Oxo, het kan best dat ie niet constant-zenerend gebruikt wordt. Dan zou je de max zenerstroom iets hoger kunnen kiezen. Maar goed. Verder helemaal eens met jou "richtlijn".

De behuizing doet me denken aan een 1N4148. Die kan ongeveer 100mA * 1V = 100mW hebben.

Die behuizing blijkt DO-35 te heten. Als ik zoek naar zeners in DO-35 dan krijg ik exemplaren van 250, 400 en 500mW. (en 5W, maar die geloof ik niet). Dus jou 500mW komt aardig in de richting van een conservatieve schatting.

Zomaar een 3x heftigere monteren, zou ik voor uitkijken. Kans is groot dat er dan een hogere lekstroom en dergelijke is, en het design kan er van uitgaan dat die lekstroom "laag" is.

Van een weerstand is vrijwel alleen de weerstand en het max vermogen van belang. Als je dan een 12 ohm 2W weerstand vervangt door een 12 ohm 5W weerstand... Zal wel werken.

Maar als je een 45V 100mA NPN transistor (BC547) vervangt door een 60V 15A transistor (2N3055), dan gaat dat met vrij hoge zekerheid niet werken. Dit is een extreem voorbeeld waarvan ik kan zeggen: "werkt waarschijnlijk niet", maar bij meer realistische voorbeelden zal het "werkt waarschijnlijk wel, maar geen garanties" zijn.

Ook zeners zijn complexer dan weerstanden.

Op zaterdag 12 oktober 2024 11:13:30 schreef RAAF12:
Merk en type versterker vermelden en de positie op de printplaat en heeft u al aan de diode gemeten? Van dat filmpje op YT kan ik geen chocolade maken. Er staat een stempel op, dat is zeker.

De Zenerdiode staat op de voedingsplaat van een Velleman Saigur 300 versterker van 2X 400 watt RMS. Ik heb geen schema. OOk op het internet nergens een schema te vinden. Heb een email naar Velleman gestuurd: Geen reactie. De diode is niet kort gesloten, maar lijkt onderbroken. In beide richtingen is de weerstand oneindig. Op de print staat nog een gewone diode in serie met die zener.
Ik heb dat filmpje gemaakt ....omdat iemand die vertrouwd is met dit type zeners mischien wel de text kan lezen ... omdat hij weet wat er op KAN staan. Bedankt al vast voor de hulp.

https://i.ibb.co/HxwdJqD/zen-thumb-1.jpg

https://i.ibb.co/0fTLwdK/zen-thumb-3.jpg

https://i.ibb.co/XpY50Xc/zen-thumb-4.jpg

Op zaterdag 12 oktober 2024 11:57:56 schreef nonius:
Er lijkt mij te staan:

C24
5T

Tezamen met de behuizing en afmetingen doet dat mij vermoeden dat het een 24V-zener is. Vermogen vind ik lastig te schatten, daarvoor zijn de exacte afmetingen nodig, maar ik vermoed 500mW. Ik geef het een subjectieve kans van 80% dat dit juist is (zener, 24V, 500mW). Als ik de opdruk vergelijk met de 24V-zenerdiodes in het rommelbakje, dan kom ik vergelijkbare opdruk tegen, met i.p.v. '5T' dan '7B' of 'B2'. Dit zijn vermoedelijk datumcodes/seriecodes/fabrikantcodes/...

Echter, als het mijn apparaat/zenerdiode was, zou ik dit nog verder geverifieerd/bevestigd willen zien door te kijken wat op de printplaat gedrukt staat (het symbool van een zener-diode?), en te kijken of de spanning van 24V overeenkomt met/logisch is t.o.v. andere component-waardes (spanningsrating van elco's, bijv.)

Ook het schema zal zeker uitkomst kunnen geven. Maar daarvoor is meer informatie nodig dan 'een audioversterker uit de jaren 2005'....

(NB: als het een 24V zener is, zou ik voor de zekerheid een 1.3W-exemplaar als vervanger nemen, i.p.v. 500mW)

Bedankt Nonius voor de uitleg.
zie aub ook de foto's die ik net heb geupload.

Op dinsdag 15 oktober 2024 11:46:12 schreef Wielmotor-dromer:
In beide richtingen is de weerstand oneindig.

Ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een multimeter "niet oneindig" aangeeft bij een diode. Maar jij hebt natuurlijk jou multimeter en zat diodes om dat te testen... met jou multimeter. Net even hier getest met twee multimeters. Beide geven (toevallig) tussen de 2 en de 3MΩ aan.

Op zaterdag 12 oktober 2024 17:19:35 schreef rew:
Oxo, het kan best dat ie niet constant-zenerend gebruikt wordt. Dan zou je de max zenerstroom iets hoger kunnen kiezen. Maar goed. Verder helemaal eens met jou "richtlijn".

De behuizing doet me denken aan een 1N4148. Die kan ongeveer 100mA * 1V = 100mW hebben.

Die behuizing blijkt DO-35 te heten. Als ik zoek naar zeners in DO-35 dan krijg ik exemplaren van 250, 400 en 500mW. (en 5W, maar die geloof ik niet). Dus jou 500mW komt aardig in de richting van een conservatieve schatting.

Zomaar een 3x heftigere monteren, zou ik voor uitkijken. Kans is groot dat er dan een hogere lekstroom en dergelijke is, en het design kan er van uitgaan dat die lekstroom "laag" is.

Van een weerstand is vrijwel alleen de weerstand en het max vermogen van belang. Als je dan een 12 ohm 2W weerstand vervangt door een 12 ohm 5W weerstand... Zal wel werken.

Maar als je een 45V 100mA NPN transistor (BC547) vervangt door een 60V 15A transistor (2N3055), dan gaat dat met vrij hoge zekerheid niet werken. Dit is een extreem voorbeeld waarvan ik kan zeggen: "werkt waarschijnlijk niet", maar bij meer realistische voorbeelden zal het "werkt waarschijnlijk wel, maar geen garanties" zijn.

Ook zeners zijn complexer dan weerstanden.

Thanks Rew

Wie wat bewaard die heeft wat, een rolletje Brady zelfklevende crêpe tape van 2mm breed! Daarmee is een PCB old school te maken, op het koper plakken en het overblijvende koper wegetsen. Ik ben alleen vergeten wat voor etsmiddel er werd gebruikt en in welke sterkte...

Maakt niet veel uit... (ammoniumpersulfaat, ferrichloride, zoutzuur + waterstofperoxide,...)

Ik heb nog een ouwe loodaccu liggen, zou verdund zwavelzuur ook werken?

Die waterstofperoxide+zoutzuur dat is een heel specifieke reactie, die niet zomaar met ieder zuur werkt. Ferrichloride is ook een heel specifieke reactie (Fe3+ -> Fe2+). Hoe ammoniumpersulfaat werkt, heb ik me nooit in verdiept. Bij de gamma wat zoutzuur en waterstofperoxide scoren.

Koperchemie is behoorlijk complex en een mengsel van verdund zwavelzuur en waterstofperoxide zal niet goed werken.
Met chloor-ionen (chloride) lukt het om diverse redenen beter en je kan die eenvoudig introduceren door natriumchloride (keukenzout) aan je zwavelzuur/waterstofperoxide mengsel toe te voegen.

Dat is allemaal behoorlijk experimenteel en garanties op een goed resultaat kan ik je niet geven. Het is aan jou om te beslissen of je dit wil proberen of niet.

Ik geloof dat ik ongeveer 1:1 massaverhouding ijzer (3) chloride kristallen en water gebruik. Schijnt dat mensen het ouderwets vinden, maar het materiaal was beschikbaar in het lab dus heb ik daarvoor gekozen :)

Af en toe een beetje 37% zoutzuur toevoegen om de boel weer op te peppen.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (25%)]

Op dinsdag 15 oktober 2024 11:46:12 schreef Wielmotor-dromer:
[...]

De Zenerdiode staat op de voedingsplaat van een Velleman Saigur 300 versterker van 2X 400 watt RMS. Ik heb geen schema. OOk op het internet nergens een schema te vinden. Heb een email naar Velleman gestuurd: Geen reactie. De diode is niet kort gesloten, maar lijkt onderbroken. In beide richtingen is de weerstand oneindig. Op de print staat nog een gewone diode in serie met die zener.
Ik heb dat filmpje gemaakt ....omdat iemand die vertrouwd is met dit type zeners mischien wel de text kan lezen ... omdat hij weet wat er op KAN staan. Bedankt al vast voor de hulp.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Tevens lijkt D2 gebarsten te zijn...

