De gelijkrichter meet netjes 4x voltage drop van 0,54 V.
FB800 meet 0V in beide richtingen, maar ik ken dat symbool in schema niet.
D800=0,43V
D901 en D905 (zeners) 0,47V
D801, en D802 0,6V
D900 0,5V
De diodes in het voorste deel lijken dus in orde.
NTC=3,8Ω

kijk eens wat die voeding op ebay ofzo kost. dergelijke printplaten vind je online meestal voor 30-50€.
in ieder geval kan een pro daar geen 2uur tijd op zoeken als je voor die prijs gewoon een vervangonderdeel heb.
ik probeer altijd eens vluchtig te kijken of ik ze kan herstellen (zekering kapot, schakelfet kapot), maar als dat na 2-3pogingen nog faalt, of die schakelfet is zeldzaam en moeilijk te krijgen, vervang ik de boel gewoon

in schemas kunnen diodes rare metingen geven, dan gewoon 1 pootje lossolderen en dan moet je correcte waardes meten. wijkt de boel nog af dan, of geeft een diode dan nog geleiding in 2richtingen, is de kans heel groot dat ze kapot is

[Bericht gewijzigd door fcapri op (21%)]

Ik ga de zekering proberen, en anders heb ik nog identiek scherm, gebruik ik die. Wel zonde, zijn leuke schermen die niet echt een modern alternatief hebben. Wide-gamut, MVA, 48/50/60Hz en 16:10 bij 27 inch bestaat niet meer.

Waarom adviseert nou niemand een serielamp tijdens testen? 8)7
Kan heel veel schade beperken en geeft een indicatie van de gezondheidsstatus van de voeding.

EDIT: dat hierboven ja...

Ik zou bijna zeggen: zeg dat dan meteen! ;)

Als je een tweede, identiek scherm hebt, is foutzoeken al makkelijker omdat je vergelijkingsmetingen uit kan voeren.

Het is alleen hopen dat er niet een of andere grondige revisie van de voedingsprint in zit waardoor die totaal anders opgebouwd is en vergelijkingsmetingen dus zinloos zijn.

Is dat niet het geval, dan heb je echt een voorzetje gekregen.

Die metingen zien er best aardig uit. Kan dus toch een klein piekje en de VDR geweest zijn, had ik even niet aan gedacht maar is nu een realistische optie.

Serielamp is tricky omdat die zwaar genoeg moet zijn. Dan is een onbelaste test denk ik het handigste. Zekering erin, serielamp van zeg 60W of 100W ertussen. Spanning erop. Meten of de standbyspanning aan de uitgang van de voeding opkomt. Lamp mag niet of nauwelijks oplichten.

Ga je de monitor aansluiten dan is een 100W lamp misschien nog wel te doen maar lager niet, ik geloof dat deze voeding ook op 110V werkt dus dat gaat misschien net dan.

Helaas. Poef. 3 zwarte vlekken na nieuwe zekering.
Ruimt in ieder geval op zoals een goede vrijmarktdag betaamt. Reservescherm maar gebruiken dan.

schakelfet kan in sluiting liggen, dat is vlot te meten

En nu stond de suggestie voor een gloeilamp in serie er wel, maar kennelijk zonder nut...

Of hij stond parallel ipv in serie ;-)

Nieuwe voeding zoeken en plaatsen als je tevreden bent met de monitor.

Zoals gezegd is een schakelende voeding geen ideaal begin in het repareren van analoge elektronica.

Eigenlijk is het ideale begin om eerst de theorie er nog eens goed bij te pakken, maar beginnen met simpeler reparaties is ook een effectieve manier om thuis te raken in de materie.

Je zou die voeding zelfs later nog weer op kunnen pakken. Kennelijk lagen de belangrijkste dingen niet in sluiting dus het kan nog steeds meevallen (hoewel ik me daar laatst ook nog eens flink op verkeken heb - de eerste keer dat ik een inductiekookplaat wilde repareren had ik toch zomaar een IGBT over het hoofd gezien die in sluiting lag, lijkt genoeg op schakelingen die ik wel kende dat ik dat eigenlijk meteen had moeten zien).

En toch waren dit nog wel overzichtelijke voedingen om te herstellen. Het kan een simpele start weerstand zijn van 220K die weigert de voeding te helpen.

Nouja de zekering knalt dus dan is er toch wel wat meer aan de hand.