Het gaat om een Polo 6R welke fabriek af een 51Ah accu heeft en een 140A dynamo. De dealer wilde of kon niet zeggen of er een zwaardere in kan, al kan dat natuurlijk wel, maar ze kunnen dat nu eenmaal niet zeggen.
Er zitten 2 versterkers in, voor de speakers en voor een sub dus iets meer vermogen zou wel fijn zijn.
Wat raden jullie aan?
Elektriciteit is lastig om te zien of te bedenken wat er gebeurd als . .
De analogie met water is heel vaak te maken.
In dit geval, je hebt een kraan met een bepaalde doorlaat, als je een groter zwembad (dan voorheen) wilt vullen dan duurt dat langer.
Op woensdag 10 juli 2024 10:43:35 schreef TYPE ONE:
Er zitten 2 versterkers in, voor de speakers en voor een sub dus iets meer vermogen zou wel fijn zijn.
Wat raden jullie aan?
Dat lijkt meer op een piek probleem dan zijn grote condensatoren beter (?)
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (38%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou eerst meten hoeveel stroom die versterkers trekken en kijken of de huidige dynamo het echt niet trekt (de spanning zakt dan in)
Wat minder vermogen is beter voor je oren, voor de auto, mensen die je 5 straten verder nog horen en je portemonnee (Meer vermogen uit je amp is meer benzine en minder PKs voor de wielen)
Edit, ik las verkeerd, ik dacht dat de TS een grotere dynamo wilde. Een grotere accu kan maar trek je meer dan de dynamo aankan dan raakt de accu uiteindelijk leeg.
een accu is een buffer om te kunnen starten.
als je 200A trekt met je verbruikers, en de dynamo levert 140A, mag je batterijen steken wat je wil, leeglopen doen ze allemaal.
in principe kun je eender welke accu steken zolang ze fysiek maar past.
let wel dat huidige wagens hun laadsysteem met computer regelen en die moet weten wat je hebt zitten.
bij een oudere wagen met gewone laad electronica in de dynamo maakt het weinig uit.
bij het starten ga je ze procentueel minder diep ontladen, en de dynamo heeft evenveel werk om ze op te laden.
alleen zit het verschil erin bij leegtrekken en slijtage. een grotere accu ga je minder diep ontladen en verslijt minder snel.
als het koud vriesweer is, verliest een lood accu 50% capaciteit. als je accu dubbel zo groot is, zal je zelf met een versleten accu nog altijd starten.
mijn capri van 1978 had origineel 44Ah en 360A startstroom.
ik heb die accu vervangen door 76Ah en 640A startstroom uit een diesel.
die auto rijd 1x per jaar en staat 11maand stil. na die 11maand starte ik ook gewoon, stond geen druppellader aan. accu heeft zo een 8-10jaar geleefd
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Simpel antwoord: je kan de grootste accu gebruiken die conform de APK goed in de accubak vastgezet kan worden.
Ach ja altijd hetzelfde verhaal met die audio mensen.
het vermogen van de dynamo wordt bepaald door het door de auto (en de media pret spullen die er extra inzitten) verbruikte vermogen.
In oude auto's waren dat de koplampen + achterlichten en eventuele knippers en een beetje stroom voor de bobine(ontsteking). Een dynamo die 40 ampère kan leveren was dan zat.
De accu wordt zo gekozen dat die even de stroom voor de auto en de startmotor kan leveren. Dat duurt nooit langer dan een paar tellen. Dan loopt de motor en is de accu niet meer nodig. De accu dient het verder wel een paar maanden ongebruikt vol te houden om na een paar maanden de auto nog steeds te kunnen starten.
Door alle moderne elektronica en comfort snufjes aan boord gebruikt een auto tegenwoordig veel meer stroom dan de oude auto's van vroeger. Daardoor zijn de dynamo's steeds groter geworden. Een 140 ampère dynamo in een kleine auto met een driepittertje onder de motorkap is eigenlijk enorm groot maar blijkbaar tegenwoordig noodzakelijk.
Ook de accu's zijn groter geworden omdat gedurende het korte moment tussen lopende en niet lopende motor meer stroom gebruikt wordt. En omdat auto's tegenwoordig ook stroom gebruiken als ze uitgeschakeld zijn en lang niet gebruikt worden.
Voor een extra versterker hoef je de accu dus niet te vergroten maar moet je de dynamo groter maken.
Tenzij je met je versterker wilt gaan lopen spelen als de auto stil staat. Met een 2000Watt versterker is je 51Ah accu dood plat leeg in twintig minuten. Je kun je niet meer starten en met deze accu waarschijnlijk nooit meer omdat hij gewoon stuk is. Wil je een hele avond op de accu draaien. Zeg vier uur ofzo dan ga je al snel naar een 1000 Ah accu.
