Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Zoiets kan je ook gewoon opzoeken
Ja, en daarna snap je er nog veel minder van. Bv. deze kreet "SCXO" kan vele betekenissen hebben, en dat werd reeds vermeld ook.
Software Controlled Crystal Oscillator
Self-Charged Crystal Oscillator
Simple Controlled Crystal Oscillator
Serial Controlled Crystal Oscillator
Stress Compensated Crystal Oscillator
en startpage.com vond er nog een handvol meer, waarmee ik u verder niet zal lastigvallen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (46%)]
electron920
Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Ha Paulinha_B,
Dank je lekker, ik zit er ook vaak mee als het niet op mijn terrein is maar ik was toch al van plan om een aanvulling te posten.
Even naar de DHL gelopen servicepunt pakketje van @fatbeard opgehaald tot 21.00 uur open vandaar gelijk weg 
Maar goed lang verhaal kort dat ik hier nog nooit eerder iets over gepost hebt komt doordat de berekeningen die,
moeten worden uitgevoerd best behoorlijk ingewikkeld zijn.
Daarbij komt de meetapparatuur, ik kon al tot 800 fs (Femtoseconden) meten en verleden week een nieuwe time anayzer vanuit,
de VS binnen gekregen kan nu tot 400 fs meten en dat is snel kan ik je zeggen 
Nu is dat voor de gebruiker in principe niet nodig de controller neemt alles over die meet de 3 frequenties meet de spanning,
meet de temperatuur meet de gravitation fors enz enz leuk om te realiseren.
Daar waarbij je met een XO of TCXO of OCXO moet uitkijken in welke richting je de opstelling plaats heeft deze er geen last van 
De stabiliteit is bijna Rubidium maar de ruis is magnitudes beter.....
Groet,
Henk
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Nogmaals dank, beste Henk. Als er in femtoseconden wordt gemeten/geteld dan ga ik inderdaad eventjes langs de zijlijn staan toekijken
weliswaar vol bewondering en verbazing.
@Henry: ik doe wel degelijk mijn best om me te verdiepen in HF, vooral uit pure benieuwdheid. Gemakkelijk wordt me dat niet altijd gemaakt.
Ik heb ooit op Ebay een Trimble GPSDO gekocht.
met de Lady Heather software kun je die uitlezen etc.
Werkt prima.
zijn nog steeds wel te koop, meestal zo rond de €100
ik heb er ook een maritieme externe antenne bij voor de GPS, voor als je niet bij een raam ofzo in de buurt zit en de ontvangst wat minder is.
Op dinsdag 30 juli 2024 21:45:32 schreef Paulinha_B:
[...] Ja, en daarna snap je er nog veel minder van. Bv. deze kreet "SCXO" kan vele betekenissen hebben, en dat werd reeds vermeld ook.
[...]
en startpage.com vond er nog een handvol meer, waarmee ik u verder niet zal lastigvallen.
In de context kwam ik op de eerste uit.
Op dinsdag 30 juli 2024 21:52:29 schreef Paulinha_B:
@Henry: ik doe wel degelijk mijn best om me te verdiepen in HF, vooral uit pure benieuwdheid. Gemakkelijk wordt me dat niet altijd gemaakt.
Ik merk dat je de topics uit interesse wel meeleest, maar troost je... HF is niet gemakkelijk.
Ontopic, ik moet zelf ook om de flow denken natuurlijk.
Een collega heeft voor z'n Es'hail-2 / QO-100 experimenten een Leo Bodnar kloon gekocht. Bevalt hem prima. Het werd een kloon ivm de lange levertijd van echte Bodnar op dat moment.
Paulinha_B
Honourable Member
moet iedereen alle gebruikte acroniemen gaan toelichten in alle topics op CO?
