SIMUL
Golden Member
Weet er soms iemand een programma waar mee ik internet kan krijgen op win XP . Het internet microsoft doet het al geen ganse tijd nier meer. Heb wel verbinding met internet , draadloos en met UTP maar de browser werkt niet meer . Bestaan er programma's waar ik internet kan krijgen op mijn win XP .
Het hoeft zelf niet beveiligd te zijn , gewoon eens proberen voor in mijn labo . Ik weet dat er cracks zitten bij jullie . Moet wel een programma zijn die ik kan gewoon kan downloaden met een andere pc en dan plaatsen op die wel bepaalde XP 32 bit .instellingen dat zoek ik dan wel uit Met dank
Firefox 52.9.0esr zou moeten werken.
https://support.mozilla.org/nl/questions/1225373
Download: https://ftp.mozilla.org/pub/firefox/releases/52.9.0esr/
SIMUL
Golden Member
Bedankt ,maar kan ik firefox downloaden op mijn win 10 en dan als file indtalleren op mijn xp met dank
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Simul, een XP machine aan het internet knopen is vragen om problemen.
Daar zitten zoveel bekende beveiligingsproblemen in dat het compleet onverstandig is om die nog te gebruiken.
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/product_id-…
Een hele berg van die problemen scoren hoger dan 9/10, wat eigenlijk zoveel zegt als "de deur naar je pc staat volledig open"
Knoop je XP-doos NIET aan het internet!!! ZEKER NIET op een netwerk met nog andere machines.
Als je dat om een of andere onverklaarbare reden dan toch met alle geweld moet doen .. ga er dan al helemaal geen dingen mee doen waar persoonlijke (inloggen op websites hoort daar al bij) of nog erger bankzaken mee gemoeid zijn.
TL;DR - keep it off the web!
The longer version is that because is no longer supported, it is highly vulnerable and easy to exploit with almost no effort. (To see how little effort, search XP on https://www.exploit-db.com/). Vulnerabilities are being found more or less ad infinitum because of the volume of XP's still used - but there are no new patches being written for those vulnerabilities. With newer OS's, patches are at least identifying weaknesses and actively trying to mitigate them.
If someone is on the same network as you, it is child's play with nmap and metasploit to take over an XP machine. Even with most of your ports closed, XP has lots of attack vectors. To an experienced hacker, it takes a few minutes. I have fully compromised an XP with domain admin privileges in less than 5 minutes, and I'm not a "master" white hat by any means.
If you are behind a NAT firewall or some other means of protection (other than XP's joke of a firewall) it would be "safer," but still highly dangerous and susceptible to incoming traffic, downloading something via Trojan, and other risk factors that newer OS's automatically mitigate with little or no input from the user. This is doubly true if you use something like bit-torrent or other risky applications.
Finally, once your computer is compromised, it's a safe assumption that anything on that specific subnet is also fully compromised, and anything on adjacent networks is at extremely high risk and is either already compromised or will be soon, depending on what kind of malware you downloaded. Once a computer is infected, it serves as a beach head, jump box, landing point, or whatever else you want to call it to attack other computers - but there is NO firewall or protection between them. Domains, by and large, trust other computers on that domain. If this is networked to Active Directory for instance, those credentials will likely work on any other computer in the domain - and if someone compromises your AD server, you are in a very, very, very bad position.
Die waarschuwing van @Sine is meer dan terecht!
XP is zo lek als een mandje.
Als het noodzakelijk is, ik zou niet weten waarom, maar er kan een reden zijn, hang het ding dan met een aparte router / firewall aan internet.
Heb je een bepaalde reden waarom je internet op de XP machine wil?
ik heb in de loods nog een XP draaien voor muziek. die hangt aan de wifi en is ook handig om eens een pdf te raadplegen met workshop manuals in van de autos.
ik heb daar nog geen problemen mee om online te gaan. denk wel dat er een oude chrome op staat als browser.
mijn 386 hangt normaal ook op het netwerk maar doet het al even niet meer. mijn XP machine waar ik de bootdiskettes op maak, staat ook online om iso's te gebruiken. net als mijn oude win95 machine. wel netwerk, geen browsers
SIMUL
Golden Member
Beste ,het zou bij wijze van test zijn gewoon kan het nog . Ik weet ook dat bankzaken en andere zaken beveilgd moeten zijn ik heb zelf een pc core 7 win 11 waar eigenlijk niets opkomt heb zelfs de duurste beveiliging van macfee .
