Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
hallo mensen.
ik heb al weer een hele tijd geleden een schematje van internet geplukt, en heb hiermee een robotje gebouwd.
het schema was het volgende:
[img=800x600]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=maxibug.png[/im…
klik
daar ik 1 diode miste (vlak voor sluitingstijd maakt een electroboer fouten!)
maar wel een weerstand van 10k had, en nergens goldcaps kom krijgen, zit de boel nu zo:
[img=800x600]http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=maxibug+bewerkt…
klik
in elkaar.
dit werkt echter voor geen centimeter.
wat heb ik fout gedaan?
edit: plaatjes zijn er. indien teksten niet leesbaar zijn, link staat eronder.
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
plaatjes zijn er.
sorry voor de stomme volgorde van eerst posten en dan plaatjes maken, maar soms werkt het upload archief niet mee,(edit: marcel je hebt mail) maar dat viel deze keer mee, de plaatjes zijn er nu.
excuses voor de grote maar anders ben ik bang dat het niet meer te lezen valt.
klein is fijn
Moderator
Waarom heb je niet geprobeerd of het hele ding niet gewoon werkt met 5 diodes in serie ipv 6? Had een hoop rotzooi gescheeld...
Lucky Luke
zit nu zelf ook te denken maar ik heb zitten meten hoe ik verschilende spanningen op punt a kon zetten, en zo heb ik die gevonden. hoewel dit dus niet werkt...
hoe moet t dan? (is bijna vakantie en dan ga ik dus erug veel doen aan electro!)
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Lucky Luke
jemig... ja maar ik hang er wel 3V op. op waar normaal de + van de goldcaps zat de + (en de min op dezelfde plek, had geen zin om uit te zoeken waar die moest
) nee hoor, de min gewoon op de plek van de -.
soldeerfreak
aan de hand van een voorbeeld kun je de oplosing zelf gemakkelijker vinden
ik weet het niet hoor
3 volt en 5 diodes achter elkaar????? 5*0.7=3.5V
werkt een 74hc14 wel deftig op 3 volt
Lucky Luke
Op 9 juni 2005 22:33:23 schreef soldeerfreak:
ik weet het niet hoor3 volt en 5 diodes achter elkaar????? 5*0.7=3.5V
werkt een 74hc14 wel deftig op 3 volt
ik denk dat een 74hc14 het wel doet op 3v. moet weer eens de datasheet doorneuzen om dat te zien.
die diodes, I don't know waarom ik dat zo heb opgelost hoor. als je daar wat naders voor weet: post t vooral, want mijn "oplossingen" lossen vaak niet alleen het probleem ,maar ook de oplossing op. waardoor ik het probleem terug heb 
soldeerfreak
k denk dat de eerste schakeling minstens op 5 volt moet gewerkt hebben
op 3 volt zou ik eens proberen om de 3weerstanden (2x10k en 1 1k) weg te laten en maar 2 max 3 diodes te gebruiken
voor zover dat ik de schakeling begrijp
trouwens vanwaar worden die ics gevoed?
Lucky Luke
Marcel
AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
Op 9 juni 2005 18:39:50 schreef Lucky luke:
sorry voor de stomme volgorde van eerst posten en dan plaatjes maken, maar soms werkt het upload archief niet mee, maar dat viel deze keer mee, de plaatjes zijn er nu.
Ik ben erg benieuwd naar je problemen met het Upload Archief. Wil je me dat eens mailen of posten op het support forum, om hier niet verder offtopic te gaan. Problemen zijn er om opgelost te worden.
Bvd, Marcel
Lucky Luke
Op 10 juni 2005 00:25:28 schreef Marcel:
[...]Ik ben erg benieuwd naar je problemen met het Upload Archief. Wil je me dat eens mailen of posten op het support forum, om hier niet verder offtopic te gaan. Problemen zijn er om opgelost te worden.
Bvd, Marcel
je hebt mail
enuhm, zo'n 74hc14 mag gevoed worden met 2-6 v dus dat is OK
Lucky Luke
maar hoe zou het wel werken? hoe moet ik het bovenste/onderste schema aanpassen om het werkend te kirjgen? ik heb nu vakantie. dus kan aan de slag. en ik zou het leuk vinden dat botje wat te laten rondkarren.
MGP
LDmicro user.
Op 19 juni 2005 15:14:31 schreef Lucky luke:
maar hoe zou het wel werken? hoe moet ik het bovenste/onderste schema aanpassen om het werkend te kirjgen? ik heb nu vakantie. dus kan aan de slag. en ik zou het leuk vinden dat botje wat te laten rondkarren.
Al eens de tutorial gelezen in uw vakantie?
Dan zou je gelezen hebben dat die goldcaps opgeladen worden tot 8.3V, en dat 'hij' dan schrik heeft van het licht.
En als de spanning van die goldcaps lager komt dan 5V zoekt die het licht op.
De dioden zorgen voor dat omschakelpunt, dus één méér of minder wijzigt enkel de omschakeling, en bij uw batterijspanning van 3V zijn die niet van toepassing.
