heb een buur geholpen met een aliexpress radio voor zijn opel zafira te bestellen (2006-2010model).
nu werkt die radio volledig maar laat me weten dat zijn airco niet meer werkt.
volgens de garage is dit omdat de airco over de canbus van de radio gaat (vind ik niks van online).
zijn oude radio was een CD30. daar vind ik wel verhalen dat de airco niet werkt als het display van zo een radio kapot gaat.
display is hier niet vervangen, radio doet het gewoon. alleen de airco doet niks meer.
er worden zo vele ali express android radios verkocht voor zulke autos, zou het dan wel raar vinden dat ze allemaal zonder airco rijden nu en er niks van posten op internet.
zijn er hier soms met ideeen waar ik eens achter kan zoeken in de auto?
de auto gaat eens bij mij komen en ga direct eens kijken of die niet per ongeluk een fiche heeft losgemaakt van de airco bediening die net onder de radio zat.
ga dan ook eens alle zekeringen nalopen
Werkte de besturing van de airco deels via de radio display?
Edit:
Net even in een engels topic zitten lezen.
De display van de radio is blijkbaar ook voor de airco uitlezing.
Moet die radio dan niet ingeleerd worden op de auto?
[Bericht gewijzigd door revado op (59%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lijkt me vrij simpel vast te stellen; zet de oude radio even terug en kijk of het airco dan weer werkt.
Het is mogelijk dat de airco daadwerkelijk met de radio moet communiceren (waarschijnlijk met een legitieme reden), maar het zou ook kunnen dat de radio alleen de twee draden van de bus moet doorverbinden naar de airco; dan heeft de radio dus 2 draden voor de CAN bus naar de airco en 2 naar de rest van de auto, en die worden op de connector verbonden. Dat is gemakkelijker dan een aftakking maken in de kabelboom.
Zelfde soort verhaal bij een Peugeot 308 waar ik een 2DIN Kenwood radio inzette. Ook daar loopt bepaalde info via de Peugeot radio en het losse kleurendisplay.
De auto wilde op een gegeven moment niet meer starten en de ANWB vond in de bordcomputer te veel CAN-bus storingen waardoor de auto niet meer start.
Dit bleken CAN-bus meldingen te zijn die via de Peugeot radio verwerkt moeten worden maar dus niet meer aankwamen. Dit werden CAN-bus storingen van niet verwerkte CAN-bus meldingen. Originele radio weer terug en opgelost.
Bij Peugeot (206+) heb ik ooit ook rare problemen gehad bij het vervangen van de radio. Het centrale display bleef hangen en gaf nog maar delen van berichten weer.
Dat was bij die auto niet veel spannender dan de tijd en "deur open" dus daar heb ik me destijds niet al te druk om gemaakt.
Op een goede winterdag liet de accu het afweten. En na die accu vervangen te hebben werkte het geheel tot mijn verbazing weer probleemloos (have you tried turning it off and on again?)
Of de boord electronica bij aansluiten van voeding kijkt naar beschikbare CAN deelnemers
Dunno.
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@T-sec Peugeot boordcomputers vanaf denk ik 307 ofzo zijn sowieso waardeloos ontworpen, zie het claxonverhaal. Het is toch bizar dat storingen op een niet-kritieke bus ervoor zorgen dat je niet meer kan starten.
Storingen tussen verschillende interieurelementen zoals de autoradio en de airco zijn niet goed te praten maar alsnog wel een stuk logischer.
Die aftermarket radio's zijn een bron van ellende die chinezen beweren dat deze universeel zijn.
Nou vergeet het maar want de canbus protocollen van automerk x en automerk y zijn verschillend want hierin heeft de fabriekkant zijn eigen hand.
Daar hebben die kroepoekvreters de plank misgeslagen.
Overigens ziet het er ook niet uit die meuk past niet netjes op de originele delen van het dash van de auto. ( bijv bij een fiat 500)
En ik heb dit mirakel bijv een keer gehad met een universele canbus radio voor op een golf deze was volgens de beschrijving ook voor een vw golf geschikt.
Collega vroeg me om deze te installeren zo gezegt ik had m gemonteerd met het canbus kastje ertussen collega in eerste instantie blij en vertrok .
Zo een 10 minuten later belde hij op ik krijg mijn auto niet meer uit ik heb de sleutel uit het contactslot.
Toen ie op de zaak kwam en ik de zekering van de radio eruit haalde liet de motor zich wel van het contact af leggen.
Daarna gewoon een 30+ en een 15+ voeding op de radio en het canbus kasje er tussen uit toen ging het goed.
deze is dus wel voor opel gemaakt, volledig passend in het dashboard

canbus doet het volgens mij ook. dacht toch dat de radio zijn info ook op het display stond.
