Ik heb een CCFL monitor, Acer AL2723W, die niet meer aan wil. Er gaat geen power-led branden. Meestal duidt dat op een probleem met de voeding.
Ik heb m opengemaakt, en dit is de voedingsprint.
Iemand suggesties wat te controleren?
Nog delen waar je extra mee moet oppassen? Hoge spanning FL buizen bijvoorbeeld?
Primaire zekering meten.
Als je geluk hebt heeft ie een keer een piek gehad en zijn de VDR's geklapt en die nemen dan de zekering mee
VDRs losknippen en zekering vervangen is dan voldoende als je geluk hebt.
Op donderdag 25 april 2024 21:19:35 schreef DJSmiley:
Primaire zekering meten.Als je geluk hebt heeft ie een keer een piek gehad en zijn de VDR's geklapt en die nemen dan de zekering mee
VDRs losknippen en zekering vervangen is dan voldoende als je geluk hebt.
Waar vind ik die. Ik zie geen "glasbuisje". En wat is een VDR?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
VDR: voltage dependent resistor, de twee blauwe druppels links onderaan, op de eerste foto. Ze beschermen tegen pieken op de inkomende voedingsspanning. Maar eerlijk: als je dat moet vragen...
Kun je ergens zien welke waarde je nodig hebt ter vervanging? Of is dat vrij standaard bij netspanning?
Op donderdag 25 april 2024 20:43:48 schreef blanka:
Nog delen waar je extra mee moet oppassen? Hoge spanning FL buizen bijvoorbeeld?
Je moet vooral opletten op hoge spaningen aan de primaire kant van de print. Van de netentree t/m de dikke zwarte lijn die over de print loopt. Dat hele gedeelte van de print kan hoge spanningen blijven voeren, m.n. op de elco's, ook al staat het ding uit. Als ie aanstaat zijn alle onderdelen daar met het net verbonden, hoge mate van aanrakingsgevaar!
Op donderdag 25 april 2024 21:24:09 schreef blanka:
Waar vind ik die. Ik zie geen "glasbuisje".
Direct achter de netentree zit een langwerpige zwarte zekering gesoldeerd. Misschien staat de waarde op de bovenkant vd print als je 'm weghaalt of op 't ding zelf.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En als die zekering niet stuk is, ga je onder spanning meten. Er zit een hoofdvoeding (grote trafo) op en een standbyvoeding (kleine trafo) als ik het goed zie. Eerst meet je of je 320V hebt over de grote elco die haaks op de print ligt (tijdens normaal bedrijf waarschijnlijk 400V, in standby waarschijnlijk 320V). Let op dat je dan aan de netspanning zit te meten dus wees voorzichtig.
Daarna doe je metingen aan de uitgang. Er staat op de print zo te zien een opdruk van de uitgangsspanningen. Als de standbyvoeding werkt moet de daarbij horende spanning (5V meestal) ergens meetbaar zijn.
De hoge spanning op de CCFL buizen wordt op een losse print gegenereerd die (meestal) 24V uit de voeding krijgt. Het enige gevaarlijke op de voeding is dus de netspanning.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
En als je bovenstaande getest hebt kun je met een multimeter gaan kijken waar er wel en waar er geen spanning staat.
De dikke elco zal iets van ruim 300 volt gelijkspanning moeten hebben. Dan moet je al gehoord hebben of de voeding eventueel geluid maakt. Heb je dat niet gehoord, dan zul je met een oscilloscoop even moeten meten of er spanningspulsen op de trafo aanwezig zijn. Pas hier wel mee op. Zorg dat je een scoop hebt met van elkaar en t.o.v. het net geïsoleerde ingangen. Gebruik anders een scheidingstrafo. Die 300 volt bijt erg. Dat kan zowel je scoop jezelf slopen.
Op de vdr staat markering die aangeeft welk type het is. Afhankelijk van wat er op staat en wat de bij apparaat opgegeven maximale voedingsspanning is kun je dezelfde nemen of een die een iets hogere spanning aankan.
Op donderdag 25 april 2024 21:33:43 schreef Paulinha_B:
VDR: voltage dependent resistor, de twee blauwe druppels links onderaan, op de eerste foto. Ze beschermen tegen pieken op de inkomende voedingsspanning. Maar eerlijk: als je dat moet vragen...
Maar wees reëel. Paulinha heeft hier zeker een punt. Die ruim 300 volt bijt echt erg hard. Ook voor een ervaren reparateur zijn dit soort reparaties vervelend, De kans dat er door eigen stommiteit iets fout gaat is bij dit soort schakelingen vrij groot.
Een nieuwe of een paar nieuwe voedingen als je meer spanningen nodig hebt zijn vrij eenvoudig te kopen. en kosten niet de wereld.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Een scope of een schendingstrafo [sic] zijn in dit stadium niet nodig respectievelijk niet persé nodig, en als de zekering heel is dan is de VDR geen verdachte.
