Ik heb een klassieke CRT scoop, heb wel redelijk wat electro-ervaring in digitale DC domein, maar niet zo in voedingen/hoogspanning.
Ik zal nog wel foto bij daglicht maken, dit was onder een ring-licht van een grote LED loupe, maar die is wel ongeveer 5000K, altijd handig voor aanlichten werk in de avond.

Die zekering die meet oneindig op een weerstandmeter. Die dan stuk?

Die zekering zal dan inderdaad stuk zijn. Bij een schakelende voeding is dat slecht nieuws want dan zijn er vaak halhgeleiders opgeblazen en sleept het ene onderdeel het andere mee.

Overigens als je met een scope in zo'n voeding gaat meten heb je sowieso een scheidingstrafo nodig.

Op vrijdag 26 april 2024 06:51:16 schreef blanka:
Die zekering die meet oneindig op een weerstandmeter. Die dan stuk?

Welnee, die is gewoon op vakantie .... :+ Maar even serieus, als je daar over twijfelt wordt het tijd eens een lesboek over electronica 101 open te slaan voor je in 350V en hoger schakelingen gaat meten ;)
Maar een kapotte zekering kan twee dingen zijn. Spontaan kapot, dit komt voor, meestal zien ze er dan nog goed uit. Een zwart geblakerde zekering is meestal een teken dat er stroomafwaards serieuze schade is.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (22%)]

-

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (98%)]

Hihihi, ik vind het wel dapper dat hij hem probeert te maken, ik zit in de never put him down always lift him up mode :-) Maar volgens mij zijn er al veel bruikbare tips binnen gekomen. Iemand een verklaring voor die paar verkleurde wikkelingen op die ene spoel?

die verkleurde wikkelingen is volgens mij inkt of lijm.

tijdens het productieproces zijn er allerhande (kwaliteit)controlles en als die een bepaald persoon voorbij is, wordt er ergens een streep of een component gekleurd. zo weet je dat die voeding bepaalde tests doorstaan heeft.

al zie ik hier wel rechts boven (1e foto openingspost) dat er een "kadertje" is waar afgevinkte inkt staat.

Hier de schema's, maar ik kan nog steeds niet afleiden welke zekering ik nodig zou hebben. Er staan geen typenummers/waardes bij de onderdelen.

Staat inderdaad niet in het schema, en dan vermoedelijk ook niet op de printplaat. Wel staat er 2,7A aansluitwaarde dus dan zou je 3,15AT verwachten. Als je het kousje van de zekering knipt, staat het ook gewoon op de zekering.

Maar we lopen op de zaak vooruit. 99% kans dat het vervangen van de zekering geen zin heeft zonder eerst de kortsluiting te zoeken. Dit gaat het makkelijkst met de voeding los op de werkbank en dan met de diodestand van de meter het een en ander doormeten. Te beginnen met de schakeltransistor van de PFC schakeling. Als je dan ergens een sluiting vind, even lossolderen en meten of de sluiting in de halfgeleider zit of dat je hem aan de print nog steeds meet.

Realistisch gezien is een schakelende voeding geen ideaal begin met analoge elektronica al je voornamelijk digitaal kent. Of je moet er een serieus leerproject van willen maken.

Ik heb wel enige ervaring en als ik kortgesloten halfgeleiders aantref in de primaire van een schakelende voeding is mijn eerste neiging om even te kijken of de voeding nog ergens leverbaar is. Vooral om tijd en repeats te besparen.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]

Op vrijdag 26 april 2024 14:41:42 schreef maartenbakker:
Staat inderdaad niet in het schema, en dan vermoedelijk ook niet op de printplaat. Wel staat er 2,7A aansluitwaarde dus dan zou je 3,15AT verwachten. Als je het kousje van de zekering knipt, staat het ook gewoon op de zekering.

Maar we lopen op de zaak vooruit. 99% kans dat het vervangen van de zekering geen zin heeft zonder eerst de kortsluiting te zoeken. Dit gaat het makkelijkst met de voeding los op de werkbank en dan met de diodestand van de meter het een en ander doormeten. Te beginnen met de schakeltransistor van de PFC schakeling. Als je dan ergens een sluiting vind, even lossolderen en meten of de sluiting in de halfgeleider zit of dat je hem aan de print nog steeds meet.

Realistisch gezien is een schakelende voeding geen ideaal begin met analoge elektronica al je voornamelijk digitaal kent. Of je moet er een serieus leerproject van willen maken.

Ik heb wel enige ervaring en als ik kortgesloten halfgeleiders aantref in de primaire van een schakelende voeding is mijn eerste neiging om even te kijken of de voeding nog ergens leverbaar is. Vooral om tijd en repeats te besparen.

Maar het kan dus niet een scenario zijn waar dit topic mee begon: spanning op net te hoog, VDR weerstand duikt omlaag, stroom door zekering te hoog, pang....

Denk je dat het een interne oorzaak heeft of een externe?

Er staat op T4AH250VP

Dat is aan jou om te achterhalen :+

De VDR kun je testen met een HV voeding en weerstand. En dan kijken bij welke spanning hij doorslaat. Als hij tenminste nu niet short is maar ik neem aan dat je dat al al eerste getest hebt.

Kun je dat niet dan zou ik Maartens advies opvolgen.

