Ik gebruik al jaren zfs en smr schijven op (Bsd) en fusion.
Zelf ben ik het nog niet tegen gekomen dat de smr schijven werden gekikt.
Ik heb om te testen is 12 schijven ide en sata gemixt. RZ2 dus 10 voor data 2 pariteit. Nooit problemen mee gehad. 2 schijven eruit andere erin en weer door, onder de scrub extra data pompen via samba, geen probleem.
Deze server viel niet onder de zuinige server categorie dat mag duidelijk zijn.
Ext4 heeft me data gekost, brtfs is nog niet volwassen op raid gebied.
Unraid ben ik nooit aan begonnen.
Mocht ik zelf iets zoeken dan zou ik voor Truenas scale gaan, betere hardware ondersteuning op zuinigheids gebied.
Een ethernetkaart kan ook downclocken.
Evenals sata en veel meer.
Synology is duur, heb je een diepe zakken dan is dat geen probleem, ook vind ik vaak dat iets dat voor je gebouwd is net iets mist. En krijg het er dan maar is op.
Synology heeft zijn eigen vorm van raid.
Ik heb een DS418 bevalt goed en is betrouwbaar, niet snel
Alles met een Atom of celeron of Realtek RTD1296 heeft het zwaar. Zodra je hem iets laat doen.
Op woensdag 26 juni 2024 17:52:24 schreef testman:
met jbod heb je niet de snelheidswinst die je wel met raid0 of raid 1 hebt
Ah, maar daar ga je mis, want op zo'n bosje schijven doe je dan bijvoorbeeld Z1. De meeste controllers zijn tegenwoordig jbod, de rest doe je in software.
Op woensdag 26 juni 2024 18:52:08 schreef tuxie:
Ik gebruik al jaren zfs en smr schijven op (Bsd) en fusion.
Zelf ben ik het nog niet tegen gekomen dat de smr schijven werden gekikt.
Het zal aan de schijven en toepassing liggen, mijn vier disk Z1 ging zo ongeveer iedere week de mist in.
Maar zoals gezegd, dat was een opstelling waar er flink en vaak nieuwe data op kwam. (dagelijks in de TB's)
Ik heb om te testen is 12 schijven ide en sata gemixt.
IDE? dat is ancient history, dat zijn schijfjes van hooguit een paar honderd GB
Mocht ik zelf iets zoeken dan zou ik voor Truenas scale gaan, betere hardware ondersteuning op zuinigheids gebied.
Synology is duur, heb je een diepe zakken dan is dat geen probleem, ook vind ik vaak dat iets dat voor je gebouwd is net iets mist. En krijg het er dan maar is op.
Dat was prive ook mijn afweging, of ik koop een synology doos, of ik bouw voor het zelfde geld iets met scale er op wat veel flexibeler is dan een syno, en ongeveer hetzelfde kost.
Makkelijke keus lijkt me. Maar je moet een beetje van prutsen houden.
Op woensdag 26 juni 2024 23:46:20 schreef Sine:
Het zal aan de schijven en toepassing liggen, mijn vier disk Z1 ging zo ongeveer iedere week de mist in.
Maar zoals gezegd, dat was een opstelling waar er flink en vaak nieuwe data op kwam. (dagelijks in de TB's)[...]
IDE? dat is ancient history, dat zijn schijfjes van hooguit een paar honderd GB
[...].
De moderne zfs heeft er minder last van omdat, er na veel geklaag een modificatie is geweest. Maar inderdaad is het een poos heel is slecht geweest met smr en zfs.
Het is ook al even geleden. ZfsGuru Bsd 9 schat ik.
Het was ook rond die tijd dat ik met een oud bakbeest en ZfsGuru, Xigmanas, voorloper van Truenas, en Centos 6,x met Zfsfusion aan het testen ben geweest.
Inderdaad de 10+2par schijfjes maakte ongeveer 2TB maar het was een mooi projectje om de robuustheid goedkoop te kunnen testen.
Performance was op vakantie met IDE pci controller kaarten. X100 oid.
Maar ik kreeg hem de kop niet gek.
Geloof me ik heb het geprobeerd. Copyeren, schubben alles tegelijk. Hij werd supertraag, maar geen fout te ontdekken.
