zeker weten of je de accessoire accu en de startaccu niet verwisseld?
Bij mij vorige crafter zat de startaccu onder de vloer van de bestuurder en de accessoire accu onder de motorkap, wat snel voor vergissingen lijd.
Dan is dit ook de verklaring dat de 12 volt stopcontact die los aan de tunnel zit wel 12 volt heeft, die zit n.l. op de accessoire accu.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Op donderdag 8 augustus 2024 21:43:34 schreef Vuurvreter1:
zeker weten of je de accessoire accu en de startaccu niet verwisseld?
Bij mij vorige crafter zat de startaccu onder de vloer van de bestuurder en de accessoire accu onder de motorkap, wat snel voor vergissingen lijd.
Dan is dit ook de verklaring dat de 12 volt stopcontact die los aan de tunnel zit wel 12 volt heeft, die zit n.l. op de accessoire accu.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Anoniem
Jullie hebben helemaal gelijk. Het leek mij heel logisch dat de startaccu in de motorruimte zou zitten. De startaccu zat inderdaad verstopt onder het kleed.
Nu vallen er wel een aantal dingen op zijn plaats:
Mijn vorige bus had ook 3 accu's (start, accessoires en serviceaccu)
Ik vond het al vreemd dat deze bus dat niet had.
Ik snap nu waar de dikke kabel linksboven met de 400A zekering naartoe gaat... naar de start accu 
Nu snap ik waarom ik ~3V mat... Dat is dus de spanning van de startaccu...
Nu snap ik waarom het relais niet schakelt, als ik spanning op de startaccu zet dan doet hij dit dus wel, blijkbaar koppelt hij de accessoires-accu af als de spanning te laag wordt.
En waarom er dus een 'niet-hier-de-plus-klem-aansluiten' symbool stond op het kapje, als het relais dicht staat heb je er dus niets aan.
Maar wat ik NIET snap is dat het niet zo gemaakt is dat juist de accessoires-accu leeggetrokken wordt, en de startaccu bespaard blijft?
Of is de enige reden gewoon: beter 1 accu leeg/verrot dan 2 accu's?
Bedankt voor jullie hulp, want zelf had ik nooit gaan zoeken onder het matje, onder de 'bekleding' en dan onder een klep
Ik dacht dat hij onder de stoel moest zitten als er een 2e accu zat.
Ik heb de goede accu even aan de slechte accu gekoppeld, maar de spanning zakt maar 0,5V... er gaat dus niet veel stroom in.
Ik zal de startaccu aan de Ctek lader hangen op Recondition mode, hopen dat hij nog iets doet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Als de spanning zakt, loopt er stroom.
De accu zal nooit meer echt goed worden, maar heel misschien nog bruikbaar.
Anoniem
Dat weet ik, maar ik denk niet zo veel.
Als ik een stroombron van 9A erop aansluit is de spanning 13V.
Als ik de de 95Ah accu parallel zet is de spanning 12,3V. Dat betekent dat er dus een stuk minder dan 9A de startaccu in gaat.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op (57%)]
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
persoonlijk zou ik voor nieuwe start batterij gaan
die 2de batterij zal wel een Semi-tractie accu zijn
is een uitstekende oplossingen, als verbruiksaccu voor uw camper,
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (55%)]
Anoniem
Ik zit even na te denken over dat relais. Maar wanneer koppelt het relais de accessoires accu af?
Nu ik er zo over nadenk is dit niet omdat de spanning van de startaccu te laag is, want hij heeft hem blijkbaar al afgekoppeld toen de spanning 12,8V was.
Zou het zo zijn dat hij de accu altijd afkoppelt op het moment dat je contact uit zet?
En ook wel jammer dat er geen knopjes is om het relais 'handmatig' te schakelen zoals bijvoorbeeld bij een Victron Cyrix?
Ik vraag mij altijd sterk af of zo'n cyrix wel werkt:
De zwaarste is 230 A
Das minder als starten en daar komt het laden van de lege accu nog bij...
Succes, maar denk als je die echt nodig hebt het heo dan ook vuurwerk wordt
Anoniem
Zal die 230A niet continu stroom zijn?
