Ontwerptips en domme fouten bij de vleet

Dit topic is gesloten

Vandaag mijn hoofd over gebroken: Domme fout van een fabrikant, een DC-DC converter maken die een positieve output zou moeten hebben, maar in werkelijkheid negatief is...

https://nl.mouser.com/ProductDetail/CUI-Inc/PXO7805-500-M-TR?qs=By6Nw2…

Het ontwerp komt 1 op 1 overeen met een standaard inverting buck regulator! Ze kunnen ze nog verkopen als PXO79XX converters.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Onlangs iets heel bizar gezien in een verdeelbord:

Bij alle 2 polige automaten had je aan de ene kant de verdeelrail en aan de afgaande kant van de automaat (kant verbruiker/belasting) waren alle nulgeleiders van alle automaten met brugjes weer met elkaar verbonden.

Je kon het maar zien nadat je de plastic afdekkappen van de kabelgoten losgemaakt had.

Een verdeelbord van zeker +20j oud en nooit iemand opgevallen..

High met Henk

Special Member

De vraag is welk gevaar je daarmee introduceert

Ok een 2 polige automaat is zinloos dan, maar als 1 polige automaat werkt hij nog prima.

Nul hangt aan aarde bij de meeste installaties.. bij een zwevend net zie ik wel een probleem.

De impedantie bij de verdeler is zo laag dat bij een kortsluiting de zekering hoe dan ook tript, de nul zal echt niet opgetild worden...

Het is zeker niet de manier en ook wel echt fout, maar gevaarlijk niet direct..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb een Tronxy en die heeft een zwarte build plate. Sinds enige tijd heeft ie een groenige beschadiging op een plekje. Goed kijken: Lijkt een put te zijn.

Blijkt dat het bed gewoon van glas is met een zwarte coating en een patroontje er op.

Nou was ik gisteren PETG aan het bestellen en dacht "waarom niet?" toen er bovenaan de pagina: "kijk deze youtube video om te leren werken met PETG". (letterlijk antwoord op waarom niet is natuurlijk: Omdat ik het al jaren met success doe"... :-) )

Maar goed. Die gast vertelde dus: Print NOOIT direct op glas met PETG: Je trekt gaten in je glasplaat als je het er af haalt!

/Dat/ zal dus de oorzaak van m'n put zijn... Weten we dat ook weer.
(ik gebruik over het algemeen de 3DLAC, maar zal een keer te weinig hebben gespoten.)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ter info:
Veel steppers hebben tegenwoordig zo'n 6 pins JST connector.

Er zijn steppers met A1 NC A2 B2 NC B1 als pinout, maar ook: A1 NC B2 A2 NC B1.

Ik dus op de steppers die het niet deden zitten nameten, ja hoor gewoon zoals het hoort A1 NC A2 B2 NC B1. Blijkt dus die andere die het "gewoon doet" raar te zijn, en de kabel waar ik vandaag mee zit te testen waar precies de juiste JST stekker aan zit... was daar passend voor (gemaakt?).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Roches

Golden Member

Op dinsdag 26 maart 2024 14:37:09 schreef rew:

Maar goed. Die gast vertelde dus: Print NOOIT direct op glas met PETG: Je trekt gaten in je glasplaat als je het er af haalt!

/Dat/ zal dus de oorzaak van m'n put zijn... Weten we dat ook weer.
(ik gebruik over het algemeen de 3DLAC, maar zal een keer te weinig hebben gespoten.)

Mocht het je overkomen dat je print zo vast zit, zet dan de glasplaat met print in de vriezer, komt het los en geen schade aan je glasplaat.

Uit eigen ervaring geleerd, en ja ook een glasplaat kapot getrokken omdat de print er wel heel stevig op zat

Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
bprosman

Golden Member

:( :( :( Waarom houden LCD fabrikanten zich niet gewoon aan de "standaard", 16 polige connector, 15 Backlight+ 16 Backlight-.

Had me een half uur k*tten gescheeld :(

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Die 'standaard' omvat alleen de eerste 14 pennen...
En uiteraard is óns wiel veel ronder. >:)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Op woensdag 15 mei 2024 13:34:16 schreef fatbeard:
Die 'standaard' omvat alleen de eerste 14 pennen...
En uiteraard is óns wiel veel ronder. >:)

Welke standaard?...

De 16x2 displays bestaan genummerd 1...14, 15, 16, maar ook 14...1, 15, 16. :+
(1...14 dus precies gespiegeld)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op woensdag 15 mei 2024 13:50:53 schreef Arco:
(1...14 dus precies gespiegeld)

Als je die omdraait 16, 15, 1 ... 14 dan zitten alleen de backlight contacten verkeerd.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 15 mei 2024 15:01:06 (43%)

Arco

Special Member

Op een print gaat dat niet, dan zit het lcd aan de achterzijde... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Aaah, een standaard...

Er zijn er te veel, dus laten we een nieuwe standaard maken die dat allemaal op lost. :+

PE2BAS
bprosman

Golden Member

Ik had er zo'n I2C print opgeprikt, beetje knutselen en ik kon ze omdraaien, en een serieweerstand in de backlight. Misschien niet nodig maar ik ben eigenwijs.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Backlight serieweerstand zit normaliter al op de displayprint zelf...

