Heb deze accu van Keiler Robusto bakfiets en zitten wat opgeblazen cellen in . Kan ze nergens vinden en wie weet waar ergens te vinden ? 6.5 x12.5 cm en 1.7 cm dik
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zal niet meevallen want dat soort spul is niet gemaakt om door consumenten te worden vervangen. Het kunnen zelfs custom made LIPO's zijn.
Daarnaast zijn er BMS die problemen geven als je zelf cellen gaat vervangen.
Als je geen ervaring met vervangen hebt en weinig elektronica kennis mbt oplaadbare systemen dan zou ik er af blijven. Niet zozeer ivm mollen want hij is toch al dood, maar het is gewoon erg gevaarlijk om aan Lithium gebaseerde cellen te werken als je niet weet wat je doet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het heet prismatish. En vaak worden ze naar de maten genoemd. De jouwe zou dan 6512517 of 1256517 heten. Daarmee kan je googlen. De laatste maat is wel eens in tienden, dan krijg je 65125170 . (Dat is met prismatic een google-whack: Een search van 2 woorden waarbij allebij de woorden vaak genoeg voorkomen maar de combinatie maar 1x).
Ik kan nog niets vinden, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij 1 van de maten 1mm verkeerd hebt gemeten.
Kijk op NKON. Mogelijk vind je daar dat ie bekend staat als 125x66x18 o.i.d. .
Vraag NKON. Die weet een hoop, zit in het wereldje en wil misschien 7 of 10 van die cellen voor je bestellen.
Ik heb er een zwik. Ook soms wel opgeblazen, en ik bewaar ze omdat ik denk dat er nog heus wel wat leven in zit. Opgeblazen uitzien is niet direct einde verhaal bij deze dingen.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
gewoon vervangen door ronde cellen, heb er al hopen gedaan.
die block accu's varieren van 10-13Ah en vind je enkel op ali
is al eens een topic van geweest hier https://www.circuitsonline.net/forum/view/151359 (van mij)
cellen zijn 1767132 (17mm hoog, 67mm breed, 132mm lang)
mengen van zulke oude blokken werkt ook niet. 9cellen zijn dan goed, 1 cell is bijna leeg, display toont 4 van de 5blokjes en ineens is fiets uit
die phyleon batterijen krijgen ook vaak water binnen, zeker die alu versies met zwarte plastic aan de uiteindes. er loopt water in eens ze opzwellen, en dan is de BMS ook kapot.
hier zijn ze vervangen door 20x 21700 in een 10S2P config met 5300mAh cellen (dus 36V 10,6Ah nu)
deze plastic versie behuizingen zijn iets beter waterdicht waardoor BMS het soms overleeft
Op donderdag 5 september 2024 09:33:33 schreef rew:
Ik kan nog niets vinden, maar dat komt waarschijnlijk omdat jij 1 van de maten 1mm verkeerd hebt gemeten.
Ja, want fout meten gebeurt alleen bij de westerse consument en nooit bij de Chinese leverancier of fabrikant. Meet jij anders maar even een 18650, of het verloop van dikte van een 'pouch' cel voordat je dit probleem klakkeloos op iemands incompetentie afschuift. Vind ik namelijk wel een beetje lelijk.
ik denk niet dat rew bedoelde dat TS fout heeft gemeten, maar dat rew met die 'maten' niet direct op het soort accu komt.
een 18650 kan je wel vinden, maar als je zoekt achter 18670 ga je niks vinden, omdat die afmeting wel enigsinds een standaard is (met +- 1mm ofzo) MAAR die 18650 is ook een modelnaam geworden
ik heb het correcte nr er wel al bijstaan
de hoogte van 1,7cm was correct, de breedte van 6,5cm was fout, dit is dus 6,7cm en de lengte van 12,5cm weet ik niet of TS met of zonder de aansluitcontacten heeft gemeten, want die zou 13.2Cm lang moeten zijn. die 7mm kan wel goed die aansluitingen zijn
[Bericht gewijzigd door fcapri op (32%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 5 september 2024 10:17:09 schreef Kruimel:
Vind ik namelijk wel een beetje lelijk.
Sorry, zo bedoel ik het niet. Nu ik gewaar wordt van jou "lezing" zie ik dat je het zo kan interpreteren. Met "verkeerd" bedoel ik niet "verwijtbare onjuiste handeling zodat het fout gaat", maar "verkeerd/onjuist resultaat, wat niet overeenkomt met de maat die de fabrikant opgeeft."
