Skinkie
Steun Elkaar! Kopieer Nederlands Waar!
Om optimaal gebruik te maken van mijn zelfopgewekte stroom wil ik een elektrische water boiler automatisch schakelen. Dat heb ik vol plezier gedaan met in eerste instantie een Lidl Zigbee Stekker, en later een Blitzwolf stekker. De laatste heeft de mogelijkheid om allerlei statistieken over het verbruik mee te nemen.
Goed, waar menig persoon al voor had gewaarschuwd gebeurde uiteindelijk bij mij ook. De boiler is 3000W, de Blitzwolf zou tot 3680W (Max) moeten kunnen, maar schijnbaar is het continu gebruik toch iets anders. De overwegingen die ik nu heb:
1. Ikea zou ook 3680W garanderen zelfs resistive. Dat is voor minder dan 10 euro (en een brandverzekering) natuurlijk uit te proberen.
2. Zou een inschakelvertraging om het probleem te verplaatsen een oplossing zijn?
3. Zou een magneetschakelaar (contractor) een degelijkere variant zijn (~12 euro), al moet daar de aansturing ook van geklust worden.
4. Verder ben ik in de Tuya DIN-serie zelfs 63A schakelaars tegen gekomen voor slechts 20 euro.
Verder speelde ik met het idee om geen mechanisch relais te gebruiken maar een solid state relays. Op een andere mooie site kwam iemand met de suggestie dat die twee ook gecombineerd kunnen worden. Inschakelen met SSR om de piek op te vangen of beter gezegd, schakelen wanneer door nul wordt gegaan, daarna schakelen met het mechanische relais om de weerstand te verlagen. Het extraatje dat ik zou willen toevoegen is een op afstand regelbare weerstand, zodat ik het vermogen dat in de boiler gaat zou kunnen moduleren.
Ik kan me niet voorstellen dat ik de eerste ben die 3000W wil schakelen. Zijn er nog andere opties? Zijn er nog tips om die stekkersystemen wel goed te laten werken? Zijn er nog tips om de relaisroute degelijker te maken?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ik weet niet of ik zo'n Chinees Tuya wannabe DIN-module zou vertrouwen, compleet met verkeerde vertalingen erop ('intput') en een nulleider die niet wordt meegeschakeld. Zal waarschijnlijk ook geen robuuste magneetschakelaar in zitten maar eerder een eenvoudig ondergedimensioneerd relais.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou ook zeggen schakel er een stevig relais mee, en niet direct 3kW door zo'n china ding laten schakelen. intern relais is een prul, printsporen dun, printkroonstenen gammel. goed genoeg om een lampje te sturen maar met echt vermogen is het niks.
btw, vervang de stekker die in dat wcd zat ook meteen, daar krijg je anders nog meer ellende mee.
misschien een idee om direct naar het volgende systeem te gaan en die 3KW niet brutweg schakelen, maar dynamisch vermogen regelen.
geeft de zon 2KW, dan geef je 2KW aan de boiler...
volgens mij werkt die blitzwolf waarschijnlijk nog wel. openhalen, stevige draad in solderen en die naar je boiler. als die overgangscontacten zijn het probleem, die worden dan warm, warmte kan niet weg, bruine plastic als gevolg, metaal verliest veerkracht, wordt nog warmer....
Die blitz is best prima, maar niet voor langdurig 3kW
Dan zou ik eerder kijken naar een sonoff POW R3, en dan de 20A variant als je zeker wilt zijn. Die kun je flashen met esphome of tasmota.
Als metering niet belangrijk is, en je wilt zigbee dan is kan een ikea schakelbaar stopcontact ook een optie, daar durf ik 3kW mee te schakelen.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
een mini switch waar ik de 2.5mm gewoon direct inschroef ook prima zou werken?
Klopt, en een boiler is toch permanent aangesloten, daar hoeft geen stekker tussen.
Behalve dat de spoortjes en relais in die dingen waarschijnlijk niet geschikt zijn voor langdurig grote stromen.
Skinkie
Op maandag 29 juli 2024 09:22:30 schreef Sine:
Behalve dat de spoortjes en relais in die dingen waarschijnlijk niet geschikt zijn voor langdurig grote stromen.
