Zo is het en met hulp is het een stuk makkelijker.

Ik had inderdaad wel eens gehoord dat je op deze manier de fabrieksgarantie behoud omdat je het er tussenuit kan halen en het niet zichtbaar meer is.
Ze moesten is weten haha.
Al is die garantie natuurlijk al lang niet meer van toepassing.

Maar eigenlijk zou ik moeten weten waar dat het verbruik zit, dan zou ik dat wellicht met een relais kunnen schakelen indien ABT niet met een oplossing kan komen.

Ik heb reactie van ABT, al ben ik daar niet blij mee.
Antwoord op de vraag die ik stelde zal ik melden als ik reactie krijg.

Maar als het dan echt zo is, dan zou ik uit moeten zoeken in welke draden het verbruik zit en iets moeten schakelen…

Is natuurlijk van de zotte wat ze voorstellen om te doen, echt om te huilen!

Er lijkt in de mail te staan dat ze een verbruik van tenminste 80mA voor oudere systemen normaal vinden.

Dat wordt dus modificeren.

Jup, raar toch? Waarom hebben de systemen van nu het niet? Lijkt mij ook normaal dat als je iets ontwerpt dat je het dan zo ontwerpt dat het geen stroom verbruikt als het niet gebruikt wordt.

Het is wel heel bijzonder weer. Je kan proberen de constant plus op een geschakelde aan te sluiten.

Ja he. Maar dat is een goeie van jou. Ik wacht de mail nog even af, maar ik denk dat het daar wel op uit draait.

Wat ik terug kreeg van ABT:

Zoals ieder elektronisch apparaat heeft ook de ABT AEC een rustspanning. Deze mag 90mA zijn.
De rustspanning van dit systeem is hoger dan de huidige systemen, maar de gemeten waarde is wel zoals voorgeschreven.

Ik kan me voorstellen dat dit niet het antwoord is waar ik naar op had gehoopt. Dit is echter wel hoe het is.
Mocht er iets anders zijn waar ik u mee kan helpen, dan hoor ik het graag.

Ik:
Bedankt voor je bericht.

Het is inderdaad niet waar ik op gehoopt had.

Is het mogelijk om de gebruikte plus van de ABT aan een geschakelde plus te hangen? Dat zou natuurlijk mooi zijn, dan is er alleen verbruik indien het contact aan is.

ABT:
Ik kan me uw wens goed voorstellen, maar dat is niet mogelijk.
De kabelboom is maar op één manier aan te sluiten.

Ik:
Dat begrijp ik, het is een plug and play set, maar als er een ader te vinden is welke plus is en als men deze losneemt en het verbruik valt weg, dan zou het mogelijk zijn.
Dan is het geheel niet meer plug and play, maar wel verbruik loos als het voertuig is afgesloten.

En toen bleef het stil, geven ze toch een beetje toe dat het wel een hoog verbruik is haha.

Vandaag een tijd aan het meten geweest tussen de aansluitingen van 1 van de stekkers; er is maar 1 stekker die het verbruik heeft.

Zwart wit 0,041 mA
Zwart wit 0,051 mA
Bruine stekker witte brug draad 1,785 mA
Zwarte stekker witte brug draad ook 1,785mA
Oranje zwart buitenkant 65,9mA
Oranje zwart ernaast 0,1109 mA
Zwart 1,4 mA
Zwart 1 mA
Rood wit 0,0508 mA
Rood wit 0,09 mA

Totaal 70,3928 mA

Dit is minder dan wat eerder gemeten is, geen idee hoe dat komt, maar er is helaas niets aan te doen. Ik dacht aan de relais boardje met een stuk of 10 relais, maar stel dat er onder het rijden een relais hapert of stuk gaat, dan weet je niet wat er kan gebeuren.
Een nieuwe accu ga ik sowieso aanschaffen en ik denk dat ik het maar zo laat. De ABT is er nu uit, eerst eens kijken hoe dat bevalt en dan zie ik wel weer.
Hartelijk dank allen!

een rustspanning. Deze mag 90mA zijn

Hm. Als spanningen in mA worden uitgedrukt, dan heb ik toch mijn vragen bij deze firma ABT, en het technisch niveau van haar medewerkers.

In dat rechtse plaatje van de mail stond ook al zoiets, dat wekt geen vertrouwen:

Edit: oeps dat is door de TS geschreven :-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op (19%)]

Heb je die 2 dikke rode draden ook los gemeten? Volgens mij is dat de constante plus.

Op maandag 14 oktober 2024 22:17:35 schreef Paul Welther:
Heb je die 2 dikke rode draden ook los gemeten? Volgens mij is dat de constante plus.

Die heb ik idd ook gemeten, daar mat ik nagenoeg niets op, minder nog dan de laagste van het lijstje.

Wat is de functie van die oranje-zwart-buitenkant draad? Daar zit hem denk ik de clou. Dat is geen constante plus dus als je weet waar die bij hoort is misschien na te gaan onder wat voor omstandigheden je die af mag schakelen.

Zo te zien een twistedpair met oranje is vermoedelijk de can-bus.

Dat zou best kunnen dat dat CANbus is.
En dan zit er een ontwerpfout in het ding, want het houd de CANbus wakker.

Je zou kunnen proberen om die twee draden los te halen (je kunt ze in de regel vrij gemakkelijk uit de steker wippen) en dan nog eens meten. (op de accu)
Volgende stap is dan als de stroom dan serieus wegvalt, een relaisje er tussen zetten dat schakelt met het contact.
Contact aan, CANbus actief in die richting.
Enige wat er gebeuren kan is dat je een foutmelding krijgt, dan weet je dat het niet de oplossing is.
Herstellen, foutmelding wissen en verder gaan met je leven.

65mA door één draad van de CAN bus en niks door de andere? Ik ken die bus niet verder, maar in het algemeen lijkt me dat wel apart voor een differential bus.

Aan de andere kant, als dat het geval is zou je er misschien zijn als je de voeding van die module van de geschakelde plus afneemt? Anders misschien een relais zoals Jinny voorstelt?

De 2 oranje zwarte draden zouden inderdaad canbus kunnen zijn.

Ik zou ook zeggen dat er een ontwerpfout in zit, maar ABT zegt nu eenmaal dat dit verbruik normaal is en ook mag :(
Al zijn wij het daar natuurlijk mee oneens.

Dat zou ik nog eens kunnen doen, maar dat heb ik in principe al gedaan op die manier meten (jinny)

Het relais verhaal had ik natuurlijk al geopperd, maar stel dat een relais weigert tijdens de rit, ik weet niet wat er dan gebeurt met de motor.

Ik kan nog eens kijken of er verschil optreed in de canbus als ik de 2 dike rode aders losneem.

De buitenste canbus ader gaat naar de stekker in de auto, dat is dus de originele stekker waar normaal de ECU aan zit.
De binnenste canbus gaat van de AEC (Active Engine Protection) van ABT dus, naar ECU van de auto.
De AEC zit als het ware parralel over de ECU, maar dat geldt niet voor alle aders zoals hier ook te zien is.