Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Hoi Rob en Kris.
Na ontvangst van een pick-up spoel heb ik met transistoren getest.
Omdat de resultaten teleurstellend waren heb ik het terzijde gelegd in de zomer.
Nu weer met goede moed begonnen met een opamp LM358.
De resultaten waren goed ook voor zeer lage stromen.
Als er geen stroom loopt is er altijd wel een ledje aan.
graag zie ik jullie reacties tegemoet.
Groet Guus
MGP
LDmicro user.
Dat zal niet werken op het net, dat is te vervuild om lage stromen te detecteren en deze CT is maar voor 5A(max10A), dus een grotere CT zal het lage bereik nog meer onbruikbaar maken.
Moet wel toegeven dat ik er niet zou aan denken om een opamp te voeden met een enkelfasig gelijkgerichte spanning wat het voordeel geeft dat de led zeker niet zal oplichten bij de negatieve halve fase.
@Waters,
Je kunt een setje diodes besparen.
Over de uiteinden van L4 hang je twee dioden antiparallel.
De dioden D3 t/m D6 laat je weg.
Voordeel:
Je hebt minder energieverlies.
Het nulpunt (knooppunt R3, R5, pen 4 van U3 enz.) is nauwkeuriger omdat die niet beïnvloed wordt door toleranties van D3 t/m D6.
Nadeel:
De gevoeligheid neemt af.
...
Op donderdag 3 oktober 2024 18:20:08 schreef MGP:
Dat zal niet werken op het net, dat is te vervuild om lage stromen te detecteren en deze CT is maar voor 5A(max10A), dus een grotere CT zal het lage bereik nog meer onbruikbaar maken..
Hoezo ?, Ook de vuile stromen gaan een bepaalde richting uit 
Moet wel toegeven dat ik er niet zou aan denken om een opamp te voeden met een enkelfasig gelijkgerichte spanning wat het voordeel geeft dat de led zeker niet zal oplichten bij de negatieve halve fase.
Ja, dat is de basistruuk van deze schakeling (ook in de transistorversie) om een simpele richtingsdedector te bekomen.
@Waters : als je de discrete transitoren vervangt door opamps kan het idd gevoeliger worden. (ik wou het voor de sport met transistoren doen).
Je kan idd twee diodes over de ct zetten (wat Ohm aangeeft), antiparallel en de twee 100 ohm transistoren vervangen door een trimpot van 220 Ohm om de balans in te stellen.
@Ohm pi : In principe wordt de schakeling daar niet minder gevoelig door, want de op-amps werken als comparator op zeer laag niveua
MGP
LDmicro user.
Op vrijdag 4 oktober 2024 08:28:39 schreef kris van damme:
Hoezo ?, Ook de vuile stromen gaan een bepaalde richting uit
Idd en de kunst is om dat met een CT correct te kunnen meten want ik 'zoek' nog altijd een betere schakeling, wat hierboven staat voldoet niet.
Zoeken is niet het juiste woord maar het idee achter de eventuele schakeling zou mij misschien kunnen overtuigen om eens te terug aan de slag te gaan.
Deze schakeling werkt misschien wel op een testbank maar niet in een zekeringskast met zonnepanelen, weet ik uit ervaring.
Op vrijdag 4 oktober 2024 09:10:04 schreef MGP:
[...]
maar het idee achter de eventuele schakeling zou mij misschien kunnen overtuigen om eens te terug aan de slag te gaan.
Deze schakeling werkt misschien wel op een testbank maar niet in een zekeringskast met zonnepanelen, weet ik uit ervaring.
bij kleine vermogens kan er idd nogal wat smeerlapperij de meting verstoren.
die storing komt dan vooral via de CT. dat zou je kunnen onderdrukken door secundair een aangepast condensatortje erover te zetten, om de rf storing buiten te houden.
Ze hebben mij altijd geleerd om de storing zo dicht mogelijk bij de bron aan te pakken. Dus zou ik de condensator over de primaire spoel L3 zetten.
Uiteraard rekening houdend met de transformatieverhouding.
Op vrijdag 4 oktober 2024 20:24:13 schreef ohm pi:
Ze hebben mij altijd geleerd om de storing zo dicht mogelijk bij de bron aan te pakken. Dus zou ik de condensator over de primaire spoel L3 zetten.
Uiteraard rekening houdend met de transformatieverhouding.
ik ben het eens met dat principe, anderzijds denk ik dat je zit te slapen 
L3 is de draad die door de CT gaat...
Die is zo laagimpedant en de transformatieverhouding is zo groot dat de condensator daar aanbrengen een onrealistisch grote waarde zou geven. tevens wil je die draad net niet strippen..
