Beste leden ,
Ik heb een gashendel gekocht die enkel gas geeft en de niveau toont van de batterij (Afb 1).
De controller is 350W en 36v/48v ( afb 2)
Ik heb de controller aangesloten volgens de schema (afb 3).
De gashendel heb ik ook aangesloten volgens de kleuren groen=groen/rood=rood/zwart=zwart en de overige gele aan de swich van de controller en de witte aan de + van de batterij (afb 4 ).
De motor draait als een klok en aan de gashendel geeft het de batterij niveau aan volgens streepjes.
maaaaaaaar !
Na ongeveer 3 minuten rijden was de batterij al zwak aan het worden , nochtans had ik hem volledig opgeladen .
De controller en de batterij was echt warm geworden .
Ik heb de batterij gemeten en die was van 40,5V gezakt naar 33,3V op die korte tijd (afb 5) ,de afgelegde afstand zal ongeveer 1km zijn .
Wat kan hiervan de reden zijn ?
Wat doe ik verkeerd !!! , iemand een idee of suggestie ?
Mvgr
Ps: een video van de draaiende motor :https://youtu.be/b1HkqiACmmM?si=JB_i_TIntWaMoW7v
1) werkte die battery goed voor je de boel ombouwde?
een accu die warmt wordt, die kan de stroom niet leveren. ofwel te oude accu (hoge Ri) of gewoon verkeerde cellen.
2) je hebt een e-scooter controller controller gebruikt volgens mij, die dingen vreten energie als je vertrekt vanuit stilstand.
jouw controller gaat dus tot 17A. op 40V (volle accu) kan die dus 680W leveren. dat haalt die accu niet. de step zal ook veeeeeeeeeeeel sneller optrekken dan origineel.
had vroeger ook zo een controller gebruikt in een ebike en op 9min was mijn 36V 9Ah accu leeg.
heb die toen begrensd op 90W van 0-10km/h en 250W van 11 tot 30km/h (voluit boven de 30). kon 1uur fietsen en 32km rijden aan 35-40km/h
[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]
Op zaterdag 26 oktober 2024 08:17:26 schreef fcapri:
1) werkte die battery goed voor je de boel ombouwde?
een accu die warmt wordt, die kan de stroom niet leveren. ofwel te oude accu (hoge Ri) of gewoon verkeerde cellen.2) je hebt een e-scooter controller controller gebruikt volgens mij, die dingen vreten energie als je vertrekt vanuit stilstand.
jouw controller gaat dus tot 17A. op 40V (volle accu) kan die dus 680W leveren. dat haalt die accu niet. de step zal ook veeeeeeeeeeeel sneller optrekken dan origineel.had vroeger ook zo een controller gebruikt in een ebike en op 9min was mijn 36V 9Ah accu leeg.
heb die toen begrensd op 90W van 0-10km/h en 250W van 11 tot 30km/h (voluit boven de 30). kon 1uur fietsen en 32km rijden aan 35-40km/h
Beste ,
Het is een nieuwe batterij ,
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
76Ah met het formaat kleiner dan een multimeter van een Chinees merk, dat kan alleen Ali/Temu junk zijn.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (35%)]
oh, nog erger, ik had dus 7600 gelezen.
als dat getal al ferm overdreven is, is het gewoon een fake accu
7600mAh zou nog wel kunnen in zo een compacte behuizing. 20x 18650 in 10S20 met 3800mAh cellen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Wat Chinezen vaak doen is alle Ah bij elkaar optellen. Dus 20 x 3800mAh, alleen werkt dat zo niet. Zijn pakket zal idd hoogstens 7400 mAh zijn. Waarschijnlijk eerder iets van 5000 mAh.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (13%)]
ja, dan nog.
7400mAh bij 17A, zou je nog 20-25min kunnen rijden, tenzij de batterij gewoon door haar knieen gaat door te hoge stroom.
als een chinees zo danig overdrijft met die Ah rating, dan zullen er ook al geen 3800mAh cellen meer in zitten.
ik gok 1000-1500mAh celletjes (2-3Ah dus) en cellen die max 8A ofzo aankunnen in een 10S2P config.
dan schat ik dit pak op 15-20€ max aan onderdelen.
een ECHTE accu die dit vermogen en 7600mAh capaciteit heeft met 10S3P 18650 van 2600mAh, dan ben je al minstens 70€ kwijt aan cellen.
met grotere 21700 cellen bv zou je het kunnen maken voor een 60€
als een bedrijf winst wil maken, moet je dus minstens 100€ betalen voor die accu
heb ze gevonden, aliexpress meuk dus. en overdreven duur.
https://vi.aliexpress.com/item/1005006121566598.html
ben nu wel eens benieuwd wat zo een accu echt zou halen op een tester. Ri en capaciteit.
fred101
Golden Member
Dat lijkt veel groter, je ziet daar 20 cellen zitten terwijl op de foto van de TS er 3x3 cellen in de breedte liggen en er 4 verticaal naast staan. Tenminste zo lijkt het. Dan zouden er maar 10 cellen inzitten.
op zijn 2 fotos af te gaan, lijkt mij deze accu te zijn. en dat komt van formaat overeen met een grote multimeter
20cellen in een 10S (36V) 2P config.
met 1000mAh cheap 18650 zit je aan 2Ah en is dat leeg aan 2min.
maar kunnen evengoed 2500mAh cellen zijn, maar met 5-8A ontlaadstroom (laptopcellen). die kunnen de hoge stromen ook niet aan en gaan zo onderuit.
