Op woensdag 25 september 2024 11:55:17 schreef Toeternietoe:
[...]Begrijp ik het goed, je gaat weer een (zwevende) aarde maken.
Dus de secundaire Nul maak je (al dan niet met 500mV er tussen) knoop je aan je, wat ik dan maar secundaire aarde zal noemen?Dan maak je de zaak natuurlijk wel weer veel onveiliger.
Dan heb je een aarde, (die dus niet geaard is) en aan de metalen gestellen komt van je apparaat. Zo maak je niet echt een veilig zwevend net.
Het is juist de bedoeling van een zwevend net om je aarde zover mogelijk weg te houden.
Ik ga het niet maken, het is wat testman gebruikt om allerlei gereedschap te testen, waarschijnlijk bij de x maandelijkse controles van het zwaardere gereedschap met RA.
het is geen werkopstelling maar een testopstelling. Ik zie geen gevaar in een zwevende aarde in zulke testopstelling.
waar zie jij het probleem?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op woensdag 25 september 2024 12:06:56 schreef kris van damme:
[...]Ik ga het niet maken, het is wat testman gebruikt om allerlei gereedschap te testen, waarschijnlijk bij de x maandelijkse controles van het zwaardere gereedschap met RA.
het is geen werkopstelling maar een testopstelling. Ik zie geen gevaar in een zwevende aarde in zulke testopstelling.
waar zie jij het probleem?
welnee, keuringen doe ik op het werk, deze opstelling zit thuis voor reparaties van apparatuur. oa inductieplaten zijn vaak niet netgescheiden, ook bij smps herstel werkt dit een stukje fijner.
op t werk was toen ik begon wel de werkplaats bij het kantoor gezet op dezelfde groep, fijn als je nog wat oude apparaten met dito aanloopstroom hebt
vrij snel al een aparte verdeler gemaakt voor de werkplaats.
het schema ervan, ff geen zin om de juiste symbolen op te gaan zoeken.
het was dus 1,5V tussen nul en aarde. heb dat toen getest en 500mV was te weinig om er altijd goed uit te gaan bij een aarde nul sluiting zonder last.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Zo maak je het minder veilig!
Die aarde aan de secundaire kant, (die dus niet met aarde verbonden) is hoort er niet.
Je moet een ongeaarde wcd gebruiken aan de secundaire kant.
Daar past dan wel weer een geaarde steker in.
Anders maak je het onveiliger!
Op woensdag 25 september 2024 19:14:22 schreef Toeternietoe:
Die aarde aan de secundaire kant, (die dus niet met aarde verbonden) is hoort er niet.
wat is daar nu onveiliger aan?
Op woensdag 25 september 2024 18:00:41 schreef testman:
[...]het was dus 1,5V tussen nul en aarde. heb dat toen getest en 500mV was te weinig om er altijd goed uit te gaan bij een aarde nul sluiting zonder last.
[bijlage]
ik vond 0,5V al weinig, en dacht dat het door een bestaande wikkeling op de trafo kwam. maar het is gecreëerd door een extra trafo.dan..zelfs 24 volt is nog veilig
(en doet de diff snel reageren)
testman
Op woensdag 25 september 2024 19:14:22 schreef Toeternietoe:
het is een opstelling om te werken zonder geregeld naar de meterkast te kunnen lopen. dus met herstellen gaat het weleens pats en dan niet halve huis plat en flinke knal. juist wel een geaard wcd dus, want een gewone installatie is dit feitelijk met een TN-C voeding. heeft het apparaat al een fout gaat de aardlek achter de trafo er gewoon uit. ik heb 4 wcd's achter deze trafo zitten en een set veiligheids bussen 4mm, waarvan 2 wcd op een serielamp met omschakelbaar vermogen . er zitten ook wcd's met gewone B 16A voeding erop en een stuurvoeding C6, voor kleine opladers ed. de eerste 2 zitten ook nog achter een nulstroom schakeling met stopdrukker. dit alles in een wandgoot boven de werkbank.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Een scheidigstrafo wil zeggen, volledig gescheiden van het net. Ga je de secondaire zijde wel met aardeverbinden is het geen scheidingstrafo meer. In medischeruimten wordt de randaarde via een extra aard vereffeningsplug met het vereffenings railblok verbonde ,zodat het te gebruiken toestel met de vereffening is verbonden + met een apparte verbinding 6mm² op de extra vereffeningspunt. Ook de 24volts operatielamp wordt op de vereffeningsblok aangesloten en ook de opratie tafel.
