Op vrijdag 5 juli 2024 15:58:46 schreef InHogereSferen:
Dacht ik altijd dat power factor en cosphi hetzelfde waren
héél lang geleden wel.
Op vrijdag 5 juli 2024 15:58:46 schreef InHogereSferen:
Ik dacht dat cosphi geen 1 kon zijn als er een condensator in het circuit aanwezig was?
wel, in een zuiver wisselspanningscircuit is dat waar. den condensator neemt dan energie op, en stuurt die even later weer het net in, en zo gaat het verder (ping-pong). stroom en spanning zijn dan 90° verschoven (eens in regime) en cosphi is dan 0.
Echter, de diodes beletten dat de energie terug het net ingaat.. dus alle energie die de condensator tot zich neemt moet wel reëel zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 5 juli 2024 14:39:01 schreef InHogereSferen:
Is het dan zo dat die 1A x 325V = 325W het afgenomen vermogen is, en dat die 4A × 230V = 920VA ? Dus het schijnbaar vermogen?
JA!
Over cosphi en "power factor"...
Als je een circuit met (uitsluitend!) R, C en L componenten aansluit op een pure sinus spanningsbron, dan krijg je ALTIJD een stroom die ook precies sinusvormig is, een bepaalde effectieve waarde heeft (zoals we iedere sinusvormige spanning/stroom meten), maar mogelijk in fase verschoven is (hoek: phi) t.o.v. de originele spanningsbron.
De cos van die fasehoek die bepaalt de verhouding tussen de "minimale verliezen van de energiemaatschappij" gedeeld door de "werkelijke verliezen van de energiemaatschappij". D'r zal wel een betere omschrijving zijn, maar dit is waar ik nu op kan komen.
Met tegenwoordig ook nog componenten als "diodes", dan is de stroom niet altijd meer sinusvormig. Zie jou voorbeeld en de simulaties van FET! Die "verschuivingshoek" die is dan niet meer eenduidig te definieren, maar die verhouding van de "verliezen voor de energiemaatschappij" is nog WEL een zinnige maatstaf die je misschien wil meten. Volgens mij werd het 35jaar geleden dan toch "cos phi" genoemd, maar tegenwoordig zegt men: "Power factor" is technish correcter en dekt de lading beter.
Dan kan je gaan miereneuken en zeggen "cos phi mag je alleen gebruiken als de stroom-golfvorm sinusvormig is en er sprake is van een echte phi". Dat is dan een "gedoe over taal en definitie". Dat soort discussies heb ik geen zin in. Je hebt gelijk.
Dat soort definities zijn redelijk aribtrair. Bijvoorbeeld in de wiskunde kan je een functie van 1 variabele naar 2 hebben.
Bijvoorbeeld f (t)[0,2pi] = (x, y) = (r sin (t), r cos (t)).
Deze functie definieert een lijn in het XY vlak, te weten een cirkel. f(t) = (t, 2t+1) : een lijn. Rare functies? Nee toch?
De wortel functie kan je veel beter definieren als sqrt(t) = (x1, x2) waarbij x1*x1 = x2*x2 = t en x1 != x2 (als t != 0) .
Dat zijn niet veel wiskundigen met mij eens. Maar het is gewoon maar een kwestie van afspraak/definitie. Huidige gangbare definities werken redelijk. Sommige dingen werken beter met mijn voorstel.
Op vrijdag 5 juli 2024 15:40:52 schreef kris van damme:
das een goed ander oogpunt
Dank je wel!
Hopelijk heeft TS er wat aan.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Maak anders (digitaal) eerst eens een opstelling met gelijkspanning. Misschien dat dat wat opheldering geeft over het gedrag van de condensator. Je kunt eventueel de prioriteit handmatig (met een kruisschakelaar) ompolen. Analyseer en kijk of je ziet wat je verwacht. Ga dan weer terug naar je wisselspannings experiment.
Op vrijdag 5 juli 2024 17:04:26 schreef rew:
[...]JA!Over cosphi en "power factor"...
...,.
Dan kan je gaan miereneuken en zeggen "cos phi mag je alleen gebruiken als de stroom-golfvorm sinusvormig is en er sprake is van een echte phi". Dat is dan een "gedoe over taal en definitie". Dat soort discussies heb ik geen zin in.
Het lijkt me toch wel belangrijk een onderscheid te maken tussen een schijnbaar vermogen veroorzaakt door een fazeverschuiving en de andere vorm, zijnde de vormfactor.
Dat is ook eenvoudig in te zien, want de cosphi verschuiving kan je oplossen door reactieve elementen toe te voegen (condensatoren of spoelen) zodanig dat phi 0 wordt, maar als de rms waarde stijgt door een slechte vormfactor, dan helpt dat voor geen meter..
Ja, bij grote bruggelijkrichters verbeterd men de vormfactor door het voorschakelen van een PFC (power factor corrector) circuit, maar dat is een stuk elektronika die de pulsvormige belasting van de gelijkrichter omzet in een sinusvormige belasting van het net. (of iets wat er op trekt)