Op donderdag 11 juli 2024 00:12:12 schreef Hensz:
[...]
Niks doen.
Als je andere gebruikers 500W doen (dat is al heel wat), dan heb je nog 1200W over voor de versterkers. Als je min of meer efficiënte speakers heb kun je daar wel 120dB mee bereiken. Hopelijk is dat genoeg.

500 Watt zijn vermogens uit de oude tijd. En fabrikanten zetten echt geen 3 x overbemeten dynamo in een auto. Zo'n dikke dynamo is een stuk duurder in aanschaf, verbruik en gewicht. De auto wordt dan onnodig duurder en de winstmarges die toch al onder druk staan kleiner.

Als een fabrikant een 140 ampère dynamo in een auto zet is dat ook echt wel nodig.

Er zit tegenwoordig veel zooi in een auto die niet noodzakelijk is voor het rijden zelf. Maar wel noodzakelijk voor de veiligheid en om de auto gewoon te kunnen verkopen. Je kunt bijna geen auto meer kopen zonder airco, stoel-, leuning-, stuur-, kuit en weet ik wat verwarming en uiteraard de nodige systemen ter vermaak, navigatie enz. Elk onderdeel (als lampen, sloten, kachels, en koelers) heeft tegenwoordig ook een eigen computersysteem dat in principe altijd aanstaat. Daar zit tegenwoordig het stroomverbruik in.

Als je in de auto van de TS die 140 ampère dynamo zou vervangen door een 40 ampère dynamo (is ongeveer 500 watt) en je gaat in de winter 's nachts een eind rijden (wintersport ofzo) kom je halverwege stil te staan met een leeg gereden accu.

Gewoon omdat de dynamo dan te weinig stroom kan maken. En dat gat wordt dan vanuit de accu bijgevuld totdat die leeg is.

Verder zou ik wel net als Hensz inderdaad niets doen. Die versterker (Ook als het een 2000 watt exemplaar is) gebruikt dat vermogen echt niet. Als je echt die 2 x 500 watt (Dat krijg je uit een 2kW versterker. Je mag erg blij zijn als je een rendement haalt van 50%) in de kleine ruimte van de auto gaat rondbulderen hoor je dat waarschijnlijk maar 1 keer. De laatste keer ook dat je wat hoort. Daarna is het lekker voor altijd stil en kan je versterker verder uitblijven.

Tien watt aan geluidsenergie in de kleine autoruimte is waarschijnlijk al niet uit te houden. De versterker gebruikt dan misschien een watt of veertig vijftig en dat kan je dynamo heus wel extra bijsloffen. Die door mij aangenomen twee kilowatt versterker gebruikt dat vermogen alleen als de versterker ook werkelijk maximaal wordt opengedraaid.

Ooit een 2x15 Watt Pionier met wel heel 15 Watt speakers (uit een nieuwe Honda Accord) in mijn auto gebouwd om mijn cd speler van een uitgang te voorzien.
Een parallel systeem naast een gewone radio met een 'blaat blaat' aantal Watts aan speakers en versterking. (uit de tijd dat een cdspeler nog niet standaard in een radio zat, oma spreekt over ergens jaren '80)
Die Pionier heb ik dus nooit vol open gehad, de geluidsdruk was dan niet te harden.
Overtrof de radio met gemak.
Dat was een leermoment voor dit meisje toen.

Geleerd, zwaardere speakers hebben per definitie meer vermogen nodig om in beweging te komen en dus ook een zwaardere versterker.
Maar je verbruikt dus ook meer energie om dezelfde geluidsdruk te produceren als met het lichtere systeem.

Niemand geloofde toen overigens dat mijn CD systeempje maar 2 x 15 Watt was...

