Wat zit er in zo'n ding? Lijkt mij een Ohmmeter met een paar LEDjes. Maar misschien is er iemand die het apparaat open heeft gemaakt?
Oa. Lidl en HBM verkopen ze.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-professionele-digitale-remvloeis…
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Op deze video zal je er alles over weten.
Heb er eens ééntje gekocht (die er erg op leek) via ome Ali. Kon 15 jaar oude remvloeistof van "vervangen" naar "uitstekend" laten variëren al naar gelang ik 'm dieper in de vloeistof doopte (of was het minder diep?). De link is geloof ik positiever...?
[Bericht gewijzigd door r-p op (16%)]
Remvlioeostof is hygroscopisch en neem dus water in zich op.
Dat kan je meten, hoe slechter door vochtopname hoe lager de weerstand.
En in dat water zit ook het gevaar.
Dat gaat koken boven de 100 graden en vormt dan een dampbel. die kan je samen drukken en dan werkt je rem niet meer of heel slecht.
Dat zal normaal niet snel gebeuren maar in de bergen of bij zware belasting van de remmen kan het gebeuren.
Gewoon iedere 2 jaar vervangen, geen risico nemen.
Bijna iedere fabrikant schrijft dat ook voor.
Gewoon iedere 2 jaar vervangen, geen risico nemen.
Als de staat van remvloeistof werkelijk een issue voor de veiligheid is dan zou dat wel degelijk op de autokeuring of apk(?) gecontroleerd worden.
Hier wordt deze dus vervangen als hij van theekleur naar lichte koffiekleur veranderd is (4jaar)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
APK gaat maar gedeeltelijk over de veiligheid en bovendien is het correct controleren vrij omslachtig. Overigens meen ik dat in bergachtige landen het onderhoud van het remwater zorgvuldiger in de gaten wordt gehouden. In ons vlak land kan het alleen kwaad bij langdurig remmen en als er echt heel erg lang niks aan gedaan is. En de noodrem (handrem, parkeerrem) werkt altijd mechanisch dus zo lang je niet van een berg afsjeest of binnen een paar meter stil moet staan, zit je nooit helemaal zonder. Dus ik kan me voorstellen dat de APK het hier niet zo nauw neemt.
Wat dat betreft had Citroen het nog niet zo gek bekeken met een centraal hydraulisch systeem waarin olie zat in plaats van een aggressieve en hygroscopische vloeistof. In principe zou je een conventioneel remsysteem ook zo kunnen bouwen dat er olie in kan. Ik geloof zelfs dat Citroen dat in de niet-hydraupneumatisch geveerde modellen deed in hun topjaren?
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]
Er zijn wel auto's (oa. de mijne) waar geen staalkabels lopen naar achter voor een handrem want die worden met electromagneten bediend. Er is zelfs een servicestand, via een app, waarbij de magneet verder open wordt gezet om makkelijk de remblokken te vervangen.
En remmen in de bergen is idd iets wat veel verkeerd wordt gedaan, gezien de vele oplichtende remlichten bij een afdaling.Terugschakelen naar soms de eerste versnelling, ook in een automaat, en de motor flink toeren laten draaien vinden sommigen 'eng', zelfs voor de autochtonen die in een land met steile bergen zijn geboren!
In de remcilinders direct bij de wielen zal de hoeveelheid water ook hoger zijn dan in het reservoir onder de motorkap, en daarom lijkt me die meting ook onnauwkeurig. Een vapour lock krijg je natuurlijk niet gauw onder normaal afremmen, daarvoor moet de temperatuur hoger dan 100 graden zijn.
Op maandag 14 oktober 2024 14:17:22 schreef r-p:
Heb er eens ééntje gekocht (die er erg op leek) via ome Ali. Kon 15 jaar oude remvloeistof van "vervangen" naar "uitstekend" laten variëren al naar gelang ik 'm dieper in de vloeistof doopte (of was het minder diep?). De link is geloof ik positiever...?
Ik weet niet wat het soortelijk gewicht is van de remvloeistof maar misschien helpt het door eerst te roeren in het vat waar de vloeistof zit voordat de meetpennen er in worden gestopt?
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Het vat van de remvloeistof is ook geen graad meter voor de toestand van de remvloeistof. Er is op geen enkel moment een circulatie van de vloeistof. Wat in de leiding zit wordt steeds weer gebruikt.