Wil je een 2000 watt versterker tijdens het rijden gebruiken dan moet je zorgen dat de dynamo de stroom voor auto kan leveren en de extra stroom voor de versterker. In jouw geval is dat dan die 140 ampère plus bij een 2000 watt versterker iets van 170 ampère extra. Die 2000 watt is dan het totaal van wat de versterker gebruikt voor zijn egen verliezen en twee audio kanalen. Per kanaal zal je dan misschien een 500 watt beschikbaar hebben.
Zoals je ziet is het om het echt een beetje knap te doen een lastig verhaal.
Voor het geld en de moeite die je hier aan besteed kun je misschien beter een paar kaartjes kopen voor een concert waar je dan met de fiets ofzo heen gaat.
Ik ben er welleens ergens op gewezen dat een accu die een hogere startstroom (CCA) kan leveren slecht is voor je startmotor, de startstroom wordt beperkt door de accu. Ik heb zelf bij het vervangen van de accu van mijn auto een accu gekozen met de zelfde of niet veel hogere startstroom. Lager zou ik ook niet doen.
Maar inderdaad, je hebt zoveel vermogen echt niet nodig, je kunt met veel minder ook al doof worden. Ik heb een keer een versterkertje van 2x7W gemaakt voor binnenshuis, dat is genoeg om ruzie met de hele buurt te krijgen. Een condensator bij de radio lijkt me ook een beter idee. Maar misschien wil je voor de sport zoveel mogelijk vermogen ofzoiets.
//@Maarten Bakker
Je legt uit wat ik bedoel. Tijdens het starten zakt de spanning van de accu in, hierdoor wordt de stroom lager. Dat is geen onzin, maar gewoon een feit. De CCA (cold crank ampères) is de stroom waarbij de spanning inzakt tot 7,2V, dat vind ik een behoorlijk verschil met de nominale spanning van 12v. Ik zie bij de eerste beste shop waar ze auto-accu's verkopen dat de CCA's van 250A tot 950A verschillen. Ook niet gering.
Dat de accu in de praktijk weinig effect heeft op de startstroom en de levensduur van de dynamo wil ik misschien nog wel geloven, auto's starten tegenwoordig best makkelijk. Ik heb een paar jaar geleden mijn accu vervangen en ik vond het toen wel veilig om een accu te kiezen die in ieder geval niet belachelijk veel meer stroom kan leveren.
Losstaand feitje:
De accu die ik verving heeft het 15 jaar volgehouden, dat vind ik best netjes! Hij was niet eens helemaal kapot, later heeft de buurman 'm nog gebruikt om zijn auto te starten.
[Bericht gewijzigd door necessaryevil op (43%)]
Op woensdag 10 juli 2024 12:01:11 schreef maartenbakker:
Simpel antwoord: je kan de grootste accu gebruiken die conform de APK goed in de accubak vastgezet kan worden.
Dat denk ik ook.
Maar, ik vermoed dat het geen energie "probleem" is maar een vermogens "probleem".
Een auto accu is niet goed in snel omkeren (laden / ontladen) meen ik ( wie vult aan ?.
)
En dan komt een grote elco in beeld of een :
Supercondensator
[Bericht gewijzigd door Kees frees op (22%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik zette in mijn C5 altijd de grootst mogelijke passende accu (dat was 87Ah)
Dat was om op koude winterdagen en wat mindere accu toch altijd vlotjes te kunnen starten.
Voor de radio is het wat onzinnig: voor in de auto heb je aan 2x10W meer als genoeg. (een goede 10W versterker komt enorm veel geluid uit op een paar vierkante meter)
Meer is alleen haantjesgedrag om je medeweggebruikers kwaad te krijgen ( 'ik heb de grootste...'
), zelf heb je er niets aan...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op woensdag 10 juli 2024 12:37:20 schreef necessaryevil:
Ik ben er welleens ergens op gewezen dat een accu die een hogere startstroom (CCA) kan leveren slecht is voor je startmotor, de startstroom wordt beperkt door de accu.
Als de accu de stroom begrenst, is er m.i. iets flink mis. Dan zit je startmotor vast of heb je waterslag.
En de spanning is dan wellicht ook niet hoog genoeg meer voor je boordelektronica, dus starten is dan niet meer vanzelfsprekend.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (15%)]
Op woensdag 10 juli 2024 12:37:20 schreef necessaryevil:
Ik ben er welleens ergens op gewezen dat een accu die een hogere startstroom (CCA) kan leveren slecht is voor je startmotor,....
