Als je die lamp tussen
- L1 en L2 hangt, krijg je 100 en 0W
- L3 en L2 hangt, krijg je 0 en 100W
- L1 en L2 hangt, krijg je 100.cos(60) + 100.cos(60) = 50W en 50W

Hier ben ik het met je eens.

In de hoog en middenspanning word echt niet met de 2-Wattmeter methode gemeten. Tenminste, wat ik ervan gezien heb, onze inkoopmeting destijds van EZH en later van TeNNeT. Gewoon vierleiders.
Ook bij onze middenspanningklanten. Wel altijd opletten met waardes stroomtrafo's.

Ik zie intussen dat ik in herhaling val..

Op zondag 5 mei 2024 20:20:27 schreef mvdk:
In de hoog en middenspanning word echt niet met de 2-Wattmeter methode gemeten. Tenminste, wat ik ervan gezien heb, onze inkoopmeting destijds van EZH en later van TeNNeT. Gewoon vierleiders.
Ook bij onze middenspanningklanten. Wel altijd opletten met waardes stroomtrafo's.

Geen idee hoe Tennet bij jullie meet, maar Fluvius meet wel degelijk met de 2-Wattmeter methode.

Toch enigzins verbaasd. Op een of andere manier moet dat toestel
- De fase corrigeren, niet onmogelijk maar moeilijker
- Een meetfout in rekening brengen, de individuele fasespanningen zijn immers nooit exact hetzelfde, dus ligt dit sterpunt niet juist.
- Een schaalfactor van √3 toepassen, wat uiteraard niet erg moeilijk is

Als je daar nog contacten hebt kan je misschien vragen hoe daarmee wordt omgegaan.

Misschien dat KlaasZ er nog iets over wil zeggen. Die weet er meer van dan ik.

Op zondag 5 mei 2024 20:20:02 schreef BenRon:
Nu kan ik wel je redenering volgen rond 100W-100W-0W als dit een 'enkele' opstelling is.
Maar de 3 fasen zijn netjes verdeelt doorheen de verdeelkast. Dus bij elke zekering heb je dan een verschuiving, iets zoals 100W-0W-100W, 0W-100W-100W... niet?

Begrijp me niet verkeerd, maar een minimum aan theorie elektriciteit is toch wel vereist om die samenhang te begrijpen. Neem aan dat je een andere achtergrond hebt?

Op zondag 5 mei 2024 20:41:10 schreef mvdk:
Misschien dat KlaasZ er nog iets over wil zeggen. Die weet er meer van dan ik.

Bij ons in het bedrijf heb ik nooit de 2-wattmetermethode gezien. We hadden altijd meters met 3 meetsystemen.
Uitgangspunt is altijd: spanning van L1 t.o.v. sterpunt combineer je met de stroom die over L1 loopt, spanning L2 t.o.v. sterpunt met stroom L2 en spanning L3 t.o.v. sterpunt met stroom L3.

Soms heb je geen sterpunt beschikbaar, b.v. in 10kV netten. Die staan altijd in driehoek (bij ons tenminste). Maar door de capaciteiten in het net en door het toepassen van een z.g. sterpuntstrafo liggen de 3 spanningen symmetrisch t.o.v. aarde.

In de meting gebruikten we dan 3 spanningstrafo's, ieder tussen een fase en aarde. De aarde diende dus als sterpunt.
De spanningstrafo's werkten dus op 10/wortel3 kV. Maar ze waren wel geschikt voor 10kV omdat in een 10 kV net een éénfasige aardsluiting langdurig kan bestaan zonder dat de zaak wordt afgeschakeld.

In het geval van TS geef ik dus aan dat hij de N1, N2 en N3 aan elkaar kan knopen. Er ontstaat dan een kunstmatig sterpunt. Alleen adviseer ik niet om dit sterpunt aan aarde te verbinden, omdat het in zulke LS-netten niet zeker is dat de fasen enigszins symmetrisch liggen t.o.v. aarde. Gewoon laten zweven dus dat sterpunt.

Maar jij meet dus met een capacitief gekoppelde aarde met drie meters. Prima. Werkt.

Maar wat nu als er ergens een sluiting ontstaat tussen 1 van de fases en de aarde. Nu is de spanning op b.v. L1 de hele tijd nul!

Dus wat doet dat voor je drie meters? Nou de L1 geeft 0 Vermogen aan en de andere twee wat meer (grotere spanning).

Wat doet dat voor het totaal? Helemaal niets! Die L1-die 0W aangeeft, die kan je weglaten. Ziedaar het twee meters systeem!

Zodra er een nul is waar ook een significante stroom kan lopen, dan moet je een derde meter gaan gebruiken.

[Bericht gewijzigd door rew op (11%)]

@Klaas

Je bevestigt hier de 3 “problemen” die ik aanhaalde.

- Die Schaalfactor 10/wortel3 die jullie toepassen via die meettransformatoren is uiteraard vanwege dit kunstmatige sterpunt. Waarom zou de TS dit in een LV installatie moeten gaan doen als het ook zonder kan?
- Je beschrijft de stroom- en spanningsmeting maar nergens hoe hieruit het vermogen gedistilleerd wordt. Ergens moet er ofwel elektro-mechanisch of elektronisch een berekening plaatsvinden. Hoe wordt bij bij jullie die faseverschuiving gecompenseerd die door dit kunstmatig sterpunt wordt veroorzaakt?

Zijn dat elektro-mechanische of elektronische meettoestellen? Heb je toevallig een merk en type van dit toestel?

1. Er hoeft helemaal geen faseverschuiving te worden gecompenseerd.

2. Het ging over gewone kWh meters, ferraris of elektronisch. Maar ook om wattmeters.

Als je met 2 meters een 3fase 230V net meet, en je belast de drie fases gelijk, dan zit er zo'n 60 graden tussen de stroom en de spanning van beide meters. Of is het dertig? Maar goed. Er valt iets te "rekenen". En dat doen alle gebruikelijke meters gewoon goed.

In Delft zijn in de tijd van de laatste stukjes 3x220 distributie de zogenaamde Aron meters nog vervangen geworden door vierleiders, vóór de ombouw. Ná de ombouw naar 3x400 zijn er sowieso vierleiders geplaatst. Dat weet ik allemaal bij toeval. Die tweeWatt meters zijn fraudegevoelig.