Maar wat doet soms een hobbyist om uit zijn verveling te gaan . Als 74 jarige zitten niet veel meer op te weten . Toch mijn grote dank voor de tips
Op zaterdag 20 juli 2024 09:34:45 schreef Sine:
Simul, een XP machine aan het internet knopen is vragen om problemen.Daar zitten zoveel bekende beveiligingsproblemen in dat het compleet onverstandig is om die nog te gebruiken.
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-26/product_id-…
Een hele berg van die problemen scoren hoger dan 9/10, wat eigenlijk zoveel zegt als "de deur naar je pc staat volledig open"Knoop je XP-doos NIET aan het internet!!! ZEKER NIET op een netwerk met nog andere machines.
Als je dat om een of andere onverklaarbare reden dan toch met alle geweld moet doen .. ga er dan al helemaal geen dingen mee doen waar persoonlijke (inloggen op websites hoort daar al bij) of nog erger bankzaken mee gemoeid zijn.[...]
Sorry, grote onzin.
Niet het juiste forum om dit te bespreken...
Maar zorg in elk geval voor een goede Firewall, Antivirus en gebruik de browser extensie uBO.
En verder, de zwakste schakel in de beveiliging is de gebruiker zelf.
Op zaterdag 20 juli 2024 10:17:39 schreef Bobosje:
[...]Sorry, grote onzin.
Dat is een zeer nuttige toevoeging Bobosje, mogen we ook weten waarom?
Op zaterdag 20 juli 2024 10:38:11 schreef Bobosje:
Niet het juiste forum om dit te bespreken...
Ah, ook al moderator?
En verder, de zwakste schakel in de beveiliging is de gebruiker zelf.
Dat is mooi, bij winXP loop je binnen zonder enige gebruikersinteractie of installatie van een virus 
Op zaterdag 20 juli 2024 10:02:14 schreef SIMUL:
Beste ,het zou bij wijze van test zijn gewoon kan het nog .
Ja, dat kan ... En nee, dat moet je niet willen. Experiment klaar 
Maar wat doet soms een hobbyist om uit zijn verveling te gaan . Als 74 jarige zitten niet veel meer op te weten . Toch mijn grote dank voor de tips
Kijk dan eens naar een OS wat wel nog draait op die hardware en actief wordt geupdate.
Iets als https://puppylinux-woof-ce.github.io/ bijvoorbeeld.
Op zaterdag 20 juli 2024 10:42:46 schreef Sine:
[...]Dat is een zeer nuttige toevoeging Bobosje, mogen we ook weten waarom?
[...]
Ah, ook al moderator?[...]
Dat is mooi, bij winXP loop je binnen zonder enige gebruikersinteractie of installatie van een virus[...]
Ja, dat kan ... En nee, dat moet je niet willen. Experiment klaar
[...]
Kijk dan eens naar een OS wat wel nog draait op die hardware en actief wordt geupdate.
Iets als https://puppylinux-woof-ce.github.io/ bijvoorbeeld.
+1
Ik heb vorig jaar nog een Pentium MMX met Windows 98 het internet opgeduwd. Ja, het kan.
Is het verstandig? Tsja. Ik gok dat er weinig hackers op zoek zijn naar DOS gebaseerde systemen om wat mee uit te spoken. Het is niet iets wat ik regelmatig doe omdat de oude browsers niet meer overweg kunnen met moderne websites.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (20%)]
Als iemand per se die oude fossielen aan "internet" wil hangen om te kijken of het werkt: doe het dan anders.
Neem een oud (kabel of dsl) modem, koppel de pc daar aan met netwerkkabel en log in op de webserver van het apparaat.
Beetje rondkijken en dat was het.
Of draai een webservertje op een raspberry of iets dergelijks en speel daar mee.
Maar laat het van internet en je netwerk af, en maak een lokaal netwerkje.
Ik ken ook mensen die in de router DMZ open zetten naar een pc om dat bepaalde, van een of andere duistere site gehaald gekraakt spel, dan beter werkt. 