In principe wel, ja, voor mij. Basisbegrippen niet, uiteraard, en ook niet datgene wat men eenvoudig terugvindt, bv. op wikipedia. "NPN", "MOSFET", "PLL" mag men als algemeen bekend beschouwen, of als simpel te vinden. Deze "SCXO" was - op zijn zachtst uitgedrukt - onduidelijk, gelukkig heeft Henk dat intussen rechtgezet.
electron920
Ha dijkmane,
Welke Trimble heeft u ik moet nog ergens een Thunderbolt hebben maar die kosten toch nog wel rond de € 200,- excl. BTW en inklaren.
Met de oscillator die ik beschrijf hebt geen SC kwarts of GPS nodig om de stabiliteit te bereiken en het opgenomen vermogen is tig keer lager....
Ik gebruik op dit moment een ontvanger van Time and Frequency solutions met een antenne van Andrew QBW-20N is best een dure antenne € 89,- .
Intern time server deze genereerd ook EBU time code.
Andere ontvangst mogelijkheid DCF77 met synthesizer voor 100 MHz.
Diverse Rubidium kloken en een Cesium standaard van HP en dan mijn brouwsel een SCXO....
Doe je ook nog verdelen voor het aansturen van diverse verbruikers ?
Groet,
Henk.
rob040
Golden Member
Hi Henk,
Die SCXO klinkt heel interessant, maar begrijp dat het niet kort uit te leggen is.
Maar is het nou zo dat je voor elk gebouwd exemplaar eerst allerlei gegevens moet verzamelen ( d.m.v. meten) om de computer te laten rekenen/corrigeren?
Want dan zal nabouw op een hobbyzolder niet gemakkelijk worden.
Groet, Rob
electron920
Ha rob040,
Dat zie je goed, dit is dan ook de reden dat ik hierover nooit bericht hebt te ingewikkeld zeker de trend berekeningen..
Dat is bij mij wel meer maar dat is dan ook het effect als je niet de bestaande paden wilt bewandelen 
Het leuke is als de chip er is het een fluitje van een cent is voor de gebruiker / ontwerper van een apparaat.
Maar een gemiddelde Chip kost $ 1,- /10 afhankelijk van de toepassing / oplage wordt de prijs bepaald 90% is R&D.....
Dat is hierbij ook ik heb op voorhand een discrete versie gemaakt, dat zou voor amateur gebruik kunnen voor in een apparaat bijvoorbeeld een horloge niet haalbaar.
Maar de tijd verdeling in een 6e generatie GSM netwerk waarbij real time de antenne gestuurd wordt beam steering komt de timing zeer kritisch.
Binnen een tijd slot is een tolerantie van 3 ps dit betekend een zeer kleine jitter dit is met GPSDO niet haalbaar nog afgezien van de grote en energie verbruik....
Ik ben nu met de ferriet antenne zie draadje @blackdog bezig maar ook hier weer net even tegen de draad in 
Groet,
Henk.
Paulinha_B
Honourable Member
dit is dan ook de reden dat ik hierover nooit bericht hebt te ingewikkeld zeker de trend berekeningen..
Dat is bij mij wel meer
Alle begrip, maar valt dat niet op te lossen met een eigen webstek, of een of meerdere projectpagina's op github of zo?
electron920
Ha Paulinha_B,
Daar vraag je me wat ik denk niet dat ik er op dit moment tijd voor kan vrijmaken.
Ik ben nog steeds met de CO-ontvanger bezig maar componenten die er toe doen moeilijk.
Dit komt nu even ter spraken voor @TS maar het is een lopend project met patent aanvragen voor de firma in Rotterdam.
Het uiteindelijke product chip is voor een grote firma in de VS die kwamen er even niet meer uit 
Als de chip er is zal ik er zeker over berichten en dan een project starten voor de mede amateur / professional is gewenst.
Maar voor als nog is het qua meet apparatuur niet te doen.... ja voor een universiteit of hogeschool.
Ik zou voor @TS nog wel een GPSDO hebben 12 uitgangen en twee optische goed voor 4 km glasvezel.
Deze ontvanger maakt gebruik van de nieuwste Ublox module voor Galileo.
De Europese satelliet werkt met een H-maser stabieler dan de ander systemen met Rubidium.