Wat is dat voor onzin? Als je startmotor 100A trekt met een 60Ah accu, dan doet hij dat met een 1000Ah accu ook.
de startstroom wordt beperkt door de accu.
Als je een accu van 10Ah hebt en je startmotor trekt 100A wel ja. 
Maar het gaat hier niet om de startmotor, maar om zijn stereo-installatie toch.
In een schip gebruik je bijvoorbeeld ook een 24V 140A dynamo en daar wordt dan bijvoorbeeld een accubank van 24V en 450Ah mee opgeladen. Em dat kan prima met die dynamo, maar je moet wel kijken wat je per uur afneemt van zo'n accubank.
Dus @TS,
Je kunt daat makkelijk een andere accu in zetten, maar je zal toch ook iets moeten doen met een condensatorbank bij je stereo-installatie. Want ik vermoed dat daar een aardig vermogen in zit.
Op woensdag 10 juli 2024 14:03:20 schreef Lambiek:
[...]
Wat is dat voor onzin? Als je startmotor 100A trekt met een 60Ah accu, dan doet hij dat met een 1000Ah accu ook.[...]
Als je een accu van 10Ah hebt en je startmotor trekt 100A wel ja.
Daar kan ik het wel mee eens zijn Lambiek. Het is echt niet goed als de accu (of waarschijnlijker: de bekabeling) de stroom moet gaan begrenzen. Dan loopt de startmotor om duistere redenen veel te zwaar.
Maar het gaat hier niet om de startmotor, maar om zijn stereo-installatie toch.
In een schip gebruik je bijvoorbeeld ook een 24V 140A dynamo en daar wordt dan bijvoorbeeld een accubank van 24V en 450Ah mee opgeladen. Em dat kan prima met die dynamo, maar je moet wel kijken wat je per uur afneemt van zo'n accubank.
Dus @TS,
Je kunt daat makkelijk een andere accu in zetten, maar je zal toch ook iets moeten doen met een condensatorbank bij je stereo-installatie. Want ik vermoed dat daar een aardig vermogen in zit.
De laadstroom van een auto accu zal zelden boven de 10 ampère uitkomen. Misschien heel direct na het starten. Maar langer dan een paar seconden zal het niet duren. Een accu vind het ook helemaal niet fijn om gedurende een langere tijd stevig geladen te worden. De accu kan dan veel te heet worden. Helemaal gedurende een lange zomerse autorit.
Maar dat alles is eigenlijk helemaal niet relevant. Extreme versterkers zoals de TS misschien wel heeft gebruiken stroom uit de dynamo. De laadregeling zorgt nadat de accu helemaal geladen is dat diezelfde accu verder op niveau blijft. Er gaat dan geen stroom de accu in of uit. Alle stroiom die de dynamo maakt gaat naar auto dingen as koplampen, boordsystemen, stoelverwarming en in het geval van de TS naar die versterker. Pas als de motor uitgezet word en de dynamo stil staat gaat alles op de accu draaien.
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (29%)]
wat wel is, is dat de accu leeg is voor je starter verbrand.
als je accu ineens dubbele capaciteit en startstroom heeft, kan die dat veel langer volhouden.
maarja, als je daar zelf dan 3min met je sleutel aan 1 stuk probeert te starten...
normaal doe je een 10-15sec en als de auto niet start, even laten rusten. en daarna opnieuw
Op woensdag 10 juli 2024 15:47:09 schreef fcapri:
wat wel is, is dat de accu leeg is voor je starter verbrand.
als je accu ineens dubbele capaciteit en startstroom heeft, kan die dat veel langer volhouden.
maarja, als je daar zelf dan 3min met je sleutel aan 1 stuk probeert te starten...normaal doe je een 10-15sec en als de auto niet start, even laten rusten. en daarna opnieuw
Yep, en dan even tussendoor afkoelen.
Ooit onderweg met een defecte koppeling gestaan. Ik ben thuis gekomen door elke keer na een stilstand (Er zijn dan opeens vreeslijk veel stoplichten.) al rijdend te starten. Bij normaal starten loopt er al 600 ampere. Met 2,5 ton gewicht erbij was het waarschijnlijk een beetje meer, maar het lukte wel.
Is inmiddels al meer dan 15 jaar geleden. Startmotor doet het nog altijd prima. Accu's intussen wel een keertje vervangen, maar hebben het daarna nog erg lang uitgehouden.
Zowel de accu als de startmotor kunnen een extreme overbelasting heus wel even aan. Zolang er voldoende afkoeltijd is en de contactovergangen in de bedrading goed zijn, is er niet echt een probleem.
