Op zaterdag 29 juni 2024 14:32:41 schreef rew:
Gewoon een frequentie omvormer kopen en instellen om max 25A te leveren aan de motor.

Bedankt, zal het eens voorstellen. Dit moet dan tussen de motorschakeling en de motor zelf worden aangesloten?

Met een frequentieregelaar komt de motorschakeling of dol te vervangen . Je zou het motortoerental zelfs nog kunnen verhogen zodat de pomp zijn slagvolume verkleint en zo de pomp sneller kan terug regelen als de druk te groot wordt .

Een accumulator opvullen om pieken op te vangen vraagt ook energie en zal ook door de motor geleverd moeten worden .

Ja, maar energie is er genoeg. Het gaat om de piekbelastingen. Die motor staat gewoon continu 11kW te leveren om de accumulator te vullen als die leeg is, maar de accumulator gebruik je vervolgens om een paar seconde lang 100kW te leveren.
Daardoor krijg je geen gigantische piekstromen en zal het licht uitsluitend tijdens het inschakelen even dimmen, maar verder constant blijven.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]

Grootste druk ontstaat pas als het kloofmes tot tegen het hout komt en het effectieve klieven begint . Dan pas kan de accumulator zich volledig opladen op de maximale tegendruk van het hout . Eens het hout begint te breken zakt de druk terug en zal de accumulator zijn benodigde energie afleveren, te laat dus . Je loopt zelfs het risico dat de zuigersnelheid te hoog oploopt . De leegloop heb je dan niet meer onder controle .

Niet opladen, maar ontladen.
Je moet iets bedenken met een proportionele drukregeling met begrensde flow, dat als de pomp op zijn maximum druk zit (dus maximaal 11kW verbruikt op het moment dat het kliefmes tegen de stam zit) dat daarboven het ventiel vanaf de accumulator wordt opengestuurd. Eens het hout splijt, loopt de druk die de cylinder ziet terug en valt de klep van de accumulator weer dicht, tenzij er meer kracht nodig is dan de motor kan leveren.

Elektronisch klepjes regelen kan vast ook.

Ten slotte is een mechanische oplossing om een fors vliegwiel op de motor te zetten.

Ah, zo een accumulator zoals bij een metaalsnijbank . Daar heeft men dan wel veel dode tijd om de accumulator op te laden .

Ik snap die gigantische piekstromen niet, kan iemand dat uitleggen?

Stel de motor draait nominaal, drijft via vertragingskast een hydraulische pomp aan. Nu ga je de pomp zeer zwaar belasten de motorstroom gaat omhoog,
waar komen die piekstromen dan vandaan, die blijkbaar zo kort zijn dat de beveiliging niet aanspreekt en de gemiddelde stroom blijft onder de 20A?

Er zit in die pomp-unit een automatische versnellingsbak.

Vergelijk het met een vrachtwagen. Die rijdt bij Milaan naar het noorden over de snelweg, rustig in een hoge versnelling. Maar ineens gaat het omhoog en moet er meer kracht geleverd worden. De automatische versnellingsbak schakelt terug: Met hetzelfde motorvermogen kan ie nu "niet alleen rolweerstand" maar ook "hoogte maken".

Bij het kliefapparaat zorgt dit er voor dat het "aanzetten" (het naar voren duwen van het kliefding) redelijk vlot gaat, maar dan moet er even HEEL veel kracht gezet worden. Hij schakelt dan terug naar een lager hydrolisch debiet zodat met hetzelfde motorvermogen een hogere kracht gezet kan worden.

Maar dat automatische ding is niet oneindig snel. De motor zakt wat in toerental voordat ie omlaag schakelt.

Goed.. Dan de motor... Ik rond de 11kW op 3 fasen even af naar 16A.
Vroeger was zo'n motor dan 80% efficient en kon er van de 230V dus zeg 18% van de spanning over de Ri van de wikkelingen staan. Met verhoogde eisen aan de efficientie moet de Ri van de wikkelingen ook omlaag. Als daar met een ttoale efficientie van 92% 5% van de spanning over komt te staan is er nog 3% over voor slip en mechanische verliezen.

Dit betekent wel dat de aanloopstroom bij direct-on-line rond de 20* Inom zal zijn! Maar daar hebben we hier kennelijk geen last van.

wat we zien is dat de stroompieken zo'n 7.5* Inom zijn. Dat betekent dat de motor kennelijk ongeveer 5% * 7.5 = 35-40% van z'n snelheid verliest (als die 5% gok van mij een beetje orde-van-grootte klopt).

