nonius
set SCE to AUX.
Die UMA1014 (PLL-IC, ik meen uit herinnering via I²C aanstuurbaar) zit ook in een paar 900MHz-oscillator modules die ik heb, afkomstig uit oude GSM stations.
PLL-IC UMA1014, transistor-oscillator met stukje coax als frequentie-bepalend element, varicapj erover, en wat buffering.
Daar moet ik 'ooit' nog eens een keer een leuke afstembare PLL-gestabiliseerde VFO met digitale uitlezing van maken, het afstembereik was redelijk groot, herinner ik me nog.
Zo liggen er nog tientallen projecten op uitvoering te wachten. Ooit nog eens....
Ik denk dat we allemaal wel een plank, kast of meer ruimte vol hebben liggen met die "nog / ooit te doen " projecten. 
Het klinkt zo bekend 
[Bericht gewijzigd door revado op (10%)]
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
@rob040: Oh ja dat waren die printen die van mij af kwamen.
Voor Maarten:
Op de print staat nog wel leuke info verborgen:
In koper topzijde: CE3876 SFH-1 4LAYER COMP.S
In koper onderzijde: SFF-1/4-LAYER/SOLD.S CE3876
Silkscreen: 2396 32506 (was al op de foto te zien.)
SFH SFJ duid dus op gebouw SFH SFJ strijp Eindhoven (ASA lab dus of PDSL). SFF SFH is denk ik van Kentie geweest want die zaten er vlak achter, zullen wel het ding geprototyped hebben.
Moet iets van een DAB/SDR radio proto geweest zijn. Waarschijnlijk heb ik die ooit uit een scrap bak gevist vanwege de TCXO's. Na ca 18-20 jaar toch nog goed terecht gekomen.
Volgens mij heb ik ook nog ergens een paar van die losse UV9xx tuners hier liggen. Nummer weet ik niet precies, als ik ze tegen kom horen jullie het wel.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik denk dat we allemaal wel een plank, kast of meer ruimte vol hebben liggen met die "nog / ooit te doen " projecten.
Bij mij is het een lade, met een (imaginair) etiket "diverse projecten in diverse stadia van opbouw en/of afbouw". Gelukkig kan ik het beperkt houden tot een enkele lade, want deprimerend is het wel.
rob040
Golden Member
Op vrijdag 16 augustus 2024 21:47:57 schreef henri62:
@rob040: Oh ja dat waren die printen die van mij af kwamen.Voor Maarten:
[...]SFH duid dus op gebouw SFH strijp Eindhoven (ASA lab dus of PDSL). SFF is denk ik van Kentie geweest want die zaten er vlak achter, zullen wel het ding geprototyped hebben.
Ben je niet in de war met SFJ, het TV lab? SFF was waar de commerciële afdelingen van CE zaten voordat de naar de competence centers gingen. Nu zit Bosch er al jaren.
Wat was of is Kentie?
Leuke van SFH is dat ze een halve etage (SFH½) in zit. Eerste en enige gebouw dat ik ken met zo'n aanduiding.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Klopt SFJ die bedoelde ik ook (TV + SAT + DVD-R etc), SFH zat er naast.
Ach die halve verdieping is wel humor ja. Dat weet ik ook nog.
Kentie zat aan de andere kant van die halve verdieping, achter SFJ. Dat was de prototype shop binnen Philips. Hoe dat nou precies zal weet ik niet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op vrijdag 16 augustus 2024 21:47:57 schreef henri62:
@rob040: Oh ja dat waren die printen die van mij af kwamen.Voor Maarten:
[...]
SFHSFJ duid dus op gebouwSFHSFJ strijp Eindhoven (ASA lab dus of PDSL).SFFSFH is denk ik van Kentie geweest want die zaten er vlak achter, zullen wel het ding geprototyped hebben.
Moet iets van een DAB/SDR radio proto geweest zijn. Waarschijnlijk heb ik die ooit uit een scrap bak gevist vanwege de TCXO's. Na ca 18-20 jaar toch nog goed terecht gekomen.Volgens mij heb ik ook nog ergens een paar van die losse UV9xx tuners hier liggen. Nummer weet ik niet precies, als ik ze tegen kom horen jullie het wel.