Lambiek

Special Member

Op woensdag 15 mei 2024 16:52:28 schreef bprosman:
en een serieweerstand in de backlight. Misschien niet nodig maar ik ben eigenwijs.

Heeft niets met eigenwijs te maken, ook al zit er een weerstand op de print, dat licht is veel te vel.

Ik had het pas nog bij een display, de achtergrondverlichting trok meer dan 40mA, met een extra weerstand nog maar 8mA en nog voldoende licht. Zo gaat het display ook langer mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op woensdag 15 mei 2024 17:05:46 schreef Arco:
Backlight serieweerstand zit normaliter al op de displayprint zelf...

Wie begon er nu over verschillen tussen die dingen?

Tot nu toe zijn degenen die ik heb allemaal MET weerstand. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze ook bestaan zonder. Zoek zelf maar uit welke weerstand je gebruikt voor 3.3V en/of 5V.

Arco

Special Member

Op woensdag 15 mei 2024 18:53:31 schreef rew:
[...]Wie begon er nu over verschillen tussen die dingen?

Tot nu toe zijn degenen die ik heb allemaal MET weerstand. Maar ik kan me goed voorstellen dat ze ook bestaan zonder. Zoek zelf maar uit welke weerstand je gebruikt voor 3.3V en/of 5V.

Ik zeg toch ook 'normaliter'? ;) (ze zijn er ook waar een nul Ohm weerstand op zit)

Op woensdag 15 mei 2024 17:58:31 schreef Lambiek:
[...]
Heeft niets met eigenwijs te maken, ook al zit er een weerstand op de print, dat licht is veel te vel.
Ik had het pas nog bij een display, de achtergrondverlichting trok meer dan 40mA, met een extra weerstand nog maar 8mA en nog voldoende licht. Zo gaat het display ook langer mee.

Vaak zitten er 4 leds op, 10 mA per led is niet overdreven veel. (ik gebruik meestal pwm voor de helderheid, dan ben je wat vrijer in keuze)

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 mei 2024 19:11:43 (38%)

Arco

Special Member

Soms lees je wel grappige dingen.
Zo vertelde een stuk over CCA netwerkkabel, dat door de hogere weerstand, de data langzamer door de kabel kon... :+

Ja en ook: Glasvezel is sneller dan ADSL, want dan gaat het met de lichtsnelheid!

Op vrijdag 17 mei 2024 15:59:41 schreef Arco:
Soms lees je wel grappige dingen.
Zo vertelde een stuk over CCA netwerkkabel, dat door de hogere weerstand, de data langzamer door de kabel kon... :+

Kan je een fotootje van dat stuk plaatsen? Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit ziet.

wg
De vieze oude man

douwebakker

Golden Member

Zo vertelde een voorlichter (die er verstand van had) van Ziggo voor enkele jaren terug dat je een coaxkabel moet gebruiken van minstens 75ohm

Het bezit van de zaak is het eind van vermaak.

Nou, ik heb een mooie hoor.

Bezig met de 12v naar 500/90/6,3/1,4v omvormer voor de AN/GRC-9 waar Marc Debeir printjes voor had geleverd.

Ik maakte een foutje bij het plaatsen van een van de IC's, maar kwarm er direct achter toen de voeding in de stroombegrenzing ging.

Hersteld, en scope aangesloten op de mosfet driver uitgang.

Shit, spanning op kanaal A veel te laag. Maar oscilleert wel.

Ik begin met het nameten van zaken, de IC's vervangen (gelukkig had ik van ieder 2 stuks besteld) maar ik kon echt niets vinden. Die spanning bleef maar te laag. En toen zag ik plotseling wat ik gedaan had. Op de scope. Met de probes. Die spanning... Die is wel heel precies 10x te laag.

Zucht.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op zondag 19 mei 2024 20:21:26 schreef Ledlover:
En toen zag ik plotseling wat ik gedaan had. Op de scope. Met de probes. Die spanning... Die is wel heel precies 10x te laag.

Zucht.

Als nieuweling op een meetkamer wordt je wel eens in het ootje genomen.
In de pauze hadden de collega's de amplitudeknoppen van de scope een positie verzet. Gemeten waardes klopten van geen kanten..... Totdat je wat op valt...
Een scope was voor mij als nieuweling daar helemaal geen vreemde.
In mijn voorgaande baan had ik er dagelijks mee gewerkt.
Gewoon de knoppen weer op de juiste positie teruggemonteerd. Jammer voor het "feestje" van de collega's.
Het was in 1980 ofzo.

High met Henk

Special Member

Oei, die is pijnlijk herkenbaar:

Ik heb een Tek en die heeft op de originele probes zo'n pennetje die automatisch 1, 10 of 100x instelt

Echter had ik een andere probe met zo'n schakelaar.
Dan moet je hem in een menu instellen. Raad eens wat ik vergat....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Raad eens wat ik vergat....

Je was de huissleutel vergeten? :)

Dit topic is gesloten