Misschien tijd dat we ook info/docu krijgen over de hydro?
De LS pomp bv....

Dus als ik het goed begrijp: motor loopt aan in ster-driehoek, als werktuig idle loopt, loopt de motor op nominaal toeren, dan wordt de motor zo zwaar belast dat het toerental hoorbaar ver onder nominaal toerental komt, de last valt weg en de motor loopt opnieuw aan maar nu zonder ster-driehoek, en dit veroorzaakt de stroompieken, die uit-gemiddeld onder de waarde van de beveiligingen blijven. Dus eigenlijk is de motor continue opnieuw aan het aanlopen?

Op zondag 30 juni 2024 11:18:38 schreef MJN:
Dus als ik het goed begrijp: motor loopt aan in ster-driehoek, als werktuig idle loopt, loopt de motor op nominaal toeren, dan wordt de motor zo zwaar belast dat het toerental hoorbaar ver onder nominaal toerental komt, de last valt weg en de motor loopt opnieuw aan maar nu zonder ster-driehoek, en dit veroorzaakt de stroompieken, die uit-gemiddeld onder de waarde van de beveiligingen blijven. Dus eigenlijk is de motor continue opnieuw aan het aanlopen?

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit.

Een frequentieregelaar er tussen zetten wordt nog een uitdaging in de stoffige omgeving

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit

Wat is kort? Motor toerental hoorbaar omlaag, last valt weg, en motor loopt weer aan naar nominaal.

Op een frequentieomvormer stel je het motorplaatje in, de fo beschermt de motor, ik ben benieuwd of dat gaat werken met deze toepassing.

Zou het kunnen zijn dat het hydraulische stuk niet goed afgesteld staat of dat het werktuig gebruikt wordt waar het niet voor ontworpen is?

Eh, nee, motor wordt kort zwaar belast door hydrounit.

Volgens mij nog steeds door een onjuiste/falende drukbegrenzing van de pomp....

Een frequentieregelaar er tussen zetten wordt nog een uitdaging in de stoffige omgeving

Dat is volgens mij nog steeds de oplossing van een gevolg en niet van de oorzaak.

Nog steeds: begin eens met een amperetang....of ga je de netwerkbeheerder effe bellen om te kijken of het al wat beter is als je bv de werkdruk wat lager hebt ingested?

Er gaat eerst worden gekeken om de hydraulische drukbegrenzer aan te passen zodat ie eerder terugschakelt. De klover is in onderhoud bij de dealer dus die zal de aanpassing gaan doen. Zal dan ook de amperetang eraan hangen.

Je zou de boel kunnen vertragen met een dunnere en langere tussen cilinder (hefboomwerking) , dan werkt het meteen kleinere werkdruk. Dit is vergelijkbaar met een hydraulische krik ,alwaar je met een klein pompcilindertje indirect de grote cilinder optilt om de auto op te tillen.

Het valt mij op dat de hydraulische suggesties wat "ondergewaardeerd" blijven.

Terwijl daar een heel goede oplossing mee te bereiken is. In principe kan je met een handpompje nog een eiken stam splijten van een meter doorsnede.
Werkplaatspersen zijn er een goed voorbeeld van; ze hebben vaak een snelle verplaatsing met weinig kracht en een krachtige verplaatsing met weinig snelheid.

Misschien is het zo dat de "load sensing pomp" wel perfect werkt maar is het regelbereik gewoon te gering?

Gezien het feit dat de machine ontworpen is voor een dieselpower middels PTO zou mij dat niets verbazen.

Bij een goed ontwerp is het zo dat de hydro pomp nooit meer vermogen vraagt dan de motor kan leveren, liefst zelfs net ietsje minder.
Vermogen= druk x debiet
Druk wijzigen is niet zo best, die heb je nodig. Debiet kan je wel kleiner kiezen. Om de traagheid van een grote cilinder dan op te vangen is het raadzaam een ijlgang ventiel toe te passen.
Een drukbegrenzer lijkt me niet nuttig, die zit er al op en zal rond de 175-200 bar zijn ingesteld, wat reguliere drukken zijn voor cilinders.
Een kleinere pomp hoeft niet nadelig of vertragend te werken, daarvoor zorgt dat ventiel dan weer. Bij lage belasting wordt de uitgaande olie van de cilinder toegevoegd aan de ingaande waardoor de cilinder sneller schuift. Wanneer de druk toeneemt sluit dit ventiel en heb je enkel de pompdruk en pomp debiet nog. Zoals het voorbeeld van 240diesel.
Een load-sensing pomp op een houtklover? Lijkt me sterk dat ze dit zouden toepassen maar het kan natuurlijk wel. Al heeft dit totaal geen nut tenzij je meerdere hydraulische functies tegelijkertijd wil toepassen die elkaar niet mogen beïnvloeden.