Bovenstaande heb ik gedaan na flink wat problemen door een schijf gepartitioneert met ext4 en ext4 heeft geen checksum controlle over de data, en deze schijf had (kwam ik later achter) volgens een zfsmirror op ongeveer 2TB 8MB aan checksum errors per scrub per keer.
Smart data en testen gaven aan dat de schijf nog picobello was.
Dus ook smart is niet compleet te vertrouwen. Ik verwacht een defecte ram. Boven het gebied dat smart gebruikt om de disk te testen
Dat was moderne ZFS, op een truenas release van een jaar geleden oid. Schijven klapten er om de week uit. Op verschillende hardware.
Nu zitten er CMR's in, no problemo.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
Wil je zelfbouw? Of iets kant en klaar? Bouwvorm?
Kant en klaar: Qnap
Zelfbouw: Neem een moderne pc of wat je wil/graag ziet.
Netwerkkaart met 10GB RJ45 of SPF+.
Dan plaats je bv 5 hdd en 2x nvme.
En 1 klein sata sddtje voor je OS.
Hier zeer tevreden van TrueNAS.
Alles in eigen beheer en de cloud mogelijkheid.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 26 juni 2024 12:14:41 schreef revado:
De snelheid van een enkele schijf zal altijd de beperking blijven.
Neen.
Ik heb "datarecovery" als beroep gedaan. Ik weet hoe een RAID werkt. Natuurlijk kan je door andere bottlenecks te creeren gelijk krijgen, maar als het systeem maar snel genoeg is, kan je met 4 schijven drie-schijven-snelheid halen. Dat dit door andere bottlenecks wel eens op "ongeveer 1 schijf-snelheid" uitkomt is toeval.
Met moderne harde schijven, is er nog een dingetje. Die gebruiken "SMR", en dat gaat bij het schrijven van 20Gb aan data vast "fout". Dan zakt de troughput voor een uurtje naar 1Mb /sec of zo.
Maar goed. TS geeft duidelijk aan een NAS te willen kopen, dus allerlei gedoe over zelfbouwen heeft ie weinig aan.
TS wilde weten of 2.5Gbps zin heeft. In theorie is het 2.5x sneller en je mag verwachten dat er dan ook meer "performance" in de rest van het systeem zit.
Ik zelf zeg: Ik ga niet zitten wachten, of het nu 5 of 20 minuten gaat duren. Maar goed, als mensen met een niet-multitasking OS zitten (*), dan wil je wel dat het snel gaat.
Ik heb zojuist een "du" commando ingetypt. Op m'n doet-de-backups server. Zal wel weer een week gaan duren. Ik heb aso-veel files.
(*) Of niet-bruikbaar-multitasking.
Ik zal mijn RS422+ dezer dagen eens met een LAG trunk aan de switch ( aruba 2920) hangen en kijken of dat enige snelheidswinst oplevert in datatransfer.
Met 1 client zal je niks merken, Je LAG geeft winst als je met meerdere clients data transfereert.
Hier 2x 10gig en 2x 1gig tussen de router en switches, gewoon omdat het mogelijk is... Voor thuis doet het eigenlijk weing.
Als je nu nieuwe NAS koopt ga dan direct voor 10gig SPF+, dan kan je een DAC kabel gebruiken en beter is er niet 
En als je goeie nvme hebt is die dan nog altijd vlugger dan je 2,5gig
Na dit allemaal gelezen te hebben lijkt die 2,5Gbps toch wel zin te kunnen hebben.
Het opslaan van backups mag inderdaad z'n tijd nemen, maar vooral de film bestanden wil ik graag zsm van de computer naar de NAS zenden.
Wat ik in dit topic ook las: Synology is vrij duur. Als ik mn DS411 nu bekijk zit die propvol mogelijkheden die ik in al die jaren nog nooit gebruikt heb. Synology is wellicht een kwaliteitsmerk in de NAS markt en dat heeft uiteraard z'n prijs. De uitgebreide software heeft natuurlijk ook een prijskaartje.