Maar je lokale oscillator daar komt het op aan korte tijd stabiliteit dus jitter..
Mijn systeem draait op 100 MHz en met een actief filter (PLL) naar beneden.
Omdat te beschrijven is al moeilijk genoeg je kunt wel fase vergrendelen maar waar in de tijd doe je dat 
Groet,
Henk.
RAAF12
Golden Member
Op maandag 29 juli 2024 17:39:50 schreef Swake:
Om op meettoestellen aan te sluiten. Dus liefst met verschillende uitgangen.
Je kan ook nog kiezen voor een sinus of blok aan de output van de oscillator. Met een halve 7413 bijv. maak je van een sinus een blok.
Deze vind ik een leuke om eens uit te proberen. Vooral dat ik zowat alles al liggen heb op de GPS module (10€) en de Si5351 module (2€) na.
https://github.com/W3PM/GPS-Si5351-VFO-QEX-JUL-AUG-2015
Ik kan niet uitmaken hoe precies dit gaat zijn ten opzicht van bijvoorbeeld een Bodnar GPSDO.
rob040
Golden Member
Dat is een geinig projectje, maar wordt nou de Si5351 als frequentiereferentie gebruikt?
Ken het ding niet, is dat stabiel?
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Swake, dit topic gezien ?
Op dinsdag 30 juli 2024 20:48:09 schreef Swake:
SCXO, nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn. Welke bedoel je precies?
In sommige antwoorden hierboven lijkt er een vermenging van de twee belangrijkste soorten SCXO's te hebben plaatsgevonden.
We hebben als bekendste SCXO's momenteel:
- De Software-Compensated Crystal Oscillator, die bijv. in een GNSS-ontvanger wordt gebruikt. Hierin worden steeds de temperatuur en de frequentie (c.q. de benodigde compensatie voor het bereiken van lock) opgeslagen. De software berekent uit deze tabel een formule om bij de volgende keer locken het kristal alvast bijna precies op frequentie te kunnen zetten, uitgaande van de temperatuur op dat moment.
De temperatuur/compensatieformule wordt steeds bijgewerkt, zodat bij de volgende lock steeds de actuele compensatie kan worden toegepast.
https://patents.google.com/patent/EP1336859A2/en
- De Self-Charged Crystal Oscillator, waarmee een zeer energiezuinige schakeling voor bijv. een 32768Hz-oscillator wordt bedoeld:
https://ieeexplore.ieee.org/document/9196439
Op dinsdag 30 juli 2024 22:21:35 schreef electron920:
Ha dijkmane,Welke Trimble heeft u ...... ?
Groet,
Henk.
Ik moest even zoeken in Ebay, maar deze is t.
Verkoper is niet meer actief zo te zien, dit was in 2019
ik heb de "Miedema OCXO" ook gebouwd en hierop afgeregeld.
nu zo'n 4 jaar later, is t nog steeds stabiel.
Het is net hoe het uitkomt met meten waar ik dichterbij zit welke ik pak
electron920
Ha dijkmane,
Ik ken die verkoper jammer dat hij niet meer actief is.
Er zijn redelijk wat restricties opgelegd voor het verkopen van gerecyclede componenten van uit China.
Hierbij doel ik op China zelf en de EBay verkopers....
Wat er in jou apparaat aanwezig is weet ik niet, maar ik denk geen Thunderbolt van trimble die kost al gauw secondhand > € 200,- eerder € 400,-
maar dat wil uiteraard niet zeggen dat jou ontvanger niet prima kan functioneren !
Het enige is dat een stabiel systeem meer omhelst als een GPS ontvanger met daar achter een fase meetsysteem die een gesloten lus vormt met je lokale oscillator.
Aan de andere kant voor de meeste amateur toepassingen niet echt nodig....
Het patent welke @Frederick E. Terman laat zien dit zit bijvoorbeeld in de Thunderbolt van Trimble.
Alleen is de uitvoering veel compacter door gebruik te maken van een ASIC.
