Om op meettoestellen aan te sluiten. Dus liefst met verschillende uitgangen.

Low power, dit is een must have.

Enkel 10MHz lijkt meer dan genoeg, andere frequenties extra mag altijd.

Moest er een ingebouwde ETH aansluiting zijn ben ik helemaal blij.
Als het ding ook een NTP servertje is (stratum 1) dan is het feest.

Wat zouden jullie doen?

Ha Swake,

Ik denk dat jou titel (opening) het meeste gewicht in de schaal legt,
wil je zelf bouwen of kopen ?
Er zijn diverse apparaten te koop welke prijs zal je moeten opzoeken en voldoet dat aan je wensen.

Ik ga er dan even vanuit dat de eis meerdere uitgangen niet fase gelijk zijn aan de verbruiker !
Welke huis oscillator zou je willen gebruiken in een oven enkel / dubbel ?
Je tweede wens low power dat is dan weer met een oven niet echt haalbaar |:(
Meerdere frequenties afgeleid van de master is geen probleem zowel gehele getallen als breuken swallow counting is mogelijk.....
En de laatste ethernet of USB is zonder problemen mogelijk NTP is weer even iets anders maar er zullen vast en zeker CO-ers zijn die daar mee kunnen helpen.

Groet,
Henk.

Ben me nog wat aan het inlezen in het onderwerp en begin het zo stilaan wat te snappen wat er allemaal kan of moet. Best weer een serieus onderwerp.

Ik ben er nu nog niet uit of ik het wil bouwen danwel kopen.
De toestellen van pakweg HP zoals de 58503A of de 58503B vallen uit de boot, zelfs 2de hands machines zijn serieus aan de prijs.

Er is dat bekend ontwerp van Leo Bodnar en ook dat van de Chinees BG7TBL. of deze met instelbare uitgangsfrequentie: https://www.aliexpress.com/item/1005006843584574.html Kant en klaar. Easy.
Het is mij nog niet altijd duidelijk of deze op het PPS signaal van de GPS synchen of het 10MHz signaal, dat maakt redelijk wat verschil zo te lezen.

Dan zijn er ook een aantal DIY ontwerpen vaak gebaseerd op dezelfde componenten: UBLOK NEO-M8 module + Arduino + si5351a module of recuperatie OXCO.

Op het gekende Australische forum is er een 20 pagina lang topic dat er op het eerste zicht goed uitziet, moet er mij nog doorworstelen: yet-another-diy-gpsdo-yes-another-one.
Zelf firmware of software er voor schrijven wil ik liever niet, ben geen time-nut en steek liever mijn tijd in iets anders. Maar zo'n bijna kant en klaar ontwerp namaken en in een doosje steken is wel nog eens leuk.

NTP zal ik afzonderlijk moeten bekijken. Het idee van de 2 in 1 was om stroom te besparen en maar één enkel antenne naar buiten te bekabelen, maar de nadelen vegen dat direct weg.

Ik ben absoluut niet vertrouwd met de HF-omgeving, en wat een GPSDO is dat heb ik moeten opsnorren in wikipedia.

Maar ik meen te begrijpen dat het een referentie-oscillator betreft, die van huis uit al een behoorlijk stabiele frequentie produceert; en dat daarvan het uitgangssignaal nog verder wordt opgepoetst op basis van externe data, meer bepaald GNSS.

Als ik dat goed heb, dan zou mijn benadering zijn om zelf te ontwerpen en bouwen, drie aparte blokken (en een vierde voor de diverse voedingen):
1/ een inherent stabiele oscillator, bv. Rubidium;
2/ een NTP-server op basis van bv. een RasPi of een ESP32 of iets dergelijks;
3/ de "oppoetser" die de uitgang van 1/ bijwerkt in functie van de informatie uit 2/

1/ en 2/ zijn standaard, en zijn noch duur noch ingewikkeld. 3/ daarentegen zou ik niet weten hoe eraan te beginnen...

Als men toch al een verdere correctie voorziet, dan is een oven voor 1/ misschien overkill? Maar zelfs zonder oven wordt low-power lastig, alnaargelang hoe "low" de power dan wel moet zijn. Een 9V-blokje gaat het niet worden, dat lijkt me evident :) Ik heb wel eens gemeten aan GNSS-ontvangers met usb-interface, en die trokken toch galant zo'n 80 mA.