Als ze dan komen jammeren met de vraag of ik die pc kan fixen komt dan het antwoord nee.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ik heb ook nog gewoon een oude XP machine die ik regelmatig gebruik. Gewoon vanwege een aantal legacy software pakketten (PLC meuk etc). Eprom programmer en meer van dat spul.
Een virus scanner staat er niet (meer) op want geen enkele virusscanner werkt nog op XP (raar, je zou die juist WEL moeten ondersteunen). Firewall staat uit op XP want die heeft in XP namelijk nooit gewerkt, ook niet toen XP nieuw was.
Zolang je achter een modem hangt (NAT dus) is er niks aan de hand, alle poorten staan dicht (outbound->inbound) dus niet erg.
Het enige risico is dat je via een (oude) browser een exploit binnen haalt, dat is het grootste probleem. Dus ik gebruik de brouwser op die PC echt minimaal, alleen om web interfaces van devices te accessen en af en toe een datasheet op te zoeken via bekende sites die ik ken.
Gooi die XP aansluiting dan ook in een aparte VLAN als je netwerk apparatuur dan aan kan, kan er ook niets vervelends gebeuren met je NAS of iets dergelijks.
Op zaterdag 20 juli 2024 18:47:07 schreef henri62:
Een virus scanner staat er niet (meer) op want geen enkele virusscanner werkt nog op XP (raar, je zou die juist WEL moeten ondersteunen).
Dan loop je malware op op je oude XP-bak en dan kijk je gemeen naar de fabrikant van de virusscanner terwijl die er helemaal niets aan kan doen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ach, win7 word door menig antivirus al niet meer ondersteund, waarom dan wel een 23 jaar oud OS. had onlangs een solid state XP bakkie opgedoken, ding had zeker 6 jaar geen stroom gezien. bleek nog een oer SSD drive in dat systeem in te zitten zelfs. helaas pikte W10 de hardware niet meer, 1,5 decennia was wat veel 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op zaterdag 20 juli 2024 22:10:50 schreef testman:
ach, win7 word door menig antivirus al niet meer ondersteund, waarom dan wel een 23 jaar oud OS. had onlangs een solid state XP bakkie opgedoken, ding had zeker 6 jaar geen stroom gezien. bleek nog een oer SSD drive in dat systeem in te zitten zelfs. helaas pikte W10 de hardware niet meer, 1,5 decennia was wat veel
32 bits versie ook niet?
Op zaterdag 20 juli 2024 22:10:50 schreef testman:
helaas pikte W10 de hardware niet meer, 1,5 decennia was wat veel
Er is vast wel een actuele Linux-distributie die gewoon werkt met je oude hardware. Windows-specifieke software kan je waarschijnlijk wel laten draaien onder Wine.
Mijn ruim 15 jaar oude laptop werkt prima onder Xubuntu.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op zaterdag 20 juli 2024 22:03:10 schreef ohm pi:
[...]Dan loop je malware op op je oude XP-bak en dan kijk je gemeen naar de fabrikant van de virusscanner terwijl die er helemaal niets aan kan doen.
Natuurlijk wel, ze gebruiken nieuwe API's die alleen in nieuwe windows versies zitten en niet meer ondersteund worden. Het is voor hun niet echt moeilijk om een pluggable front end te maken die verschillende OS versies kan scannen etc.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op zondag 21 juli 2024 02:23:50 schreef henri62:
[...] Natuurlijk wel, ze gebruiken nieuwe API's die alleen in nieuwe windows versies zitten en niet meer ondersteund worden. Het is voor hun niet echt moeilijk om een pluggable front end te maken die verschillende OS versies kan scannen etc.
geld idd niet voor alle hardware van die leeftijd dat het niet werkt op W10, ken meerdere systemen van rond die leeftijd waar W10 nog prima op draait, maar die zijn dan ook wel een stukje sneller. een atom N270 processor met 1 core is onder W10 niet vooruit te branden met z'n 2,5W TDP 
henri62
Ach heeft niks met de hardware te maken. Toen waren er ook massas virus-scanners dus het kan wel.
Ze willen hun producten gewoon niet meer testen op niet meer gesupporte platforms. Dat is de echte reden.
Technisch is er geen enkele reden waarom het niet zou kunnen werken.