Op woensdag 10 juli 2024 15:36:16 schreef Ex-fietser:
De laadstroom van een auto accu zal zelden boven de 10 ampère uitkomen. Misschien heel direct na het starten. Maar langer dan een paar seconden zal het niet duren. Een accu vind het ook helemaal niet fijn om gedurende een langere tijd stevig geladen te worden. De accu kan dan veel te heet worden.
Ik heb met andere systemen gewerkt, misschien ken jij ze ook wel de Balmar dynamo's en laders. Daar wordt de temperatuur gemeten van de accu en de laadcyclus gebeurt in drie stappen, bulk, absorptie en float. En die systemen laden veel meer. Maar dat gaat dan ook over accu banken vaan 4 a 500Ah of meer.
Op woensdag 10 juli 2024 16:05:09 schreef Lambiek:
[...]
Ik heb met andere systemen gewerkt, misschien ken jij ze ook wel de Balmar dynamo's en laders. Daar wordt de temperatuur gemeten van de accu en de laadcyclus gebeurt in drie stappen, bulk, absorptie en float. En die systemen laden veel meer. Maar dat gaat dan ook over accu banken vaan 4 a 500Ah of meer.
Ik doelde hier op de gewone laadsystemen in auto's voor loodzuur accu's. Voor automotive zijn dit wel meest gebruikte en zich meest bewezen systemen. Er zijn uiteraard zat andere systemen die niet allemaal geschikt zijn voor automotive gebruik, maar veel geschikter voor stationair gebruik en/of grotere accubanken.
veel hangt van de status af van de accu.
een auto die net start, daar is 3Ah ofzo uit, daar hoeft geen 100A in om op te laden.
accuspanning gaat richting 14,4V, accu laad op en gedaan. dynamo amper belast, daarom is die 14V.
als je 140A uit zo een dynamo haalt, zal je echt geen 14V meer halen.
als een accu echter leeg is (jumpstart) en je gaat rijden, dan duw je de accu op een 30-40min echt vol. als je accu dan 60Ah is, dan duw je daar toch echt 40-50A in bij het begin
nonius
set SCE to AUX.
en auto die net start, daar is 3Ah ofzo uit
Dat is vrijwel exact wat ik zelf ooit heb gemeten.
Bij mijn vorige auto (benzine) stond ik er verbaasd over met hoe weinig accucapaciteit ik de auto nog gestart kreeg. De auto-accu was van 50Ah teruggelopen naar 4Ah (gemeten bij 4A last) en dit was voldoende voor precies één startpoging. Daarna ook nog eens met een 7Ah gell-accu geprobeerd (die daar absoluut niet voor gemaakt zijn!) en dat was voldoende voor twee startpogingen. Ik was verbaasd dat dit überhaupt werkte.
Dit was wel binnen en niet in hartje winter. In de winter, met dikke olie en slechtere werking accu bij lage temperatuur, zal het vermoedelijk niet werken.
hier ooit een auto gestart met een 3S2P li-ion van mijn fietsverlichting (12,6V 5Ah ofzo). wel sterkte cellen die 30-40A kunnen leveren.
die gewoon parallel op de start accu gezet, 5min gewacht en gestart.
je kan dan genoeg energie overpompen naar de lood accu zodat die de nodige startstroom kan leveren.
het is niet de capaciteit die je nodig hebt, maar die grote piekstroom van een paar 100A.
hier ooit een accu leeg gestart voor ik door had dat de startonderbreker (niet meer gebruikt systeem) actief stond.
die uitgeschakeld, en 5min later, met de rest energie in de accu in 1 tik nog aan gekregen. had die daar 2sec rondgegaan, was de accu leeg geweest
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
verslijt uw alternator als je ALTIJD met de verwarming aan rijd met de ramen open? of met altijd een zware versterker in de koffer op een subwoofer...
slijt het meeste van ouderdom en corrosie. de riem kan wat meer afzien omdat de dynamo belast zwaarder loopt. zal weinig uitmaken of de riem 10jaar haalt, of na 9jaar en 364dagen sneuvelt 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik vroeg het omdat mijn alternator een paar jaar geleden de geest had gegeven. Dat blijkt dus niet de oorzaak te zijn. Die heb ik toen vervanhgen. Werd me wel 'wijsgemaakt' 
Bus is inmiddels 20 jaar oud en begint nu helemaal de geest te geven (ophanging van de versnellingsbak)
Op woensdag 10 juli 2024 10:43:35 schreef TYPE ONE:
Wat raden jullie aan?
Niks doen.
Als je andere gebruikers 500W doen (dat is al heel wat), dan heb je nog 1200W over voor de versterkers. Als je min of meer efficiënte speakers heb kun je daar wel 120dB mee bereiken. Hopelijk is dat genoeg.