Een startmotor gebruikt dit natuurlijk alleen een paar seconden hooguit.
Ik heb Victron wel hoog zitten, lijkt me niet dat ze iets gaan maken wat vuurwerk geeft?
Dat relais koppelt de startaccu en de accesoire accu op het moment dat de dynamo gaat laden waarschijnlijk.
Vandaar mijn vragen over de kabelloop gisteren.
Ik had ooit een Touran ( ex Ziggo auto) die dat ook had.
De startpoging die je hebt gedaan met het relais gebrugd zal dus door het relais via de acc accu zijn gedaan.
Een startmotor voor een diesel trekt wel meer dan 230 A, ik denk dat het kort wel 1000 A kan zijn.
Alleen de gloeipitten trekken al snel 20A per stuk, dat is al 80 Ampere.
Dat de startaccu plat is klopt wel, de ECU blijft een beetje wakker en dan loopt er snel 100 mA.
Anoniem
Dat relais koppelt de startaccu en de accesoire accu op het moment dat de dynamo gaat laden waarschijnlijk.
Zo gebeurd dat bij mijn service accu in de laadruimte wel via een DC-DC converter. Zodat hij de startaccu niet leeg trekt als ik mijn omvormer etc. aan heb.
Maar voor de accessoire-accu zie ik even niet de logica van in dat hij alleen maar gekoppeld mag zijn op het moment dat de dynamo draait. Want als de dynamo niet draait zou de accu dus gewoon loos zijn. Alle accessoires gaan dan namelijk gewoon via de startaccu in de vloer. Vandaar dat niets het ook deed.
Mij lijkt, dat die accessoire-accu gewoon verbonden moet zijn op het moment dat je dynamo uit staat en je de radio etc aan hebt. Waarom is het anders een accessoire accu?
De startpoging die je hebt gedaan met het relais gebrugd zal dus door het relais via de acc accu zijn gedaan.
Met overbrugd bedoel ik dus dat ik direct spanning NA het relais had gegeven, dus direct op het verdeelstuk. De startmotor moet dus aangesloten zitten op dat verdeelstuk. Echt alles deed het weer toen ik daar spanning op had gezet.
Het lijkt erop of de accessoire accu er gewoon voor is om de capaciteit van de startaccu te verdubbelen op het moment dat het contact aan staat. Maar ik ga dit uit nieuwsgierigheid allemaal eens meten als alles er weer in zit.
Een startmotor voor een diesel trekt wel meer dan 230 A, ik denk dat het kort wel 1000 A kan zijn.
Ongetwijfeld, maar dus ook maar heel kort door de Cyrix. Het lijkt me gewoon heel sterk dat Victron die optie geeft op zijn relais als het niet werkt. De piek van een benzine startmotor zal ook hoger dan 230A zijn.
EDIT: De nominale startstroom mag maximaal 500A zijn voor 5 seconden... dat moet wel te doen zijn zelfs voor een diesel.
Is het een Euro 6, dus met start-stop systeem ( ellende) ?
Je hebt toch 3 accu's?
Startaccu, accessoireaccu en de accu voor de omvormer?
Bij een start-stop zal dat relais open gaan zodra de motor afslaat.
Alle accesoires blijven op de accesoireaccu draaien, de startaccu is dan voor het starten om te zoren dat de dip van de startmotor geen apparaten in de war stuurt.
[Bericht gewijzigd door revado op (46%)]
Anoniem
Het is een euro 6 inderdaad, slimme dynamo en start stop ellende.
En inderdaad, accessoire accu motorruimte, startaccu in vloer en omvormer accu in laadruimte.
Maar hoe jij zegt dat het werkt, lijkt dus niet zo te werken.
De startaccu onder de stoel zit gewoon direct op het verdeelstuk aangesloten, zonder relais. Daarom is deze accu leeggetrokken.
De accu in mijn motorruimte die nog vol was, die is afgeschakeld door het relais. Het verdeelstuk zit hier dan niet meer mee verbonden en ook de startmotor niet.