3800mah cellen, dat geloof ik niet dat ze dat op ali verkopen.
Ri bepalen en eventueel ontladen met 100W om de echte capaciteit te weten
fred101
Golden Member
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Zonde van het geld, voor hetzelfde geld (85€) koop je 100x Tenpower ICR18650-SG15 1500mAh - 30A - Reclaimed bij NKON.
Kun je een 10S10P accu maken met 15Ah echte capaciteit die 300A kan leveren.
https://www.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/tenpower-icr18650-s…
Beste leden ,
Inderdaad aangekocht bij aliexpres hehe.
Moest ik nu zeker weten dat het warm worden van de controller en de batterij komen door de batterij van ali expres dan zou ik een deftige batyerij kopen .
Mvgr
Beste leden ,
Inderdaad aangekocht bij aliexpres hehe.
Moest ik nu zeker weten dat het warm worden van de controller en de batterij komen door de batterij van ali expres dan zou ik een deftige batyerij kopen .
Mvgr
Ps : zie foto van de aankoop batterij
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Mwah, als die controller van dezelfde kwaliteit is als de accu verbaasd het me niks als die warm word. Ik heb zoiets wel eens onderhanden gehad, toen fet's vervangen door types met een veel lagere Rdson, 6 fet's via Farnell kosten net zoveel als de hele controller...
Zijn deze batterijen van samsung 2500 mah goed voor een batterij pack te maken van 36v met een 10S BMS ?
Mvgr
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
@ Roland: Dat valt me meer op, die opmerkingen van 'zonde van het geld want...'.
Natuurlijk, het is zonde van het geld, maar naar mijn mening vergeten veel mensen dat het zelf samenstellen van een accu ongelooflijk veel tijd kost, echt niet zonder gevaar is en dat je er ook nogal wat apparatuur voor nodig hebt (de cellen zou ik zelf absoluut niet solderen maar puntlassen).
Leuk dat je voor hetzelfde geld losse cellen kan kopen, maar dat is geen complete accu.
TS: met alle respect, maar heb je enig idee wat er bij komt kijken en (vooral) hoe gevaarlijk het is om je eigen accu te maken?
De vragen die je stelt, (nog) niet het vermogen hebben om vooraf te doorzien dat een accu van het formaat multimeter geen 76 Ah kan leveren en het knutselwerk wat je tot nu toe laat zien lijken niet die indruk te wekken. Een accu van dit formaat heeft een gruwelijke hoeveelheid energie aan boord en het is een energiebron die je niet even met een schakelaartje aan of uit zet: je móet er onder spanning aan werken, of je dat nu wil of niet.
Daarnaast is puntlassen echt aan te raden, ook al verschillen de meningen daar over op het forum.
Rommelen met elektronica is leuk, maar bij accu's is het echt aan te raden met iets kleiners te beginnen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zondag 27 oktober 2024 09:53:21 schreef Roland van Leusden:
Mwah, als die controller van dezelfde kwaliteit is als de accu verbaasd het me niks als die warm word. Ik heb zoiets wel eens onderhanden gehad, toen fet's vervangen door types met een veel lagere Rdson, 6 fet's via Farnell kosten net zoveel als de hele controller...
Tuurlijk. Dat is wat ik wilde zeggen: Als de controller warm wordt ligt het aan de controller zelf en niet aan de batterij.
Roland van Leusden
@weardguy, eens ik heb de spullen en de ervaring.
@Umbrow zijn dat foto's van het internet of heb je deze cellen al ?
Er zitten er 2 bij die al gebruikt zijn op de foto, ik zou alleen nieuwe cellen van dezelfde batch gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op (65%)]
fred101
Golden Member
samsung heeft wel verschillende fabrieken, oa ook in china (shenzhen). dus dat font kan tussen de fabrieken wel verschillen
Deze cellen had ik van duitsland besteld in de tijd .
Ik ben begonnen aan het samestellen van de batterij , ik heb ze eerst opgeladen tot ongeveer 4 Volt.
Ik heb ook een lithium lader/meter/tester , kan iemand mij helpen/uitleggen wat deze getallen mij willen zeggen a.u.b.
Mvgr
fred101
Golden Member
Welke getallen zeggen je niks?
Het ding staat zo te zien in laadmode en hoort te stoppen bij 3,5V. De spanning is grofweg 4,14V. De stroom is 1A positief dus hij laadt nog steeds. Daar is dus iets fout in de firmware, hij hoort niet te mogen beginnen met laden als de stop spanning lager is dan de cel spanning. Gevaarlijk China-crap ding dus en niet onbeheerd gebruiken.
Hoeveel hij erin heeft gepompt over tijd is mAh en mWh W=Watt=vermogen
EDIT, blijkbaar kent fcapri hem en is de stop-spanning de spanning bij ontladen en geeft hij de stop-spanning bij laden niet weer. Beetje vaag, ik zou daar in charge mode de stop-spanning vermelden bij laden, zeker omdat het zelfde venstertje ook nog charge vermeldt.
Verder zit of je meter of de lader of beide er naast qua spanning. Meestal klopt de DMM (als het geen low budget ding is) Zowiezo is de laatste digit van geen enkele meter betrouwbaar. Dus het is in dit geval gokken, iets wat je absoluut niet moet doen bij matchen van dit soort Li-ion's. Dan moet je echt een betere meter gebruiken met minstens 2 digits meer.