Op woensdag 25 september 2024 23:55:58 schreef Hunebedbouwer:
Een scheidigstrafo wil zeggen, volledig gescheiden van het net. Ga je de secondaire zijde wel met aardeverbinden is het geen scheidingstrafo meer.
volledig mee eens, maar nog even dit:
In de opstelling van testman is er geen verbinding met de aarde.Er wodt een -laat het ons- virtuele aarde gemaakt, voor de lektest, maar alles blijft zwevend. Blijkbaar wordt dat niet door iedereen zo begrepen?
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Op donderdag 26 september 2024 08:36:07 schreef kris van damme:
[...]
volledig mee eens, maar nog even dit:
In de opstelling van testman is er geen verbinding met de aarde.Er wodt een -laat het ons- virtuele aarde gemaakt, voor de lektest, maar alles blijft zwevend. Blijkbaar wordt dat niet door iedereen zo begrepen?
Zie je het dan echt niet?
Secundair wordt een van de 2 fasen (zij het via een trafootje) verbonden met de BUITENKANT van het apparaat.
Zo staat de hele buitenkant op de (zwevende) secundaire spanning.
Zodra de buitenkant, wellicht onbedoeld en per ongeluk ergens tegen een echte aarde* aan komt je aan de secundaire weer een gewoon geaard systeem hebt." En dan is het bijkomende nadeel dat een eventuele aardlekschakelaar in de primaire kant niet helpt.
*aarde behoefd natuurlijk geen echte goede aarde te zijn, het kan al komen door kontakt met een beton of stenen muur, metalen werkbank of bedenk maar wat.
Het grote nadeel van een zwevend net is dat je niet merkt dat het niet zwevend meer is, totdat je een opdonder krijgt, en het te laat kan zijn. De eerste beste isolatiefout veroorzaakt dit al, zonder het te merken.
Voor een testbankje / werkbankje om veiliger te werken aan 230 apparatuur:
De secundaire zijde, het zwevende net:
Hou je aarde zover mogelijk weg, geen geaarde wcd's gebruiken.
Er is niets mis om bij een bepaalde testopstelling iets vreemds te doen, iets buiten de lijntjes,zoals de testopstelling van @Testman
Maar dit staat helemaal haaks op de vraag van de TS om er voor een werkbankje / testopstelling een veiliger opstelling te maken.
LEt wel op dat je bij een compleet zwevend net sneller last KUNT hebben van een hele hoge ESD.
De isolatie waarde van de trafo komt er namelijk bij.
En het probleem is dat aarden naar het zwevende net weer je oude probleem terug brengt. Aarde naar de normale aarde gaat ook weer niet werken, want je circuit waar je aan werkt is zwevend...
Leuk hoor. Ik stel een vraag en krijg 54 antwoorden waaruit ik probeer het volgende te filteren.
Aan de secundaire kant dus alles zwevend houden en GEEN randaarde gebruiken.
Klopt ?
Groet, Dirk
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op donderdag 26 september 2024 16:51:27 schreef Lampie57:
Leuk hoor. Ik stel een vraag en krijg 54 antwoorden waaruit ik probeer het volgende te filteren.
Aan de secundaire kant dus alles zwevend houden en GEEN randaarde gebruiken.Klopt ?