Met wat moeite vermoed ik ook nog een 12NC staart die plausible is voor een printplaat: 32506 (begint met een 3, achter 3122 xx3 matcht dat). Dan zou 2396 een datumcode kunnen zijn (verkeerdom genoteerd, maar als het een extern prototype is, kan dat misschien).
Maar die tunertjes is toch wel een apart verhaal. In het eerder gefotografeerde exemplaar zat een tuner die voor klant Sony bestemd was (er staat een codenummer van Sony op, naast de 12NC en het typenummer). In dit exemplaar zit een tuner met een heel aparte 12NC (moet de werken van Hooijmans nog even raadplegen). De eerste 12NC uit een reeks die ik nog helemaal niet kende maar die de tuner ergens op de ontwikkelafdelingen in Eindhoven plaatst. Terwijl de UV915 in 1994 al in massaproductie was in Singapore. @rob040: heb je er misschien een foto'tje van om het soort etiket te zien?
rob040
Golden Member
Op vrijdag 16 augustus 2024 23:43:56 schreef maartenbakker:
@rob040: heb je er misschien een foto'tje van om het soort etiket te zien?
Ik zag nu dat er een sticker over de originele sticker zat. Als ik die er aftrek is het hetzelfde type als bij de eerdere.
3139 147 18772
UV915E/PHONO #
SV21 9448
1-693-181-11
Bij mij staat er 11 met rode pen op geschreven, bij de andere is dit 44.
Hallo Rob040
Vanmiddag las ik hier dat je de andere print die in bladel lag nu hebt.
Mooi dat je hem nu hebt.
Ik ben er nog niet zo mee bezig geweest maar vanmiddag er maar eens 12 volt op gezet.
De 10 Mhz out maar eens even getest.
Als bijlage twee afbeeldingen van de output.
Het signaal op de scoop is niet echt een sinus.
Op de spectrumanalyser zijn tot ongeveer 500Mhz de nodige harmonische te zien.
Binnenkort ook maar eens kijken dat ik hem van de print af haal.
Moet alleen nog kijken hoe ik hem verder weer opbouw.
Als je ideen hebt dan ben ik wel geintereseerd.
gr. Winand
rob040
Golden Member
Hi winands,
Gezien de plaatjes geeft dat ding geen sinus, maar een blokgolf.
Voor mijn toepassing prima.
Zal morgen eens kijken wat die van mij doet nu hij van de print af is.
Groet, Rob
PS, ben ff jouw toepassing kwijt, maar een eigen draadje zou best wel handig zijn.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dus een voor Sony bestemde tuner, kennelijk een winkeldochter of 'van de band gevallen' die een eigen interne 12NC van het ontwikkelingslab of verwante afdeling kreeg. Het stickertje lijkt wel op enige vorm van serieproductie te wijzen, maar een proefserie is ook een serie.
rob040
Golden Member
@Maarten: Het feit dat er een 12NC werd uitgetrokken (geen schetsnummer), doet vermoeden dat de plannen inderdaad serieus waren.
12NC uittrekken betekent dat er een tekeningenpakket van gemaakt dient te worden, iets wat bij een schetsnummer vermeden kon worden.
De herkomst van de tuner zal altijd wel een raadsel blijven, vrees ik.
@winands: Hierbij een scoopplaatje van mijn TCXO los op de werkbank:
Blokgolf uit, je kunt direct logische IC's aansturen.
Dat verklaart ook de hoeveelheid harmonischen, het is immers geen grondtoon die eruit komt.
Ik twijfel nog een beetje.
De 24e rijd ik wel "even" op en neer naar Oldenzaal en dan is het maar een heel klein stukje verder rijden.
Maar met het parkeerdrama van vorig jaar in gedachten weet ik het nog niet.