Wat de vraag vd TS aangaat, je kan tegenwoordig niet meer dom een accu wisselen, een hoop (lees vrijwel alle) moderne auto's hebben curves opgeslagen in de software welke een aantal accu capaciteiten bevat.
Een zwaardere accu dat waar de software op berekend is gaat dan niet meer werken.

ik heb ooit een 1W klasse B versterkertje gebouwd, en met grote 15" discotheel speakers erop met hoog rendement. weet nietmeer hoeveel dB die hadden, 93 ofzo.
maakte een HELS kabaal, heel de zolder trilde daar mee.

heb ooit het gedacht gehad om 1 van die speakers ondersteboven in mijn koffer te leggen. de subwoofer direct op het reservewiel gericht.
de muziek hoefde niet hard te staan met de deurspeakers, maar met de sub trilde wel heel de bodem mee en voelde je de muziek ook aan je voeten.

klein jaar later begon heel de auto te trillen als je gewoon rondreed (zonder muziek).
dashboard rammelde, dakplaat trilde continue, deuren trilden.... al die 'lijmkit' was overal losgekomen tussen de buitenplaat en de structuur latten. auto was voor de sloop

En voorbijgangers dachte dat je vierkante wielen had.... >:)

Op donderdag 11 juli 2024 07:16:57 schreef Jinny:

Geleerd, zwaardere speakers hebben per definitie meer vermogen nodig om in beweging te komen en dus ook een zwaardere versterker.
Maar je verbruikt dus ook meer energie om dezelfde geluidsdruk te produceren als met het lichtere systeem.

Dit klopt niet helemaal. Alhoewel meer massa (een grotere conus) meer energie vergt om in beweging te komen, verplaatst die met een kleine beweging wel weer meer lucht.
Daardoor kunnen gigantisch grote speakers een onverwacht groot rendement hebben. Ik denk daarbij aan de Altec Lansing Voice of the Theatre speakers, die volgens mij ca. 40cm diameter hebben, een belastbaarheid van slechts ca. 100w, maar met een fractie daarvan al over de 100dB in een woonkamersituatie komen.

Belangrijker dan het vermogen van de versterker is de kwaliteit van de luidsprekers. Hang aan een 100W versterker brakke luidsprekers met een rendement van 50dB/W (als er zo slechte zijn) en je gaat verschieten hoe weinig er uit komt. Heb je daarentegen luidsprekers van 91dB/W (als voorbeeld) dan kom je met 20W al heel ver.

50dB/W

• 1W = 50dB
  • 2W = 53dB
  • 4W = 56dB
  • 8W = 59dB
  • 16W = 62dB
  • 32W = 65dB
  • 64W = 68dB
  • 128W = 71dB

91dB/W

• 1W = 91dB
  • 2W = 94dB
  • 4W = 97dB
  • 8W = 100dB
  • 16W = 103dB
  • 32W = 106dB
  • 64W = 109dB
  • 128W = 112dB

In mijn jonge tijd ook 2 Pioneer versterkers in de auto gehad van 150W en 200W. Max 1/4 van het volume was bruikbaar. Anders moest je gaan buiten staan en zag je de achterruit trillen. Al zeker bij nummers als Total Eclipse of the Heart van Bonnie Tyler.

Bedankt voor alle reacties.

Het gaat om een Club A1KW en een GTR7535 versterker met een 12" GTI sub van hetzelfde merk.

Het is geen 3 pitter, maar een 4 pitter :) en ja, ik houd nu eenmaal van wat betere kwaliteit geluid dan dat wat er origineel in zit, dat is niet zo geweldig.

Een nieuwe accu moet er sowieso in aangezien deze leeg is na een paar dagen niet gereden te hebben.

Ik denk dat een stevige hoofdtelefoon met 10 watt speakertjes goedkoper is en beter werkt. Na een half uurtje heb je dan wel weer een zwaardere hoofdtelefoon nodig en voor de rest van je leven een gehoorapparaat. Op een gewone accu kun je dagen muziek maken.
Ik denk dat die grote volumes in auto's ook juridisch verkeerd kunnen uitpakken. Als je belangrijke geluiden niet hoort of negeert en er gebeuren daardoor ongelukken ga je niet meer vrijuit. Ik denk daarbij aan signalen van brandweer, politie en ook andere bestuurders die waarschuwen voor een gevaarlijke toestand.

