Bij deze de fotos van de printplaat uit de pook
Incl de combinaties
Het groene draadje is de omleiding die ik moest maken omdat de plaat beschadigd was

Er ziten ook nog weerstandjes op zo te zien.
Als alle commando's bestaan uit 2 contacten tegelijk dan zou ik denken aan een paar drukknoppen met dubbele contacten.
Samen met die weerstandjes zou dat wel te maken moeten zijn.
Met diodes denk dat de besturing de fout in gaat.
Plaats een paar duidelijke closeup foto's van de boven en onderzijde van de print, dan is er wel een schema te tekenen door iemand van ons denk ik.

Kan dit niet:
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/schakelaars/manuele-schakelaars/key…

Of deze?

https://www.tinytronics.nl/shop/nl/schakelaars/manuele-schakelaars/key…

Printheader ertussen (ff vastlijmen aan de korte kant) en inpluggen en klaar

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (14%)]

Schema gaat inderdaad nodig zijn. Misschien is de vervanging dan nog wel te vereenvoudigen door een slimme keuze van weerstandjes.

Op 20 december 2023 22:57:36 schreef revado:
Er ziten ook nog weerstandjes op zo te zien.
Als alle commando's bestaan uit 2 contacten tegelijk dan zou ik denken aan een paar drukknoppen met dubbele contacten.
Samen met die weerstandjes zou dat wel te maken moeten zijn.
Met diodes denk dat de besturing de fout in gaat.
Plaats een paar duidelijke closeup foto's van de boven en onderzijde van de print, dan is er wel een schema te tekenen door iemand van ons denk ik.

Dankjewel voor je reactie! Ik zal wederom vanavond wat close ups maken achterkant ziet er niet heel speciaal uit verder die is gewoon bruin en daar zie je verder niks op

Misschien kan dit al duidelijk genoeg zijn

Hoewel je er het niet direct uithaalde is het meest voor de hand liggend een weerstandsdeler afhankelijk van de druk op de knop tussen 0.5 en 4.5v.
Onder de 0.5 en boven 4.5 geeft dan een foutmelding. Zo werken ook de meeste stuurwiel bedieningen.
Maar zijn die schakelaars niet simpel te vervangen?

Klopt. Op de helft van het eerste youtube-filmpje meet hij de boel uit.
Boordcomputer geeft 5 V naar elke drukknop. Als de print aangesloten is op de kabel zakken de 5V terug naar 2,1 V.
Bij bediening van een drukknop zakt de spanning van 2,1 naar 1,3 Volt.

Die kapotte pook kan je misschien een nieuwe voor maken met een 3d-printer.

Op 21 december 2023 07:49:30 schreef Zonnepaneeltje:
Klopt. Op de helft van het eerste youtube-filmpje meet hij de boel uit.
Boordcomputer geeft 5 V naar elke drukknop. Als de print aangesloten is op de kabel zakken de 5V terug naar 2,1 V.
Bij bediening van een drukknop zakt de spanning van 2,1 naar 1,3 Volt.

Die kapotte pook kan je misschien een misschien voor maken met een 3d-printer.

Ik heb goedkoop een pook kunnen vinden van de versie hiervoor, als het goed is is het systeem het zelfde

De pook valt in een plaatje die kan rond bewegen en de knoppen in drukt

Misschien kan ik deze tweede hands pook uit elkaar halen en de onderdelen hergebruiken

Op het filmpje kon ik zien dat die pook hetzelfde was

Ik begin te merken dat ik dat hobbiën wel leuk vind

Dat is ook leuk om iets te fixen, zelf een paar jaartjes terug bij ons een waterwerper van de ME A.dam die hadden op de gear selector gestaan die was dus naar de haaien en niet meer verkrijgbaar.

Nieuw en sloop niet meer verkrijgbaar.

Door middel van een andere donor van 2 kapotte een goede kunnen creeren.

Even een iets oudere koe uit de sloot: nu heeft een familielid dit ook kapot. Net ook met Revado overlegd die ook wat vraagtekens zag.

Een andere garage had dit uitgelezen en zei dat een sensor niet goed was en dat een update (geen idee waarvan) nodig was.

De garage heeft nu de boardcomputer vervangen wat een beetje onder de 2000 Euro is. Die haalden ze bij een andere garage in de buurt - zeggen ze. Ik zie hier geen foutmelding van op de uitlezing? Iemand wel?

En nu zeggen ze dat een versnellingsbaksensor kapot is. Er zijn er twee een makkelijk en een moeilijk bereikbare. Voor die moeilijke gaat het totaal kosten, inclusief die board computer, hou je vast: 5000 Euro! Voor een Twingo van 7 jaren oud.

Hij staat nu op de brug en de eigenaresse die totaal geen verstand heeft van auto's moet nu beslissen. Ik vraag me af of dit wel normaal is. Als je er 10 uren aan werkt, 750 Euro, sensor erbij voor 100 Euro, laten we duur doen alles voor 1000 Euro.