Op zaterdag 5 oktober 2024 00:59:28 schreef kris van damme:
anderzijds denk ik dat je zit te slapen

Dat hoeft zelfs niet eens, je kunt prima de opamps afgevlakt voeden, en de leds niet.
MGP
LDmicro user.
Op zaterdag 5 oktober 2024 21:00:57 schreef Sine:
[...]Dat hoeft zelfs niet eens, je kunt prima de opamps afgevlakt voeden, en de leds niet.
Dat is allemaal het probleem niet, het probleem zit hem in het CT signaal bij lage stromen op het huisnet met zonnepanelen.
Bij mij wordt de stroomrichting door een PIC gecontrolleerd.
5mS na de nuldoorgang van de spanning wordt naar de stroom en spanning gekeken en dan wordt bepaald welke richting de stroom uitgaat.
Ik heb al enkele schakeling gemaakt om te zien of dat zonder controller ook kan maar noppes geen enkele schakeling voldoet.
Op de werkbank geen probleem, mooie sinussen vergelijken, alles werkt perfect tot je de CT aan het net schakelt.
Een CT die bij 30A een 10Vac ontwikkelt in zijn secundaire zou beter zijn maar die heb ik nog niet gevonden.
Dat is ook mijn oplossing niet 
Dat was enkel en alleen om de opamps niet met 50Hz te voeden.
En bij 30A 10V maken moet ook geen probleem zijn, als de impedantie van je ingang maar hoog genoeg is.
Vergelijken x-tijd na de nuldoorgang hoeft ook al niet heel spannend te zijn overigens.
[Bericht gewijzigd door Sine op (18%)]
Op zaterdag 5 oktober 2024 21:00:57 schreef Sine:
[...]Dat hoeft zelfs niet eens, je kunt prima de opamps afgevlakt voeden, en de leds niet.
maar, dan heb je extra onderdelen nodig. Opzet (en vraag van TS) was zo eenvoudig mogelijk.
Op zaterdag 5 oktober 2024 22:47:44 schreef MGP:
[...]Bij mij wordt de stroomrichting door een PIC gecontrolleerd.
Je bedoelt vastgesteld/gemeten neem ik aan ? Ik zie niet in hoe hij de stroomrichting gaat controleren, dat gebeurd vanzelf.
[...]
.
5mS na de nuldoorgang van de spanning wordt naar de stroom en spanning gekeken en dan wordt bepaald welke richting de stroom uitgaat.
Je laat de pic op de toppen meten om zo weinig mogelijk last te hebben van storingen, begrijp ik hier uit. Dat doet deze schakeling toch ook?
MGP
LDmicro user.
Ze zitten weer op de zinsbouw of formulering te vitten, je weet nochtans perfect waarover het gaat..dan stopt het voor mij.
Op donderdag 11 april 2024 07:41:12 schreef kris van damme:
Oh, goed. Ik heb alles binnen, nieuwe ledjes en de weerstanden, maar helaas zit met enkele overwachte projecten. Maar normaalgezien morgen terug thuis
Ik vermoed dat je de schakeling na 6 maanden al gemaakt hebt maar niet werkend hebt gekregen anders ging er hier al een verslagje van staan

Op zondag 6 oktober 2024 08:09:53 schreef MGP:
Ze zitten weer op de zinsbouw of formulering te vitten, je weet nochtans perfect waarover het gaat..dan stopt het voor mij.
das geen kwestie van vitten, maar verduidelijking vragen. Controleren kan in functie van de context verschillende betekenissen hebben. In jouw zin is het verwarrend, ook voor mij. Tenzij je nog eens gans het topic doorleest
vb:
Ik controleer de stroom met een A-meter : controleren = nakijken, meten,...
Ik controleer de stroom met een triac : controleren = besturen, regelen,..
Ik controleer de stroom met een pic : = ? (kan beiden van hierboven zijn)
iedereen mag taalfouten maken, ik doe dat ook 
Op zondag 6 oktober 2024 08:09:53 schreef MGP:
[...]
Ik vermoed dat je de schakeling na 6 maanden al gemaakt hebt maar niet werkend hebt gekregen anders ging er hier al een verslagje van staan![]()
Hoezo? de schakeling werkte al prima.. maar ik heb idd nooit de finale versie gepost.
Ik heb al enkele schakeling gemaakt om te zien of dat zonder controller ook kan maar noppes geen enkele schakeling voldoet.
Op de werkbank geen probleem, mooie sinussen vergelijken, alles werkt perfect tot je de CT aan het net schakelt.
Bij de CT secundair statisch afschermen en het signaal van de CT via een 50Hz-filter naar de opamps leiden.
En dan ook nog iets doen aan de ongewenste faseverschuiving door het filter.
Op zondag 6 oktober 2024 10:59:36 schreef kris van damme:
Hoezo? de schakeling werkte al prima.. maar ik heb idd nooit de finale versie gepost.