Een hoofdtelefoon in het verkeer, lijkt mij niet een goede optie, dan mis je nog meer geluiden om je heen.
Ik heb heel mijn leven al audio in de auto en vind het heerlijk, kan het volume ook gewoon naar benden draaien en over het algemeen staat ie niet hard.

Op donderdag 11 juli 2024 14:01:16 schreef buzzy:
Ik denk dat een stevige hoofdtelefoon met 10 watt speakertjes goedkoper is en beter werkt. Na een half uurtje heb je dan wel weer een zwaardere hoofdtelefoon nodig en voor de rest van je leven een gehoorapparaat. Op een gewone accu kun je dagen muziek maken.
Ik denk dat die grote volumes in auto's ook juridisch verkeerd kunnen uitpakken. Als je belangrijke geluiden niet hoort of negeert en er gebeuren daardoor ongelukken ga je niet meer vrijuit. Ik denk daarbij aan signalen van brandweer, politie en ook andere bestuurders die waarschuwen voor een gevaarlijke toestand.

Nou nou, dat is wel weer erg negatief. De meesten van ons hebben wel een periode in het leven gehad of hebben dat nog steeds waar we iets idioots kochten of deden enzo.

Je kunt ook positief advies geven met een juiste redenatie er achter. Er zijn niet veel mensen die weten hoe een laadsysteem van een auto functioneert. De meeste mensen denken dat alle stroom altijd uit de accu komt en hebben geen idee dat alle stroom eigenlijk gewoon uit de benzinetank komt

Op donderdag 11 juli 2024 13:35:38 schreef TYPE ONE:
Bedankt voor alle reacties.

Het gaat om een Club A1KW en een GTR7535 versterker met een 12" GTI sub van hetzelfde merk.

Het is geen 3 pitter, maar een 4 pitter :) en ja, ik houd nu eenmaal van wat betere kwaliteit geluid dan dat wat er origineel in zit, dat is niet zo geweldig.

Een nieuwe accu moet er sowieso in aangezien deze leeg is na een paar dagen niet gereden te hebben.

Waarschijnlijk kun je als het je om een betere geluidskwaliteit gaat beter je luidsprekers en de klankasten(boxen) waar ze inzitten aanpassen. Luidsprekers gemaakt voor automotive toepassingen zijn anders dan stationaire luidsprekers thuis. Mechanisch zijn ze sterker om de door het met het rijden gepaard gaande trillingen te weerstaan. De keerzijde daarvan is dat dat invloed heeft op de klank. Voor een luidspreker die en mechanisch sterk is en ook mooi klinkt zul je waarschijnlijk wat meer moeten betalen dan dat betaald is voor de luidsprekers die er nu inzitten. Nu zitten er luidsprekers in die voor de meeste mensen een acceptabel geluid geven en toch nog voor de autofabrikant betaalbaar blijven.

Een moderne versterker is tegenwoordig zo goed dat er weinig eer te behalen valt met een ander model. Ook het vermogen dat een versterker tegenwoordig maakt is meer dan zat. 4 x 20 watt is meer dan zat herrie. En met een paar goede luidsprekers netjes ingebouwd in een paar knappe klankkasten heb jij mooi geluid in de wagen. Kostbare extra versterkers, zekeringen, accu's, dynamo's enz. zijn voor een knap geluid echt niet nodig.

