Ik heb vaak een (mechanisch) onderdeeltje nodig als ik een apparaat ontwikkel.
(omdat het ontbreekt, kapot is, vergeten mee te bestellen, of simpelweg niet bestaat in de gewenste uitvoering)

Daarvoor keek ik dan naar 3D omdat dat een direct bruikbare oplossing geeft.

Nu struin ik alle 3D sites af, wat nogal frustrerend is. 99% van wat je daar vindt is niet praktisch bruikbaar (konijntjes, bootjes, vaasjes, olifantjes, pyramides...)
En technische prints voor in electronica zie je al helemaal niet vaak.

Een topic waar iedereen zijn zelfgemaakte 3D componenten kan plaatsen leek me heel handig. (bijv. schakelaarknopjes, steuntjes, tandwieltjes, enz...)
Mooiste is een .STL file en de sourcefile (bijv. .SCAD), en eventueel een plaatje ervan.

Als voorbeeld heb ik bevestigingssteunen voor de Meanwell LRS200 voeding gemaakt (zaten er niet bij... :( )
Hopelijk komen er nog meer bijdragen bij...

Top initiatief! Nu even druk, nu even geen tijd om te zoeken naar wat ik al heb, maar als ik iets tegenkom wat algemeen bruikbaar is zal ik het posten.

Even over jou steun: Ik zag pas een youtube video waarbij beargumenteerd werd dat wat jij gemaakt hebt de vorm is geschikt voor "injection molding" (wat is dat in het NL?) Als je het speciaal voor 3D printen maakt, dan kan je hem net zo goed helemaal vullen. Wordt ie sterker van en gebruikt minder materiaal (als je de invul niet te hoog zet). (Gewoon ter info, ik heb 10 minuten naar dat langdradige verhaal moeten luisteren om tot de conclusie te komen: zit wat in. evt volgende keer ter harte nemen).

P.S. De LRS200 zal toch ook wel schroefgaten aan de onderkant hebben? Die hebben dan M3 (of M4? bij de grotere?) draad getapt. Update: Jep 4*M4.

Die steuntjes heb ik nog liggen van, ik dacht, het Montaflex systeem.... :+

de vorm is geschikt voor "injection molding" (wat is dat in het NL?)

Spuitgieten. Zo werd vroeger zo'n beetje alles van kunststof gemaakt (los van blow-moulding), voordat er 3D-printers bestonden. De vorm mag er misschien geschikt voor zijn, maar eer OP een matrijs heeft zijn we toch wel enkele euro's verder.... oftewel, spuitgieten is leuk voor grote series, maar niets voor hobby.

Voor OP: ik heb wel eens rondgekeken op sites met heel veel 3D-ontwerpen (thingiverse, printables, e.d.), en daar zaten toch ook veel serieuze technische dingen tussen, niet alleen maar speelgoed.

De LRS200 zal toch ook wel schroefgaten aan de onderkant hebben? Die hebben dan M3 (of M4? bij de grotere?) draad getapt.

Klopt, maar dat is niet erg handig als je in een dichte plaat moet boren zonder zicht op de schroefgaten.
(kan wel, maar met 'zichtbare' gaten aan beide zijden is de kans op 'weglopen' van een gat veel kleiner. (met 4 gaten wijkt er altijd wel eentje iets af)

In dit geval kon het niet anders trouwens: hij wordt aan de muur bevestigd. (en zulke lange bouten heb ik niet... :+ )

ik heb wel eens rondgekeken op sites met heel veel 3D-ontwerpen, en daar zaten toch ook veel serieuze technische dingen tussen, niet alleen maar speelgoed.

Zaken voor in apparatuur zoals schakelaar/potmeter knopjes e.d. voor bij printen en specifieke apparaten zie je toch echt niet veel, en het kost veel gezoek...

[Bericht gewijzigd door Arco op (24%)]

Zaken voor in apparatuur zoals schakelaar/potmeter knopjes e.d. voor bij printen en specifieke apparaten zie je toch echt niet veel, en het kost veel gezoek...

Ah ok. Daar zal de spoeling inderdaad vast wel een stuk dunner van zijn.

Off-topic, maar ik heb een half jaartje geleden zelf nieuwe knoppen gemaakt voor een oude Philips Plano-buizenradio. Veel zaag-, lijm-en draaiwerk. Daar kwam geen 3D-printer aan te pas :)

Maar toch begin ik steeds meer belangstelling te krijgen voor zo'n 3D-printer, en dan uiteraard ook om technische zaken te kunnen maken, dus ik blijf dit topic met belangstelling volgen.