Wij zijn wel nieuwsgierig.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (18%)]
Op zondag 6 oktober 2024 22:09:57 schreef ohm pi:
[...]Wij zijn wel nieuwsgierig.
Hier komt ie.. blijkbaar nooit gepost. Door de olympische spelen was het erg druk vanaf april tot einde september.. Wel een uitzonderlijke ervaring .
ter herinnering:
in de finale versie is de condensatorserievoeding eruit, dit gaf te veel fazeverschuiving. NU 48K aan serieweerstand om de gepulste 12V te bekomen.
De CT heeft spanningsbegrenzing, niet met gewone diodes, maar voor de lol met ledjes. bij héél grote stromen zie je die een beetje licht geven.
de foto, waarop duidelijk één vd richtingindicatorledjes brandt is bij 6 watt aan belasting, die belasting is sterk niet lineair en vol van de RF storing.. de schakeling heeft er geen enkel probleem mee. Overigens krijg je al een duidelijke indicatie vanaf 2 watt verbruik.
loopt er geen stroom, dan zijn beide ledjes uit.
loopt er een zuivere 90° verschoven stroom, dan gaan beide ledjes (zwak)branden, wat een correcte weergave van de situatie is, want de stroom, en dus ook het vermogen, gaat heen en weer.
het schema/ eenvoudig toch? en enkel met wat halfgeleiders. Eindelijk een simpel antwoord op een vraag die hier om de zoveel jaar voorbijkomt 
extra mogelijkheden:
je kan de serievoeding ook maken met een kleine trafo, dan is de secundaire geïsoleerd vh net.
Je kan de indicatieledjes vervangen of in serie plaatsen met optocouplers, om de richting vd stroom veilig door te geven aan een andere schakeling.
vrees je ernstige storingen door het net, plaats dan een C-tje over punten A en B. maak de condensator niet groter dan nodig om fazerverschuiving van de 50Hz te voorkomen.
Ik vraag me nu nog of waarom de resultaten met de transistorversie van Guus tegenvielen ? (dat schrijft hij hierboven)
Op zondag 6 oktober 2024 22:38:24 schreef kris van damme:
Hier komt ie.. blijkbaar nooit gepost.
Dank je wel! Ziet er mooi en eenvoudig uit.
Niks geen gedoe met ucontrollers en laagdoorlaatfilters enz.
Je kunt tussen de onderste aansluiting van de bias-potentiometer en de 'aarde' een diode (BE-overgang van eenzelfde meettransistor die je al gebruikt) opnemen. Dan heb je al gelijk een vrijwel goede voorspanning voor je meettransistoren en deze voorspanning is dan ook aardig goed temperatuurgecompenseerd. Of het echt nodig is weet ik natuurlijk niet. Dat wordt uittesten.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (43%)]
Op maandag 7 oktober 2024 14:04:04 schreef ohm pi:
Je kunt tussen de onderste aansluiting van de bias-potentiometer en de 'aarde' een diode (BE-overgang van eenzelfde meettransistor die je al gebruikt) opnemen. Dan heb je al gelijk een vrijwel goede voorspanning voor je meettransistoren en deze voorspanning is dan ook aardig goed temperatuurgecompenseerd. Of het echt nodig is weet ik natuurlijk niet. Dat wordt uittesten.
best grappig dat je dit opmerkt, ik had ei zo na in het verslagje hierboven vermeld dat voor een groot temperatuurbereik er best een compensatie voorzien wordt in de vorm van een misbruikte, extra BE overgang, in de biasbron. Ik heb hetzelf niet geprobeerd. (Ik had in gedachte hem over de hele trimpot te plaatsen.., waarschijnlijk kan de trimpot dan vol open, en kan ie dan meteen vervangen worden door een vaste weerstand)
Er zijn nog een reeks van veranderingen mogelijk, bvb, wil je dat de schakeling echt alleen op de piek meet, dan kan dat door in serie zetten met de voedingsweerstanden van een zenerdiode van voldoende spanning (de weerstanden mogen dan kleiner worden) en uiteraard nog een gewonde diode antiparallel met die zener. De schakeling gaat dan enkel op de toppen vd spanning samplen.
Op maandag 7 oktober 2024 14:04:04 schreef ohm pi:
[...]Dank je wel! Ziet er mooi en eenvoudig uit.
Niks geen gedoe met ucontrollers en laagdoorlaatfilters enz.
met alle respect voor µcontrollers, waarvan elke 5 jaar wel een nieuwe familie op je afkomt.. het is leuk het nog eens zonder te doen.
Op maandag 7 oktober 2024 20:30:41 schreef kris van damme:
.. dan kan dat door in serie zetten met de voedingsweerstanden van een zenerdiode van voldoende spanning (de weerstanden mogen dan kleiner worden) en uiteraard nog een gewonde diode antiparallel met die zener. De schakeling gaat dan enkel op de toppen vd spanning samplen.