Op vrijdag 26 april 2024 00:27:26 schreef maartenbakker:
Een scope of een schendingstrafo [sic] zijn in dit stadium niet nodig respectievelijk niet persé nodig, en als de zekering heel is dan is de VDR geen verdachte.
Nee, het eerste dat je doet is luisteren daarna de zekering vervangen. Als je daarna gaat meten worden die dingen wel belangrijk. En voor een onervaren persoon is het denk wel belangrijk.
Ik heb veel van dit soort voedingen gerepareerd zonder scheidingstrafo en er nooit iets fout, of stuk gegaan. Maar ik wist wel heel goed op welke delen de hoge spanningen staan. En de TS weet dat blijkbaar niet! Hij vraagt het tenslotte, en dan denk ik dat dat wel heel verstandig is om die veiligheden te gaan gebruiken.
En ja die scoop? Ik kan zelf eigenlijk niet zonder. Of het nu een digitale, analoge, dure, of hele simpele scoop is maakt niet eens heel veel uit. In dit geval is iets beter dan niets. Met een 60 jaar oude opel kadet rijd ik ook de wereld rond als het moet. Als ik kan kiezen neem ik natuurlijk een veel nieuwere auto. Maar in principe doet de kadet het ook. De hele goedkope digitale computer scoopjes zijn het voor mij dan net weer niet. Dat is dan in verhouding tot de kadet de rolschaats onder de vervoersmiddelen.
Een timmerman krijgt zonder hamer ook geen spijker in de muur.
P.S. Schendingstrafo was een eigenwijze textversterkings
blooper. Bij deze: Fout gecorrigeerd.
Dit ziet er uit als een voeding met Power Factor Correction (PFC). Ook zitten hier 2 voedingen in. Een stand-by voeding (die 12V en enkele ander voorziet, niet leesbaar op foto omwille van flits) en hoofdvoeding die 24V geeft (waarschijnlijk voor CCFL inverter).
Een snelle test, op de lange platliggende bruine elco naast de spoel in het midden van je pcb (C802?) eens de spanning meten. 0VDC = onderbreking in primair vermogensgedeelte (schakelaar, zekering, EMI filter, bruggelijkrichter, PFC spoel of PFC diode), ongeveer 325VDC = vermogensgedeelte in orde maar PFC werkt niet (of is niet actief omdat de hoofdvoeding niet actief is) of ongeveer 400VDC is primair gedeelte intact en PFC werkend.
Als er 325V of 400V aanwezig is dan ligt de fout waarschijnlijk in de stand-by voeding (rond T900 op de pcb). De verkleurde pcb rond Q804 duid op wat warmte aan. Dit is dan toevallig ook weer in de stand-by voeding. U kunt dan eens luisteren of u een tikkend of hoogfrequente gezoem hoort die periodiek hoorbaar is. Is dit het geval dan is er mogelijks een overbelasting van de voeding of gare elco's in het secondair gedeelte. Eens de secondaire spanningen meten van de stand-by voeding zou meer info kunnen geven over de mogelijke fout. Succes en zoals aangegeven, opletten voor de primaire elco, deze kan goed bijten en blijft lang geladen nadat de voeding van het net gehaald is. Een ongewenste kortsluiting kan u voeding dan naar de eeuwige jachtvelden helpen.
maartenbakker
Golden Member
Een relatieve leek met een scope in een voeding laten prikken, lijkt me een brug te ver. Met een multimeter kom je alle basale tests prima door.
Zo'n scheidingstrafo is inderdaad wel handig, maar m.i. niet noodzakelijk.
Ik heb een klassieke CRT scoop, heb wel redelijk wat electro-ervaring in digitale DC domein, maar niet zo in voedingen/hoogspanning.
Ik zal nog wel foto bij daglicht maken, dit was onder een ring-licht van een grote LED loupe, maar die is wel ongeveer 5000K, altijd handig voor aanlichten werk in de avond.
Die zekering die meet oneindig op een weerstandmeter. Die dan stuk?
maartenbakker
Golden Member
Die zekering zal dan inderdaad stuk zijn. Bij een schakelende voeding is dat slecht nieuws want dan zijn er vaak halhgeleiders opgeblazen en sleept het ene onderdeel het andere mee.
Overigens als je met een scope in zo'n voeding gaat meten heb je sowieso een scheidingstrafo nodig.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op vrijdag 26 april 2024 06:51:16 schreef blanka:
Die zekering die meet oneindig op een weerstandmeter. Die dan stuk?
Welnee, die is gewoon op vakantie ....