Ik loop al meerdere decennia met de gedachte rond een keer een 'disciplined oscillator' te bouwen, al in de tijd dat er eenvoudige projecten waren die de lijnfrequentie van analoge TV-signaal als referentie gebruikten (dit was een zeer nauwkeurig signaal; helaas niet meer van toepassing in het digitale tijdperk).

Het is er nooit van gekomen om iets te bouwen, maar de laatste keer dat ik me ermee bezighield was ik verbaasd dat atoomklokken (rubidium) zo laag in prijs waren, dat ik zoiets toch serieus heb overwogen aan te schaffen.

Dus, i.p.v. een GPSDO, is een atoomklok mogelijk een optie? Ook tweedehands (uit oude cell-towers) worden ze aangeboden.

Het voordeel is dat u niet afhankelijk bent van een extern signaal, zoals bij GPS.

Een rubidium oscillator is geen atoomklok. Die laatste is wel een stuk nauwkeuriger.
Een rubidium klok kan na verloop van jaren iets verlopen. Dan is justeren met een GPSDO (of atoomklok) een goed plan.
E.e.a. natuurlijk afhankelijk van hoe nauwkeurig je de 10MHz wilt hebben.

Een rubidium oscillator is geen atoomklok. Die laatste is wel een stuk nauwkeuriger.

Ik dacht dat klokken op Rubidium-basis ook atoomklokken waren, net zoals de (nauwkeurigere) Cesium-klokken?

Net even wikipedia ('bron der wijsheid'....) gecheckt, en daar komen onder de noemer 'atomic clocks' zowel Rubidium als Cesium voor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Atomic_clock

Ha, bij atoomklokken denk ik altijd aan cesium. Als rubidium ook onder atoomklokken valt moet ik mijn woorden beter kiezen. ;)

Edit: Rubidium is atoomnummer 37. Ik heb dus ook een atoomklok in huis. O-)

[Bericht gewijzigd door rob040 op (24%)]

zoiets

niet schrikken van de prijs..

Heeft dat ding een 10MHz uitgang?

Je hebt van die geintegreerde GPS modules. Sommige daarvan geven een 1Hz of instelbaar tot 10MHz klokreferentie.

Ik heb de "10MHz OCXO Master Clock" van Miedema staan.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126987

Is die niet nauwkeurig genoeg voor jouw toepassing @Swake ?

Op dinsdag 30 juli 2024 10:04:17 schreef Roland van Leusden:
Ik heb de "10MHz OCXO Master Clock" van Miedema staan.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/126987

Is die niet nauwkeurig genoeg voor jouw toepassing @Swake ?

Ik heb toevallig net weer een nieuwe batch printen voor de Masterclock binnen. (had er zelf weer een paar nodig :-) ).
Ook de Oscilloquartz OCXO's zijn nog steeds op e-Bay beschikbaar. Dus de Masterclock kan nog steeds prima nagebouwd worden.

groet, Gertjan.

Leuk klokje is dat! Zo te zien is op kwaliteit in ieder geval niet gespaard in het ontwerp. Zeker nauwkeurig genoeg maar daarvoor moet ik hem eerst afgesteld krijgen en dat gaat niet zonder een andere referentie. Omdat ik hierin zelfstandig wil zijn ga ik de GPSDO weg op.

Hi,

Voor de gene die zelf iets willen maken wil ik dit nog een keer onder de aandacht brengen...

Dat zijn de "PIC" Dividers van Leapsecond, link naar de website waar je de bestanden kan vinden om zelf om zelf een goedkope PIC processor te programmeren als deler.
Of wat te bestellen als je de website wilt steunen.

Ik heb er meestal paar geprogrammerd op voorraad liggen, er zijn bijna 20 verschillende versies!

http://www.leapsecond.com/pic/picdiv.htm

Groet,
Bram

Ha Swake,

Ik begrijp dat je een keuze gemaakt hebt GPSDO maar dan moet je huis oscillator van goede kwaliteit zijn.

Dan zou de oscillator van @heer miedema een goede basis zijn, deze vergrendelen aan de 1/sec puls uit de GPS.
Zo'n OCXO is redelijk aan de prijs ik denk rond de € 60,- als het tegen zit 21% BTW + verwerking papieren post.nl inklaren zal niet van toepassing zijn of heel laag.....
En echt zuinig is een oven niet |:(

Je kunt het ook over een andere boeg gooien en een SCXO maken dan hebt je en geen GPS en geen oven meer nodig :P
Heeft heel veel voordelen een simpel kristal van drie kwartjes, geen veroudering van het systeem en niet af te regelen.
Maar alles heeft een keerzijde wel een kleine controller een temperatuur meter (sensor) en wat reken werk voor de controller.....

