Hey,
Ik heb wat dynamo (alternator) problemen. Het gaat om een Citroen Jumpy 2.0 2015.
Mijn vorige dynamo was stuk gegaan. Ik heb een nieuwe gemonteerd maar deze laad af en toe bij. Dat gaat echt heel snel op en af.
Als ik het kleine kabeltje los maak (COM-D (Plug 223)), dan krijg ik wel een constante stroom van 14V. Is dat een probleem als ik dat kabeltje niet aansluit?
Thx voor de reply.
Wolfskin
Vertel wel even het hele verhaal....
Op het citroen forum schrijf je dat er sluiting is geweest met loshalen.
Het kan heel goed dat de BMS of iets anders kapot is.
Ik heb onlangs bij mijn Jumpy HDI 2.0 van 2015 de koppeling vervangen.
Helaas heeft bij het loskoppelen van de startmotor deze even met de plus de massa geraakt. Ja ik ben even dom geweest en de plus vergeten van de accu te doen….
Vanaf dat moment doet mijn dynamo gek. Deze springt continu van 12,5 V naar 13,5 naar 14,4 en weer terug. Deze blijft niet meer “constant”.
Heb ondertussen ook al een nieuwe dynamo gestoken, maar het probleem blijft hetzelfde. Het ging even goed maar nu is probleem terug.
Na controle was bij de nieuwe dynamo de vrijlooppully stuk.
Deze is ondertussen ook vernieuwd. Maar na zo'n 80 km rijden begon de dynamo weer gek te doen. En laadt hij dus niet meer bij...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Gezien het probleem blijft bij dynamowissel, ligt het duidelijk niet aan de dynamo, maar aan wat anders...
Een volle sluiting op de accu kan van alles veroorzaken, de accu zelf kan ook een klap hebben gekregen...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Weet je zeker dat dit niet zo hoort? Als je accu halfleeg is, laadt hij dan wel constant? Of als je bij stilstand alle belastingen (grootlicht, achterruitverwarming, enz) aanzet?
Dan zou je denk ik wel normale laadspanning moeten hebben. Dat is geen stroom, maar een spanning van meestal tussen de 13,8 en 15V afhankelijk van het type accu.
Anders is de computer die de alternator aanstuurt in de war of kapot.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (14%)]
Eigenlijk is een eerste vraag: gaat de accu leeg?
Inderdaad worden bij een moderne auto het laden sterk geregeld door bvbij afremmen op de motor de energie te gebruiken.
De BMS ( als die er apart in zit) resetten kan misschien al helpen.
Die heeft iets "onaangenaams" meegemaakt met die sluiting immers.
Computer er aan hangen en uitlezen en accu / bms reset zou ik eerst eens proberen.
Die com draad los laten lijkt mij niet verstandig, dan kookt mogelijk je accu kapot omdat het laden door blijft gaan.
Kijk ook eens in dit topic.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165761#highlight=laadspannin…
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
De 12,5 volt zal de accu spanning zijn.
De 13,5 volt de normale laadspanning.
De 14,4 volt de beveiliging in de regelaar waarop ie afgeschakelt tegen een te hoge spanning. Het regel gedeelte in de regelaar werkt waarschijnlijk niet meer, en blijft doorladen tot de 14,4 volt is berijkt.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
13,5V is onderhoudslading. 14,4V is de snellaadspanning en heeft denk ik niets met beveiligingen te maken. Bij veel auto's zonder regelsysteem zit de vaste laadspanning tussen 14,0 en 14,4V.
benleentje
Golden Member
Op zaterdag 15 juni 2024 13:01:01 schreef Arco:
Gezien het probleem blijft bij dynamowissel, ligt het duidelijk niet aan de dynamo, maar aan wat anders...
In moderne auto zit het laden van de accu in de ECU. Als na dynamo wissel het gedrag gebleven is dan zou het denk ik in de ECU moeten zitten.
Voor dat bovenstaande probleem begon de dynamo constant 14,4 V geven. Deze bleef dus constant zonder die snelle schommelingen.
Als ik geruime tijd heb gereden zakt de spanning soms tot 11,8 V, dus de batterij wordt wel degelijk leeg getrokken.
Na de dynamo wissel heeft hij het wel z'n 80 km perfect gedaan...
Dit is eerder al eens gedropt op het forum door Gertjan Miedema.
Was toen een lin.bus of Pwm gestuurde dynamo.
maartenbakker
Golden Member
Alleen in dit geval lijkt hij zich anders te gedragen dan voorheen.
Opzich verwacht ik dat een auto van 2015 wel degelijk een euro 5 type is, dus dan zou je toch verwachten dat hij inderdaad de laadspanning dynamisch bijregelt.
Maar het kan natuurlijk best dat het regelgebeuren hier in de war ligt.
@Wolfskin: hoe weet je dat hij altijd 14,4V gaf? Het is onwaarschijnlijk dat hij dat tijdens het rijden ook deed, want waarschijnlijk euro 5 en die doen dat niet. Aan de andere kant lijkt 11,8V me wel te laag, dus kennelijk is er iets mis. Ik denk aan de ECU of aan een senseweerstand ofzo. Maar het idee van eerst resetten proberen klinkt wel goed. Ik weet niet hoe dat in dit geval moet.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (39%)]
Ik heb een voltmeter in mijn dashbord zitten. Vandaar dat ik dat weet.
Mijn auto is idd een euro5.
Zal hem eerst eens laten resetten.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt dus ram sluiting gemaakt tussen plus en min van de accu. deze is bij moderne wagens gezekerd op of dichtbij de accu. het kan zijn dat er een sensor/shunt bij de accu zit welke ontlaadstromen meet welke gehemeld is door die sluiting.
Op zondag 16 juni 2024 13:47:01 schreef Wolfskin73:
Ik heb een voltmeter in mijn dashbord zitten. Vandaar dat ik dat weet.
Mijn auto is idd een euro5.
Zal hem eerst eens laten resetten.
het zou dus evengoed een defecte voltmeter kunnen zijn .
ik heb alleen vertrouwen in meting als deze met degelijke meet apparatuur is gedaan .