Stel ik meet een boutje... 2.8mm... Maar de maat die je bij de ijzerwaren winkel moet opgeven is toch echt 3.0mm!
OK, ik snap het, maar ik wilde de TS een beetje afschermen van deze lezing, want zelfs als je een cel meet waar de getallen op staan is een afwijking van 2mm (niet eens 0,2mm) niet eens zo gek. Ik heb ik weleens geprobeerd de maat van zo een cel te vinden en dan krijg je ook de spreekwoordelijke deur op de neus van google. Als hij dan ook nog eens een beetje gezwollen is wordt een maar bepalen helemaal lastig.
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (12%)]
Maar rampen accu dus om de juiste vinden .
En iemand een idee of een schema incl het electronica board erin te vinden is ergens voor deze accu's ?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
standaar BMS hoor.
+ draad van accu
-draad van accu
balance kabels van accu (volgorde opschrijven als je de oude demonteerd.
zit geen slimme bms in, dus je kan cellen wisselen. normaal kan je ook de BMS wisselen moest die oxidatie vertonen van vocht. de fiets doet er niks mee
phyleon zijn generiek ebike batterijen die voor vele merken worden gebruikt.
Op donderdag 5 september 2024 12:24:44 schreef Arco:
Als een 18650 te dik is kun je wellicht een 17670 gebruiken...
valt best mee. de originele zijn die blokken van 17mm hoog en die zitten er 2 of 3 hoog in (afhankelijk 24V of 36V).
18650 dat je op elkaar legt, maar deels verschoven zit er perfect tussen. je mag ze niet recht op elkaar stapelen maar zo piramide stijl
[Bericht gewijzigd door fcapri op (37%)]
rew
Even voor de goede orde: Zoals ik arco's eerste bericht eerst verkeerd las is een goede suggestie:
Het accu-revisie bedrijf dat vroeger hier in mijn kamer zat deed altijd die vierkante cellen er uit en 18650s voor in de plaats.
Dan kon de klant kiezen voor een 3P, of 4P configuratie. Misschien zelfs 5P. D'r zitten 7 van deze cellen in, toch?
Dus dan heb je 21 28 of 35 cellen nodig.
Het BMS kan je vervangen door een standaard chinees BMSje voor 7S configuratie. Wel een 20A of meer versie kopen.
In de 2*17mm passen net geen 2 lagen met 18650s op een vierkant raster, maar op een zeshoekig raster past het wel.
[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]
phyleon heeft ook 36V varianten, die hebben er 10 zitten
die grijze zijn zo
4 onderaan, nog eens 4 erboven, en in het midden nog eens 2 onderaan. dat maakt die specifieke accu vorm.
maar soms ook als vierkante blok met 3 boven elkaar naast 3 boven elkaar naast 3 boven elkaar, en 1 cel met de BMS erop
als 24V kwam ik ze enkel tegen bij sparta denk ik
goeie foto's en zou je mij dat schema alleen kunnen sturen of even scherpe foto erop zetten van schema compleet
Scheelt mij weer wat uitzoeken
welke accu heb je, want dat zijn nu 3 verschillende.
ik open de accu, meet op de balance connector van de BMS en schrijf dan ook de kleuren op.
die is voor elke accu verschillend hoor. dus best gewoon meten en noteren
bij een 36V accu heb je meestal 11 draden (+ en - en 9 tussendraden). maar soms zijn er maar 10 omdat ze ofwel de + of de massa al nemen van de BMS zelf. hieronder is bv die roze de extra draad die soms weg is (aan massa). kan ook de andere kant zijn (aan B10) dat die ontbreekt
meestal is het zoiets van schema.
hier zit de ontlaad en oplaad draad op aparte eilandjes van de BMS. er zijn er ook waar die 2 samen zitten
Deze accu heb ik hier liggen van 1 van de kinderen .. en bedankt voor je schema . Wel ervaring met audio etc maar accu's (nog) niet 
13Ah, zelfde als de zwarte bovenaan in mijn eerste post. is een 36V accu met 10 cellen dus
dit was een kapot BMS dat ik heb gewisseld met een werkende
van die heb ik geen schema genoteerd.
ik heb nog identiek dezelfde liggen thuis voor revisie, wil daar vanavond wel eens het schema van tekenen. kan je verifieren of de kleuren overeen komen
ik steek daar altijd ronde in als ik ze reviseer.
hier komt waarschijnlijk een 10s3p in, totaal 36V 15Ah. meestal bouw ik 10S2P zodat ik op 10Ah uitkom
[Bericht gewijzigd door fcapri op (23%)]