2weken terug bij een collega ook een ali radio ingebouwd in een audi A3. alles werkt er, zelf de volledige stuurbediening werkt met de radio.
hij had problemen met de originele radio (radio zelf speelt 30sec en valt dan uit, CD's was geen probleem).
nu de ali radio ontvangt ook weinig zenders, denk dat er wat fout zat in zijn antenne.
als een auto fabrikant al critische canbus pakketten over een ' media' apparaat begint te sturen, waarvan je weet dat radio's vervangen worden in autos, dan ben je fout bezig.
airco zou totaal niet afhankelijk mogen zijn van een radio.
wil dus ook zeggen: als ze inbreken in je auto, en de infotainment en airbags stelen (gebeurd vaak), dat ook je auto ineens geen airco meer heeft
Op dinsdag 16 juli 2024 21:11:26 schreef daandc:
Die aftermarket radio's zijn een bron van ellende die chinezen beweren dat deze universeel zijn.
Nou vergeet het maar want de canbus protocollen van automerk x en automerk y zijn verschillend want hierin heeft de fabriekkant zijn eigen hand.
Daar hebben die kroepoekvreters de plank misgeslagen.
Overigens ziet het er ook niet uit die meuk past niet netjes op de originele delen van het dash van de auto. ( bijv bij een fiat 500)
En ik heb dit mirakel bijv een keer gehad met een universele canbus radio voor op een golf deze was volgens de beschrijving ook voor een vw golf geschikt.
Collega vroeg me om deze te installeren zo gezegt ik had m gemonteerd met het canbus kastje ertussen collega in eerste instantie blij en vertrok .
Zo een 10 minuten later belde hij op ik krijg mijn auto niet meer uit ik heb de sleutel uit het contactslot.
Toen ie op de zaak kwam en ik de zekering van de radio eruit haalde liet de motor zich wel van het contact af leggen.
Daarna gewoon een 30+ en een 15+ voeding op de radio en het canbus kasje er tussen uit toen ging het goed.
Bij mijn Peugeot-ervaring was het een originele Kenwood 2DIN radio met diversen autospecifieke verloopjes en juiste ISO adapters, geheel volgens de instructies van de gebruiksaanwijzingen geinstalleerd. De leverancier van de materialen kende de storingen en had heel misschien een oplossing waarbij er een kleine kans bestond dat het hiermee opgelost zou zijn. Anders moesten wij de originele autoradio op 1 kabel aangesloten laten en ergens in het handschoenenkastje of iets verstoppen. Dan had je dit probleem niet. Ik was er gelijk klaar mee...
Ps. Kroepoek is niet Chinees, dit komt uit Indonesie. 
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Alleen de aandrijving zoals motor, bak, abs, airbag etc wordt als criticisch beschouwd en heeft dus een eigen highspeed can-bus. Een airco is een accessoire en zit dan op de infotainment bus. Opel heeft er een handje van de centerdisplay in de radio te bouwen. En als er geen communicatie is stopt de boel. Soms kan je wel via diagnose apparatuur (opcom bijvoorbeeld.) Een andere radio aanmelden zonder display maar weet niet of dat hier kan.
Edit: bij een audi moet je opletten dat die Chinees niet nu en dan de can-bus actief maakt, lege accu tot gevolg. Ben ik ook al tegengekomen.
Op woensdag 17 juli 2024 07:53:47 schreef T-sec:
[...]Bij mijn Peugeot-ervaring was het een originele Kenwood 2DIN radio met diversen autospecifieke verloopjes en juiste ISO adapters, geheel volgens de instructies van de gebruiksaanwijzingen geinstalleerd. De leverancier van de materialen kende de storingen en had heel misschien een oplossing waarbij er een kleine kans bestond dat het hiermee opgelost zou zijn. Anders moesten wij de originele autoradio op 1 kabel aangesloten laten en ergens in het handschoenenkastje of iets verstoppen. Dan had je dit probleem niet. Ik was er gelijk klaar mee...
Ps. Kroepoek is niet Chinees, dit komt uit Indonesie.
Tsec +1 
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 16 juli 2024 22:35:12 schreef fcapri:
deze is dus wel voor opel gemaakt, volledig passend in het dashboard
[afbeelding]canbus doet het volgens mij ook. dacht toch dat de radio zijn info ook op het display stond.
heeft
die CD30 ken ik, eens uit een opel gehaald, moest een aftermarkt radio inkomen. ik had een ACC nodig welke deze radio niet krijgt, is een canbus ding. dat maar opgelost via de kachelmotor welke achter het contact zit en wiens schakelaar 10cm van de radio zit.