Ik heb een 13,8 V gestabiliseerde lineaire voeding kan ik hier met een 7812 een uitgangspanning bekomen van 12V ( mag iets lager zijn) of is de ingangspanning te laag?

Verschil moet minimaal 2.5v zijn, dus te laag. Een 7810 (10 volt) kan wel.
Of een LDO regelaar als de Micrel MIC2915x gebruiken.

bedankt,
Kan ik 2 of 3 gelijkrichter diodes 1N4002 in serie ipv 7812 ook gruiken om 12 V te bekomen

In de voeding, liniair of SMPS, zit meestal een instelpotmeter aka trimmer. Kan je de voeding gewoon terug naar 12 volt draaien.

De voorwaartse spanning over diodes is afhanklijk van de stroom. Als de stroom mul is, dan is de voorwaartse spanning ook nul, en daarmee is de uitgangsspanning alsnog 13,8 volt.
Overigens: 1N4007 is couranter en daarmee veelal goedkoper dan 1N4002. Overkill, ja.

Kan wel met 2 dioden maar dat is niet erg nauwkeurig. Spanningsval varieert met belasting en temperatuur.

Max stroom door een 1N7002 diode (en ook een 7812) is 1A.

Als je even vertelt welke gestabiliseerde voeding het is, dan is er misschien iemand die hem kent en wat meer gericht advies kan geven.

En wat wil je ermee voeden?
Hoeveel stroom trekt het ?

@RDU: bijna vergeten: welkom alhier!

U begaat inderdaad een typische beginnersfout, nuja, "fout" is misschien een zwaar woord, maar toch: hoe meer info we krijgen, hoe beter we u kunnen helpen, en daartoe is hier heel wat bereidheid!
De vragen om meer info zijn dan ook begrijpelijk, en terecht.

Op dinsdag 6 augustus 2024 12:41:46 schreef Paulinha_B:
De voorwaartse spanning over diodes is afhanklijk van de stroom. Als de stroom mul is, dan is de voorwaartse spanning ook nul, en daarmee is de uitgangsspanning alsnog 13,8 volt.

Vishay is het niet met je eens, in elk geval niet voor praktische toepassingen: https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

Die grafiek begint bij 10mA en 0,6V. Voor zover het verschijnsel dat jij benoemt, optreedt, zal dat bij microamperes en minder zijn.

In de praktijk hangt de precieze spanningsval wel af van de belasting en de gebruikte diode, maar met 2 of 3 stuks 1N4007 kom je in 99,999% van de gevallen (tot 1A natuurlijk) goed weg.

Jullie hebben beide gelijk. Om te geleiden moet er stroom lopen. Als je die spanning wil meten loopt er stroom door de Rin van je multimeter. Als je nu een DMM met een > 1oGohm neemt dan meet je als het ware een statisch elektrisch veld. De diode is dan een soort van condensator. Daar is ooit een topic over geweest.

Met een 10M meter loopt er bij de meeste diodes net genoeg stroom om ze iets open te sturen waardoor de DMM wel zinnige waarden geeft.

Maar voor de TS maakt dat waarschijnlijk niet uit. Zodra je een belasting aansluit valt er over de diode een bepaalde spanning. Hoeveel ligt aan de stroom en staat in de datasheet maar kan exemplarisch ook nog wat variëren.

Onder de 10mA bij deze diode is het heel lastig want heel kleine stroomverschillen kunnen "grote veranderingen" in spanning geven (in % is het veel). Daar boven kun je de grafiek gebruiken. Meer stroom is hogere spanning.

Ik gebruik Elix Linair regulated power supply 13,8 V 6A

ik gebruik: 13,8 V 1A , 5V 1,3A met Velleman kit K1823 (zonder de diodes) en 5V 0,7 A met tweede kit K1823

nu extra nodig 12 V 0,2 A voor ledstrip constant aangesloten
12 V 0,5 A voor antenneversterker (met aan/ uitschakelaar)

is dit laatste effectief mogelijk met 3 x 1N4007 in serie

Mss heeft die Elix voeding inwendig wel een adjust trimmer waarmee je de uitgangsspanning kunt instellen op precies 12V.

En anders een lowdrop regelaar met een drop van 1,2V zoals deze
https://www.reichelt.com/be/nl/low-dropout-regelaar-instelbaar-2-85--3…

Ik heb 13,8V,12V en 5V nodig dus de eventueel de trimmer van de Elix voeding bijtrimmen naar 12V is gezen optie

Nu we weten dat er permanent een redelijke stroom wordt afgenomen lijkt het mij perfect doenbaar zoals de topicstarter aandroeg: enkele diodes in serie en gaan maar. Wel lijkt 1N400x wat aan de magere kant voor 0,5+0,2 amp, de minste inschakelpiek kan funest zijn. Beter overwegen om iets zwaarder te gebruiken, bv. 1N5403 of zo. En/of aparte diodestrengen voor ledstrip en antenneversterker.

nee, die inschakelpieken, daar zijn die 1N400x dingen ook redelijk op bedacht. Klassiek werden ze ingezet als bruggelijkrichter achter een trafo die "direct on line" schakelt en dan moet er een afvlakcondensator opgeladen worden. Daar kunnen ze tegen.

Die ledstrip vormt geen capacitieve belasting. Dus dat gaat zowiezo goed.