Dus mijn multimedia centrale deurvergrendeling en echt ALLES zit juist NIET op de accu welke afgekoppeld is. En aangezien deze nog zo goed als vol was 12,8V kan het niet anders zijn dat deze ook losgekoppelt is door het relais direct als de auto uit staat.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Dan denk ik dat er ergens een plus kabel verwisseld zit. Ik heb er helaas geen schema's van. Maar normaal mag je start accu nooit leeggetrokken worden.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat relais is toch gewoon het relais wat de 2 accu's scheid als de motor niet loopt? als de startaccu plat staat snap ik wel dat dat relais niet inkomt. je hebt dat relais overbrugd en proberen te starten op de accesoire accu.
Anoniem
Dan denk ik dat er ergens een plus kabel verwisseld zit. Ik heb er helaas geen schema's van. Maar normaal mag je start accu nooit leeggetrokken worden.
Dat zou je denken ja.
Maar de accu onder de vloer staat dus in directe verbinding met dat verdeelstuk met al die zekeringen.
De accu in de motorruimte is de accu die losgekoppeld wordt door een relais. Het enige draadje wat niet op het relais zit is de rode draad op de foto.
Maar als dat verdeelstuk op de accesoires accu zou moeten zitten en die wordt afgekoppeld als de motor uit staat dan doet niks het meer dus ook mijn centrale deurvergrendeling niet.
Ik ben de eerste eigenaar, VW dealer onderhouden. Lijkt me sterk dat er wat verwisseld is.
Is het niet gewoon zo dat de accu in de motorruimte wordt afgekoppeld op het moment dat het contact uit staat? En dat hij gekoppeld blijft op het moment dat je bijvoorbeeld voor stoplicht staat met radio aan etc. en de start stop heeft de motor uit gezet?
Ik ga het in ieder geval meten als de accu weer terug erin is.
Anoniem
Op vrijdag 9 augustus 2024 20:20:32 schreef testman:
als de startaccu plat staat snap ik wel dat dat relais niet inkomt. je hebt dat relais overbrugd en proberen te starten op de accesoire accu.
Dat heb je goed gelezen, daar was ik mij van bewust 
Niet alles zit op die acc. accu, alleen de zaken die moeten blijven werken met de motor uit tijdens start stop zoals navi, radio, ventilator ( vanwege verwarming en airco) en de dagrijverlichting.
En de sigarettenaansteker aansluiting vanwege een telefoon en zo.
Ik zou eens meten of dat relais afvalt bij contact uit en bij stop bij de " EURO 6 start stop"
Startmotor en gloeipitten zitten er zeker niet op.
Anoniem
Ik heb het nu al een paar keer gezegd maar: Alles wat jij nu opnoemt zit allemaal op de startaccu. Dat verdeelding op de foto, als ik daar spanning op zet dan werkt alles wat jij net opnoemt wél. En ook de startmotor, en ook de 400W afgezekerde draad van de startaccu.
Dan gaat vanaf die verdeler een afgezekerde 300A draad naar het relais, en van het relais naar de accesoire-accu in de motorruimte. Wat er wél op die accesoire accu zit geen idee, maar in ieder geval de sigaretten plug 12V.
Die accesoire-accu was gewoon vol. Maar niets van de accesoires deed het, inclusief deurvergrendeling.
testman
als dit af fabriek al zo zit dan is het wrs puur voor een koelbox, of omvormer. de startaccu draait het voertuig zelf. zou overigens denken dat je toen de motor eenmaal liep de start accu vanzelf hebt bijgeladen. dat was wrs die rare 2,5V waarde die je had. ofwel die startaccu gaat je van de winter een keer laten staan. een startaccu die zo plat is geweest gaat gezeik geven.
Anoniem
De omvormer zit op mijn serviceaccu in de laadruimte, die staat hier helemaal los van. Die wordt apart gehouden door een DC-DC converter.
De motor heeft nooit gelopen, de 2,5V meette ik al voordat ik doorhad dat ik een relais kon overbruggen.
Maar mijn Action startkabels hadden teveel weerstand, maar zo kon ik checken dat dat dus wel de startaccu moest zijn.
De accu zal vast niet nooit meer de oude zijn, van de winter zien we dan wel weer.
testman
je hebt er 3 accu's inzitten dan? dan neem een lange enkele startkabel mee, als de startaccu het laat afweten even de plus van de andere accu koppelen.