Groet,
Henk.

En wat mag een SCXO dan wel alweer zijn??

SCXO, nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn. Welke bedoel je precies? Want Google wist nogal wat varianten op de naam boven te halen en uben ik helemaal verloren gelopen 8)7

Software Controlled Crystal Oscillator
Self-Charged Crystal Oscillator
Simple Controlled Crystal Oscillator
Serial Controlled Crystal Oscillator
Stress Compensated Crystal Oscillator

SCXO = DCXO?

(digitally controlled xtal oscillator)

https://www.rfwireless-world.com/Terminology/OCXO-vs-VCXO-vs-TCXO-vs-D…

[Bericht gewijzigd door nonius op (46%)]

[mopper]
Ach, als we maar met codes en acroniemen kunnen uitpakken. Dat staat toch lekker geleerd? Wat het eigenlijk betekent komt er niet zozeer op aan.
[/mopper]

Ach, als we maar met codes en acroniemen kunnen uitpakken

...welkom in de wondere wereld van RF....

Wikipedia noemt het trouwens dan weer 'MCXO', ik kende het onder de noemer DCXO.

https://en.wikipedia.org/wiki/Crystal_oscillator#Circuit_notations_and…

Op dinsdag 30 juli 2024 21:02:44 schreef Paulinha_B:
[mopper]
Ach, als we maar met codes en acroniemen kunnen uitpakken. Dat staat toch lekker geleerd? Wat het eigenlijk betekent komt er niet zozeer op aan.
[/mopper]

Jaloers? Iedere elektronicatak heeft zijn afkortingen...

Jaloers? Nee hoor, ik heb al een bril met vensterglas om er geleerd uit te zien. Werkt prima, ook bij niet-meer-zo-prille dames.

Maar het gebruik van niet-gedocumenteerde codes en acroniemen en afkortingen is ergerlijk, en stinkt naar pedanterie. Daarom begon ik met een beleefde vraag, maar daar kwam (niet onverwacht) totnogtoe geen reactie op.

Hi Henk,

Zie jij de gemiddelde persoon een karakteristiek maken van de temperatuur effecten van een xtal oscillator?
En dan ook nog even Curve fitting toepassen en daar software voor schrijven?
Dan heb ik het nog niet over de veroudering van je 50 cent xtal...
Dan moet er ook nog een klok in. :+

Snel klaar zijn en een goede stabiliteit, koop de goedkoopste Leo Bodnar GPS Referentie.
De uitgang kan je een frequentie geven die je nodig hebt over een groot bereik.

https://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=…

Met de PIC chip waar ik de link van liet zien, deel je b.v. 10MHz zou naar verschillende frequenties ook de 1PPS.
Met twee chipjes kan je nog meer uitgangen tegelijk maken.
Dat wordt dan een leuke comby van super stabiel met veel uitgang frequenties tegelijk.

De andere stap is de Miedema Referentie, voor ongeveer het zelfde bedrag als de goedkoopste Bodnar GPS referentie heb je dan al vier uitgangen en
met de Oscilloquartz OCXO's een zeer goed stabiel signaal voor de meeste toepassingen.

Vergis je niet in de tijd en het geld dat het je kost als je iets netjes wilt bouwen.
Alles bij elkaar kost de Miedema Referentie denk ik ongeveer even veel als een Leo Bodnar referentie.

Mijn voorkeur.
Ik heb de Leo Bodnar in twee versies, met één en een model met twee uitgangen, ik heb de Miedema 10MHz met 8 uitgangen, en ik heb een Rubidium 10MHz referentie.
Ik heb veel plezier beleeft aan het bouwen van de Miedema Referentie, dus als je ervaring wilt hebben en een goed product bouw dan de Miedema referentie.

Wat betreft NTP.
Ik heb op deze locatie waar ik dit type een Leo Bodnar NTP Server.
Er draaien ook nog twee RPI waar NTP op is ingesteld.
Bij mijn vriendin ligt een kleine RPI kloon met 100mBit bedraad aansluiting die alleen NTP doet.
Bij mijn Broer zijn bedrijf doet de RPI met Pi-Hole ook dienst als NTP server.

Alle NTP servertjes die ik beheer en naar buiten kunnen, controleer ik via deze website:

https://www.ntppool.org/nl/

En hier kan je snel testen of je NTP server voor extern gebruik goed staat ingesteld:

https://servertest.online/ntp

Succes met je afwegingen!

Groet,
Bram