Toevoegingen zijn natuurlijk aardig bedoeld, maar het doel van mijn vraag is dat ik een vervangende accu zoek en geen aanpassingen aan de speaker behuizingen, een headphone op moet doen in de auto of dat ik dan maar beter naar een concert moet gaan |:(

Ik heb de accu die er in zit even bekeken en het is nu een 70Ah 640A. Deze had de garage erin gezet waar ik toen de auto gekocht had. Daarvoor al veel problemen gehad met deze auto bij die garage, maar ze hebben toen onder garantie toch nog een ander accu erin gezet, al denk ik nog steeds dat ze er maar een gebruikte in gegooid hebben :(

Gelijk ook maar even getest:

Dit is het voltage met een startmotor erop aangesloten voor een kleine 10 seconden met een pauze van 5 seconden en weer 10 seconden aangesloten.
Daarna kwam ie wel weer goed bij:

Het is een auto met alarm. Hoeveel dagen zou de accu het uit moeten kunnen houden dat ie nog start?

Op donderdag 11 juli 2024 09:44:04 schreef Ledlover:
[...]
Dit klopt niet helemaal. Alhoewel meer massa (een grotere conus) meer energie vergt om in beweging te komen, verplaatst die met een kleine beweging wel weer meer lucht.
Daardoor kunnen gigantisch grote speakers een onverwacht groot rendement hebben. Ik denk daarbij aan de Altec Lansing Voice of the Theatre speakers, die volgens mij ca. 40cm diameter hebben, een belastbaarheid van slechts ca. 100w, maar met een fractie daarvan al over de 100dB in een woonkamersituatie komen.

In dit geval waren er aan de radio speakers gehangen van dezelfde diameter als aan de cdspeler, maar met een hoger vermogen.
De originele (door de toenmalig klant verguisde) speakers uit de Accord klonken uitstekend in mijn VW Passat station D.
De speakers van de radio ook (waren Phillips meen ik) maar daar moest meer vermogen in.

Op donderdag 11 juli 2024 15:00:29 schreef TYPE ONE:
Toevoegingen zijn natuurlijk aardig bedoeld, maar het doel van mijn vraag is dat ik een vervangende accu zoek en geen aanpassingen aan de speaker behuizingen, een headphone op moet doen in de auto of dat ik dan maar beter naar een concert moet gaan |:(

Ik heb de accu die er in zit even bekeken en het is nu een 70Ah 640A. Deze had de garage erin gezet waar ik toen de auto gekocht had. Daarvoor al veel problemen gehad met deze auto bij die garage, maar ze hebben toen onder garantie toch nog een ander accu erin gezet, al denk ik nog steeds dat ze er maar een gebruikte in gegooid hebben :(

Gelijk ook maar even getest:

[bijlage]

Dit is het voltage met een startmotor erop aangesloten voor een kleine 10 seconden met een pauze van 5 seconden en weer 10 seconden aangesloten.
Daarna kwam ie wel weer goed bij:

[bijlage]

Het is een auto met alarm. Hoeveel dagen zou de accu het uit moeten kunnen houden dat ie nog start?

Scheelt ook weer per alarm.
En per auto.
Mijn Mercedes Vito (2010) staat na drie weken ongebruikt met een platte accu.
Staat een nieuwe 100 Ah in.
Mijn Berlingo uit 2006 met een 5 jaar oude 60 Ah accu start na 8 weken stilstand ineens door.
Beide zonder alarm

Een auto is een slechte omgeving voor geluid. Waar een autoradio mooi vol klinkt bij standje 10% bij stilstand, hoor je niet eens of ie aan staat bij 100km/h op de snelweg. Tenzij je een drievoudig geïsoleerde Maybach hebt natuurlijk.
Misschien ben ik al doof door mijn wens muziek bij tijd en wijle luid te willen luisteren (ik verloor het kansloos op mijn studentenkamer met 100Wrms op mijn gewone luidsprekers van de buurman met zijn 8Wrms buizenbak op hoog rendement hoornluidsprekers, zie daar de invloed van rendement van luidsprekers wat VOLLEDIG losstaat van de kwaliteit van luidsprekers), maar ik begrijp de wens voor extra vermogen prima. Met name voor de lage tonen (subwoofer) kom je met 100W nog niet heel erg ver in automotive toepassingen. Dit is dan wel met een geluidsniveau wat je niet in een woonwijk om half één 's nachts gaat gebruiken. Maar juist OMDAT het in de auto is, kan het harder dan in mijn rijtjeshuis.

