Voor de zekerheid heb ik toch nog maar twee testspeakertje gekocht (voor een paar euro) om te zien of het probleem toch niet aan mijn oude boxen en/of verbindingssnoeren ligt. Ik vind het verdacht dat ik steeds problemen met uitvallende kanalen heb en dat nu al met meerdere versterkers.

Tot nog toe doen beide versterkers het met de vandaag aangeschafte testboxjes heel goed. We gaan het zien of dat ook zo blijft.

Dan lijkt het wel dat je de hele tijd gezocht hebt in de versterker(s) naar een probleem dat eigenlijk in de luidsprekers zit. Pech!

Misschien even een hoofdtelefoon erin prikken,die aansluiting hangt ook (met een dikke weerstand) aan de luidspreker(s) uitgang.Op die manier sluit je fouten in de speakers en/of bekabeling uit.

Ai. Ik had eerder een respons geschreven (maar niet gepost in deze thread) n.a.v. uw opmerking in de startpost: 'Bij het omwisselen van de aangesloten boxen (links -> rechts, rechts -> links) wisselt ook de storing om'.

Ik interpreteerde dat als zijnde dat het probleem zich verplaatste met de luidsprekers, maar dacht dat ik het wel verkeerd begrepen zou hebben en dat u met deze test zelf had uitgesloten dat het probleem in de luidsprekers zou zitten....

Op vrijdag 27 september 2024 21:31:53 schreef nonius:
Ai. Ik had eerder een respons geschreven (maar niet gepost in deze thread) n.a.v. uw opmerking in de startpost: 'Bij het omwisselen van de aangesloten boxen (links -> rechts, rechts -> links) wisselt ook de storing om'.

Ik interpreteerde dat als zijnde dat het probleem zich verplaatste met de luidsprekers, maar dacht dat ik het wel verkeerd begrepen zou hebben en dat u met deze test zelf had uitgesloten dat het probleem in de luidsprekers zou zitten....

Ik dacht zelf ook dat daarmee wel was uitgesloten dat het probleem de luidsprekers of de kabels daar naartoe zouden kunnen zijn. Maar ik heb nu inmiddels drie of vier versterkers (ben de tel kwijt) uitgeprobeerd en elke keer gebeurde (vrijwel) hetzelfde, dat wil zeggen een van de kanalen begon na verloop van tijd te haperen. En waar de fout precies zit was heel lastig te achterhalen. Vandaag maar weer eens verder proberen of het nu met die testspeakertjes wel goed blijft werken.

Misschien last van muizen die de luidsprekerbekabeling aan hebben gevreten? Check ook de kabels in de speakers...

Nogmaals,sluit even een koptelefoon aan,dan weet je toch direct of het aan de versterker of aan de kabels/ speakers/relais ligt?
Elke versterker heeft daar een aansluiting voor in het front.

Op zaterdag 28 september 2024 10:55:22 schreef Hubie:
Nogmaals,sluit even een koptelefoon aan,dan weet je toch direct of het aan de versterker of aan de kabels/ speakers ligt?

Ik wacht nog op de bezorging van een belangrijk post pakketje, maar zodra dat binnen is zal ik even in mijn kelderbox op zoek gaan naar een koptelefoon. Misschien dat ik daar nog zo'n ding heb liggen.

Op zaterdag 28 september 2024 10:46:22 schreef Twan1983:
Misschien last van muizen die de luidsprekerbekabeling aan hebben gevreten? Check ook de kabels in de speakers...

Heb wel een muis in huis gehad, maar die is uiteindelijk verjaagd door mijn hond. Dus het is niet uitgesloten...

Een geschikte koptelefoon heb ik niet: aan de koptelefoons die ik kon vinden zitten kleine stekkertjes die niet passen. Maar inmiddels heb ik al weer uren ongestoorde muziek uit mijn boxen die nu zonder lange snoeren direct aan de versterker gekoppeld zijn. Dat lijkt erop te wijzen dat het probleem in de eerder gebruikte verlengsnoeren en kroonsteentjes zit. Maar met een multimeter gemeten leken die snoeren en kroonsteentjes in orde... :?

Het meest waarschijnlijke lijkt mij na vele uren testen dat het probleem niet in de versterker, boxen of snoeren zit, maar maar in de aansluitingen op de kroonsteentjes en van de draadeinden in de klemmetjes van de versterker. Om dat goed te doen wil ik nu adereindhulzen gaan gebruiken. Wat is een goed merk?

Geen idee, maar ik zou me over het merk van de adereindhulsjes niet zo'n zorgen maken. Als u het toch belangrijk vindt, gerenommeerde merken zijn Klauke, AMP, en vast nog veel meer. Bij een electro-groothandel zullen ze zeker goede kwaliteit verkopen, maar persoonlijk heb ik ook goede ervaring met de assortimentssetjes van de Action....

Belangrijker is een redelijke kwaliteit krimptang, maar ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik het vrijwel m'n hele leven de eindhulsjes heb geklemd (platgeknepen?) met een combinatietang....

Kroonsteentjes vind ik persoonlijk foeilelijk en amateuristisch er uit zien, maar da's meer een kwestie van smaak/gevoel, en niet zozeer van technische aard.

Mooi trouwens dat het probleem gevonden is en uiteindelijk erg mee bleek te vallen. De soldeerbout kan dus voorlopig in de kast blijven. :)

Ik vind die kroonsteentjes zelf ook lelijk, maar gelukkig hangen ze niet in het zicht. Misschien weet iemand hier nog een degelijk en professioneel alternatief?

Op maandag 30 september 2024 09:54:14 schreef oude-onderzoeker:
Ik vind die kroonsteentjes zelf ook lelijk, maar gelukkig hangen ze niet in het zicht. Misschien weet iemand hier nog een degelijk en professioneel alternatief?

Speakersnoer uit één deel?
Indien de speaker zelf een vaste aansluitkabel heeft: deze vervangen voor een fatsoenlijke terminal?

Inderdaad niet vertinnen met soldeer. In elkaar gedraaide koperdraadjes blijven verend. Vertinde uiteinden veren niet en zullen bij trillingen of anderen bewegingen contact verliezen.

Als de tweeter defect is, klinkt het geluid ook zachter, mogelijk dat de oorzaak???

Op maandag 30 september 2024 22:40:50 schreef IJzerhersteller:
Inderdaad niet vertinnen met soldeer. In elkaar gedraaide koperdraadjes blijven verend. Vertinde uiteinden veren niet en zullen bij trillingen of anderen bewegingen contact verliezen.

Wel met een doekje in elkaar draaien zodat er geen huidvet op het schone, nieuw te strippen koper komt. Dan blijft het jaren goed.

Op maandag 30 september 2024 22:30:37 schreef Twan1983:
[...]

Speakersnoer uit één deel?
Indien de speaker zelf een vaste aansluitkabel heeft: deze vervangen voor een fatsoenlijke terminal?

Zou kunnen maar daarvoor moet ik dan de speakerboxen aanpassen...

Op maandag 30 september 2024 23:02:44 schreef Krelis Vonketrekker:
Als de tweeter defect is, klinkt het geluid ook zachter, mogelijk dat de oorzaak???

Het klinkt nu al weer enige tijd goed.

Op dinsdag 1 oktober 2024 00:23:33 schreef RAAF12:
[...]

Wel met een doekje in elkaar draaien zodat er geen huidvet op het schone, nieuw te strippen koper komt. Dan blijft het jaren goed.

Goeie tip.