De aanpassing die jij daar gedaan hebt dient eigenlijk tot niets, je kunt evengoed punt A aan de plus of aan de min leggen als je de leds wilt zien branden, en dan kunnen die dioden opzij gelegd worden.
3 Dingen te controleren
1) spanning zakt teveel door die motoren
2) IC defect (motoren nemen teveel stroom)
3) fout gemaakt
soldeerfreak
Lucky Luke
Op 19 juni 2005 21:58:15 schreef soldeerfreak:
nog een dingetjewerkspanning 8.3V
max spanning ic 7414 6v
dat vond ik ook al raar. daarom heb ik m op 3v hangen. als ik een manier weet om er klein 4,5/6v op te zetten (niet dat ie een heel baterypack meezeult)
Op 19 juni 2005 15:29:33 schreef Henry S.:
Krijg je het ledje aan? Zo nee, zoek dat eerst uit.
eerst (op breadboard en 9v) brande het continu, IC was dus defect (9V, vind ie niet lekker als ie 6v moet hebben, denk ik)
Op 19 juni 2005 16:20:01 schreef MGP:
[...]
Al eens de tutorial gelezen in uw vakantie?
Dan zou je gelezen hebben dat die goldcaps opgeladen worden tot 8.3V, en dat 'hij' dan schrik heeft van het licht.
En als de spanning van die goldcaps lager komt dan 5V zoekt die het licht op.
De dioden zorgen voor dat omschakelpunt, dus één méér of minder wijzigt enkel de omschakeling, en bij uw batterijspanning van 3V zijn die niet van toepassing.
De aanpassing die jij daar gedaan hebt dient eigenlijk tot niets, je kunt evengoed punt A aan de plus of aan de min leggen als je de leds wilt zien branden, en dan kunnen die dioden opzij gelegd worden.3 Dingen te controleren
1) spanning zakt teveel door die motoren
2) IC defect (motoren nemen teveel stroom)
3) fout gemaakt
toturital allang gelezen. ken ik zelfs bijna uit mn hoofd 
spanning zakt omdat de motoren teveel stroom trekken. kan. maar ik heb er (dat is wel geen 3 maar 2,4v maar ok) oplaadbare nihm 1700mAh batterijen op hangen, die leveren wel genoeg stroom hoop ik.
IC defect:
zal toch niet weer zo zijn hé? nuja, ik heb nu een goede 5v voeding (van 9v blok met 7805) dus dat kan ik testen. dat kan trouwens tevens een manier zijn om m met 5v te voeden
fout gemaakt:
vele(kortsluiting van de LDR's/onderbreking richting ldr's) maar die zijn hersteld, en daarne IC vervangen.(dat had ook op 9v gehangen)
dus. als ik dat met die diodes aanpas aan werking op 5v (die extra weerstand van mij weghalen, en 1k terug op zn plek) zodat dat over het omschakelpunt kan met een schakelaar. ( moet ik grafiek in datasheet voor opzoeken), transistoren achter het ic/voor de motoren plaats. (na gemeten te hebben of dat nodig is) dan moet ie t doen?
MGP
LDmicro user.
Op 19 juni 2005 21:58:15 schreef soldeerfreak:
nog een dingetjewerkspanning 8.3V
max spanning ic 7414 6v
74C14 kan tegen max 15V!
EN het moet een 74C14 zijn.
MGP
LDmicro user.
Op 20 juni 2005 10:47:26 schreef Lucky luke:
[...]
toturital allang gelezen. ken ik zelfs bijna uit mn hoofd
....
dus. als ik dat met die diodes aanpas aan werking op 5v (die extra weerstand van mij weghalen, en 1k terug op zn plek) zodat dat over het omschakelpunt kan met een schakelaar. ?
Gelezen? misschien.. maar verstaan ???
Die dioden hebben niets met de voedingsspanning van het IC te maken.
Enkel de detectie in hoeverre de goldcaps of batterijen onladen zijn.
Je hebt maar 3 dingen te onderzoeken
en ik gok op het derde
Lucky Luke
die dioden hebben te maken met de spanning op punt a, dat weet ik.
fouten heb ik al 3 keer gekeken en niet gevonden.
Lucky Luke
Op 20 juni 2005 15:16:15 schreef MGP:
[...]
74C14 kan tegen max 15V!
EN het moet een 74C14 zijn.
15v? toch nog eens in datasheet kijken hoor... daar stond dacht ik toch wel 6 v. of is er een verschil tussen 74c14 en 74hc14?
MGP
LDmicro user.
Op 20 juni 2005 15:26:32 schreef Lucky luke:
[...]
15v? toch nog eens in datasheet kijken hoor... daar stond dacht ik toch wel 6 v. of is er een verschil tussen 74c14 en 74hc14?
Google eens op 74C14, de eerste link is al prijs.
En goldcaps hebben een grotere inwendige weerstand dan die batterijen waardoor ook de stroom automatisch beperkt wordt.
Lucky Luke
dus er moet een weerstand opgenomen worden voor punt a? en in de + naar t ic?
* Lucky Luke is mischien wat niet al te helder nu, maar het weer is dat wel, zodoende (goed, ik heb een hekel aan regen maar van te veel zon word je duf.)