Condensatoren in auto-audio waren een hype in de jaren 90. Je zult echt je best moeten doen een versterker te vinden die geen geregelde voeding heeft (interne voeding die bv. plus en min 50V maakt voor de versterker vanuit het 12V systeem van de auto), dus als er wat spanning daalt door de bekabeling en de iets vertraagde reactie van de dynamo op de grotere stroomvraag, gaat de voeding van de versterker dit compenseren met het vragen van meer stroom. Zelfs ALS een condensator zou helpen, moet nog steeds alle energie, over de tijd gemeten, uit de benzine=>dynamo komen.
Hier is een (Engels) filmpje met bewijs dat een 1F condensator weinig doet. (Als je de energieinhoud van een 1F condensator berekent en rekening houdt met het feit dat alleen de bovenste 10% van het voltage iets bijdraagt voordat de accu met >10000 keer meer capaciteit gaat bijdragen, is de invloed daarvan miniem). De 100F condensator levert wel een positief resultaat, het schijnt dat tegenwoordig tijdens dB dragraces de extra accu's en/of condensatoren al lang en breed zijn vervangen door LiIon accu's.

Een gemiddeld alarm trekt zo'n 30mA in rust. Maar sommige systemen in de auto trekken buiten het alarm ook 20-30mA in rust. Samen wordt dat dan wel veel. Ik schat dat je na 2 weken al moeilijk of niet kan starten.

Edit in Bosch accu's staat een fabricage nummer in gegraveerd daarmee kun je bouwjaar, maand en fabriek mee achterhalen.

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (23%)]

tegenwoordig zijn er veel systemen die actief blijven.
bv wanneer je de afstandsbediening drukt om de deuren te openen, dan moet de auto wel continue blijven luisteren naar dat signaal.
mercedes heeft verschillende computers die na 30min ook uitschakelen. bv de mistlampen die aangaan als je de deuren opent.
die computer trekte bij mijn C200 een 300ma maar dat viel weg na 30min.

om dit te meten, moest je de auto met open motorkap zetten, deuren dicht en 30min wacht.
het minste dat je aan de auto doet (een deur open, knopje drukken....) gaan die computers weer wakker en moet je 30min wachten voor je volgende meetbeurt

na 3weken was de accu volledig plat. als wij dus op reis gingen voor een maand, namen we de golf van 1988. met die raakte we tenminste nog thuis als we terugkwamen.

onze 2001 mercedes was na 3weken plat, onze 2009 mini cooper was na 2 tot 2,5weken plat.
mijn 88'er golf deed ongeveer 3-4maand voordat die niet kan starten
mijn 78'er capri doet normaal een 6maand, maar met de grotere accu kan ik tot 13-14maand overbruggen voor ik moet gaan opladen.
mijn 77'er dodge, die is leeg na 1week. accu en laadsysteem waren gaar.
mijn huidige pickup, geen flauw idee. zit NIKS van electronica in buiten de radio en mijn eigen arduino. zelf een klokje zit er niet in, denk dat die ook 6maand of meer zal volhouden

Nog eens even aan het meten gegaan. Meter tussen de min gehangen en in totale rust is het verbruik 0,11A. Dat lijkt mij niet te veel.
In theorie zou dat met de huidige accu uitkomen op 3 weken 4 dagen en 15 uur.
Hij redt het nog geen week, dus vervangen is wel handig.

Persoonlijk vind ik 110mA een behoorlijk grote last in rust.

Voordat ik zelf een accu vervang meet ik altijd eerst zijn rest-capaciteit. Door bijv. een 4A-koplamp als last aan te sluiten over de accu en dan de tijd te meten tot de accuspanning is gedaald van 'vol' naar, zeg, 11.0V ('zeer leeg').