Het was ook niet echt groot.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Tot nu toe zijn er in ieder geval voor het CO-beursteam geen plannen om naar Bentheim te gaan.
Wel heb ik de ambitie om het weekend voor de Lichtmis naar La Louvière te gaan (21/09), meer om te kijken of de beurs daar het nog waard is om er in de toekomst met het team heen te gaan. Het is/was een grote beurs, maar of er zoals de algemene trend nu is, nog veel gebruikte meetapparatuur en exotische componenten liggen, moet dat bezoek bewijzen. Ligt een beetje tussen Rosmalen en Friedrichshafen in.
In het verleden heb ik er leuk spul gevonden.
Op zondag 18 augustus 2024 15:23:27 schreef Tidak Ada:
Ligt een beetje tussen Rosmalen en Friedrichshafen in.
Een 'beetje', alleen is de afstand tot Romalen ~200km, en tot Friedrichshafen ~630km.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik gaf alleen de grootte van de beurs aan, niet de rijafstand!
Voor mensen beneden de grote rivieren *) is La Louvière overigens dichterbij dan de lichtmis.
*) Ja, daar wonen ook mensen
maartenbakker
Golden Member
Op zondag 18 augustus 2024 14:00:00 schreef rob040:
@Maarten: Het feit dat er een 12NC werd uitgetrokken (geen schetsnummer), doet vermoeden dat de plannen inderdaad serieus waren.
12NC uittrekken betekent dat er een tekeningenpakket van gemaakt dient te worden, iets wat bij een schetsnummer vermeden kon worden.
De herkomst van de tuner zal altijd wel een raadsel blijven, vrees ik.
Even erop doorfilosoferende... Dit zou kunnen betekenen dat de tuner ook daadwerkelijk geselecteerd of gemodificeerd is voor dit doel, anders had de eigen 12NC van de tuner kunnen volstaan. Wellicht dat de voor Sony bestemde uitvoering er het dichtste bij zat. Alleen met de penafstand was kennelijk geen rekening gehouden in het printontwerp.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Op zondag 18 augustus 2024 15:23:27 schreef Tidak Ada:
Wel heb ik de ambitie om het weekend voor de Lichtmis naar La Louvière te gaan (21/09), meer om te kijken of de beurs daar het nog waard is om er in de toekomst met het team heen te gaan. Het is/was een grote beurs, maar of er zoals de algemene trend nu is, nog veel gebruikte meetapparatuur en exotische componenten liggen, moet dat bezoek bewijzen. Ligt een beetje tussen Rosmalen en Friedrichshafen in.
Ik heb er als verkoper gestaan, vooral met componenten. Flinke tegenvaller. En daar ga ik dus nooit meer naartoe. Het is net als Bad Bentheim. Misschien dat je met oude apparatuur er wat kunt.
Tidak Ada
Op zondag 18 augustus 2024 22:15:21 schreef Hoeben:
[...]
[....] Het is net als Bad Bentheim. Misschien dat je met oude apparatuur er wat kunt.
Het gaat just om goed werkende oudere spullen, daaar zijn we met het team mee bezig. Neuw spul laten we aan anderen over. Dat zou je moeten weten.
In het verleden heb ik er goede ervaringen gehad, vooral toen ze nog in de oude hallen zaten.
De op markten aangeboden "oudere apparatuur" wordt wel elk jaar één jaar ouder. Er komt (bijna) niks "minder oudere apparatuur" bij. Ja soms een verdwaalde Siglent of Rigol scope, maar dat is dan "verouderde apparatuur" en vaak voor een prijs waarvoor een nieuwe en betere te krijgen is.
Onderdelen is een ander verhaal. Persoonlijk ben ik op zoek naar specifieke oude onderdelen voor een reparatie en nieuwe onderdelen koop ik alleen in kleine aantallen dus geen dozen/buizen vol want dan komt het toch nooit op voor mij en blijft het weer liggen.
Wie gaat er naar de Radiomarkt bij de Lichtmis as Zaterdag de 28ste ?
Ikzelf zal iig aanwezig zijn en heb en verheug me er al op.