Groet, Dirk
Als je dat wilt om aan je werkbankje veiliger aan 230V apparatuur te kunnen werken:
JA
testman
Op donderdag 26 september 2024 09:28:41 schreef Toeternietoe:
[...]Zie je het dan echt niet?
Secundair wordt een van de 2 fasen (zij het via een trafootje) verbonden met de BUITENKANT van het apparaat.
Zo staat de hele buitenkant op de (zwevende) secundaire spanning.
Zodra de buitenkant, wellicht onbedoeld en per ongeluk ergens tegen een echte aarde* aan komt je aan de secundaire weer een gewoon geaard systeem hebt." En dan is het bijkomende nadeel dat een eventuele aardlekschakelaar in de primaire kant niet helpt.*aarde behoefd natuurlijk geen echte goede aarde te zijn, het kan al komen door kontakt met een beton of stenen muur, metalen werkbank of bedenk maar wat.
.
de nul van de trafo in de straat hangt ook aan de buitenkant van je apparatuur in huis, in geval TN-C net iig. in de hoofdkast hangt die nul ook hard aan aarde, net als m'n zwevende testopstelling. waar ik overigens 3,5V meet tussen de aarde van de andere wcd's en de "aarde van de trafo, ook onder last van 1500W. hang ik die 2 aan elkaar maakt niks uit, afgezien van metingen aan het te herstellen object.
getest en je beweringen kloppen niet helemaal, aarde en "aarde aan elkaar gehangen. nul is nagenoeg 0V tov aarde en maak ik harde sluiting tussen aarde en "nul dan gaat de aardlek achter de scheidingstrafo er gewoon uit als bedoeld. ook met sluiting tussen aarde en "fase gaat de aardlek achter de trafo eruit.
tussen aarde en bijv radiator, werkbank, wandgoot meet ik 0,7V. de nul achter de scheidingstrafo is net als bij het wijk stroom net nagenoeg 0V tov aarde.
Een scheidingstrafo wordt meestal gebruikt om te zorgen dat je bij meten met een geaard apparaat, een scoop b.v. je geen sluiting kan maken tussen de fase en een meetprobemassa.De scoop zit dus gewoon aan de netaarde,het te testen ding achter een trafo.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
Op woensdag 25 september 2024 19:17:03 schreef kris van damme:
ik vond 0,5V al weinig, en dacht dat het door een bestaande wikkeling op de trafo kwam. maar het is gecreëerd door een extra trafo.dan..zelfs 24 volt is nog veilig(en doet de diff snel reageren)
Als je 24V gebruikt, ga je dan de spanning niet te veel optillen voor de DUT. Je komt dan al aardig in de buurt van 254V
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op donderdag 26 september 2024 17:59:19 schreef mel:
Een scheidingstrafo wordt meestal gebruikt om te zorgen dat je bij meten met een geaard apparaat, een scoop b.v. je geen sluiting kan maken tussen de fase en een meetprobemassa.De scoop zit dus gewoon aan de netaarde,het te testen ding achter een trafo.
Dat is een van de redenen, er zijn er meer..
Realiseer je wel dat, als je dit zo doet, de secundaire zijde van de trafo GEEN zwevend net meer is, maar gewoon een geaard net.
Je extra veiligheid die je door de scheidingstrafo probeert te maken gaat zo verloren. Als je daar maar terdege rekening mee houd!
Dat is hier al vaker vermeld.
In het meetcircuit achter de scheidingstrafo blijven de AC/DC spanningen binnen de gebruikelijke aanraakveilige grenzen rondom de aangesloten probe massaclip / netaarde in het circuit aanraakveilig, alle spanningen daarboven of daaronder uiteraard niet meer.
En doordat de netaarde met de probe massaclip mee verhuisd in het te meten circuit heb je altijd een relatief klein aanraakveilig spanningsgebied rondom dat massa/netaarde meetpunt.
Maar altijd blijven nadenken tijdens metingen aan hoge spanningen.