Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
heb 2 vb relais zoals hieronder weergegeven om de positieve ingang (trigger) om te zetten naar een negatieve uitgang.
relais zoals hieronder weergegeven om de negatieve ingang (trigger) naar een positieve uitgang om te zetten.
Persoonlijk geef ik voorkeur aan de negatieve trigger deze spaart de schakelknop
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (13%)]
Ik ben erachter gekomen dat deze motor ook al vanuit de fabriek is voorzien van een mistlamp stekker. Deze is ook gezekerd met 5A i.p.v. 2.
Zou het schema zo dan ook werken?
Dan zou ik i.p.v. 12 volt van de accu, (geschakelde) 12 volt van die 5A stekker pakken voor pool 30.
De aan/uit schakelaar kan ik dan aan de 2A accessoire stekker zetten. Massa's simpel op elkaar, maar kan ik voor de + dan beide draden van de schakelaar en die naar pool 86 gaan bij elkaar vastzetten in de stekker? Dan hoef ik niet 2 draden naar het relais te trekken (vanuit de stekker en vanuit de schakelaar), maar slechts 1 die dus al in de stekker wordt gecombineerd.
Guy.v2
Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
Dan zou ik i.p.v. 12 volt van de accu, (geschakelde) 12 volt van die 5A stekker pakken voor pool
30.samen met 86 brugje maken
de 87 naar de + ledlampen
de 85 = naar de schakelaar
van de schakelaar naar het massa punt frame (on/off )
4 polen
https://www.youtube.com/watch?v=bXGi_uJ-4kk
5 polen
https://www.youtube.com/watch?v=W2Mr2Zgv1Ck
Hmmm die vind ik toch moeilijker te begrijpen.
Kan je deze wat meer in jip en janneke taal uitleggen? Zoals welke draad dan waarheen gaat? Want nu snap ik bijvoorbeeld niet meer goed wat ik met de massadraad van de schakelaar moet doen etc.
Ik vind dit soort dingen interessant, maar het duurt vaak ook even voordat ik het echt zie zeg maar.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik ben erachter gekomen dat deze motor ook al vanuit de fabriek is voorzien van een mistlamp stekker. Deze is ook gezekerd met 5A i.p.v. 2.
Dan ligt het toch voor de hand om deze nieuwe lampen droogweg op die stekker aan te sluiten? Of mis ik (alweer) een of ander? Desnoods die zekering vervangen door een iets zwaarder exemplaar, ik denk niet dat daarvan de wereld zou vergaan.
Guy.v2
Van de 85 naar schakelaar en van schakelaar naar de - of massa = Frame motorfiets
Ik vind dit soort dingen interessant, maar het duurt vaak ook even voordat ik het echt zie zeg maar.
https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (66%)]
Op zaterdag 31 augustus 2024 19:49:58 schreef Paulinha_B:
[...]Dan ligt het toch voor de hand om deze nieuwe lampen droogweg op die stekker aan te sluiten? Of mis ik (alweer) een of ander? Desnoods die zekering vervangen door een iets zwaarder exemplaar, ik denk niet dat daarvan de wereld zou vergaan.
Ja en nee.
De originele set van Yamaha kost zo rond de €500. Bij die set krijg je ook een kabelboom die al is voorzien van een relais etc.
Die kabelboom kan ik niet los kopen dus wil ik het relais deel zelf maken.
Op zaterdag 31 augustus 2024 19:50:37 schreef Guy.v2:
Van de 85 naar schakelaar en van schakelaar naar de - of massa = Frame motorfietsIk vind dit soort dingen interessant, maar het duurt vaak ook even voordat ik het echt zie zeg maar.
[afbeelding]https://www.mvwautotechniek.nl/relais/
Zo dus?
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Alweer de nul vanboven ipv vanonder. Sorry hoor, ik vertik het om nog verder te kijken. Ik heb al genoeg mijn best gedaan, vind ik.
Guy.v2
Ja dat is ok
heb je al meting gedaan op die 5 A mistlamp stekker heb je daar 12.5 v dc
[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (57%)]
Op zaterdag 31 augustus 2024 21:25:21 schreef Guy.v2:
Ja dat is ok
[bijlage]heb je al meting gedaan op die 5 A mistlamp stekker heb je daar 12.5 v dc
Ja, daar komt 12 volt op te staan als de motor aanstaat.
Paulinha_B
Honourable Member
.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (99%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Op zaterdag 31 augustus 2024 21:27:03 schreef Saabrijder:
Zo dan
Ja, en bedankt voor de correcte tekening. Alleen vraag ik me af of het relais zelfs nog wel nodig is. Er kan aan de connector 5 amp worden afgenomen, hang die lampen daar toch gewoon vlak aan? Wel met een schakelaar ertussen, en dan wel eentje die vlot met die 5 amp weg kan.
Hoi, de mistlampen zijn inmiddels aangesloten en werken, waarvoor dank!
Nu heb ik een volgende uitdaging van een andere motor. Deze motor heeft geen schakelaar om de verlichting aan of uit te doen, alleen om grootlicht aan of uit te zetten. Contact aan = stads- en dimlicht aan. Contact uit = alles uit.
Nu is de wens dat er een DRL ring in de koplamp komt die eigenlijk het stadslicht gaat vervangen. Er is een nieuw schakelblok gekocht voor aan het stuur waar wél een lichtschakelaar op zet. Hiermee kan je de verlichting uit zetten, alleen het stadslicht aan of stadslicht + dimlicht aan.
Nu alleen de vraag: hoe sluit ik dit aan? Ik heb geprobeerd het uit te dokteren aan de hand van mijn mistlampen schema, maar het feit dat er nu 3 standen zijn die 2 verschillende lichtbronnen bedienen maken het weer moeilijker.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Het is op de motor toch gebruikelijker om overdag (correct afgesteld!!!) dimlicht te voeren?
Dagrijlicht is op auto's al ellende dus vraag ik me af of dat op de motor echt handig is.
Dat klopt, het zou ook niet mijn voorkeur hebben maar doe het voor een vriend van me. Hoe hij er verder mee omgaat is zijn eigen keuze.
Goede dag kwam deze topic tegen wel ruim een jaar oud.
Zit met het zelfde probleem voor aansluiten mistlampen via ontactslot en relais er tussen voor op de motor.
Heb de topic eens doorgelezen, is veel duidelijk maar ben er niet uit.
De mistlampen in de link via Alie heb de zelfde mistlampen, in de topic wordt niet weergegeven betreft de aan uit schakelaaar die bij de lampen er bij zitten dan wel een module om de lampen aan uit dan wel de stand wit geel evt met flasch via de schakelaar door meerdere keren te drukken in stand van verlichting tot uit.
Heb de zelfde mistlampen voledig met kabelboom schakelaar wat verbonden is aan de regel module wegens verschillende standen licht, aan de regelmodule zit de schakelaar, aan de regel module zit de plus en min draad gezekerd die rechtstreeks op de accu aansluit.
Maar nu mijn vraag hoe sluit ik dan via een extra relais op het contact slot aan uit, aangezien de schakelaar mistlampen via de regelmodule werkt en dat niet aan de relais kan maar wordt bedient door de regelmodule door de toegevoegde spanning, en zo als in deze topic dat de schakelaar via de relais is verbonden.
De link alie mistlampen zijn 2 lampen zonder schakelaar en regelmodule.