In mijn ontvanger van Symmetricom wordt voor ontvangst L1,L2 gebruikt het zelfde als de landmeters, en de lokale oscillator is een dubbele oven.
Het verschil met het patent en de nieuw te ontwikkelen Chip zijn er teveel om op te noemen maar toch een paar.
De grote dat zal duidelijk zijn komt dan ook volledig voor rekening van de moderne techniek 20 nm technologie.
Het is een alleenstaand systeem d.w.z. geen GPS nodig.
De systeem eigenschappen met een kristal van € 0,50 staan en, staan over 50....100 jaar nog steeds ( geen systeem veroudering).
Geen afregeling nodig ook geen onderhoud timing beter dan 3 ps daarom meet ik zo crazy snel....
De chip is op prototype kosten op dit moment € 3.1 mil aan investering maar ziet er goed uit 2 of 3 patent aanvragen.
Als je er met je neus bovenop zit dan realiseer je des te beter dat het vervaardigen van zo'n Chip misschien € 4,- kost maar,
de ontwikkeling een veelvoud.....
@blackdog,
Zie jij de gemiddelde persoon een karakteristiek maken van de temperatuur effecten van een xtal oscillator?
En dan ook nog even Curve fitting toepassen en daar software voor schrijven?
Dan heb ik het nog niet over de veroudering van je 50 cent xtal...
Dan moet er ook nog een klok in.
Lees het draadje even mee nog even kort, geen GPS nodig en geen afregeling (behoudens een dip schakelaar) en,
geen veroudering van het systeem 
Met andere woorden nog even geduld dan wordt het een stuk simpeler.
Zo'n Chip ontwerpen is zeer ingewikkeld ale sensoren zitten aan boord en de meet procedures.
De afgeleide jitter dus een ruismeetplaats, er zijn twee fabrikanten over de wereld (die ik ken) Keysight en Rhode & Schwarz beiden rond de € 300.000,-
Maar laten we helder zijn dat is voor @TS op dit moment niet interessant wat @Blackdog toont is zeker te gebruiken zal nog,
een verdeel unit achter moeten om aan de wens te voldoen.
Maar er zijn er meer, ik ken er niet een van ik vaar op mijn eigen apparatuur.
En dan zijn we weer terug bij mijn eerste vraag aan @TS wilt je zelf bouwen of iets kopen.....
Groet,
Henk.
Voila, heb één en ander besteld uit Chinezenland om twee verschillende GPSDO ontwerpen te kunnen bouwen. Het eerder genoemde
- https://github.com/W3PM/GPS-Si5351-VFO-QEX-JUL-AUG-2015
en dit
- https://github.com/AndrewBCN/STM32-GPSDO met alle opties en een extra groter scherm.
Zal ook eerst via het stadium breadboard te werk gaan. Eens zien wat het geeft want heb nog nooit eerder met een STM controller gewerkt. Het ziet er niet veel moeilijker uit als de oorspronkelijke arduino.
Dit wordt een winter projectje.
Voor de NTP server is er ook een USB GPS plug van 4€ besteld. Tja voor die prijs riskeer ik niet veel meer dan wat tijd verliezen. Die zal hier dan om een bestaande server geplugd worden. Nadeel is dat er geen externe antenne op kan aangesloten worden dus ik vrees een beetje voor de ontvangst. Dat ontdekken we dan wel op dat moment.
Na de tip van Blackdog over de Leapsecond PIC dividers http://www.leapsecond.com/pic/picdiv.htm ga ik daar ook eens mee spelen. Heb een paar PIC12F675 besteld.
electron920
Ha Swake,
Goed besluit zo kan je ook de meerdere uitgangen creëren 
Nu weet ik niet welke GPS ontvanger erbij zit maar voor jou toepassing ik denk voldoende.
In mijn ontwerp gebruik ik de T (time) uitvoering die heeft een iets andere rekenmethode is voor de kaart lezen totaal on interessant,
maar als je iets met timing wilt doen wel.
Welke time service gebruik je nu Windows ?
Groet,
Henk.
