Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Op vrijdag 20 september 2024 02:21:29 schreef Paulinha_B:
[...] werd reeds gemeld, @revado. Maar of het dan een Fiat is of een Ford of een Mercedes dat mogen we blijkbaar niet weten.
1998 hymer 2.8 is op basis van een fiat ducato, is mechanische rotorpomp inspuiting met alleen egr regeling. Dashboard heeft nog ouderwetse meters.
De truck met een relais lijkt mij ook het meest eenvoudige.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
@TS: Welke diesel verwarming heb je er in staan? Is dat een chinese? Bekijk dan eens of die compatibel is met de afterburner. Dan zie je het verbruik sinds laatste reset en het momentele verbruik. De 'Linear' mode is super.
Ik gebruik het met een 5kW in de serre in 'frost' mode. Een gemiddeld verbruik van 3,8 liter per dag. Bij een Webasto is het 0,6 liter/uur op vol vermogen. Maar dat heb je niet nodig.
Kijk dat is de info die er moet zijn, jammer dat het weer niet in het openingstopic is gezet,
Dan is de meter mechanisch.
Zoals al door meerderen gezegd, een relais er tussen.
Dat zou ik zelf gewoon op het contact aansluiten.
De COM van het relais aan de draad van het tankelement.
De NC aan de meter die je in de camper achter gaat monteren.
De NO aan de meter in het dashboard.
Zodra het contact aan gezet wordt geeft de meter op het dahsboard meteen aan, en dat is wat je wil, mocht de tank helemaal leeg zijn dat weet je dat het liefste voor het starten, anders kan je de hele zooi gaan ontluchten als je toch een stuk gaat rijden...
Dan beter de reserve jarrycan er in leeg gooien.
Voor de uitlezing is zo'n paneelmeter met ledjes misschien een idee?
Die zie je ook in het donker.
Iets als deze:
Jullie mogen het beste wel weten hoor
de motor is een Fiat 2.8. Gewoon niet aan gedacht.
Weten jullie hoe ik aan die 'appliciation error' kom als ik een bijlage wil posten (28kB)? (of liever hoe ik die vóórkom)
Is er een methode om wat hoogohmiger te meten? 50 ohm, 10V, 24u... zonde toch? (wel gratis 50W bijverwarming per dag;)
[Bericht gewijzigd door kirst op (90%)]
Als ik er nog even verder over nadenk kan ik ook het relay met de arduino schakelen en niet via de sleutel of D+. De sensor op COM, de meter dan op het NC contact en de arduino op NO schakelen. Bij, zoals gesuggereerd 1x 10 minuten, duurt die meting maar een paar ms. Dan is 50 Ohm / 2W geen enkel punt. Ook niet voor de warmte ontwikkeling.
Heeft de bestaande meter er last van als tijdens het rijden de sensorweerstand even uit het circuit genomen wordt? (afgezien van even een dipje als je er toevallig naar kijkt)
Deze was het toch, uit mijn eerdere link? Geen probleem hoor om dat met een dubbel wisselrelais te doen.
Qua bedrijfszekerheid zit dat ook wel snor, elke auto heeft relais die vaak tientallen jaren functioneren in de kou en in de hitte.
Een probleem is als je naar Siberie gaat, vrijwillig, moet je de motor niet uitzetten, 's nachts, want de brandstof bevriest,dus kan je niet meer starten!
Een lekstroom van 20mA is vrij normaal voor auto's en daar gaat de accu niet plat van. Dingen als een electrische deuropener, alarm ect. gebruikt een beetje stroom. Maar als je al 2 accu's hebt is dat probleem ook opgelost, of voeden met een lithium cel o.i.d. Koop wel een goed relais. Ze zijn er al die op 10mA aantrekken. Je camper is eerder kaduuk dan dat relais!
edit: Geen probleem om dat even tussenuit te halen, auto blijft rijden en geen foutmeldingen. Dit is nog ouwe techniek!
Op vrijdag 20 september 2024 08:54:05 schreef kirst:
Jullie mogen het beste wel weten hoorde motor is een Fiat 2.8. Gewoon niet aan gedacht.
Weten jullie hoe ik aan die 'appliciation error' kom als ik een bijlage wil posten (28kB)? (of liever hoe ik die vóórkom)Is er een methode om wat hoogohmiger te meten? 50 ohm, 10V, 24u... zonde toch? (wel gratis 50W bijverwarming per dag;)
Bestandje uploaden en dan in onder je tekst gaan staan en "in bericht plaatsen " kiezen bij het bestandje.
Ik gebruik altijd png files.
En, inderdaad, geen probleem, de tankmeter zal even naar "leeg" gaan.
Of , als het een thermische is, er bijna niet eens op reageren als de onderbreking zo kort is.
En dan is het relais sturen vanuit de arduino wel een slim idee!