Stel dat zo'n lamp 5 uur blijft branden tot de accuspanning is gedaald tot 11.0V, dan is de overgebleven capaciteit van de accu (bij ca. 1/10 C belasting) dus 4A * 5h = 20 Ah. Dit kunt u vergelijken met de opgegeven capaciteit en dan o.b.v. harde metingen bepalen of de accu al dan niet het probleem is, zonder op de gok dure accu's te gaan vervangen.

110mA is VEEEEEL teveel
op 24h is dit 2.6Ah
na een week is er dus 20Ah uit. een kleine accu van 40Ah is dan quasi leeg (start batterijen mag je maar 50% leegtrekken)

Op zaterdag 13 juli 2024 16:21:34 schreef fcapri:
110mA is VEEEEEL teveel
op 24h is dit 2.6Ah
na een week is er dus 20Ah uit. een kleine accu van 40Ah is dan quasi leeg (start batterijen mag je maar 50% leegtrekken)

Kan het ook niet helpen, is fabriek af alarm.

Kijk uit bij het meten van de stroom die er loopt bij een auto. Als jouw (bv.) 20A bereik gezekerd is, heb je best kans dat je die (in mijn geval >10€ snelle zekering) eruitklapt. Ik meet altijd zo: amperemeter overbruggen, auto op slot, even een paar minuten laten staan zodat het meeste in slaapstand staat en dan de overbrugging pas weghalen. (o.a. centrale vergrendeling trekt een fikse piekstroom).

Op zaterdag 13 juli 2024 20:05:53 schreef TYPE ONE:
[...]

Kan het ook niet helpen, is fabriek af alarm.

er zit nog sluipverbruikers in. van fabriek gaan ze geen auto leveren die na een week met lege accu zit.
als dat alarm de boosdoener is, dan is er wat kapot in

110mA is inderdaad veel te veel. 30-40mA kan nog. Zit er soms een gps tracker in? Die slurpen soms nogal wat.
Overigen het it een test opstelling met ampère meters 25A basis met extra shunt naar 50A. En als de auto jn rust is overschakelen naar de Unilever.
Laatst een Outlander met een reststromen van ruim 1A. Dealer kon het niet vinden, bleek een Bluetooth module die zichzelf had opgeblazen,en te zijn.

Meter kan inderdaad 20A hebben.
Met het op en van slot doen zag ik hem even op rond de 5A springen, is dus geen probleem.
Maar met die brug is wel een goed idee natuurlijk, al heb ik niet zulke meetpennen liggen.

Ik had al medegedeeld dat de accu aan vervanging is aangezien ie met 70A het zo’n 3 weken uit zou moeten houden. Alarm werkt trouwens prima.

Ik heb de vraag voorgelegd bij Volkswagen, wordt vervolgd.

Op zaterdag 13 juli 2024 15:10:45 schreef TYPE ONE:
Nog eens even aan het meten gegaan. Meter tussen de min gehangen en in totale rust is het verbruik 0,11A. Dat lijkt mij niet te veel.
In theorie zou dat met de huidige accu uitkomen op 3 weken 4 dagen en 15 uur.

[bijlage]

Dat is i.d.d. wel heel erg veel. Ik had voor mijn auto een accucspannings bewaker gekocht bij ome ali De bedoeling was dat die de kleine accu die ik voor de auto radio heb zou gaan bewaken. Het bleek een comperator met een relais te zijn dat meer als 30mA zou gaan gebruiken. Ik had eigenlijk een stroomverbruik verwacht van een microampère. Maar nee dus. Het kostte maar een paar euro en ligt nog altijd in een bakje hier. Ik ga het niet gebruiken. Ik ga wat anders bedenken. Iets dat dertig mA gebruikt om een al lege accu uitgeschakeld te houden is voor mij onbruikbaar. Beter iets verzinnen dat het liefst in de nano amperes zit. Dan is het minder als de zelfontlading van de accu.