Besef dat het afremmen op de motor, in lange afdalingen, niet algeheel zaligmakend is. Heb je een zware aanhangwagen met oplooprem, ben je sowieso de remmen aan het mollen. Er zijn nog zeer weinig aanhangwagens/caravans die voorzien zijn van een strekinrichting.
Dat zal verschillen met een personenauto, daarin is het van belang de remmen zo weinig als mogelijk te gebruiken en kort maar stevig remmen is beter dan langdurig het pedaal ingetrapt te houden, wegens oververhitting van de schijven en blokken. De remvoering van de blokken worden glazig na oververhitting en remmen daarna minder goed. De meter slaat alarm na 4% water gemeten in het vat. En dat lijkt veel lager dan de het percentage in de remcilinders waar de temperatuur oploopt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@BFBK: ik wil u graag geloven, maar heb toch twee vragen bij uw bericht.
1/ wat is of wat doet een "strekinrichting"? Zijn er situaties of soorten voertuigen of aanhangers waar dit systematisch of dikwijls wel voorkomt?
2/ als het geen goed idee is om op de motor te remmen in een lange afdaling met een zware aanhanger, wat is dan wel een/de goede manier?
Op maandag 14 oktober 2024 14:17:22 schreef r-p:
De tijd die je in je experimentje stak had je beter kunnen besteden aan het lezen van de manual:
buckfast_beekeeper
Op dinsdag 15 oktober 2024 14:57:00 schreef Paulinha_B:
@BFBK: ik wil u graag geloven, maar heb toch twee vragen bij uw bericht.1/ wat is of wat doet een "strekinrichting"? Zijn er situaties of soorten voertuigen of aanhangers waar dit systematisch of dikwijls wel voorkomt?
2/ als het geen goed idee is om op de motor te remmen in een lange afdaling met een zware aanhanger, wat is dan wel een/de goede manier?
1) De strekinrichting is meestal een hydraulische cilinder die de oplooprem terug uit elkaar duwt zodra de remlichten uit gaan. Hydraulische pomp staat dan meestal in de disselbak en krijgt constante spanning en een draad van de remlichten. ITBS. ARC. Je motorrem moet dan wel 1300kg of meer extra afremmen. Velen gaan dan in eerste nog over hun toeren omdat de motor remkracht te laag is.
2) Vooral flink door remmen tot bijna stilstand zodat de remmen de tijd hebben om af te koelen. En dan nog is het problematisch.
Elk jaar na de afdaling van Wildhaus (1100m) naar Gams (490m), 9km met dalingen van 12 en 15% waren de remvoering verglaasd.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Paulinha_B
Honourable Member
Op dinsdag 15 oktober 2024 16:04:28 schreef Lead Acid:
Remmen goed smeren om verglazing te voorkomen .
Niks hoor! Verglazing treedt op waar de remvoering het metaal raakt van remschijf of remtrommel. Als de boel te warm wordt. Op die plaats wil men bovenal GEEN smering, dat zou de remmen compleet ineffectief maken. Inderdaad oordeelkudig remmen, zodat de boel kan afkoelen, dat is de enige manier.
Da's ook het nadeel van een diesel, die remmen bijna niet op de motor.
O, jawel, maar niet meer zoals vroeger. Vanouds gold de regel "waar je in versnelling x omhoog gaat, daar kom je in dezelfde versnelling x naar beneden." Vandaag is de afdaling in x-1 of zelfs x-2, dus klimmen in vierde betekent dan afdalen in derde of zelfs in tweede. En laat die diesel dan maar eens goed huilen, zo hoog in de toeren, da's prima om het roetfilter proper te blazen.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
Op dinsdag 15 oktober 2024 16:16:48 schreef GJ_:
Da's ook het nadeel van een diesel, die remmen bijna niet op de motor.
Dat ben ik niet met je eens GJ, een diesel heeft een veel hogere compressie en remt juist beter af op de motor.
Een vrachtwagen heeft daar een zg retarder voor, die sluit het uitlaatspruitstuk af en schakelt de brandstofpomp uit waardoor er nog beter op de motor geremd kan worden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
In de tijd dat ik nog auto's keurde deden we dat met VW dieseltjes die niet door de roetmeting kwamen.