De diodes zijn bedoeld om in een 1A voeding de bijbehorende condensator in 1x op te laden. Wat er in dat 0.5A ding zit... zal wel minder zijn.

kan ik hier met een 7812 een uitgangspanning bekomen van 12V ( mag iets lager zijn) of is de ingangspanning te laag?

Officieel moet het verschil 2,5V maar dat is ook bij de maximale stroom. Minder officieel en voor 0,5A denk ik dat 1,8V genoeg is om een 7812 te gebruiken. In het ergste geval is de spanning dan 11,8V ipv die 12V. Maar de 7812 gaat er niet van kapot en zal gewoon werken.

Kortom als je een 7812 hebt liggen zou ik het gewoon proberen.

Wel lijkt 1N400x wat aan de magere kant voor 0,5+0,2 amp,

Ik heb een veel te grote oude voorraad :). En heb wel eens een paar 1N4004 aan de tand gevoelt. Tot ca 4A continu over 1 uur was er nog geen enkel probleem. Pas bij 6A en groter gingen ze na ca 10 minuten defect.
Wat zegt dat? Eigenlijk heel weinig maar met 1A of iets meer zit het zeker wel goed.

de minste inschakelpiek kan funest zijn.

Diodes kunnen juiste enorm grote piekstromen aan de 1N4007 mag periodiek en dan voor een puls van 1mS zelfs 45A hebben. Dat moet ook wel want in een diode brug als gelijkrichter kunnen die pieken best ruim 5A of meer zijn.

IK denk dat diodes een van meest robuuste halfgeleiders zijn
https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

werkt die versterker ook niet gewoon om 13,8V.
ook die ledstrips, als die automotive zijn aanvaarden die 12-15V

je kan ook een 7810 gebruiken met een 2x diode in de GND lijn. output dan een 11,2V en binnen de 2,5V regelgebied met 13,8V

https://www.deeptronic.com/wp-content/uploads/2015/10/6V2-linear-voltage-regulator-circuit-schematic-diagram.gif

Bedankt iedereen,ik kan verder . Ik probeer eerst een 7812( heb ik ) en als dat niet lukt met 3 x 1N5402

Ik heb hier aan board mijn 12V ledstrips (origineel via adapter gevoed) via 7812 aangesloten op het 12V boardnet. Dit hoefde niet, ze gingen niet stuk bij 14V maar dit zodat wanneer de boardspanning over 14V gaat (Lader, MPPT of motordynamo) de LEDs niet te fel naar mijn zin gaan branden.

Ik heb dat getest met een labvoeding en dat gaat prima. Natuurlijk regelt het niet zo stabiel als wanneer er 15V op de 7812 staat maar het wordt nu niet hoger dan 12V. Dit werkt waarschijnlijk omdat de load constant is. Kwestie van proberen en meten. Wel op een koelprofieltje monteren.

Ik heb 2 andere ledstrips (die op 6V draaiden) nu via een LM317 stroombron gevoed. Met een schakelaartje om tussen fel en sfeer te schakelen.

Veel apparaten hebben een inwendige voeding omdat veel electronica op 5V of 3V3 werkt. Even de antenne versterker open maken, grote kans dat hij gewoon op 13,8V kan draaien. Als het een ding voor mobiel gebruik is zal het zeker op 13,8V werken. Maar een paar diodes kosten bijna niets

Ik had nooit begrepen dat die 7812 dingen ook gewoon werken bij minder dan 12V ingangsspanning: d.w.z. dat ze dan aan de uitgang 2V minder geven dan aan de ingang. Pas achter gekomen nadat er op één of andere Chinese print een 7805 na een 7812 op de print zat om de processor&display van het printje aan te sturen. Print werkte geloof ik (volgens de specs) van 8 tot 25V o.i.d.

EDIT: dit gevonden ergens op mijn laptop:

Op dinsdag 6 augustus 2024 17:33:09 schreef RDU:
Bedankt iedereen,ik kan verder . Ik probeer eerst een 7812( heb ik ) en als dat niet lukt met 3 x 1N5402

Een 7812 werkt niet (betrouwbaar) zoals ik al zei, dus dat hoef je niet te proberen... :+

Zo, dat vertelt ie me nu pas!

Ik heb gisteren 180 printjes gebouwd met een 7812 er op met de bedoeling dat de interne "12V" niet bloodgesteld wordt aan de "troep" op de 12V voeding.

Wat is er volgens jou niet betrouwbaar?

Ik denk dat die +2,5 tot +3V nodig is om voldoende snel stroom veranderingen te anticiperen. De spanning zal niet boven 12V komen maar waarschijnlijk wel onder 12V als er ineens meer stroom wordt gevraagd.

Ik heb het toen alleen getest met een vaste stroom op mijn electronische load (de ledstrip stroom)
Als de ingang onder 12V komt is de uitgang ook minder dan 12V, ik dacht nog iets lager. Maar mogelijk is er meer kans op oscillatie ??

TS, de 7812 kan maar 1A aan en dan moet hij max gekoeld worden.

Op woensdag 7 augustus 2024 18:11:22 schreef rew:
Zo, dat vertelt ie me nu pas!

Ik heb gisteren 180 printjes gebouwd met een 7812 er op met de bedoeling dat de interne "12V" niet bloodgesteld wordt aan de "troep" op de 12V voeding.

Wat is er volgens jou niet betrouwbaar?

1.8v dropout is onvoldoende, *kan* soms werken, maar 't is tenslotte geen loterij... :+
Dropout varieert ook nog ietsje per fabrikant...

De MIC29150-12 werkt wel altijd (dropout max 600mV)