Wat op de specificaties van een apparaat gaat me die garantie wel geven?
Garantie is het niet, maar als het niet 'made in china' is (of op z'n allerminst 'designed in EU') maak je al een grotere kans op een veilig product.
Stekkerdingen en grote vermogens gaan gewoon niet echt lekker samen. Er zit enige variatie in de kwaliteit van stekkerpennen en stop-contacten. De bekende 1500w ventilatorkacheltjes van 15 euro hebben dramatische stekkerpennen en heb ik al meerdere stopcontacten 'aan zien vallen'.
Op het werk werd de boel loeiheet (een 3kW bouwkachel liet de boel amper opwarmen), bij de lokale dekamarkt een stopcontact geheel uitgefikt, bij mij thuis heb ik dat kacheltje ook niet meer in gebruik.
Daarnaast een keer een uitgefikte contrasteker gehad waar 2,2kW aan last op zat (specificatie 16a). Jaren goed gewerkt, op een dag toch zomaar uitgefikt.
Kortom - met wat pech heeft jouw boiler dezelfde soort pennen, of eenzelfde soort slechte krimpverbinding tussen pen en draad intern, en zal die dus ook stopcontacten op kunnen gaan stoken als ie er zin in heeft.
Voor 3kW gewoon permanent proberen aan te sluiten, doch met een goed toegankelijke schakelaar zodat je die hele boiler spanningsvrij kan schakelen indien nodig.
Op maandag 29 juli 2024 09:41:23 schreef Skinkie:
[...]
Wat op de specificaties van een apparaat gaat me die garantie wel geven?
Van die blokjes van ali?
Geen enkele, ik heb wat vertrouwen in die sonoff's (NIET de kleintjes die in een inbouwdoos passen!!) omdat ik die zelf open gemaakt heb.
Die blitzwolf tussenstekkers heb ik ook (en ook open gehad) daar wil je absoluut niet langdurig dikke stromen mee schakelen.
Dat is ook bijna onmogelijk in z'n compacte constructie.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Ik heb onderlaatst een dergelijk 'probleem' gehad bij een klant.
Ook een boiler en (in deze case) regelmatig langdurig (als in meerdere dagen) niet aanwezig.
Ik heb daar een deel te vergeten gebruikers, boiler, kookplaatje, enz, met een stevig relais met de hoofdverlichting mee laten schakelen.
Als in, verlichting gaat aan (gaat per definitie aan, gebouw is nogal donker) en schakelt direct twee relais mee in.
Een relais staan wat grote lampen op die wat onhandig zitten met hun schakelaar en de andere de boiler en dergelijke.
Relais heeft 4 contacten, dus ik schakel max 8 items in de fase (nul blijft permanent aangesloten)(in de praktijk gebruik ik 3 contacten per relais, een reserve per relais)
Klant is uiterst tevreden, boiler heeft even nodig (80 liter) maar heeft ie nooit direct nodig.
Ergo, neem een echt relais.
Ik gebruik deze, EAN 4015082767259, Eaton, kost ergens een tientje of 5 ex.
Dan weet je zeker dat het niet uitfikt en sluit in vredesnaam vast aan, vergeet de stekers.
Dat gaat alleen maar mis.
Skinkie
Op maandag 29 juli 2024 07:43:45 schreef fcapri:
misschien een idee om direct naar het volgende systeem te gaan en die 3KW niet brutweg schakelen, maar dynamisch vermogen regelen.
geeft de zon 2KW, dan geef je 2KW aan de boiler...
Dit zou dus mijn ideaal zijn. Ik snap ook niet zo goed waarom regelbare boilers extreem duur in de markt worden gezet, en smart boilers ook niet verder komen dan aan/uit. Qua hobbyen (ik heb dus geen ontwerp ervaring) zat ik te denken aan een SCR spanningsregelaar van 4000W in combinatie met een X9C103S.
