Op zondag 2 juni 2024 01:58:28 schreef Arco:
Het gebeurt vaak dat het tandwieltje niet meer aan het asje vast zit [..]
De as draait dan wel, maar het tandwieltje niet...
Ja, inderdaad, de as draait in het tandwieltje.
Geen wonder ook, daar komt best wat kracht op, zou het gemaakt moeten zijn op tegenhouden ?
Het motortje op max stroom ?
Nu ja.
Op zondag 2 juni 2024 01:58:28 schreef Arco[..](door een breuk)[..]
Dat (breuk) zie ik (nog) niet.
Op zondag 2 juni 2024 13:05:20 schreef maartenbakker:
Overigens kun je dat lange asje na het losklikken, onder het plastic uitsteekselje aan de motorhouder uit wringen. Montage in omgekeerde volgorde. Ik geloof wel dat je eerst de lift moet demonteren.
Juist.
Heeft het asje al een platte kant ? Of 2 van die oortjes ? Zo niet dan die er aan maken en weer terug smelten in het tandwiel . . . :->
Op zondag 2 juni 2024 13:05:20 schreef maartenbakker:
Loopwerk eruit: 3 dikke torx van bovenaf bereikbaar,
A, die zie ik nu ook . . .
En de volgende aanwijzingen, ook bedankt.
Ik zet het nu echt eerst even aan de kant, andere prioriteiten . . .
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een drupje secondenlijm werkt ook meestal. (let op: mag niet tussen de tanden komen uiteraard, alleen de as)
Dat is het proberen wel waard ja, dan zal ik eerst het vet er af moeten zien te krijgen.
Als ik dan eens iets in serie zet met het motortje, een stroombegrenzing.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dat is denk ik niet nodig (en het zou de aansturing in de war kunnen schoppen, behalve het vaantje voor het aantal omwentelingen zit er denk ik ook een stroommeting en een time-out op - weet ik niet helemaal zeker maar ik schat die kans vrij groot). Door het hoge toerental is het koppel relatief gering. Het is een klempassing en kennelijk hebben ze dat net niet helemaal goed uitgerekend qua klemkracht. De draaikracht zal weinig meespelen als ik het zo inschat.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (32%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De tandwieltjes scheuren soms aan een zijkant open (plastic is hard en bros geworden), is vaak lastig te zien.
Maar daardoor zit het tandwieltje niet meer goed vast aan het asje...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Nog een tip; voor het later weer terugwringen van het asje kun je het stukje plastic dat hem op zijn plaats houdt, wegbuigen met een schroevendraaiertje. Sommige monteurs sneden het gewoon af, dat kan ook maar staat een beetje slordig.