Dropout varieert ook nog ietsje per fabrikant...

En met de stroom. Bij voldoende lage stroom is 1,8V ruim genoeg. Maar 500mA is ook niet heel laag.

Maar het onbetrouwbaar noemen vind ik teveel van het goede. De spanning kan hooguit onder de 12V komen.

*kan* soms werken,

TS vraagt om een eenmalige oplossing voor zijn probleem en dat zeg ik probeer het gewoon eens. Er kan verder niets kapot gaan. Als het voor een ontwerp is of als er veel van moeten worden gemaakt is het bij design al een slecht ontwerp keuze. Dat ben ik wel helemaal met je eens.

De spanning kan hooguit onder de 12V komen.

Dat is niet juist.

Als de spanning 13.5v is, en je onder de dropout spanning zit, staat Vin gewoon op Vout.
(min de C-E spanning van de serietransistor in de regelaar, al gauw 13.3v)

[Arco] Als de spanning 13.5v is, en je onder de dropout spanning zit, staat Vin gewoon op Vout. (min de C-E spanning van de serietransistor in de regelaar, al gauw 13.3v)

Weet u dat zeker? Ik kan me niet herinneren zoiets ooit gezien te hebben.

In de gevallen dat m'n voedingsspanning niet hoog genoeg was, (te weinig 'head room' voor de spanningsregelaar) heb ik wel meegemaakt dat de spanning te laag werd, bijv. 11.0V, maar nooit gezien dat de uitgangsspanning boven de soll-waarde van 12.0V uitkwam.

(als m'n werkbank momenteel niet vol lag met een ander project zou ik eventjes snel een proefopstelling bouwen om het te verifiëren).

Het klinkt mij in elk geval erg vreemd in de oren en strookt niet met mijn ervaring. Mijn ervaring is dat de 12V echt een bovenste limiet is, ongeacht wat er aan de ingang staat.

In geval van TTL-electronica, zoals vroeger gevoed met een 7805 (1A of 3A versie) lijkt zoiets me zelfs zeer gevaarlijk gedrag van een dergelijke regelaar. Dat zou betekenen dat een heel bord met TTL-IC's de geest geeft omdat de spanning uit de trafo om wat voor reden dan ook een keertje te laag is.

Edit: ik heb er net even een datasheet bijgepakt (zie bijlage) en mijn vermoeden lijkt te kloppen. Zie fig. 8, 'drop-out characteristics'.

Op woensdag 7 augustus 2024 19:12:39 schreef Arco:
[...]
Dat is niet juist.

Als de spanning 13.5v is, en je onder de dropout spanning zit, staat Vin gewoon op Vout.

Dat vraag om een test want echt geen zin in welles of nietes zonder dat er meet resultaten zijn.

Test opstelling
7812 op een klein koelblok met 2 x 100nF op de in en uitgang.
Geen elco op de uitgang
Belasting is 22Ω 4W weerstand. Voor een stroom van 540mA.
Het vermogen van de weerstand zou 6,5W moeten zijn maar helaas heb ik die niet.
Voeding Delta E030-1
2x DMM voor de in en uitgang te meten.

Uin     -       Uuit    -      Udrop
15	-	12,1	-	2,9
14	-	12,1	-	1,9
13,8	-	12	-	1,8
13,5	-	11,8	-	1,7
13	-	11,4	-	1,6
12,5	-	10,8	-	1,7
12	-	10,3	-	1,7
11,5	-	9,8	-	1,7
11	-	9,3	-	1,7
10	-	8,3	-	1,7
9	-	7,4	-	1,6
8	-	6,4	-	1,6
7	-	5,5	-	1,5
6	-	4,5	-	1,5
5	-	3,5	-	1,5
4	-	2,6	-	1,4
3	-	1,6	-	1,4
2	-	0,6	-	1,4
1	-	0	-	1

Heel erg bedankt! Inderdaad is meten weten, en dit vroeg ik me al een hele poos af.

Ik gebruik twee 7812's zo al een half jaar.

Ik vind het niet verstandig om TS te vertellen dat de datasheet het raam uit kan en over moet gaan op 'natte vingerwerk'... 8)7
Houd je gewoon aan de datasheet.

Schijnbaar kan het gedrag ook per fabrikant verschillen, wij hebben echt gehad dat de uitgangsspanning bij te lage drop-out boven de nominale Vout uit steeg...

Op woensdag 7 augustus 2024 21:54:42 schreef Arco:
Ik vind het niet verstandig om TS te vertellen dat de datasheet het raam uit kan en over moet gaan op 'natte vingerwerk'... 8)7
Houd je gewoon aan de datasheet.

OK datasheet.
En je hebt gelijk 1 meting zegt enkel iets over die ene 7812.

Nonius heeft een screenshot van een datasheet gepost.
De fabrikant heeft in figuur 8 ook gemeten wat er gebeurd als je Vin varieert van 10V naar 0V.

Als ik bv naar Vin = 5V @ 500mA kijk dan is Vuit ongeveer 3,3V.

IK geloof je best dat je ooit een situatie met en een of andere regelaar hebt gehad waar dit anders werkte. Maar niet bij de stokoude 78xx's

78xx zijn door god en klein pierken gemaakt geworden geweest. De ene god heeft een andere datasheet dan de andere pierke. Dus DE datasheet bestaat niet.

Dus DE datasheet bestaat niet.

Goed punt. Je moet altijd van wat je voor je neus hebt liggen in de datasheet kijken. Zeker als je iets wilt doen waaraan je twijfelt of het wel kan.

Maar ik denk dat al als ik van alle fabrikanten die een 78xx maken de datasheet doorlees het toch allemaal wel hetzelfde is.