Mijn omvormer doet nu het omgekeerde, die kan per fase het vermogen regelen. Dus ik heb gisteren tijdens negatieve prijzen gestuurd om alleen het vermogen in huis te produceren en dus netto per uur op nul uit te komen, dat is al aardig gelukt.
volgens mij werkt die blitzwolf waarschijnlijk nog wel. openhalen, stevige draad in solderen en die naar je boiler. als die overgangscontacten zijn het probleem, die worden dan warm, warmte kan niet weg, bruine plastic als gevolg, metaal verliest veerkracht, wordt nog warmer....
Hij schakelde nog prima, bij toeval kwam ik er achter. En het hele binnenwerk 'beweegt'. Ik heb eerst naar Banggood (na bizarre reactie) ook naar Blitzwolf een mail gestuurd. Blitzwolf weer naar hun fabrikant. Ik zat te denken om het Zigbee gedeelte te redden, zodat er nog wel valt te schakelen.
Op maandag 29 juli 2024 08:15:58 schreef Sine:
Als metering niet belangrijk is, en je wilt zigbee dan is kan een ikea schakelbaar stopcontact ook een optie, daar durf ik 3kW mee te schakelen.
Deze Ikea zou volgens de specificaties zelfs 3860W kunnen. Nu heb ik zelf geen principiële bezwaren om gewoon alles netjes permanent aan te sluiten met klemmen. Maar het punt is dan meer, wat vertrouw je dan wel.
Op maandag 29 juli 2024 10:24:08 schreef Jinny:
Dan weet je zeker dat het niet uitfikt en sluit in vredesnaam vast aan, vergeet de stekers.
Dat gaat alleen maar mis.
[afbeelding]
Voor in een thuissituatie zou ik zo'n relais niet gebruiken. Als je dat in een kastje tegen de muur schroeft hoor je die door het hele huis klappen.
Op maandag 29 juli 2024 10:28:36 schreef Skinkie:
[...]
Ik heb eerst naar Banggood (na bizarre reactie) ook naar Blitzwolf een mail gestuurd.
Daar hoef je niet heel veel van te verwachten, blitz is inderdaad deels een sticker plakker. Hoewel hun spul meestal van best goede kwaliteit is.
Deze Ikea zou volgens de specificaties zelfs 3860W kunnen. Nu heb ik zelf geen principiële bezwaren om gewoon alles netjes permanent aan te sluiten met klemmen. Maar het punt is dan meer, wat vertrouw je dan wel.
Als je wilt stekkeren is die zeker te vertrouwen. Anders kunt je met zo'n (of zo'n kleine module) een dik relais schakelen. Maar neem dan wel iets in een subtiele uitvoering. Din rail relais voor groepenkasten (hager, ABB, enz) maken wat minder herrie bij het schakelen dan de industriële varianten.
Een SSR was helemaal mooi, maar die verdampt bijna 10W bij 3kW
[Bericht gewijzigd door Sine op (48%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op maandag 29 juli 2024 10:28:57 schreef Sine:
[...]Voor in een thuissituatie zou ik zo'n relais niet gebruiken. Als je dat in een kastje tegen de muur schroeft hoor je die door het hele huis klappen.
Maar hij blijft het doen voor de eeuwigheid en minimaal drie weken.
Skinkie
Op maandag 29 juli 2024 10:04:20 schreef Ledlover:
Kortom - met wat pech heeft jouw boiler dezelfde soort pennen, of eenzelfde soort slechte krimpverbinding tussen pen en draad intern, en zal die dus ook stopcontacten op kunnen gaan stoken als ie er zin in heeft.
Boiler heeft onderop gewoon een rail met klemmen. Dus ik kan een willekeurige nieuwe draad aansluiten, en dat ga ik ook sowieso doen.
Op maandag 29 juli 2024 10:24:08 schreef Jinny:
Wat ik in m'n startpost suggereerde was een 8720143950032 van EMAT. Echter zo'n ding moet je ook weer gaan besturen in dit geval met AC. Er zijn natuurlijk ook contractors met een DC stuurspanning, maar dan zou ik persoonlijk liever een kant en klare DIN oplossing hebben.
Emat is (weer) Chinese meuk, beperk je daar tot ABB, Hager, Eaton ... zeker met deze vermogens.
