Ha, zo maak je vrienden, GD ;-)

Even over die buizen: firma's die tonnen buizen op overstock hebben, was dat maar waar. Ze moeten het doen met hedendaagse productie buizen van JJ, Reflektor, Svetlana, Shuguang en dergelijke.

Dan: die ouwe Geloso met zijn half versleten buizen en lekke condensatoren zou je niet kunnen en niet willen vergelijken met een goed opgebouwde hedendaagse buizenversterker.

Bezoek eens de volgende DIY audio dag en verbaas je over hoe de buizen heden ten dage kunnen klinken.

NB.: ik zeg dus NIET: bezoek eens een High (sp)End dealer ;-)

Op 13 juni 2005 15:27:29 schreef Henry S.:
Beveiligde cd's hebben geen CDDA logo na een klacht van Philips.

En waarom niet:
-illegal TOC
-verminkte data
-slechtere pits en landings
-data tracks (maar anders dan op Enhanced Discs!)

Hmmmmm..... ik vraag me af of dit een officieel raport van Philips is...

Illigal TOC kan ik me wel voorstellen, bij verminkte data zal dit alleen gelden wanneer de format dus verminkt is, Verminkt als "slecht leesbaar" zou onzin moeten zijn.
Slechtere pits en landings komt naar mijn idee alleen door en slecht gebruikte mastering (CD productie mastering dan welteverstaan) of een slechte replicatie in het spuitgietprocess, dit zal hetzelfde zijn wanneer niet copieerbeveiligde CD's geproduceerd zouden worden met een zelfde mastering en replicatie systeem.
Dus dat heeft niks te maken met het format op de CD's.

Je zou dit kunnen vergelijken wanneer je twee (hardware matig) dezelfde harddisks gebruikt in bijvoorbeeld een mac PC en een IBM PC, de reden dat de ene niet werkt in het andere systeem is omdat de format op de HD anders is.
"Slechte pits en landings" is vergelijkbaar met een slechte kwaliteit van de Harddrive, en dus zal dit problemen geven in beide systemen.

sorry, ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt

eh inverband met die buizen. als je goed commponenten gebruikt (niet persé dure exotische dingen) klinkt een buizenversterker enorm mooi en echt niet vervormd hoor. ik heb mijn kt88 project afgewerkt en ik kon eerst mijn oren niet echt geloven het is moeilijk te zeggen maar het geluid is gewoon veel ruimtelijker je zit meer in de muziek.
voor de zekerheid heb ik al verschillende keren van versterker verandert en dan terug naar die buizen versterker en elke keer valt mij dit op. andere versterker die ik gebruik zijn een marantz en 1 waar geen merk op staat maar wel degelijk is. en zo duur was die nu ook weer niet 600€ aan onderdelen en dan de kast er rond

Op 13 juni 2005 21:08:46 schreef grotedikken:
[...]
Ik heb nog een Geloso versterker gehad met twee 807 buizen in push-pull. Gegarandeerd honderd procent vervorming man.

Daar sla je die spijker mee op zijn kop. Die Geloso waar jij het over hebt wordt ook wel 'Kermisversterker' genoemd. Heb er ooit eentje gehad, maar heb die weer verkocht omdat ik met toch niet helemaal lekker voelde met de 650V gelijkspanning waar die 807's op gezet werden.

Volgens mij werden die eindtrappen zover gestresst dat er bijna 100watt uit een paartje 807's werd gehaald. Geen wonder dat die vervormt.

En moderne buizenversterker vervormt een stuk minder dan vroeger. Wellicht wel wat meer dan een transistorversterker (absoluut gezien dan). Maar die vervorming is van een prettiger karakter (even orde vervorming klinkt 'in tune' terwijl oneven orde 'vals' klinkt).

Als een buizenbak wel warm of bruin klinkt, dan kan dat komen door de aangesloten luidsprekers. Buizenversterkers kunnen een wat hogere uitgangsimpedantie hebben dan transistorversterkers. Hierdoor kan het laag wat ondergedempt worden, waardoor dit wat warmer/bruiner klinkt. Een transistor klinkt dan alsof ie wat meer 'controle' heeft.

dat kan kloppen daniel 56. maar dat is dan weer qua smaak wat je het leukst klinken vind. hetgeen mij vooral opviel is het stereobeeld dat heb ik nog nooit meegemaakt met een transistorbak.

Op 14 juni 2005 11:40:16 schreef beertje_01:
dat kan kloppen daniel 56. maar dat is dan weer qua smaak wat je het leukst klinken vind. hetgeen mij vooral opviel is het stereobeeld dat heb ik nog nooit meegemaakt met een transistorbak.

Dat is dan niet echt afhankelijk van het buizen/transistorconcept, maar meer van die specifieke versterker denk ik. Een transistorbak moet net zo makkelijk een mooi stereobeeld neer kunnen zetten.

Op 14 juni 2005 08:02:18 schreef dutchguy:
[...]
Hmmmmm..... ik vraag me af of dit een officieel raport van Philips is...

Illigal TOC kan ik me wel voorstellen, bij verminkte data zal dit alleen gelden wanneer de format dus verminkt is, Verminkt als "slecht leesbaar" zou onzin moeten zijn.
Slechtere pits en landings komt naar mijn idee alleen door en slecht gebruikte mastering (CD productie mastering dan welteverstaan) of een slechte replicatie in het spuitgietprocess, dit zal hetzelfde zijn wanneer niet copieerbeveiligde CD's geproduceerd zouden worden met een zelfde mastering en replicatie systeem.
Dus dat heeft niks te maken met het format op de CD's.