@Raaf,
Ik gebruik fijn etskristal, dat is amoniumpersulfaat.
Graadje of 50 maken en dat etst prima.
Ijzerchloride heeft een nadeel dat de dampen alles aantasten wat metaal is in de buurt...
Dat moet je beslist nioet binnen doen zonder goede afzuiging...
Vraag mij niet hoe ik dat weet :)

Op donderdag 17 oktober 2024 17:40:38 schreef revado:
@Raaf,
Ik gebruik fijn etskristal, dat is amoniumpersulfaat.
Graadje of 50 maken en dat etst prima.
Ijzerchloride heeft een nadeel dat de dampen alles aantasten wat metaal is in de buurt...
Dat moet je beslist nioet binnen doen zonder goede afzuiging...
Vraag mij niet hoe ik dat weet :)

Elektrolytisch etsen kan schijnbaar ook, maar of dat iets is voor de hobby dat weet ik niet.

Goedendag, Ik zoek data van de transistor TE1255. Ze komen uit een 12V/24V omvormer van de T813 mobilofoon. Ze lijken heel veel op de BD810 begrijp ik, maar ik kan van de TE1255 geen data vinden. Behuizing is TO-220 en het betreft een PNP. Heeft iemand iets meer gegevens dan dit?

Is die niet gelijk aan de 2N1255?

Op donderdag 17 oktober 2024 17:44:27 schreef buzzy:
[...]Elektrolytisch etsen kan schijnbaar ook, maar of dat iets is voor de hobby dat weet ik niet.

Dat kan ook denk ik, maar met een print lijkt mij dat lastig omdat de print een complete electrode moet zijn in dat geval en zodra de sporen worden uitgeetst is dat niet meer zo.

@Arco: Gezien de specs verwacht ik van niet. Ik had aan een MJ1255 gedacht maar die kan ik zo snel nog niet vinden.

die 2N1255 is het zeker niet. Ik vermoed dat de Ic van de TE1255 zeker iets van 6 of 8A zou moeten zijn. Grote dank voor jullie meezoeken.

Op zaterdag 19 oktober 2024 12:25:16 schreef Eric21:
Goedendag, Ik zoek data van de transistor TE1255. Ze komen uit een 12V/24V omvormer van de T813 mobilofoon. Ze lijken heel veel op de BD810 begrijp ik, maar ik kan van de TE1255 geen data vinden. Behuizing is TO-220 en het betreft een PNP. Heeft iemand iets meer gegevens dan dit?

Ik zag het schema van de voeding, als er 1 PNP kapot is zou ik er een paartje NPN/PNP BD244/BD243 inzetten. Kans dat je een sheet vind van de TE1255 is nihil. Bij zo'n balanstrap moet je wel gelijke transistors gebruiken.

Dat klopt, maar ik heb een bakje met uitgesoldeerde. Die wil ik als boosters gaan gebruiken bij een paar LM317 voedingenkjes. Maar ik ben dus benieuwd hoeveel de max Ic is. Ik kan het natuurlijk gewoon proberen en dan belasten tot er een doorpiept, maar dat is niet zo'n elegante methode.
Overigens vermoed ik dat ze wel een paar ampere kunnen 'handelen' maar als iemand meer info heeft is dat natuurlijk geweldig. Vandaar de vraag.

[Bericht gewijzigd door Eric21 op (17%)]

TO-220 heeft een max aan dissipatie (wil je meer dan is er oa. TO-3)

Die BD243 serie is dan een goede keuze (veel zwaarder is er niet in TO-220 outline) Die kans dat er iets doorpiept is zéér klein :-) )

Hallo Beste Forumleden.

Bij een mestrobot werkt 1 van de 2 motoren niet meer.
Na controle bleek dat er een component in de brug stuk is.
Alleen nu kan ik de text die op het component staat 1F18AA (zie foto) niet herleiden.
Misschien weet iemand welke type component het moet zijn!

Heb je misschien een wat scherpere foto? (dan kunnen we de tekst lezen...)

Op dinsdag 22 oktober 2024 21:19:59 schreef henk8032:
Alleen nu kan ik de text die op het component staat 1F18AA (zie foto) niet herleiden.

Dat is sowieso geen typenummerregel bij Fairchild.
Het gaat om de twee onleesbare regels daaronder.