Hallo, Ik heb een Falck-Schmidt type R18 hoogwerker staan.
Het is een spin type en aan de mast zit een jib met aan het einde de werkbak.
deze werkbak kan draaien aan de jib en moet zichzelf horizontaal houden via een 24V motortje.
Er zit een besturingskastje met wat electronica waar dus een electronische waterpas in zit.
Dit waterpas werkt op de een of andere manier wel, maarrr...
De motor draait maar een kant op en wil dus niet terugdraaien.
Is er iemand in de buurt van noord limburg die zoveel kennis heeft dat dit probleem opgelost zou kunnen worden en eventueel eens hier zou willen komen kijken?
De Falck-Schmidt is een deens fabrikaat en de fabrikant zegt geen manuals of onderdelen meer te hebben en te kunnen leveren.
Gr Geert
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dat zal een 24VDC motortje zijn welke wrs omgepoold word om van richting te veranderen. hij draait 1 kant op, maar als de motor dan moet omkeren van richting blijft deze dezelfde richting opdraaien of doet dan niks?
als hij van richting zou moeten veranderen doettie niks.
de enigste manier om hem terug te laten draaien is de plus en min omdraaien op de motor.
Er zitten wel verschillende led's op die print en die lijken aan te geven dat er iets gebeurt/ moet gebeuren...
alsof ze wel zien ofdattie waterpas staat en/of de motor moet aansturen.
testman
electronisch, de electronica regelt ook de draaisnelheid van de motor.
Dus die is variabel...
Hoe schever het bakje, hoe sneller de motor draait
[Bericht gewijzigd door geert - poel-janssen op (22%)]
testman
die laatste foto is niet heel scherp, daar zit de motor regeling wrs op. zal dan iets van een jaren 80 H brug zijn oid.
testman
op de 3e foto staat 10-86, telefoon nummer erlangs is nog 8 cijfers, dat zijn er in 1995 10 geworden in heel NL.
Als je de motor ompoolt dan gaat het bakje toch ook de verkeerde kant op draaien volgens de waterpas? Hoe krijg je 'm dan toch terug recht, zit er ook een handbediening op?
Of zet je de machine dan kunstmatig schuin om het bakje terug recht te krijgen of hoe heb je dit getest?
Sturing dmv transistoren H-brug, dus veel kans dat er eentje van die transistoren overleden is of niet aangestuurd wordt, al is dat minder waarschijnlijk.
In een H-brug verwacht ik 2 PNP en 2 NPN transistoren met gelijkaardige specs inzake stroom en spanning. Meestal vrij forse exemplaren.
Ik zie er 2 rechtstreeks op het koelprofiel bovenaan, zitten er toevallig ergens zo nog 2 op het koelprofiel? Dan kan je daar al beginnen meten.
Je zou ook eens kunnen kijken welke aansluiting wel op de motor toekomt en welke niet, op het moment dat ie 'de andere kant' op zou moeten maar het niet doet. Zo kan je vaststellen welke transistor het niet doet.
Kijk eens op wikipedia H-brug, staat een mooie uitleg en tekening bij.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Wat zit er onder je duim op foto 5, het lijkt wel een roestig dubbele ster schroefbit? Is die mechanisme juist voor de sturing?
testman
onderzijde print foto 5 zitten zichtbaar 3x TO3 torren, dat kunnen ze weleens zijn. gezien de hoeveelheid lak zou het zo simpel kunnen zijn als een schroefje van 1 tor losgetrild door jaren bewegen..
Dit waterpas werkt op de een of andere manier wel, maarrr...
Hoe weet u dat de waterpas sensor wel werkt?
Shit input equals shit output.
Zou mijn 1e verdachte zijn namelijk.
2e test is idd de motor ompolen om te kijken of deze niet mechanisch vastzit.
3e poging is de H brug opzoeken of omkeerschakeling opzoeken. Het zou zomaar eens kunnen dat hier een snelheidsregeling en een ompool relais in zit.. als het relais defect is werkt hij ook maar 1 kant op.
Er is nogal wat te testen bij dit, maar u heeft mijn 1e verdachte uitgesloten en geen idee op welke basis..
Dat ding zit tjokvol met tantaal druppels .. die hebben de nare eigenschap dat ze na jaren in sluiting willen gaan.
WOW, Da's een hele hoop info waar ik de ballen verstand van heb...
als ik de box in mijn hand heb kan ik de waterpasfunctie uitproberen, en terugdraaien doe ik dus via het ompolen van de motor.
.
kan ik hier ook een filmpje plaatsen?
Hunebedbouwer
Wat ik al eerder melde, vergroot foto 5 daar zit onder je duim iets met roest erop wat er zeker niet hoort te zitten en het mechanisme aldaar kan blokkeren.
De roest is geen roest maar een soort van stoffen bekleding/isolatie.
telefoonnummer is een Deens nummer...
Hunebedbouwer
Hunebedbouwer
daar zit een kroonsteen dingetje op de print met een diode ingeschroefd.
Misschien is er iemand waar ik dat ding naartoe kan sturen en er naar wil kijken?
Hoeft natuurlijk niet voor niks..
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]
Op woensdag 2 oktober 2024 11:11:33 schreef geert - poel-janssen:
geen eindschakelaar, ding kan ronddraaien totdat de kabels helemaal op een frot gedraaid zijn...
Zal een kleine firma geweest zijn. Op de grote transistoren is de typeaanduiding verwijderd, kennelijk bang voor namaak.'
Dat kwartetje kan wijzen op een halfgeleider brug, waarmee de motor omgepoold kan worden. Met zo'n transistor (of thyristor) schakeling is het dan ook eenvoudig om met PWM de snelheid te regelen. Iemand die er naar wil kijken, kan met de scope zien of een stel niet aangestuurd wordt. Omdat de motor wel in een richting werkt en geregeld kan worden, zou het zomaar kunnen dat een halfgeleider in de brug stuk is of dat de aansturing niet werkt.
Wel een werkje voor een techneut met een scope.
Op woensdag 2 oktober 2024 11:06:45 schreef geert - poel-janssen:
Misschien is er iemand waar ik dat ding naartoe kan sturen en er naar wil kijken?
Hoeft natuurlijk niet voor niks..
die vraag hoort in vraag en aanbod thuis bij personeel
Op woensdag 2 oktober 2024 12:22:35 schreef High met Henk:
[...]die vraag hoort in vraag en aanbod thuis bij personeel
Done.