Toch staat er op de sites printables.com en thingiverse.com best wel wat.
Ik heb er al behuizingen voor arduino en RPi van gehaald, potmeterknoppen, grote drukknoppen, een houder voor de BTS7960 motor driver module.

Vooral "aanpasbare" OpenScad scripts is ook handig.

Mijn ontwerpjes staan op Thingiverse, van oudsher de plaats hiervoor :)

Wat ik tegenwoordig print is meestal een one-off voor een speciale toepassing, dat heeft dan niet zo veel zin het daar te publiceren.
Maar in het algemeen ben ik daar zeker voor, je weet maar nooit of iemand het kan gebruiken of dat het anderen inspireert.

Vooral lastig dat je bijna nooit de source (openscad bijv.) vindt bij een 3D print...
Vaak wil je een voorwerp ietsje aanpassen om beter aan te sluiten bij wat je nodig hebt, en dat kan dan niet... :(

Niet van mezelf, maar kwam het tegen. Ben m'n eerste ontwerp er mee aan het maken.

Een OpenScad script om behuizingen te maken, zeer uitgebreid.
https://github.com/mrWheel/YAPP_Box

Uitleg: https://mrwheel-docs.gitbook.io/yappgenerator_en

https://willem.aandewiel.nl/wp-content/uploads/2022/01/YAPP_cutoutsBack-768x256.png

Op donderdag 25 juli 2024 09:36:20 schreef Aart:
Mijn ontwerpjes staan op Thingiverse, van oudsher de plaats hiervoor :)

Mijn ontwerpjes staan tegenwoordig op printables, die site vind ik prettiger (reageert vlotter, betere zoekfunctie). Daarvoor ook thingiverse (je kunt makkelijk thingiverse-dingen door printables laten importeren).

‘Simpele’ dingetjes, die misschien 5 minuten openScad werk zijn als je openScad eenmaal doorhebt, worden toch best veel gedownload.

Op donderdag 25 juli 2024 09:38:34 schreef Arco:
Vooral lastig dat je bijna nooit de source (openscad bijv.) vindt bij een 3D print...
Vaak wil je een voorwerp ietsje aanpassen om beter aan te sluiten bij wat je nodig hebt, en dat kan dan niet... :(

Of als de poster een printer heeft: "print helemaal perfect, als ik 3mm gat bestel wordt dat gat ook echt 3mm". Mijn printer, als ik een 3.2mm gat bestel, wordt dat zo klein dat een 2.8mm M3 bout gewoon nog steeds "zelftappend" is. Ik moet hem 3.3 maken om er netjes doorheen te gaan, en voor "zelftappend" bestel ik 3.0.

@lucky luke: Hey, die katrol kwam ik laatst nog tegen. Ik had diepere flenzen nodig, dus ik zag er een paar die dat hadden die ik ook zelf geprint had. Maar ik kon het ontwerp niet meer vinden en heb nieuwe ontworpen. Die houden het nu al een paar maanden prima uit in de kabel knip-strip machine.

[Bericht gewijzigd door rew op (19%)]

Precies die katrol wordt gruwelijk veel gedownload :p (relatief gezien)
De wieltjes van de deur van de kas van mijn vader’s volkstuin gebruiken ‘m ook.

@Arco: dit soort zaken voorzie ik meestal van een slipgat. Niet 100% boren is dan minder erg.

Op donderdag 25 juli 2024 10:59:39 schreef rew:
[...]
Of als de poster een printer heeft: "print helemaal perfect, als ik 3mm gat bestel wordt dat gat ook echt 3mm". Mijn printer, als ik een 3.2mm gat bestel, wordt dat zo klein dat een 2.8mm M3 bout gewoon nog steeds "zelftappend" is. Ik moet hem 3.3 maken om er netjes doorheen te gaan, en voor "zelftappend" bestel ik 3.0.

@lucky luke: Hey, die katrol kwam ik laatst nog tegen. Ik had diepere flenzen nodig, dus ik zag er een paar die dat hadden die ik ook zelf geprint had. Maar ik kon het ontwerp niet meer vinden en heb nieuwe ontworpen. Die houden het nu al een paar maanden prima uit in de kabel knip-strip machine.

Ja dat vind ik dus het iritante, want dat maakt je ontwerpen niet compatible voor andere printers. Je kan beter de designs op werkelijke grote houden met ene kleine marge wellicht en je printer settings tweaken zodat hij gewoon de goede maat print. bij mij is dat een beetje spelen met "horizontal expansion" onder andere.
Maar ik ken je probleem en maak me er vaak ook schuldig aan. Deel mijn ontwerpen toch niet met anderen gezien ze vaak zo custom zijn.

Ik heb eigenlijk een andersom dingetje. Ik heb een 3D STL die ik in aluminium wil hebben.

