MGP
LDmicro user.
Op 20 juni 2005 20:31:22 schreef Lucky luke:
dus er moet een weerstand opgenomen worden voor punt a? en in de + naar t ic?
Dat laatste is het proberen waard.
Moest ik u zijn dan laat ik de dioden achterwege en zou ik punt A via die 1K weerstand aan de plus leggen (ledjes zullen dan branden)
En een weerstand in serie met elke motor (10 a 100ohm) dit om de stroom een beetje te beperken.
Gebruik ook een 74C14 omdat die tegen hogere spanning kan, want die kleine motortjes geven nogal wat inductiespanning af, een 74HC(T)xx is sterk af te raden.
En als je eerst eens wilt testen gebruik ledjes/lampjes ipv die motortjes.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
en als ik punt a loshaal van de weerstand naar de +? gaan de leds dan uit en dat ding vervolgens het licht opzoeken?
MGP
LDmicro user.
Op 21 juni 2005 15:21:46 schreef Lucky luke:
en als ik punt a loshaal van de weerstand naar de +? gaan de leds dan uit en dat ding vervolgens het licht opzoeken?
De uitgang van de inverter moet laag zijn om de leds te doen branden, dus de ingang +
Dan 'loopt' hij weg van het licht.
Is de ingang - dan zoekt hij een lichtbron en de leds zijn uit.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
dus dan word het een 74c14 ipv een 74hc14, en dan gewoon op 9v de hele boel. dan kijken of mn motoren niet "pieken" en zonodig iets op verzinnen (heb er al een ctje vban +/- 100n over gezet (weet waarde niet exact) om ervoor te zorgen dat mn multimeter de lopende stroom kon meten. ontstord dat genog tegen beschadiging van het ic? of moet er een tor tussen?
en dan een weerstand van 10 k, met de ene kant aan punt a, de ander kant naar het middelste pootje van zo'n wisselschakelaar, en de ander pootjes aan de + en de -. (niet zowel + als min op 1 pootje natuurlijk
)
klopt dat?
Lucky Luke
ik heb net gekeken, en gezien dat het robotje reeds 2 74c14 bevat ipv 74hc14, soms is een wat warrige (en aardige
) electroboer handig. ik had (onwetende ik) om 74hc14 gevraagd. deze zijn dus beter. ze werken ook nog eens goed (net getest.) wat ik dus moet doen is de boel een beetje aanpassen verder volgens de tips.
erg bedankt, en ik meld het als het (niet) werkt.
Lucky Luke
ik heb de boel verbouwd. met leds werkt het min of meer maar de motoren krijgt ie niet draaien.
de leds van licht zoeken/haten lichten altijd licht op maar als ik omschakkel feller. de leds die ik ipv de motor erin had gezet lichten zwak op. komt denk ik door het slechte omgevingslicht.
hoe zorg ik ervoor dat die motoren het ook willen doen?
Lucky Luke
is er nog wel iemand in leven hier?
hoe lap ik dat met die motoren? een paar transistoren maar hoe? want die motoren worden omgepoold...
Op 11 juli 2005 23:05:49 schreef Lucky luke:
ik heb de boel verbouwd. met leds werkt het min of meer maar de motoren krijgt ie niet draaien.de leds van licht zoeken/haten lichten altijd licht op maar als ik omschakkel feller. de leds die ik ipv de motor erin had gezet lichten zwak op. komt denk ik door het slechte omgevingslicht.
Motorsturing controleren?
MGP
LDmicro user.
Op 11 juli 2005 23:05:49 schreef Lucky luke:
ik heb de boel verbouwd. met leds werkt het min of meer maar de motoren krijgt ie niet draaien.de leds van licht zoeken/haten lichten altijd licht op maar als ik omschakkel feller. de leds die ik ipv de motor erin had gezet lichten zwak op. komt denk ik door het slechte omgevingslicht.
Als die leds van zoeken/haten altijd branden is er iets mis in de schakeling, lichtjes branden mag ook niet(oscillaties??).
Het is aan of uit!
Zet eens 2 lampjes ipv die motoren dan kun je ook de spanningen in de schakeling eens meten.
Zoals we hier bezig zijn kan het nog weken aanslepen.
Normaal is zo'n probleempje in een kwartiertje opgelost, en een newbee mag daar hooguit een dagje mee bezig zijn.
Dus een zéér mooie oefening in meettechniek

Lucky Luke
ok. er is dus iets serieus aan de hand.
vertel me.
wat moet ik meten?
en, welke waarde hoor ik te meten?
dan ga ik zelf nadenken over hoe ik dat oplos.
als ik er niet uit kom kom ik hier wel weer.
ok?
meten= weten dus dan leer ik nog wat
gissen is missen. maar wat moet ik daar voor comentaar op geven?
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]
MGP
LDmicro user.
Lees je eigen topic eens helemaal door, genoeg tips. Verder is het allemaal digitaal: voedingsspanning of nul.
Waarom bouw je dat ding niet terug in orginele staat?
gissen is missen. maar wat moet ik daar voor comentaar op geven?
Je kan gissen, maar dat is misschien weer missen 
Lucky Luke
Op 12 juli 2005 22:19:24 schreef Henry S.:
Lees je eigen topic eens helemaal door, genoeg tips. Verder is het allemaal digitaal: voedingsspanning of nul.
Waarom bouw je dat ding niet terug in orginele staat?[...]
Je kan gissen, maar dat is misschien weer missen
terug in orginele staat? hij is nooit in originele staat geweest want ik kon geen goldcaps vinden.
Nooit van batterijen gehoord? Alles staat al in het topic.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op ]
Lucky Luke