Een alles in 1 relais ga je van de grote merken niet vinden. dan zou ik een railmontage relais nemen en een kleine willekeurige schakelmodule.
Enige uitzondering daarop zou een shelly zijn, maar die zijn weer ethernet of wifi.
Jinny
Golden Member
Op maandag 29 juli 2024 10:38:24 schreef Skinkie:
[...]
Boiler heeft onderop gewoon een rail met klemmen. Dus ik kan een willekeurige nieuwe draad aansluiten, en dat ga ik ook sowieso doen.[...]
Wat ik in m'n startpost suggereerde was een 8720143950032 van EMAT. Echter zo'n ding moet je ook weer gaan besturen in dit geval met AC. Er zijn natuurlijk ook contractors met een DC stuurspanning, maar dan zou ik persoonlijk liever een kant en klare DIN oplossing hebben.
Dan zou ik nog steeds een dergelijk relais van ABB of Eaton nemen ipv Emat.
Ik heb bepaald nare ervaringen met Emat. (edit, Sine zegt hetzelfde)
Ik verkoop het niet en ik weiger om het aan te sluiten.
Maar dit soort is in vrijwel alle smaken te verkrijgen, 230V 400V 24V wissel of gelijk, even zoeken.
Op maandag 29 juli 2024 10:28:36 schreef Skinkie:
Hij schakelde nog prima, bij toeval kwam ik er achter. En het hele binnenwerk 'beweegt'. Ik heb eerst naar Banggood (na bizarre reactie) ook naar Blitzwolf een mail gestuurd. Blitzwolf weer naar hun fabrikant. Ik zat te denken om het Zigbee gedeelte te redden, zodat er nog wel valt te schakelen.
mogelijks werkt alles nog hoor en kan je die in een andere behuizing inbouwen.
monteer er dan stevige draden aan en eventueel zet je aan de buitenkant van die behuizing een normaal stopcontact. kan je daar de stekker van de boiler in doen.
ofwel kabel direct van die behuizing naar de boiler als 'vaste' installatie
het regelen van vermogen kan je nog met andere toestellen. ik 'was' het van plan, maar heb nu een warmtepompboiler die opwarmt met 370W.
het 'begrenzen' van mijn oude boiler is dus in principe niet meer nodig
ik had deze module gekocht
https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/m204-zero-crossing-vermo…
ben hele de week in de namiddag thuis, zal eens zien of ik als test die module nog eens kan aansluiten.
ik ging die sturen met een ESP. die kan de data van de zonnepanelen en huis verbruik opvragen en kon dan met de 'overschot' de boiler aansturen
[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]
Skinkie
Op maandag 29 juli 2024 10:42:01 schreef Sine:
Enige uitzondering daarop zou een shelly zijn, maar die zijn weer ethernet of wifi.
En van de Mini Serie van Shelly had ik al begrepen dat ze ook niet voor 3kW continue load zouden zijn. Daar was namelijk ook het advies: schakel met een contractor.
Wellicht even een n00b vraag tussen door. Waar gaat het nu precies mis? Ik hoor dikte van PCB print lijntjes, stekker aansluiting. Het relais van 250V 16A is zelf nooit het probleem?
Roland van Leusden
Het relais van 250V 16A is zelf nooit het probleem?
Alle waar is naar z'n geld. De meeste Chinese merken relais hebben geen lange levensduur. Zelf vervang ik op dergelijke modules de relais door Finder, zoals FIN 45.71.7 die ik koop bij Farnell.
<Edit> Die Finder relais zijn ook bij Reichelt te koop.
https://www.reichelt.nl/nl/nl/relais-met-platte-stekkeraansluitingen-1…
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (24%)]
Relaisjes gaan er ook wel eens aan, maar in mijn ervaring pas na jaren. Zelf kom ik het vaakst tegen:
- Slecht contact tussen draad en stekkerpen (schroefje niet genoeg aangedraaid of in de loop der jaren losgekomen)
- Overgangsweerstand door lage kwaliteit stekkerpennen en/of stopcontacten, en daardoor uitgefikt stopcontact.