd.
De ene C128 had er meer last van dan een andere, een design-flaw van Comodore.
Er is (of was) een DIY kit beschikbaar die men in de C128 moest inbouwen waarmee men het euvel sterk kon verminderen. De kit beschikte over een S-Video uitgang.
Patrick de Zeester
Golden Member
Op woensdag 24 april 2024 07:59:49 schreef blanka:
Heb nu voorlopig de C128 aangesloten via S-video, maar ik ben best wel geschokt van de beeldkwaliteit. Ik zie een dunne lichte verticale lijn op ongeveer 0,4x de breedte van iedere kolom links van die kolom, en de kolommen hebben een even/oneven variatie in de verzadiging. Dus de kleur in de even kolommen is anders dan in de oneven kolommen. Ga denk ik maar weer RF aansluiten, beter wazig dan dit.
Nu lees ik wel dat de beste 128 slechter is dan de slechtste breadbin qua uitvoer. Ik zal de broodtrommel er eens naast zetten vandaag.
Een bekend probleem van de 40-kolom VIC-II chip is dat het 1 MHz signaal doorlekt in het video signaal, dit komt overeen met een kolom. Echter zo dramatisch als jij hier beschrijft is het bij een goed functionerende C128 ook weer niet.Zo ziet het bij mij eruit op een door jou vermaledijde 1084 CRT monitor aangesloten via de composiet uitgang:
Wat mij wel opgevallen is dat bij veel LCD televies een analoog video signaal er veel slechter uit ziet dan op een beeldbuis televisie/monitor.
Op woensdag 24 april 2024 18:58:37 schreef Patrick de Zeester:
Wat mij wel opgevallen is dat bij veel LCD televies een analoog video signaal er veel slechter uit ziet dan op een beeldbuis televisie/monitor.
De A/D omzetting in een LCD TV verpest het analoge video signaal met A/D conversie artefacten, dat probleem heb je bij een CRT niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
ITT (Intermetall & Standard Elektrik Lorenz) has entered the chat...
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]
Op woensdag 24 april 2024 18:58:37 schreef Patrick de Zeester:
[...]
Een bekend probleem van de 40-kolom VIC-II chip is dat het 1 MHz signaal doorlekt in het video signaal, dit komt overeen met een kolom. Echter zo dramatisch als jij hier beschrijft is het bij een goed functionerende C128 ook weer niet.Zo ziet het bij mij eruit op een door jou vermaledijde 1084 CRT monitor aangesloten via de composiet uitgang:
[bijlage]
Dit zie ik op mijn KV-M1450D:
Wat ik me afvraag: ik heb een DIN-6 S-video naar SCART kabel gebruikt, maar volgens de handleiding ondersteunt de KV-M1450D helemaal geen s-video over SCART. Toch heb ik dit beeld. Hoe zit dat?
Gekke is, dat zie ik ook in foto Patrick, dat tussen de lichte vertikale strepen de even banen een andere kleur hebben dan de oneven banen. Het is dus niet enkel de clock die storing geeft.
Ik geloof best dat een 1084 aardig beeld geeft, maar ik heb daar geen 250€ voor over.
Patrick de Zeester
Golden Member
Het hangt er vanaf hoe die DIN-SCART kabel bedraad is. Op 40-kolom video uitgang staat zowel composiet als Y/C (S-Video). SCART heeft altijd composiet. Ik sluit niet uit dat deze kabel simpelweg het composiet signaal van de C128 gebruikt. Voor een composiet video signaal ziet beeld op jouw monitor er inderdaad zeer beroerd uit, het lijkt meer op het beeld dat je kan verwachten als je de RF uitgang gebruikt in combinatie met een beroerde coax kabel. Dit is zeker niet normaal.
Dat de vertikale lijnen een kleur hebben (bij composiet video) is niet vreemd. Dit is het zogenaamde cross-color effect dat optreedt bij snelle transities van licht naar donker en visa versa. Dit heeft te maken met hoe kleurinformatie in het PAL signaal verwerkt is. Harmonischen van een 1 MHz blokgolf zullen door de PAL decoder als kleurinformatie gezien worden.
Wat betreft die 1084 monitor, daar zou ik ook geen €250,- voor overhebben. Indertijd heb ik 'm inclusief een Amiga 500 voor €20,- kunnen overnemen. Vandaag de dag zou ik ook iets met SCART gemaakt hebben. Voor de echte fanatiekelingen zijn er ook kastjes die zo ongeveer elk video signaal dat door retro computers/consoles geproduceerd wordt kunnen omzetten naar HDMI, en als kers op de taart ook filter/processing opties hebben zodat het op een modern scherm er bij benadering zo uitziet als op een CRT. Maar de echt goede zijn bepaald niet goedkoop.