Zekering: volgens google Traag 4A 250V

Het kan dat door een spanningspiek de VDR de zekering heeft laten sneuvelen, maar het kan ook iets anders zijn, veel voorkomend is dat een halfgeleider aan de primaire kant in sluiting gaat en dan de nodige "collateral damage" veroorzaakt. Echter aan de hand van een paar foto's is dat onmogelijk te zeggen.

Ook of de oorzaak intern of extern is kan je hooguit pas nadat de diagnose gesteld is zeggen. Gelet op de leeftijd van de monitor (minstens 15 jaar schat ik zo) is het niet onwaarschijnlijk dat de oorzaak intern is.

Ik ben met Maarten eens dat het repareren van een schakelende voeding niet bepaald een ideaal beginnersproject is. Zelfs gevorderde elektronici kunnen er een flink kluif aan hebben, en daarnaast is het meten eraan wanneer er spanning op staat (soms ontkom je hier niet aan om de juiste diagnose te stellen) zonder de juiste voorzorgsmaatregelen bepaald niet ongevaarlijk.

De gelijkrichter meet netjes 4x voltage drop van 0,54 V.
FB800 meet 0V in beide richtingen, maar ik ken dat symbool in schema niet.
D800=0,43V
D901 en D905 (zeners) 0,47V
D801, en D802 0,6V
D900 0,5V
De diodes in het voorste deel lijken dus in orde.
NTC=3,8Ω

kijk eens wat die voeding op ebay ofzo kost. dergelijke printplaten vind je online meestal voor 30-50€.
in ieder geval kan een pro daar geen 2uur tijd op zoeken als je voor die prijs gewoon een vervangonderdeel heb.
ik probeer altijd eens vluchtig te kijken of ik ze kan herstellen (zekering kapot, schakelfet kapot), maar als dat na 2-3pogingen nog faalt, of die schakelfet is zeldzaam en moeilijk te krijgen, vervang ik de boel gewoon

in schemas kunnen diodes rare metingen geven, dan gewoon 1 pootje lossolderen en dan moet je correcte waardes meten. wijkt de boel nog af dan, of geeft een diode dan nog geleiding in 2richtingen, is de kans heel groot dat ze kapot is

[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]

Ik ga de zekering proberen, en anders heb ik nog identiek scherm, gebruik ik die. Wel zonde, zijn leuke schermen die niet echt een modern alternatief hebben. Wide-gamut, MVA, 48/50/60Hz en 16:10 bij 27 inch bestaat niet meer.

Waarom adviseert nou niemand een serielamp tijdens testen? 8)7
Kan heel veel schade beperken en geeft een indicatie van de gezondheidsstatus van de voeding.

EDIT: dat hierboven ja...

Ik zou bijna zeggen: zeg dat dan meteen! ;)

Als je een tweede, identiek scherm hebt, is foutzoeken al makkelijker omdat je vergelijkingsmetingen uit kan voeren.

Het is alleen hopen dat er niet een of andere grondige revisie van de voedingsprint in zit waardoor die totaal anders opgebouwd is en vergelijkingsmetingen dus zinloos zijn.

Is dat niet het geval, dan heb je echt een voorzetje gekregen.

Die metingen zien er best aardig uit. Kan dus toch een klein piekje en de VDR geweest zijn, had ik even niet aan gedacht maar is nu een realistische optie.

Serielamp is tricky omdat die zwaar genoeg moet zijn. Dan is een onbelaste test denk ik het handigste. Zekering erin, serielamp van zeg 60W of 100W ertussen. Spanning erop. Meten of de standbyspanning aan de uitgang van de voeding opkomt. Lamp mag niet of nauwelijks oplichten.

Ga je de monitor aansluiten dan is een 100W lamp misschien nog wel te doen maar lager niet, ik geloof dat deze voeding ook op 110V werkt dus dat gaat misschien net dan.

Helaas. Poef. 3 zwarte vlekken na nieuwe zekering.
Ruimt in ieder geval op zoals een goede vrijmarktdag betaamt. Reservescherm maar gebruiken dan.

schakelfet kan in sluiting liggen, dat is vlot te meten

En nu stond de suggestie voor een gloeilamp in serie er wel, maar kennelijk zonder nut...

Of hij stond parallel ipv in serie ;-)

Nieuwe voeding zoeken en plaatsen als je tevreden bent met de monitor.

Zoals gezegd is een schakelende voeding geen ideaal begin in het repareren van analoge elektronica.

Eigenlijk is het ideale begin om eerst de theorie er nog eens goed bij te pakken, maar beginnen met simpeler reparaties is ook een effectieve manier om thuis te raken in de materie.

Je zou die voeding zelfs later nog weer op kunnen pakken. Kennelijk lagen de belangrijkste dingen niet in sluiting dus het kan nog steeds meevallen (hoewel ik me daar laatst ook nog eens flink op verkeken heb - de eerste keer dat ik een inductiekookplaat wilde repareren had ik toch zomaar een IGBT over het hoofd gezien die in sluiting lag, lijkt genoeg op schakelingen die ik wel kende dat ik dat eigenlijk meteen had moeten zien).

En toch waren dit nog wel overzichtelijke voedingen om te herstellen. Het kan een simpele start weerstand zijn van 220K die weigert de voeding te helpen.

Nouja de zekering knalt dus dan is er toch wel wat meer aan de hand.