De snelweg op en met zo min mogelijk gas vol toeren rijden in z'n 3.
Reed je net iets van 120 of zo, en na afloop floot de auto door de meting.
Alle roet het milieu in, maar voor de bühne was ie weer prima de luxe..
Op dinsdag 15 oktober 2024 16:37:41 schreef revado:
Dat ben ik niet met je eens GJ, een diesel heeft een veel hogere compressie en remt juist beter af op de motor.
Die compressie maakt niks uit. Een diesel heeft geen gasklep, dus de lucht gaat er net zo gemakkelijk in bij vol gas als bij stationair.
Een benzinemotor heeft een gasklep die de luchttoevoer flink belemmert en harder remt.
Ik heb met beiden veel ervaring, ook in de bergen, een diesel remt echt amper af op de motor. Dat is juist de reden dat vrachtwagens een retarder hebben.
Paulinha_B
Honourable Member
@revado, op een manier geef je @GJ_ gelijk: motorremmen wordt veel effectiever als ergens de luchtstroom wordt beperkt of afgesloten. Hetzij aan de inlaatcollector, door de gasklep van een benzinemotor, of aan de uitlaatkant, door een klep die de uitlaat droogweg afsluit, een zgn. mechanische retarder. (Er bestaan ook hydraulische en elektrische retarders, die laatste zijn heel simpel en cru gesteld een generator met kortgesloten uitgang).
Mechanische retarders zijn of waren algemeen gebruikelijk op zware voertuigen, op de Setra touringcars waar ik zo'n heimwee naar heb werden ze ook gebruikt om de motor te stoppen want ze sloten inderdaad ook de brandstoftoevoer naar de injectiepomp af. Maar ik meen gehoord te hebben dat ze als optie ook beschikbaar zijn voor bestelwagens a la Ducato, Transit, Master, &c.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ken die oplooprem wel op de aanhanger van de hoogwerker op t werk. dat ding heeft al koppelingplaten gekost omdat achteruit met een stoeprand oprijden je de oplooprem induwt waar je dus doorheen moet, met 4 geremde wielen en dat gewicht kun je de koppeling dan ruiken..
Paulinha_B
Honourable Member
De betere oplooprem kun je buitenspelzetten disablen met een simpele hendel die het indrukken van de remcylinder belet.
jerome
Golden Member
Heeft die dan geen terugrijsper? Mss weten ze dat niet of zijn te lui om uit te stappen om de pal in te brengen.
buckfast_beekeeper
@testman, automaat zonder koppelingsplaten maar koppelomvormer. Probleem opgelost.
@GJ_: zet ik mijn auto in handgeschakeld en gebruik ik de motorrem, dan voel je dat wel degelijk. De afdaling naar de Chiemsee (A8) met caravan van 1300kg houdt hij perfect onder de 100km/h in 3. De cilinder vult zich met lucht, maakt een compressieslag maar krijgt geen ontsteking. Verbruik op dat moment 0.
Op dinsdag 15 oktober 2024 16:22:33 schreef Paulinha_B:
[...]O, jawel, maar niet meer zoals vroeger. Vanouds gold de regel "waar je in versnelling x omhoog gaat, daar kom je in dezelfde versnelling x naar beneden." Vandaag is de afdaling in x-1 of zelfs x-2, dus klimmen in vierde betekent dan afdalen in derde of zelfs in tweede. En laat die diesel dan maar eens goed huilen, zo hoog in de toeren, da's prima om het roetfilter proper te blazen.
Het gevolg van de turbo en dubbele turbo. In het wat verdere verleden kropen vrachtwagens de snelweg hellingen op. Daarom was er ook een 'kriegspur'. Je kon de omwentelingen van de wielen gewoon volgen. Vandaag vertragen ze nog amper voor dezelfde helling. Vandaag kan je groter omhoog maar naar beneden geld nog altijd de wat vroeger de normale versnelling was.
edit:
Op dinsdag 15 oktober 2024 18:11:14 schreef jerome:
Heeft die dan geen terugrijsper? Mss weten ze dat niet of zijn te lui om uit te stappen om de pal in te brengen.
Dat is wel van de hele oude tijd. Sinds de terugrijautomaat in onbruik geraakt. Telkens je vooruit reed moest de pal ook weer automatisch ontgrendelen. Dus telkens weer uitstappen.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (14%)]