Die snap ik niet.
Als ik een gewone diode antiparallel aan een zener plaats, dan is het vervangingsschema toch gewoon twee dioden antiparallel zodat daarover altijd ca 0,6V in beide richtingen. staat. En als ik de diode andersom plaats, dan is in de ene richting de doorlaatspanning ca 0,6V en in de andere richting de laagste van de zenerspanning van de zenerdiode en de doorslagspanning van de gewone diode.
Je kan wel een diode in doorlaat in serie met de vier 12k-weerstanden zetten. Dan halveer je het opgenomen vermogen uit het net en je vier weerstanden blijven koeler.
ik bedoel uiteraard antiserie.
en ja, zelfs zonder zener kan een gewone diode het verbruik al halveren zonder enige verdere invloed op de schakeling. dat ik daar niet aan eerder aan gedacht heb:-)
Hey Guus,
ik heb de bias trimmer ingesteld zodanig dat de ledjes net gedoofd zijn als er geen stroom loopt. Je wilt dat ik de weerstandswaarde die dat geeft even nameet? Dat kan, maar zit straks weeral voor enekel dagen in het buitenland..(en heb nu geen tijd meer om naar het lab te lopen)
Maar zal ongeveer 0,55... 0,6 volt piekwaarde zijn die op de basissen terecht komt. Het steekt niet zo nauw, staat de bias wat lager, dan werkt de schakeling evengoed, maar niet voor de hele kleine vermogens.
Ik zie niet meteen enige fout in jouw simulatieschema. geeft het geen teken van leven, ook niet bij wat grotere stromen door de meetdraad?
edit: zijn alle grouds wel dezelfde? bij eentje staat er .tran.1, geen idee waar dat naar verwijst. R7 is 1G . wat betekent dat?
Waters
Guus@Sint-Michielsgestel
Beste Kris en ook Rob,
Ik heb de transistor schakeling gebouwd met goed resultaat.
Het instellen van de Bias potmeter is verschillend voor mijn witte jumbo leds die al oplichten bij 100 microampere ( 0.1 mA ) terwijl rode leds pas bij 1 mA oplichten.
Bij verschillende leds moet ook aan de andere potmeter gedraaid worden.
Voor niet technici is het link, je moet zeer erg oppassen om geen klap te krijgen.
Verder heb ik nog geprobeerd om een temperatuur onafhankelijke Bias te maken met een transistor, maar de bias ligt idd tussen .5 en .6 Volt, terwijl de transistor 0,63V doet.
Bij de simulatie moest ik 90 graden fase draaien aan de stroom trafo.
Terwijl dat bij de opamps niet hoefde. Ik wil dit een keer voorleggen aan de LTspice deskundigen.
Voor Kris: .tran .1 is de tijd die de simulatie loopt.
1G is soms nodig om de zwevende kant van de stroomspoel een
soort aarde te geven.
Op zaterdag 12 oktober 2024 15:40:52 schreef Waters:
Voor niet technici is het link, je moet zeer erg oppassen om geen klap te krijgen.
Hoe weet je dat? 
Technici hoeven niet op te passen. Daar hebben we zat van.
Verder heb ik nog geprobeerd om een temperatuur onafhankelijke Bias te maken met een transistor, maar de bias ligt idd tussen .5 en .6 Volt, terwijl de transistor 0,63V doet.
Je kunt het bereik vergroten door twee BE-overgangen van twee transistoren in serie zetten en over deze twee transistoren een instelpotentiometer te zetten. Dan laat je een stroom door de twee BE-overgangen lopen die ongeveer gelijk is aan de ruststroom van de twee stroommeettransistoren en de potentiometer stel je ongeveer halverwege in. Dan moet je altijd goed uitkomen.
Bij de simulatie moest ik 90 graden fase draaien aan de stroom trafo.
Terwijl dat bij de opamps niet hoefde. Ik wil dit een keer voorleggen aan de LTspice deskundigen.
Hoe nauwkeurig simuleert de transformator in LTspice de werkelijke stroomtransformator? Is de primaire zelfinductie werkelijk 1µH? En is de secundaire zelfinductie werkelijk 4H?
En hoe zit het met de magnetisatiestroom? Die is 900 verschoven tov de spanning. Bij lage primaire stromen loopt er grotendeels de magnetisatiestroom.
1G is soms nodig om de zwevende kant van de stroomspoel een
soort aarde te geven.
Ik verbind in dit soort situaties de primaire met de secundaire gewoon door. Het is een simulatie. Je krijgt geen doodsklap van je toetsenbord als je de netspanningszijde aan de laagspanningszijde knoopt.