En ik twijfel er ook sterk aan of die boardcomputer wel kapot was. Iemand ervaring met deze $%^&* versnellingsbak?

Hier de OBDII uitlezing die de eerste garage deed:

On-topic: het is heel makkelijk voor een garage om de schuld aan elektronica te geven en zomaar alles te gaan verwisselen.

Alleen die P2879 is relevant de rest kan door een lege accu of zoiets komen.
Is de olie en filters in de bak al ververst?
Ecu's krijgen veel te vaak de schuld van allerlei problemen maar komt toch weinig voor dat die echt stuk zijn.

Op maandag 16 september 2024 19:56:17 schreef Paul Welther:
Alleen die P2879 is relevant de rest kan door een lege accu of zoiets komen.
Is de olie en filters in de bak al ververst?
Ecu's krijgen veel te vaak de schuld van allerlei problemen maar komt toch weinig voor dat die echt stuk zijn.

Dat verversen weet ik niet. De motorolie vast wel maar garages hebben er een handje van versnellingsbakken en remolie niet te verversen. Ik heb geen idee. Het probleem is dat hij niet in z'n achteruit gaat.

En die ECU lijkt me ook sterk, tenslotte geeft die juist die codes door.

Ook dat verhaal, de ECU moest vervangen worden. En toen bleek er toch nog iets anders ook kapot te zijn. Terwijl de uitlezing dat allang aangaf? Een mooie 1950 Euro verdiend. Wat kan zo'n ECU vervangen nou kosten?

Ik denk dat het wel erg makkelijk is om te zeggen, als die auto kapot bij hen op de brug staat, "en nou moet je 5000 Euro betalen anders rijdt hij niet" en krijgen ze hem dus niet mee.

Elektronica is heel handig dan om geld aan mensen te verdienen. En die ECU? Die gaat naar de volgende die hierin trapt. Ook deze kwam "van een garage in de buurt". Het probleem is bewijs, en dat weten ze. De klant moet maar geloven wat ze vertellen.

Is het waar? Kan, geen idee. Maar is 5000 euro realistisch? Totaal niet volgens mij. Bij mijn auto was er ook een dispuut, maar daar had die (andere) garage nogal wat coulance laten zien op de factuur zodat we uiteindelijk allemaal tevreden waren.

Een bedrijf als ACtronics kan toch een richtprijs geven wat het refurbishen van zo'n ECU kost. Dan heb je een uitgangspunt.

Op dinsdag 17 september 2024 00:38:04 schreef Jacques1956:
Een bedrijf als ACtronics kan toch een richtprijs geven wat het refurbishen van zo'n ECU kost. Dan heb je een uitgangspunt.

Daar zit een probleem bij Ac tronics krijg je nog wel eens ecu's terug die volgens hun goed getest zijn maar bij terugkomst in de werkplaats nog steeds zelfde euvel/ storing heeft.

En bij het plaatsen van een nieuwe dat dan de storing weg is..

Maar meestal gaan de breinen cq actuators kapot en niet de electronika.

Het probleem is echter dat soms zo.n brein uit actuators met ingegoten electronika bestaat.

Vergelijkbaar met een abs pomp die bestaat ook uit een kleppenblok met daarin de regeleenheid.

Tja Hoeben als je zin hebt dan moet je zelf aan de slag en eerst maar controleren of alle voedingen belast aanwezig zijn.

En of de actuatoren niet vast zitten.

Bedrading en connectoren heel.

En inderdaad bekijken aan de hand van de olie die eruit komt (oliemonster) of er geen overmatige slijtage is aan de bak.

Let wel garageprijzen en onderdelen zijn de laatste 2 jaar gruwelijk omhoog gegaan.

Ik merk het zelf als ik bij de grossier onderdelen haal dat de prijzen niet meer zo zijn als ettelijke jaren terug..

Let wel garage's hebben ook hoge kosten zoals jaarlijks callibreren controleren van werkplaats apparatuur.

Diverse dure abbonementen op tools ( progamma,s om auto's uit te lezen.

Alleen voor bijvoorbeeld een merk betaal je al gauw tegen de 800 a 900 euro.

Als je universeel bent dan doe je meerdere merken dus heb je best wat op de plank liggen..

En het wordt de universeel al helemaal niet makelijk gemaakt want met de komst van sermi hebben ze nog meer kosten er bij gekregen..

https://mijn.bovag.nl/dossiers/sermi-een-certificaat-voor-alle-automer…

En mooie het werkt nog niet eens goed maar is ook weer zo.n europeesch bedenkseltje.

De garagisten waar ik veel mee omga die vervloeken het brengt alleen maar onkosten mee.

Dus enigzins snap ik wel dat het allemaal zo prijzig is.

Neemt niet weg dat er ook nog zat oplichters en prutsers actief zijn.