Ik heb er toch zeker van een stuk of 6 verschillende fabrikanten eens de datasheets van een 78xx doorgespit en ik kwam geen grote verschillen tegen. De opmerkelijkste verschillen vond ik wel dat ieder net even iets andere condensatoren voor Vin en Vuit opgeeft.

Ik heb er toch zeker van een stuk of 6 verschillende fabrikanten eens de datasheets van een 78xx doorgespit

Pfffieeuuuwww! Heel wat dapperder dan ik, ik ben al heel fier als ik er een enkele compleet doorgeworsteld geraak. Hulde!

..., wij hebben echt gehad dat de uitgangsspanning bij te lage drop-out boven de nominale Vout uit steeg...

Die dingen verdwenen bij mij in het bakje "STUK".

Bij mij ook idd. Misschien had je een LDO met een verkeerde ontkoppeling? Dan gaan ze oscilleren en is je nominale spanning inderdaad naar de zak. Toch ga je dan niet onder de dropout van je regelaar uit komen. Ik denk dat je misschien een set overgestempelde LM1117 hebt gehad of fout hebt gemeten.

Op woensdag 7 augustus 2024 19:12:39 schreef Arco:
[...]
Dat is niet juist.

(min de C-E spanning van de serietransistor in de regelaar, al gauw 13.3v)

Dat is op zijn best een ongepaste generalisatie.

Als dit zo zou zijn zouden er toch doorlopend schakelingen overlijden omdat de uitgangsspanning na het inschakelen eventjes piekt? Komt nog bij dat de topologie met een Darlington werkt en je met een inherente dropout zit van >1,4V.

In veel gevallen is het schema in de datasheet ook bekend, en kan je op basis van het schema vaststellen wat de statische kenmerken van de schakeling zullen zijn. Deze regelaars hebben tegenwoordig meestal een bandgap referentie (~1,25V), dus dan zal die al ruim voor het bereiken van de bedoeld spanning zijn gestabiliseerd.

Overigens zou ik "tegenwoordig" veel liever een LM317 aanraden. Die zijn dynamisch beter en kunnen zonder capaciteit aan de uitgang. Helaas is diens dropout ook rustig 2V bij kleine stromen. Lineair is nu eigenlijk al een beetje oud, maar heeft nog wel zijn plek.

Er zijn genoeg 78xx regelaars waar niet precies de aangegeven spanning uit komt. Dat heet tolerantie.

En een 78xx regelaar zonder dropoutspanning ben ik nog nooit tegen gekomen.

wij hebben echt gehad dat de uitgangsspanning bij te lage drop-out boven de nominale Vout uit steeg...

Stel, ik heb een trafo met netschakelaar, brugcel en een flinke buffer elco (bijvoorbeeld 10000µF) en een 7812 regelaar.
En dan zet je de netschakelaar uit.
De condensator gaat ontladen en bij 14.5V ingangsspanning gaat de uitgangsspanning stijgen tot de boven de nominale Vout.
Ik kan me niet voorstellen dat het een normaal gedrag van een 78xx regelaar kan zijn.

Vout loopt op Vdelta afstand mee op en af met Vin...

Hi rew, :-)

Een uA7812 of andere regelaar uit die serie op de manier gebruiken zoals jij beschrijft kan haken en ogen hebben betreffende de functionaliteit.

De "drop out" spanning van een lineaire regelaar is niet alleen een DC functie maar zeker ook een AC functie.
De voorgestelde onderdrukking van AC signalen t.o.v. het stoor niveau op de ingang wordt steeds slechter hoe meer je de drop out spanning aan het bereiken bent.

Je hebt dus kan dat met 1V DC over de regelaar die 2V "HF" piek er zo doorheen wandelt.
Bij de regelaars die Low Drop zijn is dit nog sterker, je heb dan nog minder marge.
Goed in de data sheets kijken wat hierover gezegd wordt helpt voor het beeld betreft onderdrukking van stoorsignalen.

Als je een functie generator hebt, dan kan je tot een uA78xxV testen hoe goed de onderdrukking is, je kan dan de generator met een condensator inkoppelen,
als je de regelaar aan de ingang een serie weerstand geeft, zeg 47Ω en geen ontkoppel condensator aan de ingang plaatst.
De impedantie die de ingang ziet, is meestal laag genoeg om de regelaar stabiel te houden en dan kan je toch goed meten.

Geeft de regelaar een lage belasting en sweep je generator en kijk met de scoop op de uitgang.
Verhoog de belasting, weer sweepen enz, maar denk om je serie weerstand vermogen en gebruik een goede condensator voor het injecteren van het signaal vanaf de generator.

Hoe goed de uA78xx werk voor jouw toepassing hangt van veel variabelen af,
maar er vanuit gaan dat een uA78xx goed onderdrukt voor een paar Volt 400Khz SMPS signaal is wat te veel van het goede.

Per lineaire regelaar zal je moeten kijken hoe goed de stoor onderdrukking is.
De uA7800 serie regelaars is ontworpen voor gebruik bij 50 en 60Hz netfrequenties.
Dat kan je ook zien in de data sheets, de testen zijn voor de 7812 vaak uitgevoerd met 18 a 12V
ingang spanning en daar is ook het onderdrukking getal op gebaseerd bij de dubbel netfrequentie.

Ga je naar de kleinere behuizingen toe van de uA78xx dan wordt de onderdrukking nog een stukje slechter.
Het wordt steeds lastiger de onderdrukking van stoorsignalen te vinden in de datasheets,
je zou bijna denken, wat hebben ze te verbergen. ;)

Groet,
Bram