De GPSDO is om counters, generatoren en scopes te synchroniseren die zelf maar gewone oscillatoren hebben. Er is voor mij dus geen super precisie nodig voor dat 10 MHz signaal. Als de afgelezen waarde een beetje betrouwbaar is ben ik al content.
Gekochte module is een Neo-8M, onwaarschijnlijk dat het een echte is.
NTP wordt hier gebruikt in 2 opstellingen. Een lab met 2 Linux servers en een productie opstelling met een redelijk wat complexere redundante opstelling.
De referentie wordt geleverd door de stratum 1 van de Koninklijke Sterrenwacht van België (Privé kan je er ook bij op ntp.oma.be) met een fallback naar een 2de NTP source in Duitsland. We willen nu een controle source hebben ivm monitoring en detecteren van cybercriminaliteit op dit vlak. Dus nu een POC (proof-of-concept) met GPS als source. Als het 'werkt' zoals verwacht dan komt er een meer professionele en gecertificeerde setup.
electron920
Ha Swake,
Dan is de M8M een goede keuze of die echt is weet ik niet wat je daarmee bedoelt een M8M kost € 25,- ,
die heeft een ROM geen flash en een kristal geen TCXO.
Ik gebruik de Neo F9P die heeft precisie timing is op centimeters nauwkeurig maakt gebruik van L1 en L5 maar die kost € 124,- ,
die heb ik gekozen voor andere futures want de centimeter nauwkeurigheid in een 19" rek boeit niet 
Ik heb nu twee modules besteld de LEA F9T voor een experiment / onderzoek maar die kost € 255,- /st dat is voor de hobby,
waarschijnlijk veel te duur deze module maak gebruik van L1, L2, E5b en L1, L2, E5a het is een dual band en wordt niet gestoord door ionosferische beïnvloeding.....
Prima dat je een instituut in België hebt gevonden om de klokken in je computers te synchroniseren.
In Nederland gebruik ik TimeNL eigenlijk heb je dan geen NTP extern meer nodig de nauwkeurigheid is vaak beter dan je zelf kan bereiken.
Met time.is kan je de tijd uitlezen.
Wens ik je succes met het bouwen in het najaar 
Groet,
Henk.
Paulinha_B
Honourable Member
@Swake, twee detailopmerkingen over ntp:
* ntp.oma.be is een DNS alias, lijkt me; de generieke naam is ntp-public-1.oma.be
* maar die server is wel stratum 2, niet stratum 1
Of zijn er bijzondere afspraken gemaakt met de Ukkelse Sterrenwacht?
root@wiske:~# ntpq -p
remote refid st t when poll reach delay offset jitter
==============================================================================
ntp-public-1.om 193.190.230.37 2 u 5 64 1 48.965 -1.318 0.000
Probeer deze eens:
ntp1.oma.be
ntp2.oma.be
nog 3 andere:
time.antwerpspace.be
ptbtime1.ptb.de
ptbtime2.ptb.de
Dat geeft dan zoiets:
remote refid st t when poll reach delay offset jitter
==============================================================================
+ntp-main-2.oma. .MRS. 1 u 919 1024 377 18.483 0.108 0.826
*ntp-main-1.oma. .EXT. 1 u 267 1024 377 18.594 0.662 0.775
-d54c70bd3.stati .GPS. 1 u 449 1024 377 24.943 -5.079 1.408
+ptbtime1.ptb.de .PTB. 1 u 569 1024 377 33.753 1.335 1.313
-ptbtime2.ptb.de .PTB. 1 u 954 1024 377 32.338 -1.375 1.199
Paulinha_B
Honourable Member
Ja, deze zijn inderdaad stratum 1. Had die dan toch gelijk ineens vermeld in plaats van die stratum 2!
Ik heb voor mezelf overigens maar terug de stratum 2 ingesteld, voor mijn huis- tuin- en keukentoepassing is dat meer dan voldoende nauwkeurig. Voor uw werk kan het niet te nauwkeurig zijn, dat begrijp ik wel.