Je zou dit kunnen vergelijken wanneer je twee (hardware matig) dezelfde harddisks gebruikt in bijvoorbeeld een mac PC en een IBM PC, de reden dat de ene niet werkt in het andere systeem is omdat de format op de HD anders is.
"Slechte pits en landings" is vergelijkbaar met een slechte kwaliteit van de Harddrive, en dus zal dit problemen geven in beide systemen.

sorry, ik weet niet precies wat je daar mee bedoelt

Expres verminkte data en slechte pits & landings, onder het motto 'de correctie lost het wel op', dit is gedaan omdat rippen van deze cd's verkeerd gaat (geen correctie)

Het is puur een wanprodukt!
Aan het format kan verder niet gesleuteld worden, alleen gerommel in de marge.

En wat data tracks betreft: dat gaat in combinatie met een illegal TOC. Cd in pc wordt steeds naar die datatrack gestuurd en loopt daar op vast. (Bij de eerste versie bleven deze in Mac's continue doorgaan, zelfs een uitworp bij het opstarten was onmogelijk!)

Ahem,

Voor alle 'Audiofielen' onder ons een lekkere koude douche:
http://www.verber.com/mark/cables.html

Ik mag zeggen dat ik wat van kabels weet, en moet zeggen: Deze man slaat de spijker op zijn kop!

Enjoy!

Da fripster

eerlijk gezegt ik vind heel dat kabel gedoe ook onzin. gewoon simpele deftige kabel aan 1€/meter. afgeschermt.
en ik gebruik dan meestal balanced lines. en voor speakers gewoon 2.5mm² en als je zeker speelt 4mm² (grote afstanden ofzo voor minder verlies).
rod elliot heetf een schoon artikel daar ook over

Op 14 juni 2005 23:14:29 schreef fripster:
Ahem,

Voor alle 'Audiofielen' onder ons een lekkere koude douche:
http://www.verber.com/mark/cables.html

Ik moet zeggen..... een prachtig verhaal en eigenlijk de conclusie van wat ik gecompliceerd al eerder wilde vertellen.... (niet de technische details, maar het moraal)
Ik snap dat mensen graag het uiterste uit hun hifi willen krijgen, maar daar spelen veel geldwolven gretig op in en gebruiken de relativiteit van (geluids)kwaliteit om vele eurootjes in hun zakjes te kloppen, en (helaas) met sucses.

Zelfs "CD-demagnetiseerders" worden verkocht! ;)

Op 15 juni 2005 20:58:05 schreef Henry S.:
Zelfs "CD-demagnetiseerders" worden verkocht! ;)

en een apparaatje voor cd's terug te spoelen :-D:-D

DIT IS MIJN 2000STE POST :-D:-D:-D

Het schitterendste verhaal blijf ik nog vinden dat je je CD's moet inspuiten met Pledge meubelspray voor je ze afspeelt..... zal je speler leuk vinden :P

lolz vanwaarkomt da die meubelspray? :p

tevens vind ik muziekanten en hifi fanaten wel rare mensen.
of het moet extreem vervormen en "fat" klinken (gitaar effecten etc.....) of het moet tot in de putnejs zijn terwijl ze in een studio doodgewone goed afgeschermde balanced kabels gebruiken en gewone deftige netsnoeren...........that let's you think.....

Op 15 juni 2005 23:07:02 schreef beertje_01:
lolz vanwaarkomt da die meubelspray? :p

tevens vind ik muziekanten en hifi fanaten wel rare mensen.
of het moet extreem vervormen en "fat" klinken (gitaar effecten etc.....) of het moet tot in de putnejs zijn terwijl ze in een studio doodgewone goed afgeschermde balanced kabels gebruiken en gewone deftige netsnoeren...........that let's you think.....

Heel simpel hoor. De vervorming die je introduceert met de gerbuikte gitaareffecten+versterker etc bepalen hoe de muzikant wil dat zijn intrument klinkt. Deze klanken komen rechtstreeks uit de versterker (deel van zijn 'instrument').

Vervolgens is het zaak dat de studiotechnicus dit zo natuurgetrouw mogelijk op een geluidsdrager zet, zonder iets toe te voegen danwel weg te laten van hoe de muzikant het bedoeld heeft.

De 'hifi-fanaat', of muziekliefhebber, zal vervolgens zijn uiterste best doen om hetgeen er op de geluidsdrager staat, zo natuurgetrouw ten gehore te brengen.

Dat het in deze keten op enkele fouten ofwel goed fout kan gaan, ofwel enorm overdreven kan worden, is wel duidelijk vastgesteld in de rest van dit draadje

srry foutje gebeurt met posten

[Bericht gewijzigd door beertje_01 op ]

mja k hetgeen ik bedoelde eigenlijk is als de gitaar in de studio zo goed mogelijk opgenomen wordt met goed afgeschermde kabels ga je dan het verschil merken als je nu zilver gebruikt of 2000€ dokt voor een net stekker dat was mijn punt. zo een stoppenkast heb je alleen maar nodig als je aarding niet goed is vin dik. ikzelf heb mijn eigen stoppen kast omdat ik
1=> veel verbruik
2=> veel stekkers enzo heb in mijn werkruimte
3=> ook met muziek bezig ben en opnames doe en dan is dat soms wel handig.