Ik heb al een tijdje mijn oog laten vallen op dit toestel:
https://www.asustor.com/en/product?p_id=84
Die staat momenteel voor 400€ te koop bij Coolblue. De software bulkt niet uit van dingen die ik toch nooit zal gebruiken. Vervolgens een snel apparaat met bovendien goede Plex ondersteuning. Dat laatste interesseert me ook wel.
Zou dat een goede koop zijn?
De meningen over Asustor/Asus zijn nogal verschillend vandaag de dag, alhoewel ik altijd erg tevreden geweest ben over het merk Asus.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Asus begon ongeveer 20 jaar geleden langzaam bergaf te gaan in bouw- en ontwerpkwaliteit en heeft zich nog niet herpakt. De laatste schandalen zijn rond klantenservice, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat hun bouwkwaliteit inmiddels alweer op een redelijk niveau is. Dit zou enigszins kunnen verschillen per product, maar moederborden en laptops zou ik links laten liggen.
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Je kan Synology duur noemen, maar ze zijn wel zeer betrouwbaar en stabiel en dan blijken ze toch niet zo duur. 
Ik heb voor back-up fucties bijna 10 jaar oude modellen in gebruik.
Bij Synology hoef je geen software te instaleren, alleen wat je echt nodig hebt installeer je, dat is de eerste les in betrouwbaarheid. 
Vergeet niet de back-up service C2 van Synology, je wil vast wel meer als je films opslaan,
dan is het echt belangrijk dat je ook een externe back-up hebt.
Voor je info, voor back-up gebruik je drie soorten media en minstens 1x extern encrypted.
Van mij mag je verder ieder model/merk NAS kiezen die jij leuk vind, maar ik kom bijna nooit iets anders tegen dan Synology in de kleinere zakelijke markt, een enkele keer is dat QNAP.
En dat is denk ik niet voor niets, hoe zit het met de support van de kleinere NAS merken.
Gaat er eens een voeding stuk, kan je die dan snel vervangen, is dat op voorraad in Nederland allemaal zaken waar je rekening mee moet houden?
Succes met het kiezen!
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als ik binnenkort een nieuwe NAS aanschaf wordt het ook weer een Synology (Een DS423+ o.i.d.)
Die is net zo duur als die Asus en inderdaad ongekende service en betrouwbaarheid. (heeft 2 x 1Gb netwerkinterface)
(voor mijn 12 jaar oude DS211 krijg ik nog steeds regelmatig updates)
Asus is hier rond 2010 de deur uitgezet, veel ellende en defecten, vervangen door MSI en Synology.
Asus was een goed merk voor 2000, maar brokkelde steeds verder af... (hoe het nu ermee staat weet ik niet)
Let er op dat je er dan nog schijven bij moet komen dus met 400E ben je er nog niet.
Ik zou de oude aanhouden om backups naartoe te schrijven. En deze dan los te koppelen van 230Vnet en switch. Een blikseminslag maakt meer kapot dan je lief is.
Of deze extern plaatsen en dan dagelijkse of wekelijks een backup maken.
Mocht de nieuwe 24/7 aanstaan is stroomgebruik over 5 jaar ook iets om naar te kijken.
Er zijn mensen die alles op ssd/nvme wegschrijven en dan snachts naar de trage smr storage verplaatsen. Zo kunnen de nvme relatief klein blijven. En maakt de de traagheid van de bulkstorage niet uit. Lezen doen de smr wel lekker snel.
Bekijk reviews van mensen, is deze echt zijn 2.5 gig ethernet waardig of kan hij amper 1 gig bijpoten.
Ik noem de 1op20 van de ..... auto die nog geen 1 op 13 haalde.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Er zijn mensen die alles op ssd/nvme wegschrijven en dan snachts naar de trage smr storage verplaatsen.
Da's wel ten nadele van de levensduur van de SSD's... 
De acceptabele doorvoersnelheid hangt van het gebruik af: voor gewoon SOHO/huisgebruik maakt 't niet veel uit of opslaan van een speelfilm 4 of 8 seconden duurt...
Met een auto haal je vaak die waarde 1:20 wel, maar niet in alledaagse (maar ideale) omstandigheden...
Met gewone datatransfers merk je echt het verschil tussen 1Gb en 2.5Gb niet...