Als ik bij de zaagkloofmachine specs kijk is het aanbevolen tractorvermogen 30 KW. (PTO-as). Er zit dan ook nog een transportband aan de hydropomp gekoppeld.
Momenteel schakelt de pomp bij 190 bar over naar een langzame stand en gaat dan door naar 240 bar.
Op zijn minst vreemd dat de leverancier dan een 11KW electrische motor levert.
Dat zal wel met de 3x25A aansluiting te maken hebben maar het lijkt me vragen om problemen.

[Bericht gewijzigd door Erik777 op (13%)]

Zou een overdruk ventiel echt helpen ? Er is nu eenmaal een bepaalde druk (kracht) nodig om te klieven. Of het zou langzamer gaan (?). Het zou me niet verbazen dat hij dan in de overdruk gaat zonder dat het hout geklieft is.

Zou je de uitslag van de LS-pomp ook kunnen beperken ? Want immers vermogen is Druk x Liters.

[edit] wat ik hier beschrijf, heeft Appel ook al beschreven....

Als ik bij de zaagkloofmachine specs kijk is het aanbevolen tractorvermogen 30 KW. (PTO-as).
Op zijn minst vreemd dat de leverancier dan een 11KW electrische motor levert.

x een reductieverhouding van 3,48 zeker...
Is die klover ook een Taifun?

Uit grafieken opmaken hoeveel vermogen / stroom procentueel teveel wordt afgenomen en dan met dat percentage cilinder oppervlak vergroten. Uiteraard door er een compleet andere cilinder op te zetten.

Uiteraard wordt de slagsnelheid van de cilinder met hetzelfde percentage langzamer.

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden, een er van spreekt TS het meest aan en dan is het prettig om uit veel opties te kunnen kiezen.

PTO vermogen van 30KW bij 540rpm. Daartussen zit een tandwielkast om de pomp op 2500 (vermoedelijk) of 3000rpm te brengen.
De elektromotor is een 3000rpm? Dan is die 11KW redelijk ok, al zou ik persoonlijk een slagje zwaarder kiezen.

De omschakeldrukken liggen wat hoog, einddruk ook eigenlijk. 240bar is voor een 'standaard' pomp vrij fors. Maar kan aan het design liggen.

Als er een 2750 rpm motor op zit zal de pomp misschien net wat sneller draaien dan wanneer er via een tractor pto werd aangedreven. Daar kan een rekenfoutje in zitten waardoor het allemaal toch nogal op het randje zit.

Laat de dealer effe zijn ding doen, pak er een amperetang bij en zie wat je kan meten. De slag bij het klieven zou lang genoeg moeten zijn om dit te kunnen meten. Een grotere cilinder beperkt de druk maar ik denk niet dat dit het enige zou zijn. Een elektromotor die regelmatig met 20% overlast gaat draaien krijgt zo warm dat je 'm gaat ruiken.
Probeer ook de spanning te meten bij het klieven, als die onder de 210V inzakt is er zeker wat aan de hand, hetzij bij de DNB, hetzij door een te grote afname van energie, dat laatste zie je dan aan je amperetang.

Ik heb gisteren even gemeten tijdens het zagen/kloven. De spanning onder belasting zakt kort naar ca 210V. Gemeten met een multimeter, mogelijk dat die de hele korte pieken niet mee pakt. De stroom piekt naar 30-35A. Opvallend is dat dit tijdens het zagen van een stam gebeurt, blijkbaar belast dit de pomp aanzienlijk. Helaas zaten er geen knoestige stukken bij waardoor de klover niet maximaal belast werd. Hieronder het motorplaatje

Andere motor?

Op zondag 23 juni 2024 12:33:07 schreef Erik777:
De motor is een Tajfun EP12 met aftakas, die drijft een hydraulische pomp aan.

:+