Maar even serieus, als je daar over twijfelt wordt het tijd eens een lesboek over electronica 101 open te slaan voor je in 350V en hoger schakelingen gaat meten 
Maar een kapotte zekering kan twee dingen zijn. Spontaan kapot, dit komt voor, meestal zien ze er dan nog goed uit. Een zwart geblakerde zekering is meestal een teken dat er stroomafwaards serieuze schade is.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]
-
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (98%)]
Hihihi, ik vind het wel dapper dat hij hem probeert te maken, ik zit in de never put him down always lift him up mode
Maar volgens mij zijn er al veel bruikbare tips binnen gekomen. Iemand een verklaring voor die paar verkleurde wikkelingen op die ene spoel?
die verkleurde wikkelingen is volgens mij inkt of lijm.
tijdens het productieproces zijn er allerhande (kwaliteit)controlles en als die een bepaald persoon voorbij is, wordt er ergens een streep of een component gekleurd. zo weet je dat die voeding bepaalde tests doorstaan heeft.
al zie ik hier wel rechts boven (1e foto openingspost) dat er een "kadertje" is waar afgevinkte inkt staat.
Hier de schema's, maar ik kan nog steeds niet afleiden welke zekering ik nodig zou hebben. Er staan geen typenummers/waardes bij de onderdelen.
maartenbakker
Golden Member
Staat inderdaad niet in het schema, en dan vermoedelijk ook niet op de printplaat. Wel staat er 2,7A aansluitwaarde dus dan zou je 3,15AT verwachten. Als je het kousje van de zekering knipt, staat het ook gewoon op de zekering.
Maar we lopen op de zaak vooruit. 99% kans dat het vervangen van de zekering geen zin heeft zonder eerst de kortsluiting te zoeken. Dit gaat het makkelijkst met de voeding los op de werkbank en dan met de diodestand van de meter het een en ander doormeten. Te beginnen met de schakeltransistor van de PFC schakeling. Als je dan ergens een sluiting vind, even lossolderen en meten of de sluiting in de halfgeleider zit of dat je hem aan de print nog steeds meet.
Realistisch gezien is een schakelende voeding geen ideaal begin met analoge elektronica al je voornamelijk digitaal kent. Of je moet er een serieus leerproject van willen maken.
Ik heb wel enige ervaring en als ik kortgesloten halfgeleiders aantref in de primaire van een schakelende voeding is mijn eerste neiging om even te kijken of de voeding nog ergens leverbaar is. Vooral om tijd en repeats te besparen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Op vrijdag 26 april 2024 14:41:42 schreef maartenbakker:
Staat inderdaad niet in het schema, en dan vermoedelijk ook niet op de printplaat. Wel staat er 2,7A aansluitwaarde dus dan zou je 3,15AT verwachten. Als je het kousje van de zekering knipt, staat het ook gewoon op de zekering.Maar we lopen op de zaak vooruit. 99% kans dat het vervangen van de zekering geen zin heeft zonder eerst de kortsluiting te zoeken. Dit gaat het makkelijkst met de voeding los op de werkbank en dan met de diodestand van de meter het een en ander doormeten. Te beginnen met de schakeltransistor van de PFC schakeling. Als je dan ergens een sluiting vind, even lossolderen en meten of de sluiting in de halfgeleider zit of dat je hem aan de print nog steeds meet.
Realistisch gezien is een schakelende voeding geen ideaal begin met analoge elektronica al je voornamelijk digitaal kent. Of je moet er een serieus leerproject van willen maken.
Ik heb wel enige ervaring en als ik kortgesloten halfgeleiders aantref in de primaire van een schakelende voeding is mijn eerste neiging om even te kijken of de voeding nog ergens leverbaar is. Vooral om tijd en repeats te besparen.
Maar het kan dus niet een scenario zijn waar dit topic mee begon: spanning op net te hoog, VDR weerstand duikt omlaag, stroom door zekering te hoog, pang....
Denk je dat het een interne oorzaak heeft of een externe?
Er staat op T4AH250VP
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is aan jou om te achterhalen 
De VDR kun je testen met een HV voeding en weerstand. En dan kijken bij welke spanning hij doorslaat. Als hij tenminste nu niet short is maar ik neem aan dat je dat al al eerste getest hebt.
Kun je dat niet dan zou ik Maartens advies opvolgen.
Zekering: volgens google Traag 4A 250V
Patrick de Zeester
Golden Member
Het kan dat door een spanningspiek de VDR de zekering heeft laten sneuvelen, maar het kan ook iets anders zijn, veel voorkomend is dat een halfgeleider aan de primaire kant in sluiting gaat en dan de nodige "collateral damage" veroorzaakt. Echter aan de hand van een paar foto's is dat onmogelijk te zeggen.
Ook of de oorzaak intern of extern is kan je hooguit pas nadat de diagnose gesteld is zeggen. Gelet op de leeftijd van de monitor (minstens 15 jaar schat ik zo) is het niet onwaarschijnlijk dat de oorzaak intern is.
Ik ben met Maarten eens dat het repareren van een schakelende voeding niet bepaald een ideaal beginnersproject is. Zelfs gevorderde elektronici kunnen er een flink kluif aan hebben, en daarnaast is het meten eraan wanneer er spanning op staat (soms ontkom je hier niet aan om de juiste diagnose te stellen) zonder de juiste voorzorgsmaatregelen bepaald niet ongevaarlijk.