Volgens de Service Manual beschikt de KV-M1450D wel over S-video input op de SCART.
Pin 15 : Red input / Chroma input.
Pin 20 : CVBS input / Luma input.
Op woensdag 24 april 2024 23:15:13 schreef Patrick de Zeester:Voor de echte fanatiekelingen zijn er ook kastjes die zo ongeveer elk video signaal dat door retro computers/consoles geproduceerd wordt kunnen omzetten naar HDMI, en als kers op de taart ook filter/processing opties hebben zodat het op een modern scherm er bij benadering zo uitziet als op een CRT. Maar de echt goede zijn bepaald niet goedkoop.
Daar kan ik dan weer niet bij. Op een HDMI scherm heb ik 0 moeite met emulatie. Dan is het sowieso strak, en volstaat een MacMini van 25€ als computer.
Op donderdag 25 april 2024 00:20:08 schreef Bobosje:
Volgens de Service Manual beschikt de KV-M1450D wel over S-video input op de SCART.Pin 15 : Red input / Chroma input.
Pin 20 : CVBS input / Luma input.
Ik las dit heel anders:
maartenbakker
Golden Member
Dan is de vraag wat die rondjes en streepjes betekenen.
Als die betekenen dat het er niet opzit, is het een wonder dat je met dat verloopkabeltje kleur krijgt.
Patrick de Zeester
Golden Member
Afgaande op het schema ondersteunt de KV-M1450D inderdaad geen S-Video (Y/C) op de SCART plug. Dat er toch kleur uit komt is geen wonder, op de video uitgang van de Commodore 128 zit ook gewoon composiet video:
Mijn vermoeden is dat het DIN-SCART kabeltje van blanka niet de S-Video signalen gebruikt maar gewoon de composiet video uitgang en deze doorsluist naar de composiet video ingang van de SCART plug.
Op donderdag 25 april 2024 10:30:59 schreef Patrick de Zeester:
Afgaande op het schema ondersteunt de KV-M1450D inderdaad geen S-Video (Y/C) op de SCART plug. Dat er toch kleur uit komt is geen wonder, op de video uitgang van de Commodore 128 zit ook gewoon composiet video:
[bijlage]
Mijn vermoeden is dat het DIN-SCART kabeltje van blanka niet de S-Video signalen gebruikt maar gewoon de composiet video uitgang en deze doorsluist naar de composiet video ingang van de SCART plug.
Ik heb de kabel doorgemeten, en er is enkel een verbinding tussen pin 1 (DIN) en 20 (SCART],
tussen 6 (DIN) en 15 (SCART) en
tussen 3 (DIN) en 2/6 (SCART)
KV-M1450D
IC301
MC44002P
Chroma 4 Multistandard Video Processor
Deze chip ondersteund zowel CVBS en S-VHS (S-video) input signalen (via dezelfde twee input pinnen).
Het is goed denkbaar dat S-video gewoon werkt op de SCART ingang afhankelijk van de daadwerkelijke implementatie van de hardware in de KV-M1450D.
Ik kom er net achter dat het mogelijk aan een SCART schakelkastje ligt dat het werkt. Ik stop de kabel nu direct in de Sony, en dan is het beeld zwartwit. Kun je eenvoudig het chroma-signaal passief mixen met het lumadeel? Doosje zit namelijk vooral vol met grote multi-pin schakelaars en een enkele weerstand.
Patrick de Zeester
Golden Member
Dat verklaart een hoop. Een composiet video signaal is niets meer of minder dan de luma (Y) en chroma (C) signalen van S-Video bij elkaar opgeteld, dit is simpel te doen. Wellicht dat dat SCART schakelkastje ook het belabberde beeld verklaart.
Ik heb even op het KV-M1450D schema gekeken (https://archive.org/details/manual_KVM1450D_SM_SONY/page/n23/mode/2up?…). Ondanks dat het MC44002P IC S-Video ondersteunt, is door de manier waarop deze gebruikt wordt in deze TV S-Video niet beschikbaar op de SCART connector van deze TV.
Met het samenvoegen van de S-Video Y/C signalen tot een CVBS signaal verliest men de betere beeld kwaliteit van S-Video omdat in de TV de samengevoegde S-Video Y/C signalen weer moeten worden gesplitst en gefilterd voordat het tot RGB kan worden gedecodeerd.