Op donderdag 25 juli 2024 15:22:09 schreef Stijnos:
Je kan beter de designs op werkelijke grote houden met ene kleine marge wellicht en je printer settings tweaken zodat hij gewoon de goede maat print.

Mijn X en Y schaling zijn helemaal perfect. Als ik een kubus print van 20mm wordt ie ook 20mm.

Alleen de interne gaten, daar moet je iets voor compenseren, maar mijn slicer kan dat niet. Ieder rondje om het gat, dan trekt het gesmolten plastic iets naar binnen.

Bambulab heeft het voor mekaar om hiervoor te compenseren. Dus er rest mij niets anders dan in het ontwerp hier rekening mee te houden. Ik ben het helemaal met je eens maar ik heb de tijd niet om de slicer te gaan doorgronden en de fix te implementeren zodat ik dat voortaan niet hoef te doen. En vervolgens helpt dat vrijwel niemand anders, want wie gaat er nu REW-slicer downloaden?

Ik ben het met je eens. Je zou gewoon moeten ontwerpen op de maat die het moet worden, maar helaas dat is nu nog niet mogelijk.

@harry, kijk eens wat JCLPCB voor je kan betekenen. Ze hebben sinds kort iets als JLCCNC.com maar je kan vanaf jlcpcb.com doorclicken.

Op donderdag 25 juli 2024 17:28:05 schreef rew:
[...]
@harry, kijk eens wat JCLPCB voor je kan betekenen. Ze hebben sinds kort iets als JLCCNC.com maar je kan vanaf jlcpcb.com doorclicken.

Dank, wist ik niet. :)

Op woensdag 24 juli 2024 22:34:25 schreef Arco:
[...]
Klopt, maar dat is niet erg handig als je in een dichte plaat moet boren zonder zicht op de schroefgaten.
(kan wel, maar met 'zichtbare' gaten aan beide zijden is de kans op 'weglopen' van een gat veel kleiner. (met 4 gaten wijkt er altijd wel eentje iets af)

Ik monteer die voedingen ook nog wel eens in een kast op de montageplaat.
Ik doe dat als volgt.
Een A4 tje op de onderkant met 2 kanten strak naast de zijkanten van de voeding.
Dan druk ik met een vinger op de plek van de gaatjes, dat geeft een hele scherpe afdruk.
Dan plak ik het A$ op de onderplaat en sla de center door het papier heen midden in die afdrukjes..
En iets ruimer boren.
Past altijd.

Maar die steuntjes zijn ook een mooie oplossing!

Ik heb zelf geen 3D printer, maar bij de school waar ik veel voor werk staan er 14 :)
Die maken dat graag voor mij.

Op donderdag 25 juli 2024 17:05:43 schreef harry64:
Ik heb eigenlijk een andersom dingetje. Ik heb een 3D STL die ik in aluminium wil hebben.

Zoek even op aluminium cnc frezen particulier. Onder andere deze komt er dan uit.

@arco: Dat beugeltje was vroeger gewoon te koop, met afwerk dekseltje zelfs. In het wit.

Ik kon ze later niet zo snel meer vinden in de/mijn bouwmarkt, wel de uitvoering met 2x2 gaten, eigenlijk een dubbel steuntje, in donker bruin.

Worden in meubels etc gebruikt.

-edit- 10 sec zoeken, is dus nog steeds makkelijk te vinden:

https://www.toolstation.nl/paneel-hoekverbinders-kunststof-wit/p26144?…

Op vrijdag 26 juli 2024 01:05:34 schreef henri62:
- 10 sec zoeken, is dus nog steeds makkelijk te vinden:
https://www.toolstation.nl/paneel-hoekverbinders-kunststof-wit/p26144?…

Kans dat die gaten exact op de goede plaats zitten is nihil... (ik houd wel van netjes afwerken... ;) )

In een ander topic wijs geworden, plaats ik nu hier mijn 3D ontwerpjes voor een lade van een Raaco-kastje. Ik denk dat er zo hier en daar wel een lade gesneuveld zal zijn.

Verder heb ik nog een model van een tussenschotje toegevoegd en met het krimpen van de componenten is het soms ook makkelijk om nog een extra onderverdeling in een lade te hebben. Daarvoor het inzetbakje.
Inzetbakje en tussenschot valt te combineren zodat er 1,2 of 3 inzetbakjes in één lade passen.

Raaco tussenschotje.stl

En hierbij de file voor de lade.

Raaco lade.stl

Toevoeging:
De afmetingen van de lade zijn hetzelfde als die van de originele Raaco lades. Alleen het greepje heb ik aangepast, bij de originele lades is de greep een echte vuilvanger.

[Bericht gewijzigd door gghouweling op (67%)]